مشروح نشست اتاق بازرگانی تهران

پویا دبیری مهر: عصر سه‌شنبه اعضای اتاق بازرگانی و صنایع و معادن تهران، زیر باران پاییزی آبان ماه خود را به ساختمان شماره 258 خیابان شهید مطهری رساندند تا بیست و نهمین نشست اتاق تهران با چاشنی هدفمند کردن یارانه‌ها همراه باشد.

حضور محمد نهاوندیان، رئیس اتاق ایران و نقره‌کار‌شیرازی، معاون بین‌الملل وزارت نفت و عدم حضور نمایندگان دولتی از جمله ویژگی‌های این نشست بود، گرچه نهاوندیان در این نشست لب به سخن نگشود.

یحیی آل‌اسحاق که در کنار خود محمد‌مهدی مفتح و حاج‌علاالدین میرمحمد‌صادقی را می‌دید سخنان خود را روی هدفمند کردن یارانه‌ها متمرکز کرد و در خصوص استرداد این لایحه از سوی دولت گفت: «شنیدیم که درخواست استرداد لایحه هدفمند کردن یارانه‌ها از سوی رئیس‌جمهور به هیأت رئیسه مجلس مطرح شده است، ما دلایل این درخواست را نمی‌دانیم ولی امیدواریم که به خیر و خوشی تمام شود وامیدواریم مجلس ودولت با تعامل مثبت و با همدلی، ازاین مرحله نیز گذر کنند و تصمیمی بگیرند که دربرگیرنده منافع ملی و اقتصاد کشور باشد.»

آل‌اسحاق افزود: «مهم‌ترین بحث اقتصادی کشور در این برهه زمانی موضوع هدفمندسازی یارانه‌هاست که با توجه به آثاری که برزندگی همه مردم می‌گذارد، از اهمیت فوق‌العاده و ویژه‌ای برخوردار است و نکته مهمی که در این‌باره این روزها مطرح است و دولت و مجلس با جدیت روی آن کار می‌کنند چگونگی نحوه باز‌توزیع یارانه‌های هدفمند شده است که ما نیز امیدواریم تصمیم‌سازی و سیاست‌گذاری‌های صحیحی در این زمینه اتخاذ شود به این دلیل که ممکن است در صورت تصمیم‌سازی نادرست، لطمات جبران ناپذیری به اقتصاد وارد شود.»

 

صادرات؛ راه حل برون‌رفت از رکود تورمی

آل‌اسحاق در خصوص لزوم توجه به صادرات نیز گفت: «به عقیده من یکی از مهم‌ترین راههای برون‌رفت از رکود تورمی توجه عملیاتی به صادرات است. صادرات گلوگاه تنفسی اقتصاد کشور را باز می‌کند و ضعف‌های تولیدی و صنعتی داخلی را برطرف می‌کند. بنابراین حمایت از صادرات می‌تواند بسیار راه‌گشا باشد، و کسانی که در امر صادرات مشغول هستند به دلیل بهینه‌سازی فضای اقتصادی کشور قابل تقدیر هستند.

 

صحبت‌های محرابیان در حد حرف نباشد

آل‌اسحاق در بخش دیگری از سخنانش افزود: «اتفاق مهم دیگر اعلام چگونگی وصول مطالبات معوق بانکها توسط رئیس کل بانک مرکزی بود که این مسئله نیز در جای خود نیاز به بحث و بررسی دقیق دارد چرا که نحوه برخورد با این مسئله در سرنوشت بخش خصوصی بسیار تأثیرگذار است. اتاق تهران نیز به عنوان نماینده بخش خصوصی در این باره نقش بسیار مهمی دارد بنابراین ما به دقت این مسئله را بررسی و نظرات کارشناسی خود را ارائه می‌کنیم تا به بخش تولید و صنعت ضرر و زیان وارد نشود.»

یحیی آل‌اسحاق با اشاره به سخنان وزیرصنایع ومعادن درهمین زمینه گفت: «آقای محرابیان دراین زمینه که برای صنعت و تولید کشور اهمیت زیادی دارد، پی‌گیری‌های زیادی داشته و ما هم امیدواریم این قول و قرارها تنها درحد حرف و سخن نبوده و هرچه سریع‌تر اجرایی شود و در عمل نیز به‌گونه‌ای نباشد که به ضرر بخش خصوصی تمام شود.»

 

واکنش فزونی به غیبت نمایندگان دولتی در نشست‌های اتاق

فرهاد فرونی، از اعضای اتاق بازرگانی با پیش‌کشیدن موضوع تعامل دولت وبخش خصوصی و اینکه این جاده یک طرفه است گفت: «متأسفانه عده‌ای براین باورند که بحث میان دولت و بخش خصوصی مسئله برد و باخت است. این دیدگاه بسیار نا‌درست است چرا که وظیفه دولت در قبال بخش خصوصی این است مشکلاتش را رفع و از فعالان این بخش حمایت کند بخش خصوصی هم موظف است دولت را در جهت پیشبرد اهدافش یاری کند همچنین هر دو وظیفه دارند در جهت رشد و شکوفایی کشور گام بردارند.»

وی افزود: چنانچه دولت و بخش خصوصی به خواسته‌های یکدیگر توجه نکرده و با یکدیگر همکاری نکنند نتیجه باخت هر دوبخش است اما درصورتی که با هم همسو باشند نتیجه این همکاری برد خواهد بود و همه از آن نفع می‌برند. امروزه بخش خصوصی در داخل کشور با دولتی روبه‌رو است که 80درصد اقتصاد را در دست دارد و هر تصمیمی را که خود صلاح می‌داند اتخاذ می‌کند و ما قادر به رویارویی با این اقدامات نیستیم بنابراین از دولت می‌خواهیم تا بیشتر با بخش خصوصی همیاری و مساعدت داشته باشد.

وی افزود: واقعیت این است که ظرف سال‌های گذشته به اندازه کافی درباره تئوری‌ها صحبت کرده‌ایم بنابراین باید با صراحت بیشتری این رابطه را ارزیابی کنیم مثلاً گردش اطلاعات در کشوربه هیچ وجه کافی نیست و این مسئله برای همه ما مشکل‌ساز است.

وی سپس با اشاره به ضرورت حضور مداوم اعضای هیأت نمایندگان در نشست‌های اتاق تهران، به انتقاد از نمایندگان بخش دولتی در اتاق تهران پرداخت و گفت: نمایندگان بخش صنعت در80 درصد نشست‌های اتاق شرکت نمی‌کنند و این یعنی تضعیف بخش خصوصی و توهین به اصل44 قانون اساسی، اتاق بازرگانی و اقتصاد کشور.

وی افزود: «حداقل انتظارما این است که نمایندگان بخش دولتی به صورت منظم درنشست‌های اتاق تهران شرکت کنند و از وزارتخانه‌های صنایع و بازرگانی نیز درخواست می‌کنیم که با معرفی نمایندگان جدید وزارتخانه، بخش خصوصی را برای تشکیل نشست‌های منظم یاری کنند.»

 

 

واکنش اتاق بازرگانی به رژیم تجاری

 «پس از 9سال مخالفت آمریکا، با درخواست ایران برای پیوستن به سازمان جهانی تجارت در سال 1384 موافقت شد وپس ازآن پیش‌نویس اولیه گزارش رژیم تجاری در تیرماه 1386 درکمیسیون اقتصادی دولت به تصویب رسیدوبه دبیرخانه سازمان جهانی تجارت ارسال شد.»این گفته‌های مصطفی سرمدی، معاون امور بین‌الملل وزیربازرگانی در اتاق تهران است که در خصوص گزارش رژیم تجاری گفت.

 وی با اشاره به تداوم این روند گفت: براساس الگوی سازمان جهانی تجارت، گزارشی شامل 105 بند که تصویر جامعی از همه ابعاد اقتصادی وبازرگانی را درخود دارد، تهیه شده است و ایران آمادگی دارد درکارگروه ویژه، به تمامی پرسش‌ها پاسخ دهد. وی گفت: با هماهنگی‌های صورت گرفته دوهفته پیش دولت تصمیم گرفت که این گزارش را به سازمان جهانی تجارت ارسال کند. بنابراین با ارسال این رژیم به سازمان دبیرخانه آن این گزارش را در اختیار همه کشور‌های عضو قرار خواهد داد تا از شرایط اقتصادی ما با خبر شده و اقدامات لازم جهت مشارکت‌های تجاری و اقتصادی را به عمل آورند.

معاون بین‌الملل وزیر بازرگانی گفت: بخش خصوصی باید از هم‌اکنون هسته‌های پژوهشی مرتبط باموضوعات سازمان جهانی تجارت رابرای برقراری ارتباط ارگانیک با مقامات مذاکره‌کننده دولتی فراهم کرده وپیشنهادهای خود را برای آماده‌سازی زیربخش‌های تحت پوشش ارائه کند.

اما پس ازسخنان معاون بین‌الملل وزیر بازرگانی، پدرام سلطانی گفت: «با توجه به تصویب رژیم تجاری توسط دولت، قبل از ارسال آن به سازمان جهانی تجارت این برنامه در اختیار بخش خصوصی قرار گیرد تا آنها بتوانند آن را به دقت بررسی کرده و نظرات خود را اعلام کنند.»

اما نقره‌کار‌شیرازی، معاون امور بین‌الملل وزارت نفت، در دقایق پایانی بیست و نهمین نشست اتاق بازرگانی تهران در خصوص واگذاری‌های در وزارت نفت گفت: «در وزارت نفت مقررشده است تا تمام بخش‌های میان‌دستی و پایین‌دستی به بخش خصوصی واگذار شود و بخش خصوصی می‌تواند پیشنهادات خود را در این زمینه ارائه دهد. در مورد خطوط لوله‌ای نیز چندین شرکت داخلی و خارجی پیشنهاداتی ارائه داده‌اند که ما آنها را بررسی خواهیم کرد. در مورد کاهش مصرف انرژی نیزتاکنون تلاش‌های زیادی صورت گرفته است و از بخش خصوصی در خواست می‌کنیم ما را در این زمینه یاری رساند، شرکت نفت آماده هرگونه پیشنهادی است.»

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 23075

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 10 =