ایسنا نوشت:

وزير راه و شهرسازي با بيان اين‌كه در بخش ريلي و هوايي چندان موفق نبوديم، گفت: در بخش دريايي بايد رويكرد ما ويژه‌تر باشد و به گسترش ترانزيت در اين بخش اهميت دهيم.

علي نيكزاد با بيان مطلب بالا گفت: سابقه سه هزار ساله در امر دريانوردي و پيشتازي دراين زمينه در كنار داشتن سواحل چند هزار كيلومتري در شمال و جنوب موقعيت جمهوري اسلامي ايران را در منطقه خاورميانه ويژه و استراتژي كرده است.

وي با اشاره به عبور كريدور شمال - جنوب و شرق - غرب از پهنه ايران تاكيد كرد: ايران قابليت بالايي در راستاي توسعه حمل ونقل دريايي، تركيبي و توسعه ترانزيت دارد و بايد از اين پتانسيل براي رسيدن به افق 1404 استفاده كنيم.

نيكزاد با تاكيد بر استفاده از تجربيات گذشته و آنچه كه در حال حاضر داريم ابراز اميدواري كرد كه با اين رويكرد افق آينده را در نظر بگيريم.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به برنامه‌هاي مدون در قانون برنامه پنجم توسعه اعلام كرد: سال گذشته در بخش‌هاي مختلف حمل ونقلي 10.13 ميليون تن ترانزيت انجام شده، در حالي كه طبق تكليف قانون برنامه پنجم ما موظف به تحقق 7.9 ميليون تن ترانزيت در مدل‌هاي مختلف بوده‌ايم و با توجه به برنامه‌ريزي‌هاي صورت گرفته يقين دارم كه امسال به 12 ميليون تني كه مدنظر است، خواهيم رسيد.

وي با بيان اين‌كه بحث ترانزيت و توجه به توسعه حمل ونقل دريايي موجب امنيت، اشتغال، رونق اقتصادي، بالا بردن سرانه ناخالص درآمد ملي مي‌شود، خاطرنشان كرد:‌ واقعيت اين است كه حمل ونقل دريايي در سطح بين‌المللي با صرفه و ارزان‌ترين شيوه حمل ونقل نفتي وغير نفتي شناخته شده است.

او با اشاره به اهميتي كه دولت و معاون اول رييس جمهوري براي بخش ترانزيت قائل هستند، خواستار توجه بيشتر به اين موقعيت ارزشمند و استفاده با حضور قدرتمندتر و گسترده‌تر در بخش ترانزيت در آب‌هاي بين المللي شد.

نيكزاد گفت: ذخاير نفت، گاز وانرژي فرصت بي بديلي است كه بايد از آن‌ها استفاده كنيم كه اين مهم با هماهنگي ارگان‌هاي دريايي صورت مي‌گيرد.

وزير راه و شهرسازي با اشاره به تهديدها وفرصت‌هايي كه در بخش حمل ونقل دريايي پيش روي كشور است، اظهار كرد: در بخش تهديدها بحث بحران اقتصاد جهاني و اثرات آن شرايط را بر كشتيراني سخت كرده است، هر چند كه فرزندان غيور ايران بر اين مشكلات فائق آمده‌اند و اين تهديدها را به فرصت تبديل كرده‌اند.

وي با اشاره به پديده زشت دزدي دريايي در سواحل سومالي وخليج عدن يادآور شد: مي دانيم پشت پرده اين دزدي‌هاي دريايي چه كساني هستند و در اين زمينه بايد از فرماندهان متعهد و شجاعمان تقدير وتشكر كنيم. دشمنان بايد بدانند اين عمل زشت و غير اخلاقي در پهنه و سرزمين آب‌هاي ايران محقق نمي‌شود و اين خواب شوم كه برخي بتوانند مباحث حمل ونقل دريايي ما را با مشكل مواجه كنند، تعبير نخواهد شد.

وي كه در بيستمين همايش هماهنگي ارگان‌هاي دريايي كشور كه صبح امروز در جزيره كيش آغاز به كار كرد، سخن مي‌گفت، درباره ديگر تهديدهايي كه بخش حمل ونقل دريايي با آن مواجه است، گفت: بايد به گسترش سرمايه‌گذاري خارجي در بنادر ايران توجه بيشتري شود. كشورهاي ديگر تمايل ندارند كه ما به قدرت اول منطقه تبديل شويم، بنابراين بايد فرصت‌ها را از دست ندهيم كه اگر اين اتفاق افتاد، بنادرمان قدرت رقابت با ساير بنادر منطقه را نخواهند داشت.

وي گفت:‌ از سازمان بنادر و دريانوردي درخواست كردم منابع و درآمدهاي حاصل از دريانوردي را براي توسعه بنادر هزينه كنند تا در اين عرصه رقابت سنگين و زمان كم بتوانيم تهديدها را به فرصت تبديل كنيم.

/3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 212148

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    7 1
    میدانم که منتشر نمیکنید لطفا از اقای وزیر بپرسید برای دریانوردان با این شغل سخت چه کردهاید؟ چرا نمیگذارید قانون مشاغل سخت اجرا شود؟ یعنی ادمها این قدر بی ارزش هستند؟
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    7 1
    فرزندان ملت؟؟ با این همه دشواری و سختی دریانوردان بر روی کشتی ها زحمت میکشند و محموله های مورد نیاز مملکت را به کشور میرسانند. اما اسمی از انان نیست ایا این بی انصافی نیست؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    6 1
    سه هزار سال ... بگین الان کجا هستیم همایش هماهنکی بین ارکانهای دریایی برای چه؟ اینکه مبادا یک ارگان خدمات بهتری به نفرات اریه دهد؟ چرا در این سالها حتی یک همایش هم برای شغل دریانوردی و سختی های ان بر کزار نشد؟
  • بدون نام IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    6 1
    خبر ان لاین لطفا به عنوان یک رسانه مردمی اندکی هم از مشکلات اقشار مختلف کشور بنویس و اطلاع رسانی کن یکی از این قشر های سخت کوش دریانوردان هستند که برای انها کاری نشده است و واقعا شغل سختی است ایا کسی از شما حاضر است خانواده خود را برای چند بکذارد به امان خدا و برود؟ انصاف هم خوب چیزی است که خیلی ها ندارن و حق همین دریانوردان هم را ضایع میکنن
  • بدون نام IR ۱۲:۵۱ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    15 1
    جالب است همه همه را میشناسند و خبری هم نیست ! این جملات آشنا نیستند ؟ رئیس دولت : ما مافیای اقتصادی و دانه درشت ها رو می شناسیم !! وزیر اقتصاد : ما عوامل بر هه زننده آرامش بازار سکه و ارز را می شناسیم !! وزیر فلان : ما عوامل ترورها را می شناسیم روزنامه کیهان : ما کلا پشت پرده همه چیز را می دانیم ! وریز راه : عوامل پشت پرده دزدی‌های دریایی را می‌‌شناسم ! عجب
  • بدون نام IR ۱۲:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    6 1
    اقا زمان جنک کمبود دریانورد داشتیم وخارجی ها هم حاضر نمیشدن بیان اینجا کار کنن و این ایرانی ها بودن که با زحمت کمبود را جبران کردند پس باید به انها اهمیت بیشتری داده شود بعد از سالها قانون مشاغل سخت تصویب شد اما انگار خبری از اجرا نیست و فقط خدا باید به داد همه برسد.
  • بدون نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    5 1
    سالهاست این همایش ها برگزار میشه یک عده چند روز توی کیش یا جای دیگه خوش میگذرونن و با چند تا سخنرنی و مقاله همه مشکلات رو حل میکنن تا سال بعد. اما .........................
  • بدون نام IR ۱۲:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۲/۱۹
    3 1
    اندکی هم از کارکنان بگید