این کتاب به زبان عمومی و همه‌فهم نوشته شده تا کسانی که تحصیلات جدید پزشکی دارند، درباره ماهیت و هویت طب اسلامی و ایرانی آگاهی پیدا کنند و منابعی را برای یافتن مسایل عملی و اجرایی طبی به خوانندگان معرفی می‌کند.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام» به تازگی توسط انتشارات سبحان نور منتشر شده که تاریخ طب اسلامی و به ویژه طب شیعه را روایت می‌کند.


دکتر محمد دریایی درباره این کتاب گفت: «این کتاب نگاه ژرفی به سیر تطور طب در اسلام دارد، مسیری که از آموزه‌های انبیا، پیامبر اسلام(ص) و ائمه(ع) سرچشمه گرفته است و دانشمندان اسلامی در طب سنتی و طب اسلامی میراث‌دار آنند. در این راستا می‌توان به زکریای رازی، ابوعلی‌سینا، سید‌ اسماعیل جرجانی و عقیلی شیرازی اشاره کرد که برخی از بزرگترین دانشمندان طب اسلامی محسوب می‌شوند. از این افراد و سایر دانشمندان این عرصه، حدود 1000 اثر درباره طب شیعه به جای مانده است.»

 

دریایی با اشاره به کتاب «الذریعه الی تصانیف‌الشیعه» گفت: «آقابزرگ تهرانی در این کتاب از میان 54 هزار کتاب، حدود 1000 کتاب را معرفی می‌کند که مربوط به طب و تغذیه در قرآن، اسلام و دنیای شیعه‌اند.»

 

آنطور که سایت کتابخانه و مرکز اسناد مجلس گزارش داده، وی همچنین از دانشمندان این حوزه که هر یک تعداد زیادی کتاب در عرصه طب اسلامی و شیعی نگاشته‌اند، نام می‌برد و به عنوان مثال، به ابوعلی‌سینا اشاره می‌کند که در این زمینه «قانون» (8 جلد) را نگاشته است و رازی 25 جلد کتاب در این موضوع دارد.

 

متخصص علوم زیستی و گیاهان دارویی ادامه داد: کتاب «طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام» بیان می‌کند که این موج مکتوبات، در میان شیعه رویکرد قوی‌تری داشته است و دانشمندان شیعه، از عنایت اسلام و به ویژه مذهب تشیع به مسایل بهداشتی، طبی و تغذیه خبر داده‌اند.

 

این نویسنده با اشاره به استفاده کتاب «طب شیعه میراث گرانبهای اسلام» از بیش از 80 منبع فارسی، انگلیسی و عربی افزود: برای نگارش این اثر، علاوه بر منابع اصلی طب شیعه، برخی نسخه‌های خطی تعدادی از کتاب‌ها را در کتابخانه‌های ملی، کتابخانه آستان قدس رضوی، کتابخانه مجلس شورای اسلامی و کتابخانه ملک را بررسی کرده‌ام.
 

 

وی با تاکید بر این‌که کتاب «طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام» تنها یک کتاب تاریخی در طب شیعه است و دستور‌العمل طبی ارایه نمی‌کند، اضافه کرد: «اگرچه این کتاب به زبان عمومی و همه‌فهم نوشته شده است اما در برخی موضوعات نیز مسایل تخصصی را بیان می‌کند تا کسانی که تحصیلات جدید پزشکی دارند، درباره ماهیت و هویت طب اسلامی و ایرانی آگاهی پیدا کنند. همچنین این کتاب، منابعی را برای یافتن مسایل عملی و اجرایی طبی به خوانندگان معرفی می‌کند. »

 

دریایی همچنین «طب شیعه، میراث گرانبهای اسلام» را کتابی برای پاسخگویی به تمام شبهات وهابیت مبنی بر کمرنگ بودن نقش شیعیان در طب دانست و گفت: «اکنون وهابیت در همه زمینه‌ها و از جمله درباره طب شیعه، تبلیغات منفی گسترده‌ای را دنبال می‌کند و این کتاب پاسخ محکمی به آن‌هاست. آنان می‌خواهند آثار شیعه را در این عرصه ناچیز شمرده و تحقیر کنند، در حالی که این کتاب، ثابت می‌کند که اهل سنت نیز تحت تاثیر حرکت طبی تشیع بوده‌اند.»

 

ساکنان پایتخت برای تهیه این کتاب کافیست با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. سایر هموطنان از سراسر کشور نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، این کتاب را از طریق همین سامانه سفارش بدهند.

 

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 192199

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =