«خودیاری» اثری است از استیو شیپ‌ساید که با ترجمه مریم تقدیسی منتشر شده و در آن، تفسیر 52 ایده طلایی از سامویل اسمایلز، نویسنده و متفکر اسکاتلندی ذکر شده است.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «خودیاری» اسمایلز در سال 1859 منتشرشد و در مدت کوتاهی به یکی از پرفروش‌ترین آثار دوران خود تبدیل شد. «خودیاری» یکی از مشهورترین کتاب‌های قرن نوزدهم در فضایل اخلاقی، سختکوشی، قناعت و پشتکار است. گرچه ایده‌های اسمایلز مربوط به حدود 150 سال پیش است اما شیپ‌ساید کوشیده در تفاسیرش و همچنین توصیه‌های پایانی هر بخش، فضایی امروزی را برای مخاطب خلق کند تا کتاب، کاربردی‌تر شود.

 

اسمایلز می‌کوشد در نظریاتش ماهیت جاودانه نگرش‌های خود را از طریق زنده کردن آن‌ها در بافت زندگی نشان دهد. تقریبا بعد از نظریات اسمایلز بود که آثار زیادی با عنوان «خودیاری» منتشر شدند که رویکردهای متفاوتی داشتند. این کتاب به 52 بخش تقسیم شده و نویسنده بعد از بیان عباراتی از اسمایلز، به تحلیل و تفسیر آن‌ها پرداخته است.

 

تاکید اسمایلز در نظریاتش بر «خود» بود و اعتقاد داشت برای تغییر و ارتقای زندگی عامه مردم، آن‌چه لازم است چیزی جز تلاش فرد نمی‌تواند باشد و حتی کمک گرفتن از دیگران هم مفید نخواهد بود. نکته قابل‌توجه ایده‌های اسمایلز، تاکید او بر تجربه کردن در زندگی بود، به‌طوری که در بسیاری از اوقات، فراگیری صرف و مطالعه متنوع را زیانبار می‌دانست. شیپ‌ساید در نخستین بخش کتابش بر همین نکته تمرکز می‌کند و می‌کوشد از زوایای مختلف به بررسی معنای مدنظر اسمایلز بپردازد. به عبارتی شیپ‌ساید می‌کوشد از دیدگاه خودش نظریات اسمایلز را تحلیل کند و در پایان هر بخش هم توصیه‌ای برای مخاطب دارد.

 

در بخشی از مقدمه این کتاب و در توصیف نوع تفکر اسمایلز در کتاب «خودیاری» آمده: «اسمایلز» در این کتاب به این نتیجه رسیده است که «بزرگی» خصوصیتی مادرزادی نیست و در دسترس همه قرار دارد، هر چند اصل و تبار آدمی پست باشد. چنین نتیجه‌ای در دورانی که ملتی در حال بازسازی خود و الگوهای خود و ایجاد تعادل در قدرت دنیا بود بسیار جذاب به نظر می‌رسد.

 

این کتاب از مشهورترین کتاب‌های قرن نوزدهم در زمینه فضایل اخلاقی، سخت‌کوشی، قناعت و پشتکار به شمار می‌رود. «خودیاری» در دنیای امروز هم الگویی در زمینه انگیزه‌بخشی و خودیاری محسوب می‌شود؛ تفسیرهای جالب توجه کتاب حاضر درباره خودیاری خواننده را قادر می‌سازد تا توصیه‌های یکی از مشهورترین کتاب‌های دنیا در زمینه خودیاری و خودسازی را عملی کند.

 

«دانش در برابر حکمت، عزت نفس، صرفه جویی، روراست بودن با خودتان، پرهیز از چشم و هم چشمی، اهمیت شریک زندگی، راه های درو، وقت شناسی، قانون 15دقیقه و...» از جمله فصل های متنوع و کاربردی این کتاب است. همچنین در پایان هربخش، توصیه ای برای مخاطب به صورت مختصر ارائه شده است. در فصل «اهمیت شریک زندگی» می خوانیم: «هدف یا رویای خود را با همسرتان در میان بگذارید. فکر کنید تمرینی است برای ارائه برنامه کاریتان به رئیس یا سرمایه احتمالی، و به او بگویید واکنشش چقدر برایتان اهمیت دارد. همین کار احتمالا باعث می شود نظر او هم به کار شما جلب شود و شما هم ممکن است از دیدگاه های او متعجب شوید.»

 

«خودیاری؛ تفسیر 52 ایده طلایی از سامویل اسمایلز با قیمت چهار هزار و 500 تومان از سوی انتشارات ققنوس روانه بازار نشر شده است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب (در صورت موجود بودن در بازار نشر) می توانند با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و کتاب را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. هموطنان سایر شهر‌ها نیز با پرداخت هزینه پستی ارسال، می‌توانند تلفنی سفارش خرید بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 210519

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =