رئیس سازمان پدافند غیرعامل گفت: امنیت‌بخشی به دیتاسنترها به لحاظ طراحی، سخت‌افزاری، مکان و محتوا بسیار مهم است و برای ایجاد چنین امنیتی در فناوری اطلاعات، نیازمند سیستم عاملی ایرانی هستیم.

سردار غلامرضا جلالی، رییس سازمان پدافند غیرعامل کشور در گفتگو با خبرنگار مهر گفت: «با توجه به این‌که موضوعی که در پدافند غیرعامل دنبال می‌کنیم "تهدیدات" است و تهدیدات در ذات فناوری وجود دارد، باید فناوری‌های تهدیدآمیز را نسبت به سیستم‌های کشور مدیریت کنیم. در واقع در این راستا با توجه به این‌که فناوری همیشه پویاست، باید با کار علمی و توجه ویژه به مباحث فناوری همیشه یک گام جلوتر از فناوری باشیم».

وی اضافه کرد: «پدافند غیرعامل ماهیتی کاملا علمی و فناورانه دارد و اگر به موضوع فناوری نگاه نداشته باشد، نمی‌تواند فعال باشد؛ زیرا تهدیدات موجود فناورانه است. پدافند غیرعامل موضوعی بین‌رشته‌ای است که هنوز مطلب و محتوا به میزان کافی درباره آن وجود ندارد بنابراین در اولین گام باید به تولید دانش در این زمینه بپردازیم که در همین راستا رشته‌های بین‌رشته‌ای را تعریف کرده و به پذیرش دانشجو پرداخته‌ایم».

آموزش دانشگاهی پدافند غیرعامل
وی ادامه داد: «در همین راستا تلاش کردیم در ابتدا در مقطع کارشناسی ارشد رشته‌های مرتبط با پدافند غیرعامل را راه‌اندازی کنیم که تاکنون 6 رشته راه‌اندازی شده و دانشجو در آنها پذیرفته شده است و چهار رشته دیگر نیز در دست طراحی و تدوین است که به زودی نهایی می‌شود. طراحی درس و محتوای این چهار رشته مرتبط با پدافند غیرعامل با سازمان گسترش و وزارت علوم نهایی می‌شود».

جلالی در ادامه به مهر گفت: «کارشناسی ارشد پدافند غیرعامل در حوزه‌های معماری، سازه، سی.سی.دی استتار، اختفا و فریب، مدیریت بحران ناشی از جنگ و طراحی صنعتی خاص پدافند غیرعامل که در زمینه ایمن‌سازی کارخانه‌های بزرگ ارائه می‌شود، راه‌اندازی شده است. امنیت ملی و پدافند غیرعامل نیز در دانشگاه فارابی راه‌اندازی خواهد شد؛ ضمن این‌که پدافند غیرعامل در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات (فاوا)، پدافند غیرعامل در حوزه پزشکی و رشته‌ای به نام HSED در زمینه بهداشت، امنیت و اطلاعات (در حوزه نفت و گاز) نیز به زودی راه‌اندای خواهند شد».

جلالی ادامه داد: «یکی از اقدامات مهمی که باید صورت بگیرد، شناسایی فناوری‌هایی است که وارد کشور می‌شوند. ما باید بتوانیم فناوری‌های وارداتی را آنالیز و بررسی کنیم. در واقع در این آنالیز باید به این موضوع دست یابیم که چقدر این فناوری ما را به دشمن وابسته می‌کند و این وابستگی در شرایط تهدید به چه میزان می‌تواند به ما آسیب بزند. بنابراین باید روشی را برای به‌کارگیری هوشمندانه این فناوری‌های وارداتی تعریف کنیم. فناوری‌های برتری که دشمن دارد را از طریق دستگاه‌ها شناسایی کرده و فضاها و اشکالات آنها را استخراج می‌کنیم».

عملیات روانی با بزرگ‌نمایی در پروژه‌های علمی
وی با تاکید بر این‌که بسیاری از دستاوردهای فناوری از سوی کشورهای غربی بزرگ جلوه داده می‌شوند، همه واقعیت آنها نیست؛ گفت: «بخشی از بزرگ‌نمایی پروژه‌های علمی، عملیات روانی است، در واقع اغراق صورت می‌گیرد؛ بنابراین باید بتوانیم فاصله واقعیت و اغراق دستاوردهای فناوری کشورها را پیدا کنیم. مثلا درباره ماهواره‌ها اغراق بسیار صورت می‌گیرد، بنابراین باید بررسی کنیم که به عنوان مثال این ماهواره چگونه حرکت می‌کند و چه اطلاعاتی را رصد می‌کند».

جلالی در ادامه به مهر گفت: «کار کردن روی تکنولوژی‌هایی که به ما برتری می‌دهد و موجب خودکفایی می‌شود ضروری است. در واقع در برخی حوزه‌ها مانند حوزه فناوری اطلاعات، آی.تی باید دارای تکنولوژی بومی باشیم».

جلالی با بیان این‌که امنیت‌بخشی به مراکز داده‌ها به لحاظ طراحی، سخت‌افزاری، مکان و محتوا بسیار مهم است گفت: «کشور ما باید بتواند چنین امنیتی را در بعد فناوری اطلاعات ایجاد کند و برای تحقق این امر نیاز به سیستم عامل ایرانی داریم، زیرا ویندوز ده‌هزار جاسوس دارد که اطلاعات ما را می‌گیرد و امکان جستجو می‌دهد».

رئیس پدافند غیرعامل با بیان این‌که در حوزه آی.تی به طور کامل استقلال خود را از دست داده‌ایم، گفت: با این وضعیت هرقدر بدون توجه و رعایت مسائل امنیتی کشور را توسعه دهیم، بیشتر وابسته می‌شویم. بنابراین باید با کمک پدافند غیرعامل شاخص‌ها را باز تعریف کنیم. می‌خواهیم سرمایه را به شبکه آی.تی ببریم، پس باید امنیت لازم را فراهم کنیم و آن در برابر دزد و دستبرد مصون نگاه داریم. دست‌یابی به چنین امنیتی نیاز به ایمن‌سازی کشور دارد».

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 24149

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 4 =