۰ نفر
۲۱ مرداد ۱۳۹۱ - ۱۱:۴۹

کتاب «دستینه وب» با زیر عنوان دستورالعمل هایی برای افسران جنگ نرم در فضای مجازی همراه با چند گام ساده تا یک وبلاگ خوب به قلم کمیل خجسته از سوی کانون اندیشه جوان در قطع جیبی، با قیمت 3500 تومان منتشر شد.

به گزارش خبرآنلاین، در مقدمه کتاب آمده است: در همان سال های ابتدایی «دفاع مقدس» که بنی صدر فرمانده کل قوا بود، جلسه مشترکی بین فرماندهان سپاه و ارتش برگزار شد. در آن جلسه بنی صدر، فرماندهان وقت ارتش، سرپرست سپاه حضرت آیت الله خامنه ای، شهید ابراهیم همت، شهید خرازی، رحیم صفوی، شهید باقری و عده دیگری از فرماندهان وقت سپاه حضور داشتند. ابتدا یکی از فرماندهان ارتش بر روی کالک بزرگ عملیاتی وضعیت نیروهای خودی و دشمن را نشان داد. بعد از آن نوبت نماینده سپاه رسید، که شهید باقری مبدع شناسایی و اطلاعات سپاه ابتدا بعضی اطلاعات داده شده از سوی نیروهای بنی صدر را اصلاح کرد و بعد آنقدر دقیق و ریز اطلاعات و داده از رفتارشناسی دشمن ارائه نمود که همه افراد دور و بر بنی صدر نتوانستند تعجب و بهتشان را پنهان کنند. باقری حتی از زاویه توپ تانک های دشمن نیز صحبت کرد. همه راز این ماجرا آن بود که باقری در آن جلسه مهم با اطلاعات کامل و شناسایی صحیح وارد شده بود و این شد که در آن جلسه بچه های سپاه با وجود جوانی شان توانستند حرفشان را به کرسی بنشانند.
شناخت صحیح سبب می شود انسان در هنگام تصمیم گیری به گزینه مناسبی برسد و رفتار صحیحی از خود نشان دهد. تصور کنید شخصی آشنا با فنون رزمی با شخصی کارناآزموده وارد عرصه کارزار شود، وی قطعاً با ضربه ای حریف را از میدان بیرون خواهد کرد. اگر چشم و گوش این مبارز را ببندید، او دیگر پیروز این میدان نخواهد بود؛ زیرا قدرت دارد، ولی به دلیل فقدان اطلاعات از حریف، نمی داند کی و چگونه از قدرت و فن خویش بهره گیرد؛ چون نمی داند حریف کی و از چه نقطه ای و با کدام وسیله حمله می کند. بنابراین هرقدر که قدرتمند باشید، اما اطلاعات کافی از دشمن نداشته باشید خود را شکست خورده می دانید.
در واقع برای رفتار درست در هر محیطی، باید. چند نکته را به خوبی شناخت، یکی از آنها شناخت محیطی است که می خواهید در آن عمل کنید. دوم شناخت توانایی ها و نقاط ضعف خود است و سوم شناخت دیگران اعم از دوست و دشمن. فرض این نوشته که به قالب یک دستینه(Hand book) تبدیل شده، آن است که به یکی از فضاهای اصلی تقابل جبهه حق و باطل - در حال حاضر - به صورت عملیاتی توجه شود. فرض فرعی این خطوط هم این است که افسران جوان جنگ نرم در محیط سایبر، به مجموعه ای از دستورالعمل ها، روندها و تجربه های موجود در قالب یک کتاب کار دسترسی راحت و سریع داشته باشند تا در میدان عملیات راحت تر بتوانند تصمیم گیری کنند و سریع تر خود را به مقصود که همانا روشنگری و ترمیم اذهان است، برسانند.»

 بنابراین گزارش خجسته در این کتاب برای مصداقی نمایش دادن یادداشت ها و توصیه هایش در بسیاری از بخش ها از سایت khamenei.ir نشانی داده و با انتشار تصاویری از بخش های مختلف این سایت نکته های مدنظر خود را عینی کرده است.

همچنین در برخی بخش های کتاب، از سایت های داخلی و خارجی همچون «جهان نیوز» یا «الف» و یا «یو اس ای تودی» و «بی بی سی» استفاده شده است.

 در بخشی از کتاب با عنوان «خصوصیات وب» می خوانیم:

سایت یک کوه یخ است
تماشای هر سایت، تماشای یک کوه یخ در اقیانوس است؛ یعنی مخاطب قسمتی از کوه یخ را می بیند در حالی که بقیه آن زیر آب است. آنچه روی آب است همان پوسته و روی سایت است که محتوا در آن چیده می شود اما آنچه در زیر آب است، عبارت است از پاسخ هایی که به پرسش های زیر می انجامد:

- هدف شما از داشتن این سایت چیست؟
- شما چه نوع محتوایی را می خواهید تولید کنید؟
- چه ویژگی هایی از سایت دیگران را می  پسندید؟ 
- چگونه دارایی های دیجیتال را مدیریت کنید؟
- برگ برنده سایت شما در چیست؟
- از چه ابزاری برای گردش در سایت می خواهید استفاده کنید؟

و...

 

این کتاب دارای پنج فصل اصلی و چندین زیرفصل است که برخی از آن ها عبارتند از: ماهیت، تاریخچه و اصول جنگ نرم، خصوصیات و قالب وب، ویژگی‌های مدیریت محتوا در وب، قواعد یک سایت خوب، روش ترسیم نقشه سایت و … هم‌چنین در انتهای این کتاب ضمیمه‌هایی تحت عنوان «چند گام ساده برای داشتن یک وبلاگ خوب» و «حکم غیبت با ابزار رسانه‌های جدید» بر غنای این اثر افزوده است.

در این اثر، گزیده هایی از بیانات رهبر انقلاب نیز در موضوعات مختلف جنگ نرم و فتنه 88 به چشم می خورد. همچنین در انتهای کتاب، برخی منابع و کتاب های مورد استفاده نویسنده برای این اثر درج شده که احتمالا برخی مطالب نویسنده دستچینی از این کتاب ها و منابع است.

 

ساکنان تهران برای تهیه این کتاب یا محصول فرهنگی دلخواه خود (مجلات، لوح فشرده موسیقی، بازی، فیلم و...)، کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ «سام» تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب ها را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 234849

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 0
    باید جلوی فرار مغز ها راگرفت
  • بدون نام IR ۱۲:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۵/۲۱
    1 0
    دستینه !!!