این مجموعه پس از مقدمه‌ای که براساس اسناد به زندگی‌نامه زنان دربار پرداخته، به روند فعالیت‌ها و زندگی افراد اشاره کرده و در پایان نیز با استفاده از تصاویر اسناد، فهرست اعلام و ضمایم و آلبوم عکس‌ها را منتشر کرده است.

به گزارش خبرآنلاین، مرکز بررسی اسناد تاریخی با استفاده از اسناد ساواک دست به انتشار آثاری در خصوص معرفی چهره های عصر پهلوی از زندگی و فعالیت های سیاسی آنها تا انقلاب اسلامی و سرنوشت آنها زده است. در این زمینه مجموعه «زنان دربار» به روایت اسناد از پرفروش ترین و پرطرفدارترین آثار این انتشارات است که با توجه به قیمت مناسب، همچنان مخاطبان بسیاری نیز دارد. ویژگی ممتاز این کتاب ها، تنظیم بر اساس اسناد محرمانه ساواک است؛ همراه با درج اسناد و تصاویر مرتبط که آثار ارائه شده را مستند و مستدل و در عین حال خواندنی کرده است. برای نمونه در کتاب «فریده دیبا» اولین سند کتاب که فاقد تاریخ است پست‌های فرمایشی دیباست که پشت سر هم آورده شده و آخرین سند هم درخواست 12000 لیتر گازوئیل برای کاخ دیباست!

 

آخرین سند منتشر شده در کتاب «فرخ روپارسای» به روایت اسناد را می خوانیم:

«آخرین سند«هشدار به دفتر سیاسی حزب ایران نوین...» است:

به جناب آقای دکتر کلالی ـ جناب آقای دکتر شریفی
و همچنین نمایندگان محترم مجلس شورای ملی
روزی که حزب مردم با شرکت عده ای از واخورده های سیاسی و اجتماعی تشکیل شد، عده‌ای از ننگین ترین و فاسدترین افراد فرهنگی تحت رهبری و ارشاد مصطفی زمانی و علیرضا میرهاشمی در این حزب جمع شدند و دزدیها و بی عفتی‌ها و مقام فروشی های این عده که پستهای مختلف وزارت فرهنگ آن روز را قبضه کرده بودند به درجه ای بود که دولت مرحوم منصور اولین برنامه کار خود را تصفیه وزارت فرهنگ قرار داد و این دار ودسته کثیف و بدنام را از محیط فرهنگ اخراج نمود مصطفی زمانی بعد از اخراج از فرهنگ چند صباحی در دانشسرای عالی مشغول کار شد و با دکتر شریفی وزیر فعلی آموزش و پرورش که فردی ساده و بی غلوغش است آشنایی پیدا کرد. اکنون که دکتر شریفی در رأس وزارت آموزش و پرورش قرار گرفته مصطفی زمانی معلوم الحال، بدون شک در دزدی و بی عفتی کم نظیر است عده ای از دزدان همرنگ و هم جنس خود را در منزلش جمع کرده برای تقسیم پستهای وزارت آموزش و پرورش طرح نقشه نموده است.
این روزها ایادی دزد و همدست او را که گویا به نام تصفیه از حزب مردم هم اخراج کرده اند برای جلب افکار فرهنگیان به سوی مصطفی زمانی چنین شهرت داده اند که این مجسمه فضاحت و کثافت از طرف دکتر شریفی مأمور شده است سازمان جدیدی برای وزارت آموزش و پرورش بنویسد و معاونین منطقه ای را حذف کند و دو پست مدیرکلی و ریاست اداره را در تهران و سراسر کشور...
هدف از انتشار این شایعات آن است آن عده از عناصر ناپاک که در زمان وزارت خانم پارسا از راه پرداخت رشوه، به مقاماتی منصوب شده اند، برای تثبیت موقعیت خود به مصطفی زمانی و دلالان او مراجعه کنند و با پرداخت ارقامی موقعیت آنان را نزد وزیر جدید محکم سازند در اوایل وزارت خانم پارسا عناصر صالح و خیرخواه انحرافات موجود در دستگاه اداری او را کراراً گوشزد میکردند اما کسی اعتنایی به این مطالب نمیکرد تا با چنان فضاحتی از وزارت کنار رفت که در مدارس تهران زنان معلم نقل و شیرینی تقسیم میکنند و خانم پارسا که روزی افتخار جامعه زنان بود امروز به صورت ننگ جامعه زنان شمرده می‌شود، دکتر شریفی گر چه فرد صالح و پاکدامنی است ولی عدم شناسایی به احوال دزدان فرهنگ امکان دارد او را به سوی لغزشهایی بکشاند که برای آینده او تأسف آور باشد. در حزب مردم البته افرادی پاکدامن و درستکار خوشنام وجود دارند ولی مصطفی زمانی و دار ودسته او در سلک عناصر ننگین آن قرار دارند که هنگام تصدی معاونت وزارت فرهنگ از یک بسته سیگار نمی‌گذشت. فرهنگیان کمیته شماره 5 حزب ایران نوین ضمن خرسندی از وزارت دکتر شریفی مسئولان دستگاه رهبری حزب را به این نامه پشت پرده واقف میسازند اجازه ندهید افراد و عناصر ناپاک و ننگین از دوستی گذشته با دکتر شریفی سوءاستفاده کرده وارد صحنه فعالیت شود. البته بیداری فرهنگیان عضو حزب ... هرگونه ... برنامه پشت پرده را در نطفه خفه خواهند نمود ولی به وزیر آموزش و پرورش هشدار می‌دهیم بین ننگ و خوشنامی فاصله یک قدم است اگر قرار شود «مصطفی زمانی»ها کارگردان معرکه شوند بساط ده سال قبل با وضعی شدیدتر تکرار می‌شود که دود آن خیلی زود به چشم شما خواهد رفت.
فرهنگیان کمیته شماره 5 حزب ایران نوین »

 

 

 

نام اثر

 

توضیح مختصر

اشرف پهلوی

 

اشرف، خواهر تاثیرگذار محمدرضا بود. زندگی، فعالیتها و مفاسد او براساس منابع کتابخانه ای و اسناد ساواک در این کتاب خواندنی گنجانده شده است.

فرخ رو پارسا

 

او تنها وزیر زن در رژیم پهلوی است. چگونگی طی‌کردن پله های ترقی از شغل معلمی به نمایندگی مجلس و پس از آن به معاونت و در نهایت تکیه بر کرسی وزارت آموزش و پرورش پرداخته شده است.

لیلی امیر ارجمند

 

لیلی از دوستان صمیمی فرح پهلوی است که نقش مؤثری در انحطاط فکری و فرهنگی جامعه داشت، لیلی امیرارجمند (جهان‌آرا) بواسطه این دوستی به دربار راه یافت و از زنان دربار شد.

شمس پهلوی

شمس، اولین فرزند رضاخان و بزرگترین خواهر محمدرضا است. مقدمه به زندگینامه شمس پرداخته و شئون مختلف زندگی او را، به اختصار و عمدتاً براساس اسناد همین کتاب بررسی کرده است. در ادامه نیز فعالیت های سیاسی - اقتصادی او بررسی شده است

 

فرح پهلوی (جلد1و2)

 

این کتاب به لحاظ اقتضا و قابلیت سندهایش به صورتی موضوعی و کاملاً متفاوت با دیگر کتابهای این مجموعه تدوین شده است. علاوه بر دخالت های او در امر سیاست، در این دو جلد شرح داده شده که عمده کارهای او مدرن‌گرایی از نوع مبتذل و تقلید از نمادهای فرنگی و تبلیغ و اشاعه بی‌بندوباری و ضد اخلاقی بود.

 

فریده دیبا

 

کتاب درباره مادر فرح است، فردی که بعد از ازدواج فرح با محمدرضا پهلوی در سال 1338 به همراه دخترش به دربار راه یافت و عنوان زن دربار را گرفت و در یکی از کاخ‌ها سکونت یافت...داستان تغییرات جالب یک زن.

 

 

بنابراین گزارش، در کتاب «شمس» نیز سند جالبی منتشر شده است:

««... مسیحی شدن شمس، جسته و گریخته بین مردم شایعه بود، ولی به صحت و سقم آن چندان اطمینان نداشتند. البته دربار شاهنشاهی نیز علاقه‌ای نداشت که این خبر منتشر شود چون برای خاندان سلطنتی و شاه یک کشور اسلامی، زیبنده نبود که خواهرش به [این] آیین اعتقاد داشته باشد. به همین جهت شاه مستقیماً از عَلَم خواست که در کتمان این قضیه و بی‌ سروصدا بودن آن تلاش کند. چنان که عَلَم در ذیل خاطرات سال 1351 خود چنین می‌نویسد «برنامه سفر شمس به رُم و واتیکان را تقدیم کردم، شاه آن را تأیید کرد، به شرط این‌ که والاحضرت دربارة ملاقاتش با پاپ، زیاد سروصدا راه نیندازد...»

آخرین سند این کتاب نامه‌ای است خطاب به کارگزینی وزارت دربار شاهنشاهی در خصوص اعزام مأمور خدمت کار به لوس‌آنجلس برای شمس در تاریخ پنجم آذر سال 57... فهرست اعلام، تصاویر اسناد ضمایم و تعدادی عکس از شمس و اطرافیانش به صورت آلبوم پایان بخش این کتاب است.

 
ساکنان تهران برای تهیه این آثار و سفارش هر محصول فرهنگی دیگر کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و سفارش خود را (در صورت موجود بودن در بازار) در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز می توانند با پرداخت هزینه پستی، تلفنی سفارش خرید بدهند.
6060
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 247995

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =