ایسنا نوشت:

جواد شمقدری در آخرین اظهار نظر‌ش درباره‌ ابهام‌های موجود برای تحریم اسکار، وضعیت اصلاح اساسنامه‌ خانه‌ی سینما‌، حضور اهالی خانه‌ی سینما در جلسه‌ای با رئیس‌جمهور‌، صدور پروانه‌ ساخت چهار اثر برای حوزه‌ هنری و ... توضیح داد.

رئیس سازمان سینمایی کشور پنجشنبه شب با حضور در جمع خبرنگاران در کرمان درباره‌ی صحبت‌های رضا میرکریمی تهیه‌کننده و کارگردن «یه حبه قند» به‌عنوان نماینده‌ ایران در اسکار مبنی بر هماهنگ نشدن اعلام تحریم اسکار، بیان کرد: «آقای وزیر فرمودند با آقای خاموشی‌ (رئیس سازمان تبلیغات اسلامی) در این زمینه هماهنگ کردند.»

او در پاسخ به این پرسش که آیا نیاز نبود نظر تهیه‌کننده و کارگردان نماینده‌ ایران در اسکار را هم جویا می‌شدید؟ اظهار کرد: «این وظیفه‌ حوزه‌ هنری بود که با آقای میرکریمی این موضوع را هماهنگ کند.»

معاون وزیر ارشاد همچنین در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ رابطه‌ حوزه‌ هنری و سازمان سینمایی کشور، تأکید کرد که در این‌باره فعلا صحبتی نمی‌کند؛ ولی او در پاسخ به این پرسش که شنیده می‌شود چهار پروانه‌ ساخت متعلق به حوزه‌ی هنری بدون خواندن یک برگ از فیلمنامه‌ آن‌ها و بدون نظر شورای پروانه‌ ساخت اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان صادر شده است، گفت: «صدور این پروانه ساخت‌ها مطابق قانون است، اما براساس آنچه نظر شماست باید بگویم اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان قانون نیست. انگار دوستان راجع به اتحادیه بد متوجه شدند، اتحادیه‌ تهیه‌کنندگان در واقع یار کمکی ماست که فیلم‌ها را از نظر بحث امنیت شغلی،‌ ظرفیت‌های هنری و حتا سرمایه‌گذاری اثر بررسی می‌کنند. حال حوزه‌ هنری می‌گوید من در این سه زمینه، خودم صاحب اثر هستم و می‌خواهم در این فیلم‌ها سرمایه‌گذاری کنم. در واقع حرفش این است که نظر اتحادیه را قبول ندارد. ما هم گفتیم حال که این‌طور است با مسوولیت خودتان این فیلم‌ها را بسازید و به آن‌ها پروانه ساخت بدهید.»

شمقدری در پاسخ به این پرسش که گفته می‌شود فیلمنامه‌های متعلق به این چهار اثر اصلا خوانده نشده‌اند‌، بیان کرد: «بله فیلمنامه‌ها اصلا خوانده نشده‌اند و قرار بود دوستان اتحادیه در جزییات وارد نشوند، چراکه حوزه‌ هنری حاضر به انجام کارشناسی اولیه توسط اتحادیه نشد.»

وی ادامه داد: «اکنون ما طبق قانون عمل کرده و پروانه‌ ساخت‌شان را صادر کرده‌ایم، اما مسئولیت این فیلم‌ها برعهده‌ی آن‌هاست. وقتی نتیجه‌ نهایی فیلم‌ها مشخص می‌شود، اگر در ابعاد مختلف اشکال‌هایی داشته باشد، حوزه‌ هنری باید پاسخگو باشد. اگر تهیه‌کننده‌ دیگری حاضر باشد چنین مسئولیتی را بپذیرد، شاید این‌گونه به او هم پروانه‌ ساخت بدهیم.»

معاون وزیر ارشاد همچنین درباره‌ این‌که فیلم‌های اعلام‌شده از سوی حوزه‌ هنری که اکران نکردند، گفت: «توسط نامه‌ای که به ما دادند تعداد این فیلم‌ها هشت عنوان است.»

شمقدری در پاسخ به پرسش دیگری درباره‌ وضعیت خانه‌ی سینما و دیدار سینماگران با رییس‌جمهور، اظهار کرد: «به نظرم کمی در اینجا میان‌بر زده شد. قرار شد اساسنامه‌ای توسط هیئتی برای تشکل صنوف تدوین شود. آن دوستان به دیدار رئیس‌جمهور رفتند و گفتند که اجازه دهید این اساسنامه را ما بنویسیم و رئیس‌جمهور هم پذیرفت، یعنی آن‌ها کار ما را یک مرحله جلو بردند، چون قرار بود ما این کار را انجام دهیم.»

معاون وزیر ارشاد درباره‌ این‌که آیا نماینده‌ ریاست جمهوری و وزارت ارشاد برای تدوین اساسنامه توسط اهالی خانه‌ی سینما مشخص شده است؟ بیان کرد: «آقای رئیس‌جمهور به من فرمودند که من و آقای وزیر شاید دو نماینده به این هیئتی که می‌خواهد اساسنامه را بنویسد بفرستیم؛ ولی این گفته‌ ایشان با تردید بود. ممکن است اگر این دو نفر برای نگارش اساسنامه به دوستان ملحق شوند، کار در مرحله‌ بعدی آسان‌تر شود.»

شمقدری در پاسخ به این پرسش که با این وضعیت، آیا ممکن است انحلال خانه‌ سینما یا تعطیلی دائم آن منتفی شود؟ تأکید کرد: «خیر؛ آن وقت تمام شده است و این یک مورد جدید است، در اساسنامه هم می‌تواند نام تشکل خانه‌ سینما یا هر چیز دیگر باشد که قطعا نظر دوستان خانه‌ سینماست.»
 

5858
 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 246633

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 2 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • حميد IR ۱۹:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۷/۰۷
    11 0
    واقعا معلوم هست در اين سينما چه خبره!
    • بدون نام IR ۱۸:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۰
      0 0
      به نظر شما آيا اين سوال ارزش پرسيدن داره؟ يعني جوابش تابلو نيست؟!