روزنامه خراسان نوشت:

پافشاری خانواده لیلا برای اجرای حکم قصاص قاتل دخترشان که هفته گذشته دستگیر شده است به صدور دستور ویژه رئیس قوه قضاییه برای تصمیم گیری هرچه سریع تر در این باره منجر شد. خانواده لیلا صبح دیروز در مقابل دفتر ریاست قوه قضاییه تحصن کرده و از آیت الله لاریجانی کمک خواسته بودند.

 

 آغاز پرونده ای جنجالی
این پرونده جنجالی اردیبهشت ماه سال 74 با قتل دختری 10 ساله به نام لیلا گشوده شد. لیلا کوچولو در حالی که برای چیدن گل به کوهستان رفته بود توسط سه جوان مورد تجاوز قرار گرفت و یک هفته بعد جسدش در زیر یک آبشار کشف شد. به دنبال این حادثه سه جوان به نام های هادی، صفر و حسن به اتهام تجاوز به عنف و قتل بازداشت شدند. هنگام ربودن دخترک معلم روستا متهمان را از بالای کوه دیده بود. به همین دلیل راهی برای کتمان واقعیت نداشتند و به این ترتیب آن ها محاکمه و هر سه به قصاص محکوم شدند. از آن جا که مقتول زن و سه جنایتکار مرد بودند خانواده لیلا باید تفاضل دیه محکومان را پرداخت می کرد و همین موضوع به چالشی برای آن ها تبدیل شد. پدر لیلا خانه و حتی وسایل زندگی اش را فروخت تا دیه سه قاتل دخترش را پرداخت کند اما نتوانست این پول را فراهم کند و در نهایت دیه از صندوق بیت المال پرداخت شد. در این میان پرونده بارها بین دادگاه و شعب تشخیص دیوان عالی کشور دست به دست شد و حتی کار به هیئت عمومی دیوان کشید و رئیس وقت قوه قضاییه نیز حکم قصاص متهمان را تایید کرد اما یکی از محکومان به نام هادی در زندان خودکشی کرد و دیگری به نام حسن با لباس مبدل متواری شد. در چنین شرایطی صفر به تنهایی اعدام شد.

 

ادامه پیگیری ها و صدور دستور ویژه
اعدام این جنایتکار پایان کار نبود چرا که خانواده لیلا تلاش هایشان را برای دستگیری قاتل فراری آغاز کردند اما او هیچ ردی از خود به جا نگذاشته بود. آن ها از هر فرصتی برای شناسایی مخفی گاه حسن استفاده می کردند اما این تلاش ها سال ها به طول انجامید تااین که سه شنبه هفته گذشته آن ها که به سرنخی از قاتل فراری در شهر کاشمر دست پیدا کرده بودند به آن جا رفتند و با کمک ماموران این شهر حسن را که ازدواج کرده و زندگی مخفیانه ای را در پیش گرفته بود بازداشت کردند و او را به دادسرای امور جنایی تهران تحویل دادند. در حالی که پیش از این چندین حکم قطعی مبنی بر قصاص حسن صادر شده بود و انتظار می رفت پرونده حسن در نوبت اجرای حکم قرار گیرد اما پرونده به مجتمع قضایی بعثت ارسال شد تا بار دیگر به آن رسیدگی شود. این اقدام با اعتراض خانواده لیلا روبه رو و بار دیگر پیگیری های آن ها در این باره از طریق سرپرست مجتمع قضایی بعثت و دادسرای جنایی آغاز شد. صبح دیروز پدر، مادر و دو خواهر لیلا کوچولو که به رسیدگی قضایی به این پرونده اعتراض داشتند، مقابل ساختمان حوزه ریاست قوه قضاییه تحسن کردند و از آیت ا... آملی لاریجانی کمک خواستند. حضور خانواده لیلا در زیر باران ساعتی به طول انجامید و توجه عابران بسیاری را برانگیخت و حتی ماموران کلانتری جامی نیز برای دقایقی پدر لیلا را بازداشت کردند. آن ها که حکم قطعی دیوان عالی کشور مبنی بر قصاص حسن را در دست داشتند معتقد بودند در حالی که حدود صد قاضی رای بر گناهکار بودن قاتل دخترشان داده اند رسیدگی دوباره به پرونده خلاف قانون است.
در همین حال زهره الهیان، عضو فراکسیون زنان مجلس شورای اسلامی که قصد داشت وارد مجموعه پاستور شود با دیدن خانواده لیلا برای چند دقیقه در زیر باران با آن ها گفت وگو کرد و به آن ها قول داد به خواسته شان رسیدگی کند. با این وجود خانواده لیلا همچنان به تحصن خود ادامه دادند تا این که یکی از کارمندان دفتر رئیس قوه قضاییه در جمع آن ها حاضر شد و از دستور ویژه آیت ا... آملی لاریجانی به رئیس کل دادگستری استان تهران برای تصمیم گیری سریع تر به این پرونده خبر داد. در همین حال محمدرضا گیوکی، قاضی جدید پرونده از تصمیم گیری در این باره طی هفته آینده خبر داد.
47282

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 191480

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 69
  • نظرات در صف انتشار: 1
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۹:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    171 6
    چرا از اون حیوان حمایت میشه،برای چی یک دادگاه دیگه،زودتر اعدامش کنید!
  • بدون نام CA ۰۹:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    86 8
    شرمنده ، من معنی‌ تفاضل دیه رو متوجه نمی‌‌شم ، می‌شه یکی‌ توضیح بده .
    • بدون نام IR ۱۱:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      16 5
      چون ديه زن در اسلام نصف ديه مرد هست و مقتول زن و قاتل مرد بوده خانواده مقتول بايد تفاضل رو پرداخت كنن. اگر مقتول هم پس بود ديگر اين تفاضل معني نداشت .
    • مجتبی IR ۱۲:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      73 6
      یعنی قانون مرد سالار
    • حامد IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      51 6
      مبلغ دیه مرد با دیه زن متفاوته دیگه. وقتی یکی کشته میشه، قاتل اعدام میشه، اما وقتی قاتل مرده و مقتول زن، تفاضل دیه پیش میاد. اولیای دم باید این تفاضل رو بدن تا قصاص انجام شه. جالبه خداییش...
    • پيام IR ۱۳:۰۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      16 3
      چون ديه زن نصف ديه مرده براي اعدام خانواده مقتول بايد نصف ديه را بادژيد پرداخت كنند تا حكم اعدم جاري بشه
    • بدون نام IR ۱۵:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      13 18
      ماجرا از این قراره که وقتی یه قاتل قصاص می شه باید خانواده مقتول که درخواست قصاص دازن دیه فرد قاتل رو بپردازند. چون به هر حال اینجا هم داره یه نفر دیگه کشته می شه و لازمه که دیه اون به خانواده اش پرداخت بشه. بنابراین هر قاتلی که قصاص بشه مستلزم پرداخت دیه از طرف اولیای دم مقتول هست. از طرف دیگه چون تو اسلام مرد سرپرست خانواده محسوب می شه و با مرگش یه خانواده به چالش کشیده می شه و مشکلات مالی پیدا می کنه، اسلام حق دیه مرد رو دو برابر زن قرار داده. اینه که اینجا یه تفاضل دیه به وجود میاد. امیدوارم خوب توضیح داده باشم.
    • بدون نام CA ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      28 5
      ممنون از پاسخ‌هاتون دوستان . اینجور که من متوجه شدم اگه مردی بخواد جنایت مشابهی رو انجام بده با زن دیگه‌ای ، میتونه از این بابت خیالش راحت باشه که حتی اگه گیر بیفته و اعدام بشه ، خانوادش تا یه مدتی‌ گشنه نمیمونن و می‌تونن از پول دیه‌ای که از خانواده مقتول می‌گیرن اموراتشون رو بگذروننن .
    • بدون نام IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۱۳
      6 13
      تفاضل دیه بر ای تامین اطرافیان بخصوص فرزندان قاتل که به درامد مرد وابسته هستند لازمه. اونها بی گناهند.
  • بدون نام IR ۰۹:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    96 3
    چه آدم‌هاي كثيفي بودند! خدا ازشون نگذره! خدا كنه اين پدر هم از سر گناهشون نگذره.
  • بنده خدا IR ۰۹:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    189 4
    واقعاً دلم براي مردم كشورم ميسوزه كه طرف دخترشو كشتن و چون دخترك مقتول و معصوم زن هستش بايد مابه التفاوت ديه قاتل گردن كلفتشو هم پرداخت كنن تازه منت هم ميذارن كه از بيت المال پرداخت شده. اين قانون با هيچ كدام از مباني انساني و خداپسندانه سازگاري نداره. خدا رو خوش مياد بعد از 16 سال اونها با تحصن و زير بارون بيان و حرفشونو بزنن تازه پدرشو هم بازداشت كنن. مگر اونها انسان نيستند. آخه آدم وقتي عكس اين دخترك معصوم رو ميبينه دلش آتش ميگيره. اين رو هم بگم اصلاً برام اهميتي نداره كه نظرمو منتشر كنين يا نكنين چون شما فقط يك وسيله هستين البته با رسالت رسانه اي سنگين تر. مهم اينه كه من وجدانم راحته كه حرف حق و حرف دل خيلي از مردمم رو ميزنم.
  • یک مسلمان IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    102 7
    با سلام پرداخت نصف از دیه ی قاتلی که جنسش نرینه است نه مرد!از سوی خانواده دختر مقتول و مشروط بودن اجرای عدالت به پرداخت چنین وجه هنگفتی چه مشابهت و قرینگی با اجرای عدالت دارد؟!در حالی که قریب به یقین خانواده های مقتولین خسارت مالی بسیار زیادی هم ناشی از چنین رویدادهایی متقبل می شوند که کسی پاسخگوی آن نیست.با این توضیحات چگونه مسئولین محترم قوه قضاییه شبها با آرامش سر بربالین می گذارند؟! آقایان نگذارید سیستم قضایی ما وتمام داشته های ما به این راحتی در معرض انتقاد بیگانگان و غیر مسلمانان قرار بگیرد!
  • سارا IR ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    161 6
    تفاضل دیه! خـــــیلی جالبه، ارزش جون 3تا قاتل بیشتر از این بچه بیگناهه. چون اونا مرد هستن . این زن. چقد بدبختن زنهای مملکت من. متأسفم
    • بدون نام IR ۱۵:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      9 68
      سارا جان جوسازی نکن... ماجرای دیه به خاطر سرپرستی مرد هست نه ارزش گذاری بر زن و مرد. مرد سرپرست قانونی و شرعی خانواده است و به دلیل این که بعد از قصاص مرد خانواده اش بی سرپرست می شن و دچار مشکل خواهند شد، اسلام دیه مرد رو دوبرابر قرار داده.
    • سارا CH ۲۳:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      49 6
      عزیز من الان دیگه سرپرست خانوار معنی نداره همه دارن کار میکنن تا گشنه نمونن. یعنی جون اون قاتل با ارزش تر از جون این دختر بیگناهه؟!!! چون شاید اون سرپرست یه خانواده باشه؟؟؟؟
  • تسنیم IR ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    125 3
    16 سال از این جنایت گذشته و اگر لیلا زنده بود الآن 26 سال داشت و حتما ازدواج کرده و مادر چند بچه بود 16 سال گذشته ولی قاتلش هنوز زنده است چرا؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • امیرحسین US ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    57 6
    ''از آن جا که مقتول زن و سه جنایتکار مرد بودند خانواده لیلا باید تفاضل دیه محکومان را پرداخت می کرد''از لحاظ حقوقی یعنی چی؟
  • محسن IR ۱۰:۴۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    78 6
    دارم به امنیت کشور شک می کنم ! اینطور جرائم با اینگونه روند رسیدگی از سال 74 !!!!!!! تا به امروز خیلی تاسف بار هست. تا کی آدم باید این چنین جرائم و کوتاهی ها رو تحمل کنه ؟ از مدیر سایت خواهش میکنم عکس این طفل معصوم و بی گناه رو به دلیل حفظ آبرو و جلوگیری از تشویش روانی کاربران، از داخل سایت برداره. ممنون.
    • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      43 3
      منم با نظر شما مواقفم بخدا شرمم میشه بگم مسلمانم و ایرانی با این دستگاه فاسد قضایی واگذارند به خدای بزرگ و بلند مرتبه
  • بدون نام IR ۱۱:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    حالا گذشت کنند 2 نفرشان اعدام شدند به زن حسن رحم کنند
    • بدون نام IR ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      43 5
      اولا کسی به زن حسن کاری نداره، دوما بعضی جرمها قابل رحم نیستند. مگه اون به طفل معصوم 10 ساله رحم کرد که الان بهش رحم کنن؟ واقعا باورم نمیشه چه جوری تونستن همچین کاری بکنن
    • بدون نام IR ۱۲:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      51 7
      قراره حسن را اعدام کنند و نه زن حسن را.از اون گذشته مگه روزی زن حسن رو خدا نمیده؟پس به اسم ترحم به این زن نباید مجازات را به تعویق انداخت.
    • بدون نام IR ۱۲:۳۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      37 4
      اقا یا خانمی که گفتی گذشت کنن میدونی معنی گذشت چیه؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام IR ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      24 2
      آخه این زن حسن چطوری میتونه با یه حیوان مثل حسن زندگی کنه اگه برای بچه خودشان همچین اتفاقی می افتاد می تونستن گذشت کنن!! این دخترک فقط 10 سالش بود بیچاره با زجر و وحشت مرد.
  • بدون نام IR ۱۱:۴۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    32 5
    کثیف ترین جنایت صورت گرفته دیه باید بدهند مجازات جندین سال طول کشیده حالا دوباره رسیدگی انقدر دیر کنید تا جنایتهای دیگر هم صورت بگیرد
  • بدون نام IR ۱۱:۴۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    33 3
    مگه اون حسن نامرد به این خانواده رحم کرد که حالا به زن اون رحم کنند؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • لادن IR ۱۱:۴۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    23 4
    الان توی این پرونده (و این خبر) مساله اصلی تفاضل دیه نیست. این مساله ی 16 سال پیش بود که از بیت المال پرداخته شد تموم شد رفت حالا مساله اصلی ارسال پرونده برای رسیدگی مجدد به دادسرای بعثت هست که خانواده لیلا هم به این موضوع اعتراض دارن.
  • بدون نام IR ۱۲:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    62 3
    پدر لیلا خانه و حتی وسایل زندگی اش را فروخت تا دیه سه قاتل دخترش را پرداخت کند!؟ ببخشید بعد این پول قراره تو جیب کی بره؟ چقدر راه را برای انجام جنایت ساده میکنید؟
  • مريم IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    38 4
    آقايان قضايي..فقهي..لطفا اين قوانين را دوباره بررسي و احكام ثانويه مبتني بر شرايط و زمان وضع كنيد...آخر آيا اين خداپسندانه است كه به خاطر فقر مقتول و زن بودنش... قاتلان مجازات نشوند؟ البته منظورم فقط اين مورد نيست..منظورم ديه براي قاتلان چنين قتل هايي است..مثال:" شوهر يه زني بره به يك زن ديگر تجاوز كنه و اونو بكشه تا نصف مبلغ ديه به زن و بچش برسه و زندگي شون سروسامان پيدا كنه!!!"
  • بدون نام IR ۱۲:۳۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    65 3
    قربون خدابرم به دختر مردم تجاوز گروهي شده بعدهم كشتنش حالا باباي بيچاره بايد يه پولي هم براي مجازات اين كثافتا بده كجاي دنيا يه همچين قانوني هست كه توايران هست.
  • مهرداد IR ۱۲:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    27 2
    این اتفاق دیگه معمولی شده فقط مدلش فرق میکنه همونطور که قبلا" گفتم بازم میگم چرا ریشه یابی نمیکنید ؟چرا 16 سال پیش اون سه نفر دست به این کار زدن ؟چرا تو این سالها از اون بدترم (حادثه خمینی شهر)اتفاق افتاده؟منتظر از این بدترم باید باشیم
    • بدون نام IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      5 15
      میشه شما که انقدر چرا می پرسید تحلیل جامعه شناختی تون رو هم اعلام کنید؟ یعنی میگید این جنایتکارها اعدام نشن به جاش مساله ریشه یابی بشه؟ خیلی شیک فکر می کنید به خدا!
    • مهرداد IR ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      14 4
      دوست بدون نام-من در مورد حکم واجرای قانون و...نظر ندادم -اینکه یه اتفاقی ریشه یابی بشه ساده ترش همون پیشگیری قبل از درمان یعنی فرهنگ سازی مسائل جنسی از پایه با توجه به شرایط جامعمون- دین یه مطلبیو میگه ما یه جور دیگه برداشت میکنیم ما طور دیگه رفتار میکنیم ما یجور دیگه نشون میدیم و باید بگم که از ماست که بر ماست.
  • بدون نام IR ۱۲:۳۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    41 5
    تو که میگی گذشت کنن معنی گذشت رو میدونی؟ اگر قتل تنها بود باز یه چیزی.. ولی تجاوز به دختر 10 ساله کار انسان نیست؟؟؟؟؟؟؟؟؟شما هم انسانی مگه نه؟؟؟؟؟؟؟؟/ کمترین کار قصاص خدا باید جزای اون بده
  • بدون نام IR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    35 2
    چگونه یک قاتل با لباس مبدل از زندان فرار کرده است
  • بدون نام UA ۱۳:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    19 3
    خدایا چرا بعضیا اینقدر کثیف میشن................
  • بدون نام IR ۱۳:۱۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    15 2
    عدالت !!! وا اسفا
  • بدون نام IR ۱۳:۱۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    20 4
    محض اطلاع همه بگم ما قتل عمد داريم شبه عمد داريم و خطايي فقط در صورتي كه قتل شبه عمد باشه بايد خانواده مقتول نصف پول ديه رو بدن مثلا وقتي كه تو يه شوخي يا ورزش و . . . ضربه اي ناخواسته به كسي خورده و فوت كرده چون زن وظيفه سرپرستي خانواده رو نداره بايد بابت عمد نبودن قتل در صورت درخواست قصاص نصف ديه رو بدن كه اينجورجاها گذشت خيلي بهتره يا اينكه فرد به 20 سال حبس ميره ولي در اين مورد قتل عمد همراه با تجاوز و آدم ربايي بوده كه براي قتل فقط قاتل اعدام ميشه و براي تجاوز و آدم ربايي هر 3 اعدام ميشن اين خيلي واضح نميدونم تو دادگاه هاي ما چي ميگذره كه اينجوري ميشه
  • موسی IR ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    24 4
    واقعا خیلی قانون مسخره ای داریم اون مسولین خودشون را جا خانواده اینها بگذارن این دیگه چه قانونی؟ یه موندم کی این قانون ها را مینویسه؟
  • بدون نام IR ۱۴:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    10 2
    عزیز اگه شبه عمد باشه اعدام نداره و فقط دیه می پردازن
  • بدون نام IR ۱۵:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    25 6
    پررو رفته ازدواج هم کرده! حیوون اگر کاری را میکنه از روی غریزش می‌کنه.اینا که اسم آدم روشون هست روی حیوونا را هم سفیذ می‌کنند. طفلک اگر زنده بود الان 26 ساله بود ازدواج کرده بود و از زندگیش لذت می‌برد اما این بی‌شرمها به خاطر لذت کثیف خود زندگی را از طفلی معصوم گرفته‌اند.مرگ برای این بی‌شرفها، کمه باید اونقدر عذاب بکشه که روزی هزار بار طلب مرگ منه اما مرگ هم به سراغش نره
  • همان یک مسلمان IR ۱۶:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    9 5
    استدعا دارم بعد از مدتی اظهار نظر خوانندگان محترم را برای قوه قضاییه ارسال نمایید.شاید از عمق فاجعه ضعف قوانین موجود مطلع شوند.از این قوانین ظاهرا کم هم نداریم،از جمله ی آن :اگر مردی همسرش به هر دلیلی مرحوم شود پدر و مادر همسر می توانند مهریه ی وی را که حتی به مرحله مطالبه از سوی زن در زمان حیاتش نیز نرسیده را مطالبه نمایند(به عبارتی حق مسلم و ارث متعلق به پدر و مادر زوجه ای می باشد که با همسرش در عین خوشبختی زندگی می کرده و به ناگاه زن مرحوم میشود حال مرد باید مهریه همسرش رادرصورت مطالبه پدر و مادر وی به ایشان بپردازد!!!!!)واقعا روی چه حسابی(عجیب نیست؟)؟؟!!!!!!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    6 13
    همهشونو باید تو ملا عام تیکه تیکه کنن, باید بعد از بدترین شکنجه هایی که ذهن هیچ کسی بهشون نمیرسه همشونو با چاقو ریز ریز کنن, اگه واقعاً دولت دم از قانون میزنه نباید فرصت نفس کشیدن به اینجور آدما رو بده, فقثط بکشیدشون, نابودشون کنید, مگه اون دختر چه گناهی کرده بود؟ التماس میکنم با ساتور تیکه تیکشون کنید, طوری نیستو نابودشون کنید که هیچ وقت پیدا نشن
    • بدون نام IR ۲۳:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
      10 10
      هاااااان؟ میگم خوب شد که شما مجری قانون نشدید! حالا نمی شه به جای ساطور به طناب دار قناعت کنیم؟
  • رضا IR ۱۸:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    7 30
    پرداخت تفاضل دیه قاتل مرد از سوی اولیای دم که خواستار قصاص هستند، عین عدالت است؛ زیرا در این جنایت (که خانواده قاتل گناهی مرتکب نشده اند)دیه صرفا برای پشتیبانی از خانواده قاتل است که عمدتا نانخور او بوده اند (زیرا عمدتا مرد است که نان آور است و با قصاص او نانخورها ضرر بزرگ میبینند و به انحراف کشیده میشوند)و از این طریق حمایت مالی شرع از آن زن و بچه یا پدر و مادر قاتل صورت گرفته است. خوب است قدری احساسات را عقلانی کنیم. اسلام آنقدر مترقی است که حق قصاص را مسلم گرفته است و این وسط بیت المال مسلمین متکفل پرداخت تفاضل دیه شده است؛ آیا اگر حکومت اسلامی نداشتیم بیت المال دیه ای پرداخت میکرد؟ 1: حق قصاص خانواده آن دختر مظلوم مسلّم است 2:دیه حمایت مالی از خانواده جانی که نان آورشان قصاص میشود، است
    • بدون نام IR ۰۹:۱۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      19 3
      آقای محترم اگر این اتفاق برای یکی از عزیزان شما می افتاد هم همین نظر را داشتید . آیا آنوقت هم بر مبنای عقل عمل می کردید . اگر یک مرد زنی را بکشد به خانواده او دیه ای تعلق نمی گیرد حتی اگر آن زن تنها نان آور خانواده باشد . بعضی از قوانین تنها 1000 سال پیش جواب می داد نه در جامعه امروز ما
  • مقیمی IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    7 5
    حتی حیوانها هم هیچگاه به توله های همنوع خود تعدی نمی کنند ولی چیزی که در این میان در نظر گرفته نشده اینست که چرا باید جوانی که دارای حس شهوت که غریزه ای خدادادی است آنچنان در فشار قرار بگیره که دست به چنین کار شنیع ای بزنه و مطمئن باشید بعد از ارتکاب پشیمان هم شده ولی دیگر چه سود! آیا بنظر شما اگر شرایط زندگی طوری مهیا بشه که جوانان در اوان جوانی بتوانند کاری پیدا کنند و سرپناهی بیابند و خانواده ها هم شرایط ازدواج آسان را فراهم کنند تعداد این قبیل بزه ها کم خواهد شد یا نه ؟متاسفانه همیشه ارتکاب جرم را می بینیم و سریع هم حکم صادر میکنیم ولی هیچوقت نخواستیم علل آنرا از بین ببریم. اینهمه بابت انواع جرائم اعدام کردیم آیا جنایات کم شد؟؟!!
    • مرجان IR ۰۸:۵۷ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      13 3
      یعنی فکر می کنید اگر تمام کودک آزارهای دنیا که به بچه ها تجاوز می کنن، ازدواج کنن دیگه کودک آزاری اتفاق نمی افته؟ من بعید می دونم.
  • سیامک IR ۲۲:۰۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۷
    23 2
    مگه تجاوز به عنف اعدام نداره که بابت اعدامشون باید پول هم داده بشه؟ مگه میشه یک نفر قتل بکنه و به خاطر اعدامش از خانواده ی مقتول پول بخوان؟ عدالت چی میشه؟
  • بدون نام IR ۰۰:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    7 2
    اقای رضا اگه هم ین اتفاق برای خوانواده خودت می افتاد و بعد باید تازه باید دیه هم به قاتل میدادی باز اینجوری حرف میزدی
  • داغون IR ۰۰:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    10 6
    از متولی این امر خواهش میکنم استدعا دارم یه فکری به حال این غریزه حیوانی بکنن// بابا خانه های عفاف راه بندازن // اگه بخوان میشه مشکل شرعی هم نداره //بخدا خواب از سرم پرید //جون بچه هاتون دوست دارم دیگه هیچ وقت همچین اتفاقی ذیگه نیفته//شرم بر ما
  • بدون نام IR ۰۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    5 11
    وای داریم تو چه جامعه ای زندگی میکنیم یکی نیست که بگه آخه اعدام یعنی چی؟؟ این همه رو اعدام کردند و میکنند مشکل کم شده؟؟؟ حل که نشده هیچ بدترم شده! الان حتما میگین قاطعانه برخورد نمیشه تو خود عربستانش که قاطعانه ی قاطعانه برخورد میشه (حتی بعضا با شمشیر حکمو جرا میکنند اونم مرکز شهر) چرا قتل تو عربستان بیشتر از سوئد یا فنلانده؟؟ بله مشکل جای دیگس لطفا احساسی نظر ندین لطفا چاپ کنین
    • سارا IR ۱۱:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
      12 2
      مشکل ما الان نوع مجازات نیست که شما دارین در موردش بحث میکنین منم با مجازات اعدام مخالفم و این قضیه بحثش مفصله. چیزی که تو این پرونده جلب توجه میکنه : قضیه تفاضل دیه و بعد از اون روند طولانی رسیدگی به پرونده هست و به نظر من این تفاضل دیه خیلی جای بحث داره.
  • علیرضا IR ۰۸:۴۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    10 4
    نظر دیروز منو درج نکردید! واقعاً نیاز است نظام متعالی قضائی ما یه نگاه برپایه انسان دوستی نیز به خودش داشته باشد تا شاید شاهد اینگونه موارد نباشیم!
  • ص. دارائي IR ۰۸:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    2 2
    ايا اين قانون پرداخت ديه براي مجرم خدا وپيغمبر گفته يا قانون گفته است
  • بدون نام IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    7 5
    این حیوان را از همه حیوانات هم پستر هست رو باید اعدام کرد اون هم به طرز فجیح ای وای از این قانون های من در اوردی
  • سعید IR ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    13 3
    اگه لیلا دختر یکی از مسئولین بود..یرونده 17 سال طول میکشید؟؟؟؟؟؟ عیب نداره دنیا خیلی کوچیکه.یه روزی جواب این سوالو از خدا میگیرم........
  • جواد IR ۱۰:۰۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    8 2
    من دلش و ندارم که خبر رو بخونم . اما یه چیزی که فهمیدم اینا از اتفاقت اخر زمانه،مگه میشه ادم انقدر کثیف و عوضی باشه!!!!!!!!! مگه مسیولین مرده اند که توی کشور امام زمان (عج) از این اتفاقات میفته !!!!!!!!!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ جواب خدا رو چی میخوان بدن؟؟؟؟؟؟؟؟؟ یه لحظه فقط یه لحظه اگه مردند !!!! خودشون و جای پدر این معصوم بی گناه بذارن؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟ به قول شاعر: وای اگر از پس امروز بود فردایی!!!!!!!!!!1
  • بدون نام IR ۱۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    9 4
    اگر زنای بعنف صورت گرفته که دیگر قصاص مهم نیست حدش اعدام است
  • رضا IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    16 3
    اگر لیلا زنده بود، شاید خودش الان سرپرست خانواده بود... الان خیلی از زن ها سرپرست خانواده هستند و صبح تا شب کار می کنند. پس لطفا دیه اونها هم برابر با مردان بشه...
  • بدون نام IR ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    16 3
    چرا بچه یکی از مسولان؟ بگو آشنای یکی از بازپرسهای دادسراها بود، 1 ساله جمع می شد.
  • شهرام IR ۱۳:۲۴ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    9 2
    حیف اعدام باید گردن زده شود
  • امیر IR ۱۳:۲۸ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    17 2
    من یه دختر کوچولوی چند ماهه دارم که با دنیا عوضش نمیکنم و خیلی وقتها شده که با گریه اون من هم گریه کردم.یه لحظه پیش خودم تصور کردم که - خدای نکرده - همین بلا سر اون اومده باشه اونوقت دیگه دنیا و مافیها برام پشیزی ارزش نداره. خانواده این دختر بیگناه لحظه لحظه بزرگ شدن بچه شون رو دیدن و برای آینده و خوشبختی اون چی چیزایی که در سر نپروروندن،اونوقت چند تا حیوون نرینه بیان و بخاطر چند ثانیه هوسرانی جگر گوشه شونو مورد تجاوز قرار بدن بعد هم به خاطر لو نرفتن اونو بکشند آیا میشه به اونا ترحم کرد؟ امیدوارم این حسن آقا که توی مدت فرار ازدواج هم کردن صاحب دختری هم شده باشن اونوقت میفهمن که 16 سال پیش چه غلطی کرده اند.در هر حال قصاص کمترین حق خانواده این دختر مظلوم و بیگناه است.
  • امیر IR ۱۳:۳۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    2 9
    در صورت فراهم نشدن وجه تفاضل دیه،امیدوارم که خبر آنلاین میانداری کند و با اعلام شماره حساب،هموطن های جوانمرد را به یاری بطلبد.
  • د ج ع IR ۱۸:۲۳ - ۱۳۹۰/۱۰/۰۸
    4 3
    باید از بیت المال پرداخت شود
  • نیما IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    2 4
    خبرآنلاین اینها رو ول کن جاش بیا یه آقایی کن یه شماره حساب اعلام بکن ،من حاضرم برای کمک خانواده مظلوم این دختر بچه در اندازه وسع خودم وجه واریز کنم ،خواهشا دنبال این مطلب رو بگیر مرسی
  • مهدی IR ۱۸:۲۰ - ۱۳۹۰/۱۰/۲۲
    3 2
    اولا دیه زن ومرد یکسان شده ولی شامل سال 74 نمیشه اما اگر اون موضوع الان هم پیش بیاد نباید وجه تفاضل به مجرم پرداخت شود و می با یست قانونی تصویب شود که خدای ناکرده اگر شخصی مرتکب چنین عمالی گردید طبق قانون وجهی به مجرم پرداخت نشود بلکه وجهی ار او بجهت خسارات مادی ومعنوی که به خانواده مفتول وارد نموده دریافت نمایند
  • مجید عرفان IR ۱۲:۳۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۱۷
    3 0
    اینکه نوشتین نماینده مجلس "زیر باران" با خانواده لیلا گفتگو کرد به نظر شما خیلی کار سختی انجام داده؟ او فقط به وظیفه اش عمل کرده و این کارها منت نداره.
  • بی نام A1 ۰۷:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۰۹
    1 0
    متاسفانه قانون كشور ما از خلافكار حمايت مي كند نه از مظلوم متجاوز به عنف افرار نمي كند اورا ازاد مي كنند درحالي كه بايد اعدام شود به كودك تجاوز شده ديه هم بدهند ؟