محمود احمدی‌نژاد با وزرای خارجه بولیوی و موریس و نامیبیا دیدار کرد.

به گزارش خبرآنلاین، رییس‌جمهوری اسلامی ایران در دیدار چوکه وانکا وزیر امور خارجه بولیوی با تاکید بر لزوم تقویت روابط برادرانه و دوستانه ملت‌ها و دولت‌های عدالت‌خواه و مستقل با یکدیگر، برای دستیابی به اهداف مشترک گفت: در دوره جدید جنبش عدم تعهد سعی شده تا از تمام ظرفیت‌های این جنبش در راستای پیشرفت، عدالت و تقویت برادری میان ملت‌ها استفاده شود و در این راستا همه باید دست به دست یکدیگر بدهند.
اهم سخنان رییس جمهور در دیدار با وزیر امور خارجه بولیوی در ادامه می‌آید:
  • امروز شرایط جهانی در حال تغییر و تحولات بسیار است و ملت‌های مستقل باید در جهت دستیابی به عدالت و انسانیت در کنار یکدیگر قرار داشته باشند.
  • با وجود هیاهو و سر و صداهای دشمنان بشریت امروز تحولات و تغییرات به نفع آرمان ملت‌های عدالت‌طلب در حال شکل‌ گرفتن است.
  • نظام سلطه در سراشیبی و بن‌بست قرار دارد. آنها همواره سعی دارند تا مشکلات خود را به جامعه و ملت‌ها منتقل کنند، اما امروز جامعه جهانی، ظرفیت مشکلات آنها را ندارد و به همین خاطر تمامی مشکلات به خودشان برگشته است.
  • امروز مسابقه مقاومت و ایستادگی میان ملت‌ها در جهان در حال وقوع است و در این بین هر ملتی که مقاوم‌تر باشد، پیروزتر خواهد بود از همین‌رو باید حتی‌الامکان دست در دست یکدیگر داشته باشیم تا از این مرحله به خوبی عبور کنیم.
  • کسانی که خود را مالک آمریکای لاتین می‌دانستند، امروز با تمام توان با استقلال و عدالت‌طلبی ملت‌های آمریکای لاتین مقابله می‌کنند و از آن نگران هستند. امروز ملت‌ها در جهت عدالت و آزادی حرکت‌های خوبی را انجام داده‌اند و اتفاقات بزرگی در حال رخ دادن است.
  • جمهوری اسلامی ایران بر عدالت، حق و پاکی ایستاده است و اگر فشار دشمنان صدها برابر شود بر این ایستادگی ادامه خواهد داد. مستکبران هرگز به دنبال خیر و حق نیستند و به همین خاطر همواره به واسطه سیاست‌های آنان، جنگ، ظلم و تبعیض در جهان بوده است.
  • معتقدیم به زودی دوره تاریک بشریت پایان یافته و دوره روشنایی آغاز خواهد شد. همه کسانی که منادیان تاریکی و ظلمت برای بشر هستند امروز به بن‌بست رسیده و باورهای مقدس و زیبای بشر در حال شکل‌ گرفتن است.
  • (با اشاره به برگزاری شانزدهمین اجلاس جنبش عدم تعهد به میزبانی ایران ) در دوره جدید این جنبش تلاش شده تا از ظرفیت‌ها برای پیشرفت و عدالت میان ملت‌های جهان استفاده شود و همه باید کمک کنیم تا حداکثر استفاده از این ظرفیت‌ها به انجام برسد.
چوکه وانکا وزیر امور خارجه بولیوی ضمن ابراز خرسندی از ملاقات با دکتر احمدی‌نژاد با بیان این‌که «امروز رهبران انقلابی در جای جای جهان ظهور کردند که موجب تقویت امید و مودت میان ملت‌ها شده‌اند» گفت: دولت‌ها و ملت‌های مستقل باید توان و قدرت خود را در چارچوب ائتلافی مستحکم و پایدار برای مقابله با کسانی که بذر پلیدی و ناامیدی را در جهان کاشته‌اند بکار گیرند.
همچنین محمود احمدی‌نژاد در حاشیه اجلاس وزرای خارجه جنبش عدم تعهد در دیدار آروین ووله‌له وزیر امور خارجه کشور موریس با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران و جزایر موریس مسایل مشترکی دارند، اظهار داشت: ایران و موریس دو ملت مستقل و خواهان پیشرفت هستند، این دو ملت به دنبال سلطه بر دیگران نیستند و این زمینه بسیار خوبی برای گسترش همکاری‌های اقتصادی و تعمیق روابط سیاسی می‌باشد تا بستر مناسبی برای ارتقاء هر چه بیشتر سطح روابط همه جانبه دو کشور ایجاد شود.
احمدی‌نژاد تبادل هیات‌های تجاری بین دو کشور را راهکار مناسبی برای افزایش حجم همکاری‌های اقتصادی ایران و موریس عنوان کرد و اظهار داشت: جمهوری اسلامی ایران محدودیتی برای تبادل امکانات و تجربیات با موریس ندارد و معتقدیم برگزاری نشست‌های اقتصادی مشترک بین دو کشور کلید گسترش همه‌جانبه روابط بین دو کشور خواهد بود.
رییس‌جمهور تصریح کرد: ایران از تمامیت ارضی موریس و استقلال حاکمیت‌ها حمایت کرده و با دخالت‌هایی که از سوی برخی زیاده‌خواهان در این کشور اعمال می‌شود، مخالف است و آن را صرفاً‌ ناشی از طمع‌ مستکبران به سرمایه‌ها و ثروت‌های این کشور می‌داند.
آروین ووله‌له وزیر امور خارجه موریس نیز در این دیدار با بیان اینکه ایران و موریس به ارزش‌هایی چون حقوق بشر، حفظ محیط زیست و حرکت به سوی توسعه پایدار پایبندی دارند، خاطر نشان کرد: موریس تمایل دارد شرکت‌ها و سرمایه‌گذاران ایرانی در این کشور که به مثابه دروازه‌ای برای سه قاره آفریقا، اروپا و آسیا است حضور پررنگ‌تری داشته باشند.
وزیر امور خارجه موریس با بیان اینکه کشورش همواره از عملکرد و موضع ایران درباره استفاده صلح‌آمیز انرژی هسته‌ای احترام گذاشته و آن را ارج می‌نهد، گفت: موریس ایران را شریک مناسبی برای بهره‌گیری هر چه بیشتر از منابع و ظرفیت‌های طبیعی برای پیشرفت خود می‌داند.
دیدار با وزیر امور خارجه نامیبیا نیز از برنامه‌های امروز رییس جمهور بود. احمدی نژاد در این دیدار با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران هیچ مانعی برای گسترش روابط خود با نامیبیا ندارد، اظهار داشت: زمینه‌های بسیار خوبی برای همکاری بین دو کشور وجود دارد و امیدوارم همکاری‌ها و روابط دوجانبه در عرصه‌های مختلف به سرعت گسترش پیدا کند.
احمدی‌نژاد ایران و نامیبیا را دو کشور مستقل توصیف کرد که می‌خواهند با ایستادن روی پای خود پیشرفت کنند و چشمداشتی در سرزمین دیگران ندارند و اظهار داشت: زیاده‌طلبان بین‌المللی به سرزمین و ثروت‌های ما چشمداشت دارند و می‌خواهند با استفاده از سرمایه‌ها و ثروت ما پیشرفت کنند.
رییس‌جمهور با تأکید بر اینکه این اراده است که پیروز می‌شود نه تجهیزات و اسلحه، خاطر نشان کرد: مستکبران با هر اجتماعی که از حضور ملت‌های مستقل تشکیل شود و باعث وحدت و قدرت آنان باشد، مخالفت می‌کنند، اما کشورهای عدالت‌طلب و آزادی‌خواه باید با تشریک مساعی به پیشرفت یکدیگر کمک کنند.
29219

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 239241

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 4 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • فروغ GB ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    15 1
    جزایر موریس کجاست؟!!
  • علی US ۲۰:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    12 1
    موریس را در گوگل چک کردم. حدود یک میلیون نفر جمعیت دارد. این همان موریس است یا نه؟
  • بدون نام IR ۲۰:۴۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    4 19
    اما ما معتقدیم با ظهور حضرت مهدی علیه السلام انشاالله دوران تاریکی بطور کامل نابود میشود انشاالله.
  • زارع IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۷
    9 1
    اینکه دوره تاریک یعنی جهل وظلم مدرن روزی پایان می یابد شکی نیست. ولی دیریازودش معلوم نیست.
  • بدون نام IR ۰۰:۰۹ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    20 1
    ما و جزایر موریس. واقعا دردهای مشترکی داریم.
  • بدون نام IR ۰۰:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    2 9
    انشااله اگر خدا بخواهد به زودي دشمنان نابود ميشوند. و همه چيز روبه راه ولي اينكه منظور از به زودي چه بازه زماني است نامشخص است. ايا زمان ظهور امام عصر است يا 2 ماه ديگر .
  • بدون نام IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    19 1
    فکر کنم مسائل مشترک ما با جزایر موریس مربوط به رضاشاه پهلوی میشه. احتمالا یه پولی هم باید به اینا بدیم واسه نگه داشتن رضاشاه توکشورشون
  • وحید IR ۰۸:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۶/۰۸
    20 0
    خداکنه زودتر دوران گرانی و تورم و بیکاری و ارز ده نرخی و ... هم تموم بشه!!!