6 تشکل سیاسی جدید با محوریت ایاد علاوی پا به میدان گذاشتند

محمدرضا نوروزپور

عراق در دو التهاب می‌سوزد، التهاب ناامنی و التهاب انتخابات. این روزها به موازات افزایش حملات تروریستی و انتحاری در این کشور، تشکلات سیاسی و جریان‌های فکری و مذهبی و قومی مختلفی برای انتخابات سال آینده این کشور که تقریباً دو ماه بیشتر به برگزاری آن نمانده برنامه‌ریزی کرده و پا به میدان می‌گذارند.

دیروز هم‌زمان با اعلام آخرین آمار تلفات ناشی از حملات خشونت‌آمیز یک‌شنبه‌شب در مناطق مختلف عراق که بیش از 10 کشته و نزدیک به 30 زخمی برجای گذاشت، شش تشکل سیاسی جدید در قالب یک ائتلاف نو پا به میدان رقابت‌های سیاسی گذاشتند و با تشکیل یک ائتلاف فراگیر که تقریباً حول محور ایاد علاوی شیعه سکولار و نخست‌وزیر سابق این کشور می‌گردد، قصد شرکت در انتخابات پارلمانی آینده عراق را دارند.

اعلام موجودیت این شش تشکل سیاسی که گویا توانسته‌اند نظر ائتلاف ملی به رهبری مجلس اعلای عراق را نیز به خود جلب کنند، موضوع اصلی روزنامه‌های عراقی بود. روزنامه در این باره نوشته است که «اسامه النجیفی» رئیس تجمع «عراقیون» که اولین بار خبر تشکیل این ائتلاف را داده، شورای رهبری این ائتلاف را «طارق الهاشمی» معاون رئیس‌جمهور، «ایاد علاوی» دبیرکل جنبش وفاق ملى، «رافع العیساوی» معاون نخست‌وزیر، «صالح المطلک» رهبر جبهه گفت‌وگوى ملى عراق معرفی کرده است.

النجیفی با اشاره به حضور خود در شورای رهبری این ائتلاف، نام آن را اعلام نکرد و افزود: این ائتلافی بسیار بزرگ و تأثیرگذار در عراق به‌شمار می‌رود. وی در ادامه تأکید کرد: در نظر داریم با تشکیل نهایی این ائتلاف نقش تعیین‌کننده‌ای در پارلمان آینده عراق ایفا کنیم.

در همین حال یک روزنامه عربستانی از توافقات پشت پرده ایاد علاوی به عنوان اصلی‌ترین چهره ائتلاف شش تشکل یاد شده با مجلس اعلایی‌ها خبر داد و فاش کرد که ائتلاف ملی به رهبری مجلس اعلای عراق قصد دارد در انتخابات آینده با این شش تشکل و نیز ائتلافی از کردها متحد شوند.

این موضوع باعث ناراحتی نوری المالکی رئیس حزب الدعوه و رهبر ائتلاف دولت قانون شده است که به تازگی آن را در برابر ائتلاف ملی علم کرده و قصد دارد به تنهایی و بدون حمایت احزاب بزرگ شیعی پای به میدان رقابت‌های انتخاباتی بگذارد.

روزنامه الوطن چاپ عربستان با اشاره به این تحولات جدید در عراق و نیز با افشای اینکه صدری‌ها نیز از پیوستن تشکل‌های سیاسی جدید به محوریت ایاد علاوی به ائتلاف ملی ناخرسند شده‌اند نوشت: حزب الدعوه به رهبری نوری المالکی نسبت به تلاش ائتلاف ملی عراق جهت ایجاد جبهه‌ای با حضور احزاب کرد‌ها و جریان‌های شیعی که رهبری آن را ایاد علاوی، نخست‌وزیر اسبق عراق جهت تشکیل دولت آتی برعهده خواهد گرفت، ابراز نگرانی کرد.

ایسنا که مبسوط این گزارش روزنامه عربستانی را منتشر کرده در ادامه آورده است که الوطن به نقل از بهاء الاعرجی، عضو ائتلاف ملی عراق که به رهبری مجلس اعلای اسلامی عراق تشکیل شده، نوشت: جبهه جدید دولت آتی را تشکیل خواهد داد که در برگیرنده ائتلاف ملی و ائتلاف کردستان عراق است و ایاد علاوی، رئیس لیست العراقیه آمادگی خود را بعد از اعلام نتایج جهت پیوستن به آن اعلام کرده است. وی تصریح کرد: نتایج انتخابات هرگز موجب دستیابی هیچ لیست و فراکسیونی به اکثریت مطلق نخواهد شد، لذا این مسئله می‌طلبد که یک ائتلاف گسترده تشکیل شود که در جهت تشکیل دولت عمل کند.

صدری‌ها با مجلس اعلایی‌ها ائتلاف نمی‌کنند

تحولات سیاسی عراق زمانی داغ‌تر می‌شود که اخبار از بالا گرفتن اختلاف میان صدری‌ها و مجلس اعلایی‌ها پرده بر می‌دارد. طرفداران جریان صدر که نام «اعضای کنفرانس صدر عراق» را بر خود گذاشته‌اند، ائتلاف جریان صدر با مجلس اعلای اسلامی عراق را به ریاست عمار حکیم رد کردند. مخالفان در جریان صدر در بیانیه‌ای اعلام کردند: اختلافات زیادی میان جریان صدر و مجلس اعلا وجود دارد که مهمترین آن مربوط به مسئله فدرالیسم در جنوب و مسئله کرکوک است.

مسئله کرکوک یکی از معضلات انتخابات آینده عراق است که آخرین اخبار حاکی از رسیدن نمایندگان پارلمان این کشور به یک توافق نه چندان قطعی است. منابع پارلمانی پیشتر از مذاکرات فشرده نمایندگان درباره تعیین کرسی‌های پارلمانی شهر کرکوک در انتخابات آینده خبر داده بودند. بر این اساس هم‌اکنون درباره ترکیب پنج کرسی برای کردها وچهار کرسی برای اعراب، ترکمن‌ها و دیگر اقلیت‌ها توافقات ابتدایی صورت گرفته است.

رهبر ائتلاف جدید

این سؤال که رهبری ائتلاف جدید که با حضور شش تشکل شیعی پدید آمده بر عهده چه کسی خواهد بود همچنان بی‌پاسخ مانده است. با این همه اسامه النجیفی، رئیس تشکل عراقیون گفته است رهبری این تشکل جدید سیاسی بین خودش، طارق الهاشمی، ایاد علاوی، رافع العیساوی و صالح مطلق به صورت مشترک صورت خواهد گرفت.

وی با اشاره به توافق 6 حزب سیاسی عراق برای تشکیل این ائتلاف گفت: این توافق سرآغازی برای تشکیل ائتلاف سیاسی گسترده و تأثیر‌گذار برای مشارکت در انتخابات پارلمانی است و پیش‌بینی می‌شود که به یکی از بزرگترین ائتلاف‌های رقیب در این انتخابات تبدیل شود.

النجیفی با تأکید بر اینکه ائتلاف جدید آنها هنوز نام خاصی ندارد گفت: تعدادی کمیته برای تدوین نظام داخلی، برنامه سیاسی متحد، نام جدید و زمان دقیق اعلام این ائتلاف تشکیل شده است. وی هم‌چنین خاطرنشان کرد: احمد عبدالغفور السامرایی، رئیس دفتر اوقاف اهل تسنن عراق نیز در این ائتلاف حضور خواهد داشت. صالح مطلق، رئیس جبهه گفتمان ملی عراق نیز تأکید کرد: توافق اولیه برای مشارکت در این ائتلاف سیاسی جدید به امضا رسیده است.

ائتلاف مالکی ساکت ننشسته است

در همین حال روزنامه عرب زبان الحیات در گزارشی به آخرین تلاش‌های نوری المالکی برای تقویت ائتلاف دولت قانون اشاره کرد و گزارش داد که این ائتلاف در حال بررسی پیوستن حدود 70 فراکسیون و شخصیت سیاسی است. ولید الحلی، عضو ائتلاف دولت قانون و از رهبران حزب الدعوه به روزنامه الحیات گفت: ائتلاف در حال بررسی درخواست گروه‌ها و شخصیت‌های سیاسی است که تمایل دارند به ائتلاف دولت قانون بپیوندند. وی افزود: بیش از 70 فراکسیون و شخصیت‌ سیاسی رسماً در زمینه پیوستن به ائتلاف دولت قانون درخواست خود را ارائه کردند.

الحلی تصریح کرد: پیوستن به ائتلاف دولت قانون منوط به رعایت اصول و ضوابطی است که مهمترین آن اعتقاد به اصول ائتلاف و اهدافش و نیز داشتن شایستگی و مهارت در زمینه‌های مختلف است.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 20679

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =