سال 115 قبل از میلاد، یمن شاهد تشکیل دولتی بود که بعد­ها به نام دولت «حمیریان» خوانده می­شد.

حمیر از مهمترین قبایل عرب در جنوب عربستان به شمار می­آمد که مناطق وسیعی از سواحل دریای سرخ تا حضرموت را در اختیار داشت. در ابتدا سرزمین حمیر جزیی از سرزمین قتبان به شمار می­آمد و به آنها جزیه می­پرداخت. سبئیون به آنها «ولداله عم» و «ملت عم» می­گفتند. در ابتدا سرزمینشان محدود به سرزمین «رشای» و «حبان» در شمال و «حضرموت» در شرق و سرزمین «ذبیب» در غرب بود. رفته رفته سرزمین­های دیگری همچون «رعین» و «عرش» را نیز تصرف کرده و «ظفار» را به پایتختی برگزیدند و چون «مارب» به تصرفشان درآمد ـ به مانند ملوک سبئی ـ لقب رسمی «ذوریدان» را برگزیدند.
آغازگر حکومت حمیری، "یاسر یهصدق" بود که در حوالی سال 75 میلادی به حکومت پرداخت. حمیریان خویشاوند سبئیان به شمار می­رفتند؛ اما چون شاخه کوچک­تر خاندان بودند وارث فرهنگ و بازرگانی معینی­ ـ سبئی شدند. زبانشان همان زبان معینی ـ سبئی بود و منبع اصلی درآمدشان از راه تجارت، بخصوص تجارت کندر و بخور تأمین می­شد.
عظمت و شکوه تجاری حمیریان در قبل از میلاد به حدی رسید که "اغسطوس" قیصر روم را به حمله به یمن و به دست آوردن اموالشان تحریض کرد؛ اما این حمله در سال 24 قبل از میلاد ناکام ماند؛ اما رفته رفته حمیریان اختیار بازرگانی در دریای سرخ را که روزگاری خاص آنان بود، از دست دادند. رومیان در اواخر دوران بطلمیوسی موفق شدند بر جریانات موسمی دریا فائق آیند و دارچین و فلفل را از هند به روم برسانند و این به منزله ختم سیادت حمیریان بر تجارت بود و آغازی برای سقوط دولت تجاری حمیریان شد. در سال 300 میلادی، حمیریان با خروج از این حالت خمودگی و رکود، حکومت جدیدی را طرح­ریزی کردند. آنها حضرموت و شحر و شرق یمامه را نیز به قلمرو خود افزودند و امرایشان به «شاه سبا و ذوریدان و حضرموت و یمنات» و «تبع» ملقب گردیدند.
بر اساس روایات تاریخی، قبایل متفرق حمیری که در قلمرو پادشاهی سبا و حضرموت بودند در زمان نیای بزرگ تبابعه، "حارث رائش" متحد شده و به فرمان او در آمدند. او با جنگاوری غنائم بسیاری را برای یمنیان به ارمغان آورد. درباره کشور گشایی­های تبابعه در کتب عربی، افسانه­های زیادی ذکر شده است. بعد از "تبع بن حسان"، خاندان "عبید کلال" به ریاست "مرثد بن عبید کلال" قدرت یافتند. آنها با تفرقه افکنی بین امرای حمیری، این دولت را به ضعف کشاندند، تا اینکه بعد از قتل "ذونواس" آخرین شاه حمیری توسط قوای حبشی در 524 میلادی بساط این حکومت برچیده شد.
امرای حمیری از جایگاه ویژه­ای در بین اعراب جاهلی برخوردار بودند. اعراب، دینداری و عزتشان را مرهونشان می­دانستند. آنچه که روشن است، این است که حمیریان نیز در ابتدا بت­پرست بوده و «الهه نسر» را می­پرستیدند. گفته شده در صنعا بت­خانه­ای به نام «رئام» داشتند و برای آن قربانی می­کردند؛ اما در اشعار شعرای جاهلی عرب از جمله شعرای حمیری، نامی از آن برده نشد، تا اینکه در زمان حسان بن تبع از پرستش بت ها دست کشیده و به آیین یهود گرویدند.

/6262

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 224770

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام US ۰۰:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۴/۱۳
    0 0
    اغسطوس؟ همون آگستوس لاتین منظورتونه؟!