سخنگوی لیست انتخاباتی صدای ملت معتقد است امکان حضور برخی کاندیداهای جبهه متحد اصولگرایان در لیست انتخابی این تشکل وجود دارد.

 محمود عزیزی: حمیدرضا کاتوزیان که از مجلس هفتم به چهره ای شناخته شده  و تاثیر گذار در میان نمایندگان تبدیل شده، در آستانه انتخابات مجلس نهم با همراهی دوستان همفکرش جریانی انتخاباتی راه انداخته  است که در همین مدت کم مورد اقبال واقع شده اند.
او دلیل ارائه لیست مستقل انتخاباتی از سوی این جریان را عدم مخالفت بزرگان  اصولگرا با برای فعالیت مستقل می داند و سعی می کند امیدوارانه به آینده نگاه کند.
 وقتی از او درباره احتمال  تشکیل فراکسیون صدای ملت در مجلس آینده در صورت رای آوری این لیست سوال می کنیم، آن را رد نمی کند اما تاکید نمی کند که «ما فعلا آنچه برایمان مهم است این است که شاهد تشکیل مجلسی باشیم که در آن نمایندگانش افراد آزاد منشی باشند که از حقوق ملت صیانت کنند.»
 مشروح گفت و گوی خبرآنلاین با عضو لیست صدای ملت در ادامه می آید:
*** 
 
قرار اصولگرایان بر این بود که یک لیست ارائه دهند و اگر کسی در این لیست نبود، انصراف دهد و از صحنه خارج شود؟ چه شد شما و دوستانتان تصمیم گرفتنید، لیست بدهید؟
به هر حال ما به یکسری از شاخص‌ها معتقد هستیم، که نمایندگان مجلس باید حتماً آن را داشته باشند تا بتوانند به عنوان وکیل مردم ایفای نقش و وظیفه بکنند؛ با همان شاخص‌ها هم در واقع گروه‌های مختلف و نمایندگان خود را در جبهه متحد معرفی کردیم. ما از ابتدا مجموعه ای جدا از جبهه متحد درست نکردیم چون خودمان را در جبهه متحد می‌دیدم و تصورمان این بود که در چارچوب‌هایی که کمیته وحدت تعریف کرده اند هستیم و جبهه متحد اصولگرایان هم با همان چارچوب‌ها حرکت می‌کنند. علاوه بر این، ما به هیچ وجه به دنبال انشقاق و یک شعبه و جریان خاص و جدیدی هم نبودیم، اما  در جمع‌بندی، آقایان تصمیم گرفتند که بنده، آقای عباسپور و مطهری در لیست نباشیم.
از طرفی اعلام بزرگان مبنی بر اینکه فعالیت‌های مستقل منعی ندارد موجب شد ما در نهایت در قالب فهرست جدیدی تحت عنوان «صدای ملت» اعلام حضور کنیم. البته قبل از آن اسمی دیگری را بعضی از دوستان به عنوان منتقدان دولت برگزیده بودند که در نهایت بعد از بررسی، این عنوان انتخاب شد. چون آن چیزی که در ذهنمان هست و به آن اعتقاد و باور داریم، فراتر از بحث انتقاد از یک دولت است. ما معتقدیم باید یک سلسله اصولی در مجموعه حاکمیت و به طور مشخص در رفتار و سیاست های دولت، رعایت شود تا موجب بالندگی و توسعه کشور شود.
مصادیق این اصول شما چیست؟
مثلاً تکیه و تأکید بر بکارگیری خرد جمعی، استفاده از تجارب دیگران، مشورت‌پذیری، انتقادپذیری، شفاف عمل کردن و مسئولیت‌پذیری. معتقدیم که همه اجزای حاکمیت- مجلس، قوه قضائیه،قوه مجریه- باید این خصوصیات را داشته باشد. ما اعتقاد داریم در این ابعاد قوه مجریه ضعیف عمل کرده است.
یعنی الان این شاخص هایی که می گوئید در مجموعه لیست جبهه متحد نیست؟
نمی‌خواهم بگویم نیست، قطعاً هست؛ چون جبهه متحد هم افراد محترمی هستند اما ما اعتقادمان این است که به شکل جدی‌تری باید روی این معیارها ایستادگی کرد. به همین دلیل روی این شاخص‌ها تأکید می‌کنیم و آنها را دنبال می‌کنیم.
به همین دلیل بود که عنوان لیست انتخاباتی تان را به صدای ملت تغییر دادید؟
بله، تصور می کنیم مطالبات مردم فراتر از انتقادات به دولت است. بالاخره آن کسانی که انتخابات را پیگیری می کنند، می دانند که صدای ملتی ها همان منتقدان دولت هستند که نقدهای اساسی  به دولت دارند.
ارزیابی تان از لیست جبهه متحد چیست؟ برخی از دوستان شما در مجلس معتقدند که وجه تخصصی شدن در لیست اصولگرایان کاسته شده است؟ در مقابل، برخی نظری متفاوت دارند. ارزیابی شما چیست؟
راستش را بخواهید ما هم همین حس را داریم ولی علاقه نداریم زیاد روی این موضوع تأکید کنیم. جزئیاتی وجود دارد که شاید دیگرانی مثل آقای جلالی که عضو کمیته مرکزی جبهه متحد بودند، بهتر بتوانند درباره آن صحبت کنند.
آقای مطهری اخیرا اعلام کردند به این دلیل اسم ما را در لیست جبهه متحد قرار ندادند که برخی ها دلخور نشوند. شما دلایل حذف خودتان را چه می دانید؟
 یک بحث اساسی، انتقاد به دولت و ایستادگی روی این نقدها است که برخی آن را نقطه ضعف تلقی می کنند؛ در حالی که ما کل رفتار ، عملکرد و سیاست های دولت را نقد نکردیم. دولت در خیلی از موارد هم کارهایی خوبی کرده است که ما هم همراه شدیم و تائید کردیم. ولی دولت در مواردی اشتباهات بزرگ و غیر قابل گذشتی مرتکب شد.
کجا به دولت کمک کردید؟
ما از اصل موضوع هدفمندی یارانه ها دفاع کردیم. چون اصل این اقدام را حرکتی شجاعانه می دانستیم، و از آن دفاع کردیم؛ ولی وقتی این قانون درست اجرا نشد، از این اقدام انتقاد کردیم. بالاخره جنبه نظارتی مجلس کجا باید خود را نشان دهد؟ بنابراین اینکه بخواهیم کلیت دولت را نفی کنیم، حرف درستی نیست، اما به برخی از رفتارها و تصمیم گیری هایی دولت انتقاد داریم. به ویژه در مواردی که دولت قانون را اجرا نکرد یا اینکه غلط اجرا کرد یا آن را دور زد.
علی رغم اینکه می گوئید یکی از دلایل کنار گذاشته شدن شما نقد دولت است، اما در همان شرایط آقای توکلی هم حتی گاهی از شما تندتر دولت را نقد می کرد، ولی در نهایت در لیست اصولگرایان باقی ماند.
عرض من این بود که این یکی از موارد بود. یکی دیگر از نکات، اظهار نظرها و دیدگاه های ما درباره حوادث بعد از انتخابات سال 88 بود که موجب شده برخی به مواضع و دیدگاه های ما انتقاد کنند.
کدام یک از این دو دلیل در کنار گذاشتن شما پر رنگ تر بود؟
 من به هر دو سهم یکسانی می دهم. چنانچه در مورد آقای عباسپور  هم که در جریان مسائل بعد از انتخابات سال 88 مواضع ملایم تری داشتند، حذف شدند. چون ایشان انتقاداتش به آقای احمدی نژاد بسیار جدی، پر رنگ و اساسی است.
شما در خصوص مواضعتان درباره انتخابات سال 88 متهم هستید که از فتنه دفاع کردید و موضوعاتی مثل کهریزک را به یک مساله اصلی تبدیل کردید. پاسختان در این زمینه چیست؟
البته من قبلا هم توضیح دادم ولی خیلی بدان نپرداختم. چرا که فکر می کنم زیاد پرداختن به این مساله بی فایده است. بحث فتنه در این دو ساله موضوعی برای کسب و کار یک عده از سیاسیون شده است. من معتقدم بدون شک دستهای خارجی در کار بود که از این اتفاق و اختلافات بهره برداری کنند تا کلیت نظام را به چالش بکشند. ولی بنده اینکه همه معترضین فتنه‌گر بودند را قبول ندارم و همیشه هم به این موضوع تاکید کردم. یگ گروه اندکی توطئه‌گر بودند که با بیگانگان مرتبط بودند که دستگاه های امنیتی باید با این مساله برخورد می کردند. اما یک مجموعه بزرگ هم معترضین بودند که به هر دلیل اعتراضاتی داشتند. اینها حرفشان سیاسی بود و باید با تدبیر سیاسی با آنها تعامل صورت می گرفت نه  اینکه با آنها برخورد امنیتی شود. برخی از کاسبان فتنه کار را به جایی رساندند که هر کس به احمدی نژاد رای نداده است، کانه فتنه‌گر است. این جریان با این بهانه به دنبال حذف بسیاری از مسئولان ارشد و میانی نظام است.
اشاره کردید که دوستانتان به منتقد دولت بودن شما ایراد دارند. این امر اصولا به انتقادات شما از دولت باز می گردد یا اینکه می گویند در شرایط فعلی این امر به صلاح کشور نیست؟
وقتی می بینند انتقادات حق است عمدتا می گویند انتقاد از دولت را در این شرایط نباید مطرح کرد.
منظورشان چه شرایطی است؟
شرایط بین المللی و شرایط داخلی کشور. در زمان آغاز هدفمندی یارانه ها، دوستان می گفتند هر کس وارد این بحث شود و از این طرح انتقاد کند، فضا را امنیتی کرده است. در حالی که در 33 سال اخیر ما درگیر مسائل بیرونی بودیم و در داخل هم با مسائل حادی در دولتهای سه گانه روبرو بوده ایم. بالاخره این شرایط را همیشه داشتیم. آیا کشورهای دیگر هم همین گونه هستند که از دولتهایشان انتقاد می کنند؟ نه، این طور نیست.
الان بحران اقتصادی سراسر آمریکا و اروپا را گرفته است. آیا مطبوعات را محدود کردند؟ آیا رسانه‌ها را محدود کردند؟ آیا نماینده‌های مجلس را محدود کردند؟ خیر؛ اینطور نیست. ممکن است برخی  بگویند جمهوری اسلامی خیلی دشمن دارد. مگر ما تنها کشور دنیا هستیم که چنین وضعیتی داریم. برخلاف آن چیزی که برخی تصور می‌کنند موضع‌گیری‌شان ناشی از پختگی‌های سیاسی است، بنده معتقدم این موضع گیری‌ها 100 درصد ناشی از ناپختگی است. فقط ببینید همین سکوت ها و مماشت ها وضع سیاسی و اقتصادی کشور را به کجا کشانده که ثروت مردم ما در عرض دو هفته براساس قیمت جهانی ارزهای بین المللی به نصف کاهش پیدا کرد.
دوستانتان اسم این روش را می گذارند حمایت از دولت یا می‌گویند این حفظ نظام است ؟
این را به عنوان مصلحت‌اندیشی در ارتباط با موقعیت نظام مطرح می‌‌کنند که طرح انتقاد‌های شما می‌تواند منجربه شروع سو‌استفاده دشمن بشود. در حالی که ما چه زمانی خالی از این فضاها بودیم که بتوانیم انتقاد کنیم. اگر قرار باشد مثلاً به خاطر این موضوع‌ها انتقاد نکنیم هیچ وقت نباید حرف بزنیم.
دلیل مخالفت‌هابا نقد را چه می دانید؟
به بخش هایی از این پاسخ نمی‌شود زیاد پرداخت. الان شما برخی از لیست ها را ببنید. کاملاً مشخص است که این لیست، ها براساس مدیریت مجلس آینده تنظیم شده است. زمان انتخاب نامزدها و حذف برخی چهره ها، به دنبال تحکیم موقعیت فردی برای ریاست مجلس آینده هستند و مسائل اساسی معیار آنها نبوده است. مذاکرات بین سران لیست ها برای همسویی در انتخاب افراد لیست بر این اساس که چه کسی رئیس مجلس آینده شود، صورت گرفته است. معتقدم این جفا به مردمی است که به مجلس برای حل مشکلاتشان چشم دوخته اند. اما دوستان برای ریاست مجلس آینده هماهنگی می کنند.
آقای کاتوزیان! لیست صدای ملت در صورت موفقیت به سمت تشکیل فراکسیون در مجلس نهم خواهد رفت؟ به این موضوع فکر کردید؟
 آنچه فعلا برایمان مهم است این است که شاهد تشکیل مجلسی باشیم که در آن نمایندگانش افراد آزادمنشی باشند که از حقوق ملت صیانت کنند و برخورد معقول و تخصصی با مسائل در اولویت امورشان ببینند. اما درباره سوال شما باید بگوییم که درباره آینده هنوز تصمیمی نگرفتیم. علی الاصول تشکیل این حرکت ها می تواند منجر به تشکیل یک فراکسیون یا یک حرکت حزبی بشود. البته این بحث هنوز در میان دوستان ما طرح نشده است. همه چیز به نتیجه انتخابات بستگی دارد.
 
لیست صدای ملت سراسری است یا فقط در تهران لیست خواهید داشت؟
 فعلا جدی‌ترین فضا برای امکان ارائه لیست در تهران است. در مورد دیگر استانها هنوز به جمع بندی نرسیدیم.
هزینه های انتخاباتی شما قرار است از کجا تامین شود؟
 از نظر مالی وضعیت ما مشابه دیگران نیست و می توانم بگوییم  خوب نیست. چرا که ما نه به دولت متصل هستیم و نه به شبکه هایی که به طور سنتی از اصولگرایان حمایت می کنند.
در این مدت که لیست شما اعلام حضور کرده است، واکنش های مردمی به این لیست چگونه بوده است؟
در این مدت مراجعات خوبی به ما شده است. البته برخی از دوستانمان در ابتدا چندان تمایلی به انتخابات نشان نمی دادند اما هر چه به انتخابات نزدیک تر می شویم، به خود من می گویند ما حاضریم به لیست شما رای بدهیم.
آقای کاتوزیان شما گفتید که ما برای تقویت خردورزی، عقلانیت و اعتدال وارد عرصه شدیم. یعنی اگر شما سه تن از طرف مردم انتخاب شوید مجلس دیگر خرد ورز خواهد شد؟
 بالاخره ما تلاشمان این است که جریانی درست کنیم که حاکمیت خرد جمعی و عقلانیت و پاسخ گویی به مطالبات و صیانت از حقوق مردم سر لوحه کارش قرار دهد. شما ببینید مدرس در مجلس یک نفر بود، اما همین یک نفر رضاخان و استبداد او را زمین گیر کرد.اگر نماینده واقعا نماینده باشد و با درایت و تجربه کار کند، خیلی می تواند موثر باشد.
ولی قبول کنید در مجلسی که ترکیب ها متفاوت است، جمع کردن گروهی که یک دست باشند، سخت است.
 الان فضا متفاوت است و باید کمی صبر کرد. در دوه قبل که فضای سیاسی کشور لطیف تر از الان بود در مجلس فقط 35 درصد نماینده ها، نامزدهای جبهه متحد اصولگرایان بودند. اما در بقیه کشور خیلی از نامزد ها که اتفاقا اصولگرا بودند، به طو مستقل کاندیدا شدند و بدون حمایت جبهه متحد و براساس اقبال مردمی وارد مجلس شدند. به همین دلیل عرض میکنم  نباید چندان نا امید بود.
امکان اینکه در لیست انتخاباتی شما اصلاح طلبان هم حضور داشته باشند، وجود دارد؟
لیست انتخاباتی صدای ملت لیست اصولگرایان معتدل، مستقل و منتقد دولت است.
سر لیست، «صدای ملت» چه کسی است؟

آقای مطهری. بالاخره ایشان شناخته شده تر از بقیه هستند و از مدتها قبل هم پرچمدار مبارزه با تخلفات و قانون گریزی های دولت بودند.

این امکان که از لیست جبهه متحد، افرادی در لیست شما قرار بگیرند، وجود دارد؟
 بله، امکان دارد. آنها که با عقاید و روحیات و روش هایشان هماهنگ باشیم را احتمالا در لیست خواهیم آورد.
لیست شما حداکثر چند نفره است؟
ما اصراری بر کامل بودن لیست خودمان نداریم و ممکن است با 8 یا 10 نفر هم این لیست را ببندیم.
آقای کاتوزیان ! اگر رای نیاورید چه می کنید؟
 من استاد دانشگاهم و همین الان هم یک روز در دانشگاه امیرکبیر تدریس می کنم. اگر رای نیاوردم به فعالیت های علمی ،آموزشی و پزوهشی خود می پردازم.
/27212
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 198538

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 15 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 6
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۳:۵۲ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    13 2
    به هر حال شما یک قدم جلوتر از روش قبلی هستید. البته ما هنوز تصمیمی برای شرکت در انتخابات نداریم ولی سعی کنید که لیست خود را کامل کنید. حداقل می توانیم توصیه شما را به کسانی که مایلند در انتخابات شرکت کنند بکنیم. حتی حاضریم کمک مالی برای تبلیغات بکنیم اما هنوز منتظریم که ببینیم حدود مشخصه جبهه شما چیست. آیا شجاعت دارید که به قوه قضاییه هم اعتراض کنید؟
  • بدون نام IR ۱۴:۱۶ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    2 25
    شمايانادان هستيدكه مردم وواقعيت هاي جامعه ودرد دل مردم رانمي شناسيد ونمي دانيدويامردم را نادان وبي شعور فرض مي كنيد!ايا شما واقاي مطهري وامثال شما اينقدر كوته فكريد كه خيال مي كنيد كل مردم همين چند نفر دوستان وهمفكران شما هستند..(ان شااله در انتخابات مردم پاسخ شمارا خواهنددادتا معلوم شودمردم فرق بين خادم وخائن را مي شناسدوبه هر حال مطمئن باشيداز بدنامان تاريخ اين كشور خواهيدبود)
  • بدون نام IR ۱۷:۱۸ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    13 4
    من اين بار به صداي ملت راي ميدهم . گروههاي ديگر تقريبا امتحان خود را پس داده اند. اميدوارم با توجه به نام قشنگي كه روي اين گروه نهاده شده ، اين گروه خود را موظف به پاسخگويي در برابر مردم بداند. يادتان باشد ما به شما اطمينان ميكنيم اما آيا بعد از پيروزي در انتخابات باز هم شما صداي ملت ميمانيد؟ لطفا در تبليغات انتخاباتي از كلي كويي ، شعار هاي تو خالي ، توهم بپرهيزيد و آنچه از شما بر ميايد به ملت وعده دهيد . از اين حقير بپذيريد با داشتن مجلسي مقتدر و رئيس مجلسي شجاع و قوانيني محكم ميتوان در همه عرصه ها پيروز بود . يادتان باشد شما صداي ملتيد.
  • سلطانی IR ۲۰:۱۵ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۴
    3 23
    لطفا از ملت خرج نکنید صدای ملت حمایت از دولت ولایتمدار احمدی نزاد است . تا این سیاست هایی که دارید خودتان می برید و می دوزید و الکی از ملت حرف می زنید کار بجایی نخواهیدبرد.
  • حق شناس IR ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    15 4
    خدمت آقای دکتر کاتوزیان و نماینده شجاع تهران مدرس زمان جناب دکتر مطهری سلام عرض میکنم . بدانید ملت از لیست شما حمایت خواهد کرد به شرط اینکه شما هم مصلحت اندیشی نکنید وتا آخر تحت عنوان صدای ملت در مجلس فعالیت کنید حتی اگر همین سه نفر باشید همینطور که خودتان گفتید مدرس یک نفر بود اما رضا خان قلدر را بستو ه آورد
  • حسین IR ۲۱:۰۳ - ۱۳۹۰/۱۱/۲۵
    0 4
    مواضع جبهه منتقدان دولت کف خواسته های ملت است.احتمال داردکه رای دهم.