شخصیت خانم هویشام در کتاب «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز در چند دهه گذشته بارها و بارها با بازی بازیگران مختلف روی پرده تصویر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، خانم هویشام به اندازه رمان «آرزوهای بزرگ» چارلز دیکنز شهرت دارد.

خانم هویشام زخم‌خورده است و شبح‌آسا و تا آخر عمر رخت عروسی‌اش را به تن دارد، لباسی که به رخت عزا بدل شده است. این شخصیت در اقتباس جدیدی از رمان «آرزوهای بزرگ» دوباره جان می‌گیرد.
 
این وارث ثروتمند در روز عروسی‌اش رها شد و تا چند دهه در بهت این اتفاق زندگی کرد. او خودش را در عمارت بزرگ خود زندانی کرد، عمارتی که هر روز گردوغبار بیشتری روی آن می‌نشست. موهای خانم هویشام سفید شد و میز شام عروسیش زیر تارهای عنکبوت محو شد.
 
در اقتباس‌های مختلف سینمایی و تلویزیونی اغلب بازیگران سالخورده نقش خانم هویشام را بازی می‌کردند. جون هیکسن سال 1981 در 75 سالگی نقش این شخصیت را بازی کرد درحالیکه آن بنکرافت در سن 67 سالگی در اقتباس مدرن این داستان نقش هویشام را بازی کرد. شارلوت رمپلینگ دیگر بازیگر مطرحی است که نقش خانم هویشام را بازی کرده است. او هنگام بازی در این نقش 53 ساله بود.
 
اما در اقتباس جدید «انتظارات بزرگ» که سریالی چهارقسمتی است جیلیان اندرسن 43 ساله نقش خانم هویشام را بازی می‌کند، اندرسن جوان‌ترین بازیگری است که تا به حال در این نقش بازی کرده. خانم هویشام در داستان دیکنز نقش بسیار مهمی دارد. او تاثیری عمیق بر پیپ، قهرمان داستان می‌گذارد.
 
«آرزوهای بزرگ» یا «انتظارات بزرگ» داستان پیپ، پسری یتیم است که به همراه خواهر بداخلاق و شوهر مهربان او زندگی می‌کند. در جریان رمان او با شخصیت‌های مختلفی از جمله یک تبهکار از زندان گریخته و خانم هویشام آشنا می‌شود.
 
اندرسن متولد آمریکاست و اصلا نگران جوان بودنش برای نقش نیست، اودرمورد بازی در این سریال کوتاه گفت: «دیکنز در رمانش بطور دقیق سن خانم هویشام را ذکر نمی‌کند. اگر حساب و کتاب کنید متوجه می‌شوید او در آن زمان 37 ساله یا همین حدود بوده است.»
 
او افزود: «این من هستم، در این سن و سال، مرا برای این نقش انتخاب کرده‌اند و من به این انتخاب احترام می‌گذارم. قرار هم نیست بگویم من در این نقش بازی نمی‌کنم چون باید بازیگر پیرتری را بیاورید.»
 
 
خانم هویشام با بازی جیلیان اندرسن تراژیک بودن زندگی این شخصیت را به نمایش می‌گذارد، شخصیتی که شبیه یک شبح است و صورتش انگار زیر لایه‌ای از خاکستر است و با جلو رفتن داستان چهره‌اش سنگی می‌شود.
 
گریم این بازیگر برای بخش‌هایی از این سریال که در آنها هویشام در اوج پیری است به شکلی طراحی شده که در کمتر از دو ساعت آماده بازی می‌شود.
 
اندرسن درمورد گریم چهره خود گفت: «به رنگ خاکستری فکر می‌کردم که احتمال نمی‌دادم وجود داشته باشد. به نظرم موهای خانم هویشام باید خاکستری خاصی باشد. موهای او باید هم مات و کدر باشد و هم درخشنده. سفید نیست، خیلی هم خاکستری نیست، رنگی بی‌رنگ بین این‌هاست.»
 
خانم هویشام که در شب عروسی همسرش او را رها کرده در خانه‌ای غمزده مثل یک روح زندگی می‌کند، کیک عروسی او را موش‌ها خورده‌اند و خودش عصبی شده و هرگاه مضطرب می‌شود دستان خود را چنگ می‌زند، حلقه‌های سیاه دور چشمان هویشام نقش بسته‌اند.
 
 
شهرت جیلیان اندرسن به حضور طولانی مدتش در سریال موفق «پرونده‌های مجهول» (The X-Files) است، او تاکید کرده است پیش از بازی در این نقش نسخه‌های قبلی اقتباس از «آرزوهای بزرگ» را تماشا نکرده است. «همیشه از این می‌ترسیدم که روی چیزی کار کنم که از قبل وجود داشته. برای همین سراغ بازی‌های قبلی در این نقش نرفتم، حتی سراغ طراحی‌های نقاشی این نقش هم نرفتم.»
 
اندرسن ادامه داد: «من شیفته بازی‌های دیگر بازیگران در این نقش بودم، اما سعی می‌کنم خودم را مقایسه نکنم و قبل از سریال سراغ آن‌ها نرفتم. سعی می‌کنم تا آنجا که می‌شود به اولین دریافتم از نقش نزدیک باشم.»
 
خانم هویشام امسال فقط اندرسن را به خودش جلب نکرده است. هلنا بونهام کارتر هم در اقتباس سینمایی جدیدی از این رمان که سال آینده روی پرده می‌رود در همین نقش بازی کرده است.
 
نقش‌آفرینی بونهام کارتر ردی از شخصیت مخوف هانیبال لکتر (شخصیت اصلی رمان و فیلم «سکوت بره‌ها») در خود دارد، اندرسن درمورد این رویکرد گفت: «به نظرم برای همه جا هست. به نظرم اقتباس از یک اثر همیشه خوبی‌ها و بدی‌هایی دارد.»
 
اندرسن معتقد است تنها ظاهر هویشام مهم نیست، نقش و داستان او نیز در رمان و سریال تاثیرگذار هستند. «او معتقد است عشق یعنی مرگ. رنج او مسئله‌ای شخصی است که گاهی بروز پیدا می‌کند.» خانم هویشام شخصیتی است که می‌تواند روی دیگران نفوذ داشته باشد و آسیبی جدی به پیپ و دخترخوانده خود یعنی استلا می‌رساند.
 
اندرسن جدا از بازی در نقش یک مامور اف‌بی‌آی در «پرونده‌های مجهول» در این دو سه سال اخیر با بازی در فیلم‌ها و سریال‌های تاریخی بخش دیگری از توانایی‌های خود را نشان داده است. او برای بازی در نقش لیدی دِدلاک در سریال کوتاه «خانه غمزده» (براساس رمان دیگری از چارلز دیکنز) نامزد جایزه بفتا شد و حضوری متفاوت در نقش خانم کست‌اِوی در «گلبرگ سفید و قرمز» داشت.
 
فیلمنامه اقتباسی «آرزوهای بزرگ» را سارا فِلپس نوشته است و علاوه بر جیلیان اندرسن بازیگرانی چون دیوید ساچت (سوشه، بازیگر نقش هرکول پوآرو)، ری ویسنتون، داگلاس بوث، ونسا کربی و شان دولی در آن بازی می‌کنند.
 
چهار قسمت این سریال کوتاه 27، 28 و 29 دسامبر از شبکه بی‌بی‌سی پخش می‌شود.
 
بی‌بی‌سی / 24 دسامبر / ترجمه: حسین عیدی‌زاده
58241
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191066

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 12 =