از روز گذشته تا کنون که تحریم نفت و بانک مرکزی ایران از سوی 27 کشور اروپایی در نشست اتحادیه اروپا مصوب شد؛ نام ایران در صدر اخبار جهان است.

به گزارش خبرآنلاین، تحریم‌های یک‌جانبه و سخت‌گیرانه علیه جمهوری اسلامی ایران در حالی با ادعای بازگرداندن ایران به میز مذاکره مطرح می‌شود که مقامات کشورمان همواره از ادامه این مذاکرات استقبال کرده‌اند.
یک روز پس از اظهارات کاترین اشتون، سران کشورهای انگلیس، آلمان و فرانسه با انتشار بیانیه‌ای مشترک برای گفت‌وگو با ایران درباره برنامه هسته‌ای ابراز تمایل کردند. به گزارش رویترز، در این بیانیه آمده است: ما از رهبران ایران می‌خواهیم تا فوراً فعالیت‌های حساس هسته‌ای خود را به حالت تعلیق درآورده و به طور کامل به تعهدات بین‌المللی خود پایبند باشند. باب تعامل با ایران برای برگزاری گفت‌وگوهایی معنادار و جدی درباره برنامه هسته‌ای ایران باز است.
اگرچه تا کنون ایان از هیچ تلاشی برای همکاری با بازرسان آژانس بینالمللی انرژی اتمی کوتاهی نکرده است، اما سران این سه کشور اروپایی در بیانیه مشترک خود مدعی شده‌اند: ایران به بی توجهی خود به تعهدات بین‌المللی ادامه می‌دهد و خشونت را به سراسر منطقه خاورمیانه صادر می‌کند.
اما نه تنها کشورهای عضو اتحادیه اروپا که برخی همسایگان عرب ایران نیز با سیاست‌های خصمانه غربی همراهی می‌کنند. وزیر امور خارجه اسپانیا از قول سعودی‌ها برای تامین نفت اروپا در فضای تحریم نفت ایران خبر داد. مهر به نقل از پایگاه الیوم السابع، نوشت که عربستان به اسپانیا قول داده است نیازهای نفتی آن‌ها را با همان قیمتی که نفت را از ایران می‌خرند، جبران کند.
خوزه مانوئل گارسیا وزیر امور خارجه اسپانیا در بیانیه‌ای اظهار داشت : به عربستان یکی از کشورهای منطقه سفر کردم که همانند ما برایش مهم است که ایران به تنش در زمینه هسته ای ادامه ندهد، آن‌ها در زمینه تأمین نیازهای نفتی ما با همان قیمت‌ها تضمین داده‌اند!
به دنبال تصویب تحریم‌های جدید شورای وزیران اتحادیه اروپایی علیه جمهوری اسلامی ایران، سفیر دانمارک در تهران به عنوان نماینده ریاست دوره ای این اتحادیه به وزارت امور خارجه فراخوانده شد تا شنوای مراتب اعتراض شدید جمهوری اسلامی ایران به این تصمیم غیر منطقی باشد. همان‌طور که شب گذشته نیز سخنگوی وزارت خارجه این تصمیم را غیر منطقی و نامعقول خوانده و آثار و تبعات آن را متوجه خود اتحادیه اروپا کرده بود.
علی اصغر خاجی معاون وزیر امور خارجه وضع چنین تحریم‌هایی را اقدامی نامعقول و فاقد توجیه منطقی دانست و اظهار داشت: نیروهایی در داخل اتحادیه اروپایی به تبعیت از سیاست‌های آمریکا و با اتخاذ رویکردی خصمانه درصدد تنش آفرینی در روابط با جمهوری اسلامی ایران هستند.
وی با تأکید بر ماهیت صلح آمیز برنامه هسته ای و همکاری‌های گسترده و کم سابقه جمهوری اسلامی ایران با آژانس بین‌المللی انرژی اتمی، پیش گامی ایران اسلامی در پی گیری اصول عدالت‌خواهی و تحکیم صلح و ثبات بین‌المللی را یادآوری کرد.
'آندرس کریستین هوگارت' سفیر ریاست دوره ای اتحادیه اروپا در تهران نیز قول داد مراتب اعتراض جمهوری اسلامی ایران نسبت به این تصمیم را به مقامات اتحادیه اروپایی منتقل کند.
/2929
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 195493

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نيما IR ۱۵:۲۹ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    ملت عزيز ايران بياييد با هم باشيم و كمي واقع بينانه تر فكر كنيم .آيا يادتان هست در زماني نه چندان دور مردم كشور كره جنوبي در زمان بحران اقتصادي آن كشور بجاي تبديل پول خود به ارز و طلا و دامن زدن به بحران اقتصادي بيشتر كشور خود با قرض دادن اندوخته طلاي خود دولت را جهت گذران از بحران اقتصادي ياري نمودند. مقطعي فكر نكنيد و دور انديش با شيد ممكن است بعضي ها در كوتاه مدت به سود بالا يي دست يابند اما در دراز مدت آينده رشد وتوليد كه ضامن آينده فرزندانمان است را به ورطه فراموشي خواهند سپرد.
  • جمال IR ۱۵:۵۰ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۴
    اگه دشمن راحت بذاری برات ایجاد دردسر میکنه-حداقل میشه یه گوش مالی خوب به عربستان داد
  • بدون نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    5 1
    آل سعود خیلی نامردی
  • فرشاد IR ۱۱:۴۴ - ۱۳۹۰/۱۱/۰۵
    7 6
    هموطنان عزیز ایرانی اگر انرژی هسته ای بد است چرا امریکا و کشورهای غربی در کشورشان داد نمیزنند که این انرژی بد است . کدام کشورها دنیا را با بمبهای اتمی تهدید میکنند . کدام کشور از بمب اتمی استفاده کرده است . چرا خودشان این انرژی را به حالت تعلیق در نمیا ورند. پس اگر بد است خودشان هم به حالت تعلیق دربیاورند و اگر خوب است چرا ما نباید داشته باشیم . این عربها هم که به خاطر حفظ حکومتشان بردگی امریکا را میکنند باید گوشمالی حسابی داد.