مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی کمبود سالن های سینما و اکران نامناسب را از جمله دلیلایل افت فیلم‌های کودک و نوجوان می‌داند.

بهناز شیربانی: بررسی وضعیت سینمای کودک و نوجوان یکی از بخش‌های برنامه «هفت» بود که در آن با حضور علی شاه حاتمی کارگردان، وحید نیکخواه آزاد کارگردان و احمد میر علایی دبیر جشنواره و مدیر عامل بنیاد سینمایی فارابی مسائل این حوزه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.


در ابتدای این نشست شاه حاتمی با اشاره به جایگاه سینمای ایران در سطح بین المللی گفت: «آنقدر سینمایی که در دنیا باعث افتخار آفرینی شده است را رد نکنیم. هیچ وقت در سینمای کودک ما سیاه نمایی انجام نشده است و تمام تلاش ما فیلمسازان این بوده که فرهنگ سرزمین‌مان را در فیلم‌هایمان به نمایش بگذاریم. به نظر من اصلا نگاه سیاسی در جشنواره‌ها و فیلم‌های کودک به چشم نمی‌خورد.»


او ادامه داد: «گاهی در بحث مسائل اجتماعی و اقتصادی گفته می‌شود عده‌ای زیر خط فقر هستند و تلاش می‌کنیم با این تدابیر این اقشار را از زیر خط فقر بیرون بکشیم. احساس من درباره سینمای کودک نیز  همین است. به نظر من چند دلیل عمده باعث می‌شود که سینمای کودک ما پیشرفتی نداشته باشد، اولین نکته این است که سال‌ها است، در سینمای کودک رو به بچه‌های این سرزمین بسته است و اکران خوبی ندارد. این نکته مهمی است؛ چرا که بچه‌های این سرزمین قرار است آینده را بسازند و هیچ چیز جز با فرهنگ سازی به دست نمی‌آید، اگر ما از طریق فیلم‌هایی که مناسب آن‌ها است به آن‌ها آموزش ندهیم، بچه‌ها باید مفاهیم ارزشمند انسانی را چطور یاد بگیرند؟ و بدون سینمای کودک این فرهنگ سازی آرام آرام از بین می‌رود.»


در ادامه مدیرعامل بنیاد سینمایی فارابی گفت: «از چند منظر باید سینمای امروز کودک را مرور کرد. اولین نکته این است که ما با کمبود مخاطب مواجه هستیم و این افت مخاطب می‌تواند مربوط به کمبود سالن‌های سینمای ما باشد و یا اکران نا‌مناسب فیلم‌ها دلیل آن است.»


او ادامه داد: «تعداد تولیدات سینمای ما بالا است اما باید فیلم‌هایی تولید کنیم که مردم کنار هم بتوانند فیلم‌ها را ببینند.»


دبیر بیست و ششمین جشنواره بین المللی فیلم کودک و نوجوان هم در ادامه گفت: «وقتی عده‌ای می‌خواهند اوج سینمای کودک را مثال بزنند، فورا به سراغ فیلم‌های دهه 60 می‌روند. به نظر من این مقایسه اشتباه است؛ چرا که دیگر آن دوران تمام شده و فیلم‌های آن دهه مخاطبش را از دست داده است. در حال حاضر وقت آن رسیده که به دنبال نوعی از فیلمسازی برویم که جذابیت بیشتری دارد.»


نیکخواه آزاد نیز در ادامه این بحث گفت: «راه حل رونق سینمای کودک این است که به ذائقه کودکان و نوجوانان اهمیت دهیم و فیلم‌هایی را تولید کنیم که آن‌ها دوست دارند.»


او ادامه داد: «یادمان نرود که برگزاری جشنواره فیلم کودک و نوجوان فقط یک هفته است و باید برای باقی ایام سال هم فکری بکنیم و این را از یاد نبریم که قشر کودک و نوجوان این سرزمین هم نیاز به فیلم‌های مختص خودشان دارند.»


نیکخواه آزاد با اشاره به تفاوت فیلم‌های دهه 60 کودک و نوجوان با حال حاضر گفت: «یک بحث عمده باعث تفاوت فیلم‌های کودک دهه 60 و حال حاضر می‌شود و آن ‌این است که آن زمان بخش خصوصی سرمایه گذاری بیشتری روی این فیلم‌ها داشت و در حال حاضرکمتر نشانه‌ای از بخش خصوصی در ساخت فیلم‌های کودک و نوجوان می‌بینیم.»

57247

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 250278

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 8 =