رهبر معظم انقلاب در سال جهاد اقتصادی با دو بازدید ابتدای سال و آخرسال از صنعت نفت کشور نشان دادند این توسعه این صنعت حساسترین نقطه در اقتصاد کشور محسوب می شود .با وجود تاکیدات ایشان بررسی وعده های مسوولان نفتی حکایتی دیگر دارد.

آذرجزایری: سال 90 به نام جهاد اقتصادی نام گرفت و برهمین اساس نیز رهبر معظم انقلاب این سال را با بازدید از عسلویه آغاز کردند و درعین حال پایان سال را نیز به بازدید از پژوهشگاه صنعت نفت و توانایی های داخلی اختصاص دادند.رهبر معظم انقلاب در بازدید دیروز خود از پژوهشگاه صنعت نفت به همین نکته اشاره فرمودند و تاکید کردند که اقدام ایشان در راستای تاکید بر این نکته بوده که نفت در اقتصاد کشور تاثیرجدی دارد و باید نگاه مسوولان این صنعت به این مقوله تغییرکند.
حضرت آیت الله خامنه ای در حالی سال 90 را با خاطره ای نفتی به پایان می رسانند که برخی وعده های مسوولان نفتی در زمان حضور ایشان در عسلویه محقق نشده است.
در سفر فروردین ماه رهبر معظم انقلاب به پارس جنوبی، مسوولان این منطقه در ارائه گزارش در مقابل ایشان بر افتتاح فازهای 15،16 و 17،18 در سالجاری تاکید کردند.
مسوولان نفتی آنچنان وضعیت پارس جنوبی را رویایی جلوه دادند که امروز پس از گذشت یکسال هیچ یک از آن رویاها نه تنها به واقعیت نپیوسته بلکه به نظر می رسد در نیمه اول سال 91 نیز محقق نشود.
البته شاید بد نباشد به افتتاح چند مدرسه و یک کانون آموزشی به عنوان تحقق فرمایشات رهبری از سوی مسوولان تاکید کرد اما وعده های اساسی مسوولان نفتی برای شکوفایی پارس جنوبی محقق نشده است.
چراکه مسوولان نفتی در گزارش خود به رهبرمعظم انقلاب تاکید کردند که 4 فاز پارس جنوبی در سال جهاد اقتصادی به بهره برداری خواهند رسید درحالیکه این فازها با پایان سال 90 و براساس آمارهای شرکت نفت و گاز پارس بیش از 80 درصد پیشرفت فیزیکی ندارند و احتمالا در نیمه اول سال آینده وارد مدار بهره برداری خواهند شد.
البته به گفته کارشناسان این نگاه همچنان خوشبینانه است و احتمال دارد این 4 فاز تا پایان سال 91 نیز روی افتتاح و بهره برداری نبینند.البته در خوشبینانه ترین حالت گفته می شود بخش خشکی این فازها در نیمه اول سال آینده وارد مدار خواهندشداما قطعا تکمیل بخش دریایی این فازها همچنان بلاتکلیف خواهد ماند.
دراین بین هنوز مشخص نیست مسوولان نفتی ما در ابتدای سال با چه استدلالی چنین وعده هایی را به مقام معظم رهبری داده اند و در مقابل ایشان بر تلاش جهاد گونه خود اصرار کردند.
البته شاید بتوان آخرین اظهارنظر مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس در خصوص وضعیت پارس جنوبی را به نوعی مطرح کردن دلیلی برای این ناکامی ها دانست.موسی سوری در اظهارنظری در خصوص وضعیت این منطقه بر مداخله مسوولان عالی رتبه کشور به صورت غیر مستقیم در منطقه و حمایت از پیمانکاران ناکارآمد تاکید کرد.
وی درعین حال خواستار این نکته شد که مقامات عالی رتبه کشور دست از حمایت پیمانکاران ناکارآمد بردارند تا این پیمانکاران در هر تاخیر خود جریمه شوند تا با اعمال این مدیریت ها بتوان کار را با پیشرفت مناسبی پیش برد.
اگرچه مدیرعامل شرکت نفت و گاز پارس از انتشار نام این مقامات عالی رتبه خودداری کرد اما به نظر می رسد این مقامات در نفت حضور ندارند.
از این موضوع اگر بگذریم تنها باید بر این نکته تاکید کنیم که سال جهاد اقتصادی در پارس جنوبی همانند 4 سال گذشته سپری شد.
براساس فرمایشات رهبر انقلاب اسلامی ، جهاد اقتصادى، صرفاً تلاش اقتصادى نیست. جهاد یک بارِ معنائى ویژه‌اى دارد. هر تلاشى را نمیشود گفت جهاد. در جهاد، حضور و رویاروئى با دشمن، مفروض است. انسان یک تلاشى میکند، دشمنى در مقابل او نیست؛ این جهاد نیست. اما یک وقت شما میخواهید یک تلاشى را انجام دهید، که بخصوص یک دشمنى سینه به سینه‌ى شما ایستاده است؛ این میشود جهاد. ممکن است یک وقت این جهاد به شکل قتال باشد، ممکن است جهاد مالى باشد، ممکن است جهاد علمى باشد، ممکن است جهاد فنى باشد؛ همه‌ى اینها جهاد است؛ انواع و اقسام جهاد و مبارزه است. اگر بخواهیم در ادبیاتِ امروز ما براى «جهاد» معادلى پیدا کنیم، میشود «مبارزه». جهاد اقتصادى، یعنى مبارزه‌ى اقتصادى
البته در سفر پایان سال حضرت آیت الله خامنه ای به پژوهشگاه صنعت نفت نیز از سوی وزیر نفت وعده هایی مطرح شد که امیدواریم حداقل در سال آینده به این وعده ها عمل شود.
به گفته رستم قاسمی سال آینده علاوه بر افزایش تولید نفت ،گاز و محصولات پتروشیمی با سرعتی بیش از گذشته تجهیزات مورد نیاز این صنعت داخلی‌سازی خواهد شد.
دراین بین مقام معظم انقلاب علت بازدید خود از این پژوهشگاه و درعین حال سفر ابتدای سال 90 خود به پارس جنوبی را اینگونه تشریح کردند: پایان سال جهاد اقتصادی همانند آغاز آن، با حضور در مجموعه های مرتبط با صنعت نفت و گاز همراه شد و این، نشان دهنده «تأثیر بسیار حساس و عمیق» و نقش آفرینی ممتاز این مجموعه در حرکت و جهش اقتصادی کشور است.


 

/17221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 203709

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 13 =