"ادب نزد ایرانیان است و بس" این مصرع شعر هیچ وقت وجود خارجی نذاشته است؛ اما ما ایرانی ها به اندازه "هنر نزد ایرانیان و است وبس" ادعای ادب و احترام به دیگران داریم.

شاید به همین دلیل هم است که برای خبر انتخاب مودب ترین و بی ادب ترین مردم دنیا واکنش های متفاوتی از سوی مخاطبان خبرآنلاین ثبت شد؛

کاربری دراین باره نوشته است: "از نظر من که کشورهای زیادی را دیده ام، قطعا مردم ایران در برابر خارجی ها مودب ترین هستند . ولی کو گردشگر خارجی که این ویژگی را بشناسند و ارزیابی کنند. چقدر باید برای فرصت های از دست رفته هزینه کنیم."

همچنین: "اگه ایران رو تو این نظرسنجی شرکت میدادن مطمئنن جایی بین اول تا دهم داشت."

اما مخالفانی هم وجود داشت؛ مثلا یکی از آنها با صراحت معتقد است: "ایرانیها در دنیا بی ادب ترین مردم هستند در این شک نکنید."

و یا: "یک سر به کامنت های برخی هموطنانمون در شبکه های اجتماعی بین المللی بزنید، متوجه میشید که فرانسوی ها حق مارو در رتبه اول خوردند!"

و همچنین: "از فرهنگ محاوره عمومی، رانندگی ، دادگاه‌ها و... رتبه ایران معلومه دیگه مثل همیشه اول اوله"

البته نگاه متعصبانه ای هم میان نظرات وجود داشت: "متآسفم برای اون دسته از دوستانی که فکرمیکنند ایرانی ها بی ادی ترین مردم دنیاهستن.دلیل شرکت نکردن تو این نظرسنجی دلیلی بر بی ادب بودن ملت ما نیست...مگر غیر از اینه که هر گردشگری که وارد کشورمون میشه بیشتر از خودمون بهش احترام میذاریم.ایرانی ها ذاتشون مهمان پذبره...این واز حکاکی سنگای دیواره ی تخت جمشید هم میشه دید.اگر فکر میکنید جایی در میان مؤدب ها تو دنیا ندارین به خودتون مربوطه و به تربیت خانوادگی وگرنه دنیا میدونه که ما کجاییم..."

این نگاه هم قابل تامل است: "ایرانی ها شاید درقبال مردم خودشون بی ادب باشند ولی نسبت به مهمان بعید می دونم."

برای خواندن نظرات بیشتر، رای و پاسخ به آنها، به این خبر مراجعه کنید.

نکته: نظراتی که در خبر اصلی و یا این خبر منتشر شده اند، هیچ کدام نظر و عقیده خبرآنلاین نیست؛ خبرآنلاین تنها نظرات کاربران خود را منتشر می کند.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 206206

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 7 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 44
  • نظرات در صف انتشار: 2
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • Mike IR ۰۷:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    142 5
    ادب مردم ما رو تو استاديوم‌ها ببينيد. يا وقتي ماشين دايي تصادف كرد و ...،
    • بدون نام IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      20 35
      ادب گاهی یک مسالۀ نسبی است بعضی رفتارها که از نظر ما ادب جلوه میکند از نظر ملل دیگر بی ادبی است و برعکس. مثلاً در ایران اگر شما بر پشت شانۀ کسی بزنید نشانۀ صمیمیت زیاد است ولی در قزاقستان این حرکت به معنی ان است که ان فرد حیوان است . در ایران بادگلو کار زشتی است امّا در میان اعراب اگر بعد از غذا بادگلو نزنید یعنی به میزبان بی احترامی کرده اید و از غذا خوشتان نیامده است. پس نمیتوان با معیارهای ادب ایرانی دیگر ملل را سنجید و برعکس.
  • بدون نام IR ۰۸:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    133 9
    به نظر من هر كشوري فرهنگ رانندگي بالايي داشته باشه مردمش مودبند
    • سعید IR ۲۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      6 2
      صد در صد موافقم. چون در رانندگی به دلیل اینکه یک نمود مکانیکی داره دیگه نمیشه با لاف زنی و قسم و دو رویی داشته های واقعی ادبی رو مخفی کرد. بوق بوقه... جون مادرت بوق نداریم... ولخ. من حتی قصد دارم برای شناخت خواستگار دخترم از شیوه بررسی رانندگی استفاده کنم چون نمود کامل داشته های فرهنگی و ادبی یک انسانه به نظر من.
  • ایران IR ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    از نظر سازمان ملل ایران بعد از امریکا بدهن و بی ادبترین مردم دنیا هستند
  • ايمان IR ۰۸:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    114 0
    متاسفانه فحاشي به هر كس كه مثل من فكر نميكند رفته رفته در كشور به فرهنگ تبديل شده است.
    • بدون نام IR ۱۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      29 3
      خدایا ما کی آدم میشیم ؟
  • بدون نام IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    10 27
    آقا یا خانم شهری بهتره یکم اصل خبر رو مطالعه کنین بعد روش نظر بدین "اگه ایران رو تو این نظرسنجی شرکت میدادن مطمئنن جایی بین اول تا دهم داشت." این نظر به گفته شما مال کسی هستش که ایرانی ها رو جزو مودب ترین ها دونسته اما اگه به متن اصل خبرتون کمی دقت می کردین رده های پایین بی ادب ترین هاست نه مودب ترین ها !!! البته بنده نظر ایشون رو تایید نمی کنم چون مطمئنا ایرانی ها اگر مودب ترین هم نباشن جزو مودب هان اما شما لطفا متن خبرهای خودتون رو کمی با دقت مطالعه کنین !
  • بدون نام IR ۰۹:۰۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    75 5
    متاسفانه با این الفاظ فقط از غرور و تکبر کاذب خود حرف می زنیم ما زیاد میگیم هنر نزد ایرانیان است و بس... پس هنر بقیه کشور ها چی ؟؟؟ اصفهان نصف جهان گر نباشد تبریز ...پس دنیا هم که ماله ماست بقیه کشورها مال کجا میشن ؟؟؟ ایرانیها با هوش ترین مردم جهانند... پس آسیای شرقی چی ؟؟؟ ایران دارای بیشترین ذخائر معدنی است پس قطر ، کویت و... نسبت به مساحتشون چی ؟؟؟ بیائیم یه کم واقع بینانه تر فکر کنیم ما با این الفاظ داریم بزرگ میشیم و اصلا بهش فکر نمیکنیم...
  • ارغوانی IR ۰۹:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    12 49
    شما افراطی ترین نظرها رو اینجا نوشتین... و اون کسی که ایرانی ها رو بی ادب ترین خطاب میکنه احتمالاً مشکل از خودشه ، آخه در کامنتهای غیر ایرانیها یه سری کلمات بسیارزشت خیلی رایجه، مثل فا... و یه سری کلمات دیگه ، من به هیچ وجه نمیتونم قبول کنم که ایرانی ها ادبشون نورمال نیست... "اصولا مرغ همسایه غازه!" یا اینکه "غاز خودمون مرغه!!!"
  • سالار IR ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    39 27
    بنظر من باطب ترين و بي چاك و طهن ترين ادم هاي روي زمين ايرانيان هستند و بس
  • محمد IR ۰۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    80 2
    اي كاش بجاي افتخار به گذشتگانمان،فرهنگ ادب و احترام به همنوع را در جامعه امروزي رعايت كنيم.بدا بحال مردمي كه افتخاراتشون زير خاك باشه.
    • بدون نام IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      56 3
      گیریم پدر تو بود فاضل از فضل پدر تورا چه حاصل .واقعا همین طور که شما میگید.
    • بدون نام IR ۱۱:۵۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      20 5
      یه چیزی که مدتی است مد شده الکی گل پست کردن واسه خودمونه .بابا ما خیلی بی ادبیم و در سالهای اخیر بدتر هم شده ایم .کی میشه بساط این "هنر نزد ایرانیان است و بس ! "جمع شه
    • ایرانی IR ۱۲:۴۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      11 7
      اشتباه نکنید باید گذشتگانمونو از یاد نبریم و به رخ همه بکشیم و آنها رو الگوی خودمون قرار بدهیم .نه اینکه آنها را فراموش کنیم.با این مثل گویم پدر تو بود فاضل .... هم مخالفم چون میبینم کسی که پدر و مادرش با ادب باشند احتمال اینکه با ادب بشه خیلی بیشتر از کسی است که در یک خانواده ی بی ادب بزرگ میشه.بعدم کسانی که میگن ایرانی ها خیلی فحش میدن خواهش میکنم بشینن و فیلم های غربی و مخصوصا آمریکایی رو با زبان اصلی گوش بدهند و فحش هایی که در آن رد و بدل میشه رو گوش بدن.البته من منکر بد دهنی مردم ایران نیستم و این بد دهنی هم حاصل بی فرهنگی هست و عدم سواد اجتماعی و فرهنگی و این هم به دلیل اینه که در مدرسه ها و خانواده ها این موارد به دانش آموز ها یاد داده نمیشه و فقط یک مشت موارد طوطی وار درس داده میشه
  • فرشته IR ۱۰:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    34 5
    متاسفم ، حقیقت اینکه مردم ما انقدرها با نزاکت و با ادب نسیتند . مثلا اگر تصدیق بفرمایید در اکثر موارد از اولین کلماتی که فرزندان ما درآغاز تکامل گویش به زبان جاری می کنند ، ناسزا است ؟!!!.
  • بدون نام IR ۱۰:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    75 1
    تو ایران اگه تنها باشی 1000نفرمتلک زشت بهت میگه ولی درخارج از ایران هیچکس نگاه بهت نمیکنه همین نشون میده ایرانیها چقدر ازدر عقب مودبند تازه تا دعواشون میشه فحش خواهرمادر میدن که براشون اب خوردنه
  • رضا IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    85 1
    ماباادبیم!!!! به همسایه می گی ساعت 12شب صدای تلویزیونرو کم کن لج می کنه بدترش می کنه می گه شارژ اپارتمان رو بده می گه خودم جلودرخونمو جارو می زنم توکوچه و خیابون تف می ندازن نمی تونی کف زمینو ببینی سریالهای طنزمون شده فحش و حرفهای رکیک و... توترافیک الفاظ زشت نثارهم می کنیم توورزشگاهها شعارشده فحش و... کی باادبه ؟بازم بگم.............
  • حمید IR ۱۰:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    27 1
    موافقم محمد.مابایداحترام هرانسانی رورعایت کنیم جداازملیت ومذهبش.هرملتی برای خودش افتخاراتی روتعریف میکنه عمل به این افتخارات باعث مباهات میشه.
  • Ali GB ۱۰:۲۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    62 2
    ما مردم بی تربیتی هستیم. آنچه که در لغت غربی "دیسیپلین" یا " پرنسیب" می گویند اصولا در ما وجود ندارد. ادب تنها در سخن گفتن خلاصه نمیشود. آنچه در زندگی اجتماعی اهمیت دارد همان لغاتی است که گفتم. مردمی که هنوز حقوق اجتماعی یکدیگر را محترم نمی شمارند، هنوز ایستادن در صف را یاد نگرفته اند، هنوز تابلوهای راهنمایی برایشان غریب است، هنوز از دست راست سبقت میگیرند، هنوز ازشیشه اتومبیلشان آشغال پرت می کنند و جلوی پای هم تف می کنند و فین می کنند چطور می توانند تنها به خاطر یک مشت تعارف احمقانه و دست و پاگیر در زمره مودبان دنیا قرار بگیرند؟
  • کوروش IR ۱۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    48 1
    به نظر من مودب تر از ژاپنی ها نداریم .. شکی توش نیست
    • بدون نام IR ۲۳:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      11 0
      من هم 15 کشور رو دیدم و ژاپنی ها رو بهترین و مودب ترین و ساعی ترین و مسوولیت پذیر ترین مردمی هستن که دیدم.
  • ترکمن IR ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    31 3
    کلی نگاه کنیم در ظاهر باادب خیلی داریم اما در باطن نه.
  • پیمان IR ۱۰:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    35 2
    بابا ما با خارجی ها مشکلی نداریم کلی هم تحویلشون میگیریم فقط با همدیگه مشکل داریم خارجی های بدبخت رو فقط کمی تیغ میزنیم
  • امیر IR ۱۰:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    62 16
    از لحاظ فرهنگی بی شک ایرانیها یکی از بی فرهنگ ترین مردم دنیان.
    • بدون نام IR ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
      5 21
      گویا معنی فرهنگ را نمی دانی
  • بدون نام IR ۱۰:۵۹ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    27 1
    ما در ادعای مودب و برتر بودنمان در اصول اخلاق و عرصه های اجتماعی بسیار غلو می کنیم و خود را سرامد عالم خلقت می دانیم ومتاسفانه خود را هم نقد نمی کنیم تا ذهنیت کاذب ،خود ساخته و غیر واقعی مان نشکند.و البته در عمل تقید چندانی نسبت به رعایت اصول ادعایی خودمان هم نداریم . نتیجه عملی ان را هم داریم در تمام ابعاد زندگیمان می بینیم . ما تا وقتی صادقانه اشکالات خودمان را نپذیریم پس رفت داریم .واقیت این است که ما اشکالات عمیقی در رفتار اجتماعی داریم .اامیدوارم فرهیختگان و اخلاق مداران بتوانند جامعه را اصلاح کنند.
  • احسان IR ۱۱:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    33 1
    من قبلنا یه بازیه آنلاین بازی می کردم که روم های مختلف داشت من چند بار اوایل می رفتم تو روم ایران ولی بعدا دیگه نمی رفتم و فقط توی روم های اروپا می رفتم چون ایرانیا قبل از شروع بازی تا بعد از اتمام بازی انقدر به هم فحش ناموس می دادن که آدم حالش بهم می خود.
  • محمد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    2 15
    تا من دیدم ما ایرانی ها رو با حافظ و سعدی و مولانا و خیام و..... میشناسند در این جهان و نمیتونم بگم ما بی ادبیم . کسی که فرهنگی به این محکمی صادر میکند بی ادب نیست ولی این چیزا که شما میگید خیلی هاش شوخی هایی صمیمی با یکدیگرند و نمیتونه طرف تو خارج از کشور هم همینگونه صحبت کنه مطمئن باش.
  • حامد DE ۱۱:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    20 0
    فقط یه جمله ؛ کاش همه دغدغمون فقط خط فقر نباشه یه مقدار هم به خط فهم توجه کنیم زیر خط فهم بودن بدتره یا زیر خط فقر بودن ؟
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    16 1
    رکیک ترین الفاظ و فحشها مثل نقل و نبات تو دهن این مردم کجا ادب و نزاکت رعایت میشه تو این مملکت. یه تک پا تشریف ببرین دبی یا کشورای آسیای شرقی ادب و برخورد همین هندی و فیلیپینیها رو مردم ما یاد میگرفتن به اندازه کل تاریخ ایران فرهنگ سازی شده بود.
  • اشكان IR ۱۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    25 0
    اگه يه ساعت فقط بذاري تو خيابونا بچرخي ادب ما ايراني ها معلوم ميشه ديگه الان حتي دوست ها هم به جاي كلمات عادي به هم فحش ميدن
  • محمد IR ۱۳:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    17 0
    مودب ترين افراد بي ادب يا بي ادب ترين افراد مودب !!! در كل اينجا ايران است . مردم فرهنگ خودشون رو فراموش كردند و توي رسانه هاي ماهواره اي و اجتماعي و ... دنبال فرهنگ ميگردند كه از فرهنگ هاي مجازي و تزريقي تبعيت كنند. در كل ميشه گفت بيشترين ادب را در دنيا ما داريم و كمترين استفاده رو از ادب ما ميكنيم.
  • محمود امینیان IR ۱۳:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    26 5
    هنر نزد ایرانیان مرد و بس ادب نزد ایرانیان مرد و بس
    • سعید IR ۲۳:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      4 1
      یعنی ساختن و نشر این دو مصرع شعر شما و این همه دروغ با این فشردگی و تراکم خودش یک هنریه که من فقط نزد ایرانیان سراغ دارم و بس....!
    • بدون نام IR ۲۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      4 0
      به نظر من مودب ترین مردن دنیا ژاپنی ها هستن.
  • بدون نام IR ۱۷:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    17 1
    ادب تو ایزان کجا بود؟
    • بدون نام IR ۲۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۰
      7 1
      توی ورزشگاه آزادی و سر چهار راه ها و توی گوشی تلفن همراه من و شما.
  • بدون نام IR ۱۸:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    8 2
    هر کس کارش را درست انجام دهد مودب است.
  • جلیلی IR ۲۰:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۶
    13 0
    آره ما مدب ترینیم. البته فقط وقتایی که خوابیم. من خودم بارها وقتی با زن و بچه سوار ماشینم تو خیابونای تهران از شدت ادب رانندگان دیگه مثل لبو سرخ شدم.
  • Fahim GB ۱۴:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۱/۱۷
    10 1
    اگر حقیقت را درباره مردم ایران میخواهید بدانید، لطفا از افغانهای مهاجر و بی سرپناه که در ایران زندگی میکنند و به اصطلاح هم همزبان، هم همفرهنگ و هم دین مردم ایران هستند سوال کنید. رفتاری که مردم محترم ایران با افغانهای مهاجر میکنند، حتی هیتلر چنین رفتاری با یهودیها نکرد. نمیدانم آیا مدیر محترم وبسایت نظر مرا منتشر میکند یا نه؟ امیدوارم که ایشان آزاد اندیش باشند و به همه اجازه دهند تا نظرشان را منتشر کنند. خودم از کودکی در ایران زندگی کردم و شاهد زنده ای برای این ادعا هستم. در آخر از خدا میخواهم که مردم شریف ایران را برکت دهد.
  • بدون نام IR ۰۹:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    8 0
    هر وقت به اندازه كشور فرانسه توريست داشته باشيم كه بتونن از كشور ماديدن كنن اون وقت ميشه فهميد آيا ما در برخورد با خارجيها مودب هستيم يا نه .
  • بي نام IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۱/۲۱
    10 0
    اگه به محاوره روزمره مردم و....توجه كنيم مي فهميم حالا خيلي هم مودب نيستيم
  • سعید A1 ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۵/۰۴/۰۹
    1 0
    واقعا غور نزد ایرانیان است تو بست