مهر نوشت:

اعضای شورای شهر تهران طرح تحکیم بنیاد خانواده را در جلسه شورا مورد بررسی قرار دادند که در جریان آن یک عضو شورای شهر خواستار ایجاد جنبش تحکیم بنیاد خانواده شد.
در جلسه روز سه شنبه شورا طرح تحکیم بنیاد خانواده، آموزش مهارت های زندگی مشترک زوجین قبل از ثبت ازدواج مورد بررسی قرار گرفت که براساس آن به هیئت وزیران پیشنهاد شده بود الزام گذراندن دوره های آموزشی مهارت های زندگی مشترک و ارائه گواهینامه آن به دفاتر ثبت ازدواج مورد تصویب قرار گیرد. همچنین طرح نظام خدمات سلامت روان کشور تصویب و تصحیح شود. همچنین شهرداری تهران ملزم به تهیه بانک اطلاعات خانواده های نوبنیاد شهر تهران به منظور نظام مند کردن خدمات و رصد وضعیت زوج های آموزش دیده و استمرار خدمات آموزشی و توانمندسازی شده است.
* بجای مبادی کاری تکالیف شهرداری را یادآوری کنیم
پروین احمدی نژاد، عضو شورای شهر تهران در جریان بررسی این طرح با بیان اینکه برنامه جامع تحکیم بنیاد خانواده توسط شورای عالی انقلاب فرهنگی تهیه و تدوین شده است، گفت: این طرح برشی از آن طرح جامع است در حالیکه ما در سند عمومی 5 ساله شهرداری بند 13 به شهرداری تکلیف کرده ایم برنامه های خود را در موضوع خانواده به شورا ارائه دهند ما باید این وظایف را به شهرداری یادآوری و از آنها بخواهیم که گزارشی در خصوص فعالیت هایی که کرده اند، به ما ارائه دهند و ارائه چنین طرح هایی در شورا مبادی کاری و هزینه بر است.
* تحکیم خانواده دغدغه ملی است
مرتضی طلایی، رئیس کمیسیون اجتماعی شورا که پیش از بررسی این طرح از اینکه آن را در دستور کار پایانی شورا قرار داده بودند، اعتراض و خواستار حذف این طرح شده بود، گفت: تحکیم بنیاد خانواده یکی از دغدغه های مهم امروز کشور و موضوعی کلان و ملی است. همچنین این طرح براساس طرح جامعی است که تدوین شده و در جهت عملیاتی شدن آن است.
* شیوه رصد روابط زناشویی خانواده های نوپا تشریح شود
رسول خادم، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا که به دلیل اعتراض طلایی نوبت ارائه گزارش خود را به بررسی این طرح داده بود، با اشاره به برخی از بندهای این طرح گفت: باید مشخص شود ما با چه اختیاراتی می خواهیم بانک اطلاعاتی زوج های نوبنیاد را تهیه کنیم و خصوصی ترین روابط خانواده ها را رصد کنیم آیا خانواده ها اجازه این موضوع را به ماموران شهرداری می دهند؟
وی ادامه داد: ادبیاتی که ما برای تمامی مراجع بالادستی خود تعیین تکلیف می کنیم، صحیح نیست و شورا می‌تواند تنها پیشنهاددهنده باشد.
* شهرداری به جای انجام وظایف دیگران تکالیف خود را انجام دهد
خادم با بیان اینکه در حالیکه شهرداری بسیاری از وظایف برزمین مانده خود را مانند پلیس ساختمان انجام نداده، ما می خواهیم به موضوعاتی بروز پیدا کند که جزء تکالیف آن نیست.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا ادامه داد: شهرداری باید دغدغه ماموریت های خود را داشته باشد نه آنکه مرجعیت کارهایی را قبول کند که از ماموریت های اساسی خود محسوب نمی شود اینکه بگوییم اگر شهرداری به این حوزه ورود کند، حتما این حوزه کارآمد می شود درست نیست بلکه باید از مراجع ناکارآمد این حوزه درخواست ارائه گزارش کنیم.
خادم ادامه داد: چگونه است که در خصوص در نظر گرفتن بودجه برای پارک پردیسان که در محدوده شهر تهران قرار دارد، شورا آن را در وظایف شهرداری نمی داند، اما خواستار رصد روابط زناشویی از طرف شهرداری است. ما باید ابزارهای این رصد را مشخص کنیم.
وی تصریح کرد: برخی از پیشنهادات و برنامه هایی که در این طرح آمده، اساسنامه سازمان رفاه که زیرمجموعه معاونت اجتماعی است و ما آن را پیش از این به تصویب رسانده ایم.
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورا تاکید کرد: شهرداری باید ماموریت های خود را انجام دهد و از ورود ماموریت‌هایی که در وظایفش نیست خودداری کند.
* جامعه زمینه پذیرش تهیه چنین رصدخانه ای را ندارد
خسرو دانشجو نیز در ادامه با بیان اینکه شهرداری توان ورود به همه امورات را ندارد، گفت: خانواده ها نیز ظرفیت پذیرش این موضوع که اختلافات و مسائل خصوصی خود را با ماموران شهرداری در میان بگذارد، ندارد.
* جنبش اجتماعی حفظ خانواده ایجاد شود/ خانواده های تهرانی به سامان نیستند
معصومه ابتکار، عضو شورای شهر تهران نیز با اشاره به آمارهای نگران کننده طلاق در کشور گفت: این طرح می‌خواهد نگرانی و حساسیت شورا را در خصوص وضعیت خانوادگی شهروندان تهرانی نشان دهد و بگوید اقدامات شهرداری و دولت هرچه قدر قابل تقدیر، کافی نیست.
وی تاکید کرد: براساس آمارها وضعیت خانواده های تهرانی به سامان نیست و ما نباید به عنوان نمایندگان تهران بی‌تفاوت از این موضوع بگذریم، بلکه باید جنبش اجتماعی حفظ خانواده ایجاد شود و شورا باید مبدأ این حرکت باشد.
* سراهای محله مکان مناسبی برای اجرای طرح تحکیم خانواده
معصومه آباد، دبیر کمیته سلامت شورا نیز با بیان اینکه در هنگامیکه طرح را به شورا آوردیم به ما اعلام کردند وارد جزئیات نشویم و کلیات را مورد بررسی قرار دهیم حالا شورا دوباره عقب گرد داشته و خواستار بیان جزئیات است.
وی ادامه داد: متاسفانه آمارها نشان از وضعیت خانواده های تهرانی و نیاز به برنامه های پیشگیرانه در این رابطه است. به اعتقاد من سراهای محله، فرهنگسراها و خانه های سلامت ظرفیت مناسبی برای اجرای این طرح دارد.
* بودجه 5 میلیاردی برای تحکیم بنیاد خانواده در شهرداری
سید مناف هاشمی، معاون شهرداری تهران در ادامه این جلسه با اشاره به بودجه بندی عملیاتی شهرداری گفت: ما 5 میلیارد تومان بودجه برای سلامت و تحکیم خانواده ها در نظر گرفتیم که معاونت اجتماعی می تواند گزارشی در خصوص اقدامات انجام شده در این رابطه ارائه کند.
در پایان اعضای شورا تصمیم گرفتند با ایجاد کمیته تحقیق تلفیق موضوع تحکیم خانواده را مورد بررسی قرار داده و نظرات کمیسیون های مختلف را درنظر بگیرند.

4545

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246023

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 11 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • پای ثابت IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    32 0
    اعصابمونو خورد میکنید با اخبارتون ...همش باید حرص بخوریم
  • بدون نام IR ۱۷:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۴
    41 0
    اعضای محترم شورا کار با جنبش و نهضت و ستاد و کمیته حل نمی شود اصولا این مشکل و هزاران مشکل دیگر حل نمی شوند چون توابعی از همدیگر هستند. هر زمان اقتصاد مان شکوفا شد فرهنگمان بالا می رود و هر وقت فرهنگمان بالا رفت رانندگی و اخلاق و درس و معاشرت و ورزش و ....درست می شود. اینقدر به دنبال راه های میان بر نباشید معیشت مردم را از این که هست خراب تر نکنید بگذارید در همین سطح نازلی که هستیم بمانیم.