امام جمعه کرج: ایران هرگز جنگ طلب نیست اما .../امام جمعه یزد: خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند /امام جمعه ارومیه: دانشگاه ها به هوش مصنوعی اهمیت دهند

امام جمعه کرج جوانی جمعیت را تضمین کننده امنیت کشور در عرصه‌های اقتصادی، نظامی و اجتماعی دانست و گفت: اگر در پنج سال آینده گذشته جبران نشود در سیاه چاله جمعیتی خواهیم افتاد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، آیت الله سید محمد مهدی حسینی همدانی در خطبه‌های نماز جمعه کرج با اشاره به موضوع جوانی جمعیت گفت: توجه به فرهنگ غرب در دوران سازندگی، کنترل جمعیت و اجرای سیاست‌های مد نظر غربی‌ها و دور شدن از فرهنگ ناب اسلام و آداب و رسوم ایرانی صدمات فرهنگی، اجتماعی و اقتصادی فراوانی به کشور وارد کرد.

بنابر روایت مهر، وی جوانی جمعیت را تضمین کننده امنیت کشور در عرصه‌های اقتصادی، نظامی و اجتماعی دانست و مطرح کرد: بحث کاهش جمعیت از قبل از انقلاب نیز مطرح و شعار صهیونیستی فرزند کمتر، زندگی بهتر بر زبان‌ها افتاده بود که پس از انقلاب از ادامه این مسیر جلوگیری شد. امامین انقلاب نیز در هیچ مقطعی در وادی کاهش جمعیت نبودند و آن را ترویج ندادند.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با بیان اینکه در مقطعی شرط کرده بودند که رشد جمعیت در طول ۲۲ سال از ۶.۵ به ۴ برسد اما آقایان در طول سه سال این کار را انجام دادند و اکنون رشد جمعیت کمتر از یک است، عنوان کرد: این موضوع یک بعدی نیست و دارای ابعاد مختلفی است و دشمن پشت ماجرا قرار دارد و مردم را به کاهش جمعیت تشویق می‌کند.

رابطه مستقیم کاهش باروری با افزایش شاخص سالخوردگی

آیت الله حسینی همدانی بیان کرد: بر اساس گزارش مرکز آمار ایران اگر در پنج سال آینده، گذشته جبران نشود، در سیاه چاله جمعیتی خواهیم افتاد که نجات از آن سال‌ها به طول می‌انجامد. دشمن با دقت کار خود را انجام داده و ایادی آن در داخل نیز با فشار کار را به پیش بردند. هرچه باروری کاهش یابد، شاخص سالخوردگی افزایش می‌یابد.

وی با اشاره به اینکه این موضوع تبعاتی را در همه مسائل برای کشور ایجاد می‌کند، خاطرنشان کرد: به عنوان مهمترین مشکل دچار تبعات امنیتی می‌شویم، جمعیت پیر توان کار ندارد و از سوی دیگر نیز این قشر خود نیازمند رسیدگی است و چند سال آینده دستگاه‌ها نیز نیروی کار جوان ندارند. در مرحله حساسی قرار داریم که همه باید برای عبور از آن کمک کنیم.

امام جمعه کرج سقط جنین را یکی از مسائل بسیار حساس دانست و با اشاره به اینکه روزانه بر تعداد سقط جنین افزوده می‌شود و با بیان اینکه با جلوگیری از این ماجرا بخش زیادی از چالش جمعیتی حل می‌شود، اظهار کرد: جمعیت کشور سالانه به بیش از ۳ میلیون و ۷۰۰ هزار نفر نیاز دارد، در حالی که آمار سقط، بیش از یک میلیون و ۸۰۰ هزار نفر است.

دستگاه‌های متولی ترک فعل‌ها را کنار بگذارند

آیت الله حسینی همدانی بیان کرد: بر اساس قانون حمایت از خانواده و جوانی جمعیت مصوب مجلس شورای اسلامی، صداوسیما به عنوان یکی از مهمترین دستگاه‌های جریان ساز باید بخشی از برنامه‌های خود را به موضوع فرزندآوری اختصاص دهد اما سوال اینجاست که چرا به این نکته کمتر توجه می‌شود؟ این موضوع باید به صورت غیرمستقیم تبیین شود تا مؤثر باشد.

نماینده ولی فقیه در استان البرز با تاکید بر ضرورت فرهنگ سازی و ایجاد حس ضرورت در جامعه و با بیان اینکه دستگاه‌های متولی ترک فعل‌های بسیاری دارند که باید آنها را کنار بگذارند، مطرح کرد: سوم خرداد سالگشت عملیات غرورآفرین و بی نظیر الی بیت المقدس با رمز علی بن ابی طالب است که در آن خرمشهر آزاد شد و این روز، روز مقاومت، ایثار و پیروزی نام گرفت.

وی خاطرنشان کرد: اما عده‌ای در این زمینه اقدام به شیطنت و ایجاد تحریف و انحراف می‌کنند، در صورتی که دفاع مقدس یکی از نام آشناترین واژه‌ها در حماسه‌های عزت آفرین ایران است. فرزندان این مرز و بوم با بضاعت مالی ناچیز اما با صلابت و نور ایمان به مصاف کسانی هستند که تا بن دندان مسلح بودند و تمام دنیا آنها را حمایت می‌کردند.

اعتماد به جوانان مؤمن و متعهد نتیجه بخش است

امام جمعه کرج دفاع مقدس را نماد استقامت و از پیچیده‌ترین عرصه‌های رقابت جهانی دانست و بیان کرد: ایران هرگز جنگ طلب نبوده اما وقتی جنگ به آن تحمیل شود، هرگز تسلیم نمی‌شود، ننگ ذلت را نمی‌پذیرد و از کیان اعتقادی و سرزمینی خود دفاع می‌کند. تاریخ معاصر در هشت سال جنگ تحمیلی، شرف و آزادگی ایران، مقاومت و ایمان به خدا را در صفحات خود ثبت کرد.

امام جمعه یزد: فرزندان سرمایه‌ هستند/خانواده‌های پرجمیعت با برکت‌ترند

همچنین بنابر روایت ایسنا، آیت الله «محمدرضا ناصری» امروز ۲۸ اردیبهشت ماه در خطبه‌های مراسم نماز عبادی و سیاسی جمعه یزد که در مسجد ملااسماعیل این شهر برگزار شد، ضمن تبریک دهه کرامت، گفت: امام رضا(علیه السلام) می‌فرمایند هر کسی به زیارت من بیاید در سه مکان به داد او می‌رسم؛ زمانی که نامه اعمال را به دستش می دهند، زمان عبور از پل صراط و آنگاه که اعمالش سنجیده می‌شود.

وی بر لزوم اهتمام و پیروی از سیره امام رئوف(علیه السلام) تاکید کرد و در ادامه با اشاره به اهمیت موضوع جمعیت، گفت: هدف اصلی خلقت براساس آیات قرآن و روایات اسلامی کمال و تعالی انسانهاست ولی شیطان و دشمنان شیطان صفت همواره تلاش دارند به هر طریق انسانها را از خداوند و قرب الهی دور کنند.

امام جمعه یزد با بیان این که خداوند مال و فرزندان را سرمایه زندگی انسانها می‌خواند، گفت: دشمنان در این باره تلاش دارند که این فرزندان را از راه الهی با ترویج بی حیایی و بی عفتی، منحرف کنند یا تعداد آنها را با توطئه‌هایشان علیه حاکمیت اسلام و حاکمیت الهی، کم کنند.

وی با اشاره به نرخ کاهشی جمعیت کشورمان، افزود: نباید این غفلت در جامعه تداوم یابد بلکه باید این عقب ماندگی را نیز جبران کنیم.

آیت الله ناصری با اشاره به وعده الهی برای روزی رسانی خداوند، گفت: نباید رزق و روزی را بهانه تک فرزندی کنیم چرا که خانواده‌های پرجمعیت از برکت بیشتری برخوردارند.

وی ادامه‌ کاهش جمعیت کشورمان را یک فاجعه خواند و گفت: باید برای تربیت سربازان امام زمان(عج) اهتمام ورزیم و در این رابطه کاهلی و بهانه‌هایی مانند معیشت نیاوریم.

امام جمعه یزد در بخش دیگری از سخنانش به اهمیت بهره وری در کشورمان تاکید کرد و گفت: متاسفانه از نعمتهای خداوند درست و صحیح استفاده نمی کنیم و بعضاً اسراف می‌کنیم.

وی با اشاره به غنای کشورمان در بخش معدن، گفت: متاسفانه در برخی معادن به امر خام فروشی مبادرت داریم در حالی که خداوند از آنها به عنوان گنج‌های پنهان یاد می‌کند.

وی به استفاده بهینه از آب، زمان و حامل‌های انرژی تاکید کرد و گفت: باید نعمات خداوند را به درستی استفاده کنیم و کشور را به خودکفایی در تمام بخشها برسانیم.

آیت الله ناصری تاکید کرد: در روز قیامت باید نسبت به نحوه استفاده از نعمات خداوند پاسخگو باشیم لذا باید در این موضوع توجه لازم داشته باشیم.

خطیب جمعه یزد با اشاره به ایام آزادسازی خرمشهر، آن را به نقل از امام راحل(ره) یک معجره الهی و فتحی بزرگ خواند و گفت: هیچ کسی فکر نمی‌کرد، رزمندگان اسلام با ایمان و مقاومت و اخلاص خود بتوانند از سد دفاعی رژیم بعث عبور کرده و دشمن را به عقب برانند.

آیت الله ناصری در پایان تاکید کرد: هر جایی که مقاومت کنیم، اخلاص داشته باشیم و برای خدا و حاکمیت الهی تلاش کنیم، قطعاً پیروز خواهیم بود.

خطیب جمعه قم: فتح خرمشهر نقطه عطف دفاع مقدس است

همچنین بنابر روایت ایرنا، آیت‌الله سید محمد سعیدی در خطبه‌های این هفته نماز جمعه قم، فتح خرمشهر را فتح ارزش‌ها توصیف کرد و افزود: باید تجربه‌ها و آموزه‌های جنگ و دفاع مقدس را به نسل جوان منتقل کرد و از شور به شعور رسید.

تولیت آستان مقدس حضرت معصومه‌(س) با یادآوری اینکه عملیات آزادسازی خرمشهر در چهار مرحله اجرا شد دامه داد: رزمندگان اسلام با اعتماد به خداوند متعال و با حداقل امکانات و تجهیزات بزرگترین پیروزی را به دست آوردند و امام راحل نیز فرمود خرمشهر را خدا آزاد کرد.

سعیدی، فتح خرمشهر را از دو جهت حائز اهمیت دانست و بیان کرد: با این پیروزی بزرگ، جنگ وارد مرحله نوینی شد و قوای اسلام با حمله کوبنده، مرحله به مرحله پیروزی‌های تازه‌ای را به دست آورد.

سعیدی با اشاره به دومین دلیل اهمیت فتح خرمشهر اظهار کرد: فتح خرمشهر باعث شد، آمریکا و سایر قدرت‌های استعماری حساب کارشان را بکنند و موضع تهاجم و حمله را به موضع دفاع تغییر دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری تصریح کرد: به دنبال پیروزی رزمندگان اسلام در عملیات بیت‌المقدس، صدام ملعون برخی از ارتشی‌های بعثی را به علت شکست، اعدام کرد، امیدواریم روزی هم آزادی فلسطین اِشغالی از چنگ صهیونیست‌های غاصب و کودک‌کُش را ببینیم.

سعیدی در ادامه با بیان این که امروز آثار و برکت‌های نامه‌های چندسال قبل رهبر معظم انقلاب به جوانان غربی را مشاهده می‌کنیم گفت: رهبری با درک صحیح از شرایط اسفبار غرب، راهی را پیش پای جوان‌های کشورهای اروپایی گذاشتند تا از آن طریق به سمت اسلام حقیقی و هدف‌های الهی راهنمایی شوند.

وی افزود: نخستین گام برای بیدار شدن، شوریدن علیه نظام استکباری است که این روزها شاهد آن هستیم.

خطیب جمعه قم همچنین با اشاره به سخن رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه حج امسال حج برائت است بیان کرد: آنچه که امروز در غزه رخ می‌دهد، شاخص عظیمی است که در تاریخ می‌ماند و راه را نشان خواهد داد.

وی ابراز امیدواری کرد: حج امسال نماد عینی و واقعه برجسته و تاریخ‌ساز برائت از استکبار جهانی و صهیونیسم شرور و خبیث باشد.

امام جمعه ارومیه:مسئولان زمینه جوانی جمعیت در کشور را فراهم کنند

آنگونه که ایسنا روایت می‌کند، حجت الاسلام والمسلمین سید مهدی قریشی، ۲۸ اردیبهشت ماه در خطبه های نماز جمعه ارومیه که در مصلی امام خمینی (ره) شهر برگزار شد، با اشاره به ۳۰ اردیبهشت روز جمعیت و با تاکید بر اینکه معضل پیری کشور را تهدید می‌کند، گفت: بر اساس سیاستهای ابلاغی از سوی رهبر انقلاب در راستای جوانی جمعیت، مسئولان باید زمینه ازدواج جوانان را فراهم و موانع را از بین ببرند تا ازدواج تسهیل شود و زاد و ولد افزایش یابد.

وی تاکید کرد: بر همه وظیفه است زمینه های جوانی جمعیت در کشور را فراهم و مقدمه ازدواج را مهیا کنند.

امام جمعه ارومیه با اشاره به موضوع سقط جنین نیز افزود: سقط جنین حرام شرعی و معصیت است و اهمیت این امر به حدی است که خداوند در قرآن، انسان را از این امر نهی می‌کند لذا نباید داروهایی که موجب تسهیل سقط می شوند به سهولت در جامعه در دسترس باشد و مسئولان بهداشت و درمان بر این امر نظارت کنند.

وی با اشاره به نامگذاری ۳۱ اردیبهشت ماه به نام روز ملی اهدای عضو اظهار کرد: با توجه به اینکه از نظر اسلام احیا و زنده کردن یک انسان برابر احیای کل بشریت است لذا این اهدای عضو باید در جامعه تبیین و فرهنگسازی شود.

حجت الاسلام قریشی با اشاره به گرامیداشت سوم خرداد سالروز فتح خرمشهر تصریح کرد: نباید روزهای مهم از جمله سوم خرداد ماه به فراموشی سپرده شود چرا که فتح خرمشهر تنها فتح یک شهر نبود بلکه فتح ارزشهای یک ملت بود.

نماینده ولی فقیه در استان در ادامه با بیان اینکه امروزه دنیا به سمت هوش مصنوعی حرکت می‌کند و در این زمینه سرمایه گذاری می کنند، گفت: در این زمینه، مسئولان استانی نیز به واسطه وجود استعداها و متفکران ارزشمند زیادی در این خطه باید زمینه فعالیت و حرکت در این حوزه را فراهم کنند؛همچنین دانشگاهها نیز به هوش‌ مصنوعی اهمیت دهند.

وی با بیان اینکه مسئله سرمایه گذاری در استان باید مورد توجه مسئولان استانی قرار گیرد، گفت: باید زمینه را برای حضور سرمایه گذار تسهیل کرد تا استان پیشرفت کند.

امام جمعه ارومیه توجه به توسعه راههای مواصلاتی، ریلی و هوایی استان را مورد تاکید قرار داد و افزود: متاسفانه وضعیت پروازها و راههای استان از وضعیت مطلوبی برخوردار نیستند که باید مسئولان ذی‌ربط چاره اندیشی کنند.

وی ادامه داد: همچنین مدیریت شهری نیز با توجه به پروژه های نیمه تمام و معضل ترافیک، نسبت به حل این مشکلات اقدام کنند.

نماینده ولی فقیه در استان با اشاره به فضیلت زیارت قبور امامان معصوم افزود: زیارت قبور امامین معصوم باعث کسب معنویت در انسان شده و در قیامت نیز معصومین انسان را شفاعت می‌کنند.

امام جمعه ارومیه بر لزوم عبادت خالصانه تاکید کرد و گفت: اگر عبادت انسان خالصانه باشد، خداوند مشکلات دنیا و آخرت انسان را حل می‌کند.

وی اظهار کرد: هر عضوی از بدن انسان حقی دارد که انسان باید این حقوق را رعایت کند لذا انسان باید تمام وجود و استعداد خود را در مسیر الهی بکار ببندد نه در مسیر گناه و کارهای بیهوده چرا که در روز قیامت از این حقوق سؤال خواهد شد.

۲۷۲۱۹

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 1907682

برچسب‌ها