۰ نفر
۲۳ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۱۲:۱۳
تکرار تجربه موفق  "سیف الله داد" در جشنواره فیلم فجر

با معرفی دبیر چهل و سومین  جشنواره فیلم فجر،این رویداد مهم هنری رسما کلید خورد.

به قاعده با گذشت بیش از چهل سال از عمر جشنواره فیلم فجر این رویداد فرهنگی و هنری که همواره مورد توجه مردم و دولت ها بوده است باید به یک روال منظم و مشخص در سطوح اجرایی رسیده باشد که به هر دلیل این اتفاق برای جشنواره فیلم فجر رخ نداده است.

از زمان برگزاری نخستین دوره جشنواره تا کنون سالهای بسیاری گذشته و متاثر از تحولات و تغییرات اجتماعی و فرهنگی تغییرات فراوانی بر روند اجرایی جشنواره و نگاه علاقه مندان سینما و استقبال مردم در آن حادث گردیده است .

تغییر نسل همراه با نوسازی و توسعه تجهیزات الکترونیکی باعث تغییرات فرهنگی خصوصا در دهۀ اخیر بوده است و سرعت تغییر باورها، ارزش ها و نگرش جامعه باعث شده تا در عرصه فرهنگ و به طور اخص حوزه سینما ضریب تاثیر گذاری و تصمیمات مدیریتی از سرعت تغییرات عقب بماند.
در شرایط امروزجامعه و موقعیت سختی که سینما و سالن های نمایش در آن قرار دارند هنوز هم به اعتبار نام "جشنواره فیلم فجر" می توان به تاثیر گذاری مثبت این رویداد بر کلیت سینمای ایران امید بست.

گذر سینما از طوفان سهمگین کرونا با وجود ضرر ها و ضربات سنگین موج های آن و در ادامه گذر سلامت از رکود سرد حاصل از سختی های شرایط خاص جامعه، نشان از قدرت جادویی سینما بر روح و ذهن جامعه ایرانی داشته و نشان می دهد سینمای ایران زنده است و این سینمای زنده نیاز مبرم به رسیدگی دارد. این که چگونه بتوانیم ازپتانسیل ذاتی جشنواره فیلم فجر در جلب و جذب اعتماد و حضور علاقه مندان سینما و مردم استفاده بهینه کنیم امری است در حوزه اختیارات سیاست گذاران و مدیران دولتی سینما و اهتمام شان به ایجاد فضای مثبت و مناسب برای احیای جایگاه سینما در ایران.

جشنواره فیلم فجر به عنوان مهمترین رویداد فرهنگی و هنری در کشور همواره در کانون توجه مخاطبان سینمای ایران بوده است و هنوز هم با حفظ این پتانسیل ذاتی می تواند به تاثیر گذاری خود ادامه دهد. هرچند که جشنواره فیلم فجر بواسطه تغییرات سیاسی و به دنبال آن تغییر متعدد دبیران این رویداد تغیرات زیادی در شکل و اجرا داشته است و بعضا این تغییرات مانع اصلاحات و بروز شدن جشنواره نیز بوده است اما در همین روند مورد انتقاد هم میتوان راهکار های مناسبی برای خلق ایده ای نو خارج از روال مرسوم برای بهبود شرایط پیدا کرد.

طی سال‌های برگزاری جشنواره فیلم فجر افراد بسیاری دبیر این رویداد مهم فرهنگی و هنری بوده‌اند، افرادی مانند محمد بهشتی، علیرضا رضاداد، سیف‌الله داد، ،‌ محمد خزائی، محمد حیدری ، ابراهیم داروغه‌زاده و سید محمد طباطبائی که هر کدام با نگاه خاص خود به شکلی که مطلوب سیاست‌ها و شرایط بوده باشد جشنواره را برگزار کرده‌اند.

نگاهی به گذشته نشان می‌دهد از چهار دوره دبیری جشنواره فیلم فجر که سیف‌الله داد برعهده داشت به نیکی یاد شده و رضایت مندی اهالی سینما و علاقه مندان را در پی داشته است. "داد" از سال ۱۳۷۶ تا ۱۳۷۹ در تمامی دوره‌هایی که این مسئولیت را عهده‌دار بود، سمت معاونت سینمایی را هم بردوش داشت. در نگاهی دیگر به برگزاری دوره های موفق در سوابق جشنواره به دوره سی ام می رسیم که محمد خزاعی به عنوان اولین دبیری که هیچ سمت و مسئولیتی در حوزه سینما نداشت با حکم معاون سینمایی وقت در راس برگزاری جشنواره قرار گرفت.

در شرایطی که از چندی قبل مطالبه از رئیس سازمان سینمایی برای اعلام خبر انتصاب دبیر جدید جشنواره بیشتر و بیشتر شده در عین حال خبری از نام دبیر چهل و سومین جشنوار فیلم فجر نبود اینک و با اعلام انتصاب محمد خزاعی به دبیری چهل و سومین جشنواره فیلم فجر از سوی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی سینما نشان از این دارد که متولیان دولتی سینما برای احیای جشنواره فیلم فجر به جمع بندی لازم رسیده اند. با معرفی خزایی و با پشتوانه سال‌ها کار فرهنگی و دبیری جشنواره‌های مختلف فرهنگی و هنری او می‌تواند از پس این مسوولیت مهم بربیاید.از منظری دیگر و در شرایط خاص فعلی می توان این اتفاق را به فال نیک گرفته و با نگاهی دقیق به شرایط و امکانات موجود این توقع را داشت که دوران موفق صدارت "سیف الله داد" بر جشنواره فیلم فجر تکرار شود.

بدون تردید محمد خزاعی که به عنوان اولین دبیر غیر دولتی، جشنواره فیلم فجر در دوره سی ام را با موفقیت برگزار کرده است می تواند در شکلی دیگر تجربه موفق مرحوم " سیف الله داد" را در حفظ مسئولیت توامان ریاست سینماو دبیری جشنواره فیلم فجر تکرار کند، هر چند به جهت افزایش بار مسئولیت های توامان، حضور یکی از مدیران سازمان سینمایی به عنوان دستیار یا قائم مقام دبیر می تواند موفقیت جشنواره را امور اجرایی تامین کند.

نگاهی به فعل و انفعالات انتصاب مدیریت سینما در دوره های اخیر نشان می دهد رئیس فعلی سازمان سینمایی همواره از کاندیداهای بالقوه و مطرح بوده و بازخورد بخش زیادی از اهالی سینما نیز به جهت اینکه خزاعی ازبدنه و از جنس سینما است واکنش مثبت بوده است؛در حال حاضر با این پشتوانه حمایتی و اقبال از سوی جامعه سینمایی و در عین حال برخورداری از قدرت مدیریت و توان استفاده از ابزار های اداری و مالی سازمان به واسطه حضور در راس هرم اداری و تشکیلاتی سازمان سینمایی اعلام حضور رئیس سازمان سینمایی در قبول توامان مسئولیت برگزاری جشنواره فیلم فجر کمک بزرگی به عبور سینمای ایران از پس بحران های پیش رو است.

آشتی مردم با سینما و آشتی سینما با مردم مهمترین مساله اکنون در سینمای ایران است و جشنواره فیلم فجر بواسطه توان جایگاه و توان خود در جذب مخاطبین سینما می تواند این نقش را به خوبی ایفا کند؛کلید این اتفاق مثبت در دست محمد خزاعی است که با قبول مسئولیت این دوره جشنواره روال برگزاری جشنواره را با تغیراتی اساسی مجددا به سوی شور و اشتیاق مردم برای حضور در جشنواره بکشاند؛ جشنواره ای حرفه ای، باشکوه، پرنشاط و فراگیر در شأن سینمای شریف ایران.

۲۴۵۲۴۵

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1905724

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 4 =