کیهان نوشت:

رفتار وزارت خارجه کانادا به عنوان برده دیپلماتیک و جاسوسی دیگر رژیم ها مسبوق به سابقه است. این وزارتخانه در محافل دیپلماتیک جهانی به عنوان برده انتحاری آمریکا و اسرائیل معروف است.
اقدام روز جمعه وزارت خارجه کانادا در اعلام تعطیلی سفارت این کشور در ایران و قطع روابط دو جانبه این پرسش را پیش کشیده که هدف مقامات اتاوایی از تعطیلی یک سفارت نیمه تعطیل چیست؟ توضیح اینکه فعالیت سفارت مذکور از ماه ها قبل به مرز تعطیلی رسیده و در حد کنسولی فعالیت می کرد. ادعای مقامات کانادایی مبنی بر اینکه «ایران اصلی ترین تهدید برای صلح جهانی است و فعالیت های اتمی ایران در کنار اظهارات خصمانه علیه اسرائیل و حمایت از دولت سوریه، علت تصمیم به قطع روابط است» بلافاصله با استقبال نخست وزیر منزوی رژیم صهیونیستی مواجه شد که علنا از حضور نمایندگان 120 کشور عضو جامعه جهانی در اجلاس غیرمتعهدها در تهران ابراز خشم کرده بود. نتانیاهو گفت: من به نخست وزیر کانادا به دلیل این تصمیم شجاعانه تبریک می گویم، این باید الگوی جامعه جهانی شود.
یادآور می شود روز گذشته تونی بورمن مدیر سابق تلویزیون ملی کانادا(CBC) با اشاره به اقدام دولت کانادا در قطع روابط با ایران گفت: به نظر می آید کانادا وزیر خارجه جدیدی پیدا کرده به نام بنیامین نتانیاهو(!)
البته اظهارات مقامات کانادایی و استقبال نخست وزیر اسرائیل از موضع اخیر آنان بدون نیاز به هیچ سند دیگری، نشان می دهد که حاکمان اتاوا بردگان سیاسی تل آویو به شمار می روند. اما حقیقت مهم دیگر، اشاره به این واقعیت است که سفارت کانادا در تهران پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در سال 58 تبدیل به ایستگاه سازمان سیا شده و در حد خبرچین این سازمان تنزل یافته بود.
روزنامه کانادایی گلوب اندمیل بهمن 1388 با انتشار گزارش مستندی فاش کرد: کن تیلور سفیر وقت کانادا در ایران، در بحبوحه تسخیر لانه جاسوسی و عملیات شکست خورده چنگال عقاب [طبس] به طور جدی برای سازمان سیا کار می کرد و تیلور در گفتگو با گلوب اندمیل و در پاسخ به این پرسش که آیا فعالیت های جاسوسی شما در ایران فاش شد یا خیر، گفت: ایرانیان به هیچ وجه نمی توانستند این موضوع را تحمل کنند و کشف این ارتباط می توانست تبعات بسیار سنگینی برای من به همراه داشته باشد.
این روزنامه تصریح کرده بود: اگرچه فعالیت های جاسوسی تیلور از جمله جمع آوری اطلاعات براساس توافقی سری بین دول کانادا و آمریکا مخفی نگاه داشته شد اما چند سال بعد نقش وی در پناه دادن و سپس فراری دادن شش نفر از کارمندان سفارت آمریکا به خارج از ایران فاش شد که البته با تقدیر رسمی کاخ سفید همراه بود.
رابرت رایت، مورخ معروف دانشگاه ترنت در جدیدترین کتاب خود نوشته بود: جو کلارک، نخست وزیر وقت کانادا از بیم اینکه افشای جاسوسی یک دیپلمات کانادایی برای آمریکا تبعات سوءسیاسی در داخل کشور به همراه داشته باشد، اصرار داشت این همکاری و نقش تیلور مخفی بماند.
تیلور در واکنش به انتشار این کتاب با عنوان «مامور ما در تهران» به گلوب اندمیل گفت «فکر نمی کردم روزی این راز فاش شود. این موضوع برای 30 سال مخفی مانده بود و انتظار داشتم تا 30 سال دیگر نیز مخفی بماند». وی در واکنش به عبارت
«de facto CIA station chief» که معادل «مسئول غیررسمی سیا» است و در کتاب رایت به عنوان یکی از القاب تیلور به آن اشاره شده بود، گفته بود «من دقیقا چنین نقشی در تهران داشتم».
/27217
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 242064

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۴:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۶/۲۰
    16 3
    اینها واکنش های انفعالیست