ایسنا نوشت:

سیدمحمد حسینی - وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی - در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها از حضور فعالان عرصه مطبوعات و رسانه که با حضور خود و همکاری با هیات داوران به این مراسم گرمی بخشیدند، قدردانی کرد.
او از وفاق و همگرایی در معاونت امور مطبوعاتی که در نتیجه آن، شاهد نمایشگاه مطبوعات و و خبرگزاری‌ها بودیم، سخن گفت وافزود:‌ جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها همراه با جشنواره فصلی که در قالب کتاب درآمده است، الگوی مناسب و مفیدی برای اصحاب مطبوعات و کسانی است که در این مسیر تازه وارد شده‌اند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از ارسال 14 هزار و 20 اثر به جشنواره امسال گفت و تاکید کرد: این آمار و ارقام نشانگر اهتمام روزنامه‌نگاران به این مساله است و نکته بعدی تعداد مجوزهای نشریاتی است که امسال از سوی وزارت فرهنگ و ارشاد اسامی و معاونت امور مطبوعاتی داده شده که تعداد قابل توجهی از آن‌ها ویژه مطبوعات استان‌ها بودند و جای امیدواری است که در دولت دهم تعداد 950 نشریه که نزدیک به هزار است، مجوز نشر گرفته‌اند.
 وی افزود:‌ امیدواریم با توجه ویژه‌ به بحث جهاد اقتصادی و طرح تحول اقتصادی که شامل هدفمندی‌ یارانه‌هاست، در ترویج فرهنگ جامعه که باید برخی مسائل در اولویت قرار بگیرند، موثر باشد.
حسینی با اشاره به پیش رو داشتن سال 91 و برنامه‌های سال آینده گفت: باید در شورای فرهنگی، افرادی که در آگاهی بخشیدن به مردم موثراند، گزارشی از نظر اتفاقات خوب رخ داده داشته باشند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با اشاره به پایین آمدن جمعیت جوان کشور، بیان کرد: نباید همانند غرب به کمبود نیروی جوان در جامعه دچار باشیم. نخبگان جامعه باید آسیب‌شناسی کنند و از اولویت‌های جامعه غافل نشوند و هنگامی که از مصالح ملی صحبت می‌شود، با در نظر گرفتن آینده‌نگری برنامه‌ریزی کنند.
 وی یکی دیگر از فرصت‌های جشنواره را معرفی توانمندی‌های استان‌ها دانست و گفت: در سفرهای استانی با توجه به مسوولیتی که داشتیم به بیش‌تر استان‌ها سفر انجام شد و بعضا برخی از استان‌ها بارها بازدید شدند و متوجه شدیم که برخی استان‌ها حتی ظرفیت به اندازه چند کشور را دارند، چراکه از نظر فرهنگ و داشتن مفاخر بسیار غنی هستند.
وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی یکی از نقاط قوت جشنواره امسال را جدا شدن آن از نمایشگاه بیان کرد و گفت: این حرکت مورد توجه قرار گرفت و باعث شد مسائلی همچون اخلاق رسانه که به دنبال آن هستیم، بیشتر مورد توجه قرار بگیرد و این را یادآوری کردیم که برای دستیابی به اهداف خاص کشورمان از هر وسیله‌ای استفاده نمی‌کنیم.
حسینی در ادامه به نزدیک شدن انتخابات اشاره کرد و گفت: نشریات و مطبوعات وسیله‌ای هستند تا به معرفی اتفاقات سیاسی و اجتماعی روز بپردازند.
او هم‌چنین یکی از اهداف جشنواره را مشاهده پویایی روز به روز در عرصه مطبوعات خواند و تاکید کرد: بهتر است با تحلیل‌هایی که می‌شود، از پشتوانه علمی بیش‌تری برخوردار شویم که برای کشورمان نافع‌تر است.
حسینی با تاکید بر زبان و ادب فارسی اشاره کرد: استفاده از واژه‌های سنجیده، هنر و طنز که مورد تاکید مقام معظم رهبری است، در مطبوعات لازم هستند و این موضوع حتی در فیلم فجر نیز با استقبال مردم روبرو بود؛ فرهنگ غنی ایران که در آن طنزهای ارزشمندی وجود دارد، نباید به فراموشی سپرده شود.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی تصریح کرد: ‌جامعه مطبوعات و خانواده‌ی بزرگ آن باید به این مسائل دقت کنند چراکه مهم‌ترین سرمایه نشریات و پایگاه‌های اطلاع‌رسانی اعتماد مردم است و اعتبار رسانه‌ها با اعتماد مردم شکل می‌گیرند.
 او با اشاره به جریانات سیاسی که در کشور توسط دشمنان صورت می‌گیرد تاکید کرد: نباید به دنبال دو قطبی شدن و گذاشتن عینک تیره پیش برویم که گاهی متاسفانه در محصولات فرهنگی کشور این موضوع راه می‌یابد. اما هیچگاه مورد اقبال جامعه نبوده است.
حسینی در بخشی از سخنانش با اشاره به هیات نظارت بر مطبوعات و خبرگزاری‌ها به وظیفه سخت آن‌ها اشاره کرد و گفت: نباید با وجود چنین هیات‌های نظارتی، خود افراد رسانه نیز از گرفتن حق خود غافل شوند.
 وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی در مراسم اختتامیه هجدهمین جشنواره مطبوعات و خبرگزاری‌ها بیان کرد: باید شعار امید، اخلاق و آگاهی، شعار همیشگی در عرصه فرهنگ و هنر کشور باشد و باعث پیشرفت جامعه شود و تحقیر از ملت ما کنار برود و برای اعتلای کشور با یکدیگر گام برداریم.
 

5757

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 199572

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =