آناتومی فیلم، فیلم را به عنوان متنی ارائه می‌کند که آن را باید مثل هر متن دیگری خواند؛ در واقع نویسنده می‌خواهد به دانشجو و علاقه‌مند جدی سینما کمک کند که با شناخت عناصر تشکیل‌دهنده‌ ساختار یک فیلم بتواند به تفسیر آن بپردازد.

به گزارش خبرآنلاین، کتاب «آناتومی فیلم» نوشته‌ برنارد اف. دیک و ترجمه‌ حمیدرضا احمدی لاری از سوی نشر ساقی منتشر شده است. کتاب «آناتومی فیلم»، طی حدود یک‌چهارم قرن، یک متن آموزشی کارامد در زمینه مطالعات سینمایی بوده است. هدف اصلی این کتاب، تجزیه و تحلیل آثار کلاسیک و مدرن سینمایی از طریق متنی موجز، روشن و خوشایند است تا درک و شناخت انتقادی درست‌تری از سینما به دانشجویان و علاقه‌مندان این حوزه عرضه کند. این اثر، فیلم را به عنوان متنی ارائه می‌کند که آن را باید مثل هر متن دیگری خواند. در واقع نویسنده می‌خواهد به دانشجو و علاقه‌مند جدی سینما کمک کند که با شناخت عناصر تشکیل‌دهنده‌ ساختار یک فیلم بتواند به تفسیر آن بپردازد. از ویژگی‌های کتاب این است که نویسنده برای شناساندن گام‌به‌گام و تدریجی سینما به مخاطب، با مطالب پایه‌ای آغاز کرده و به‌تدریج به مباحث پیچیده‌تری مثل ژانر، فرامتن، نظریه‌ی مؤلف، تحلیل فیلم، و سرانجام تئوری و نقد فیلم پرداخته است. او در این مسیر، نمونه‌هایی غنی از آثار سینمایی گذشته و حال را به عنوان مثال به کار برده و موفق شده پوشش پر‌دامنه و عمیقی در زمینه‌ ژانرها داشته باشد. همه‌ این‌ها در حالی است که «آناتومی فیلم» با ارائه‌ نثری ساده و قابل‌فهم، و پرهیز از زبان تخصصی، مخاطب عام و گسترده را هدف گرفته است.

 

این ناشر همچنین در حوزه سینما، کتاب «مدرسه فیلم» با عنوان فرعی «چگونه با تماشای دی وی دی فیلم، فیلمسازی را یاد بگیریم» نوشته ریچارد دی.پپرمن با ترجمه محمد گذرآبادی را منتشر کرده است. کتابی آموزشی که با تحلیل ساختاری چند فیلم‌ مطرح، ساختن یک فیلم را به علاقه‌مندان این رشته، آموزش می‌دهد. مطالب کتاب برای عموم مخاطبان به شرط تماشای فیلم‌های معرفی شده در کتاب، مناسب است.

کتاب «مدرسه فیلم» اثر ریچارد. دی پپرمن، تدوینگر و مدرس برجسته و معتبر سینما در آمریکا فیلمسازی را از طریق تماشای فیلم‌های خوش ساخت، به مخاطبان آموزش می‌دهد. شیوه آموزشی نویسنده در این کتاب جدید است. او لحظاتی از 50 فیلم را انتخاب و در قالب آن درس‌ خود را ارایه کرده است. فیلم‌های انتخابی پیرمن متعلق به نظام‌های سینمایی مختلف در آمریکا، اروپا و آسیاست و حدود 40 فیلم این مجموعه جزو آثار کلاسیک تاریخ سینما به حساب می‌آیند. نویسنده در این کتاب به جای پرداختن به مباحث مختلف فیلمسازی در قالب تقسیم‌بندی‌هایی چون کارگردانی، فیلمنامه‌نویسی، طراحی صحنه و تدوین، وجوه مختلف فیلمسازی را در قالب سه عنوان «داستان»، «مکان» و «شخصیت» آموزش می‌دهد.

کتاب «مدرسه فیلم» سه بخش و یک نتیجه‌گیری دارد. در بخش اول نویسنده، همانگونه که در بالا عنوان شد، به مقوله داستان در فیلم پرداخته و برای آموزش آن کاراکترهای انتخابی از فیلم‌هایی چون «آتلانتیک سیتی»، «گنج‌های سیرامادره»، «جودو»، کازابلانکا»، «سرپیکو»، «رابط فرانسوی»، «پدر خوانده»، « تام جونز»، «ماجرای نیم‌روز»، «معجزه‌گر» و چند فیلم دیگر، را تحلیل و بررسی می‌کند.

 

نویسنده پنجاه فیلم را که طی هفتاد سال در سراسر جهان ساخته شده‌اند، انتخاب کرده. فیلم‌ها همگی شاهکارهای سینما نیستند اما نمونه‌هایی خوب برای نمایش همکاری در نقل داستان و یک تاریخ سینمای کامل از نظر زمان و ژانر به حساب می‌آیند. نویسنده تلاش کرده صحنه‌ها را جوری تشریح کند که متن به‌تنهایی قابل‌درک باشد، اما درک کامل کتاب مستلزم تماشای فیلم‌هاست. این کتاب، جایگزین یا رقیب برای انواع دوره‌های خوب آموزش فیلم‌سازی نیست، بلکه هشداری است به دانشجویان سینما، راهنمای خوبی برای تولیدکنندگان خانگی، الگویی برای علاقه‌مندانی که قادر به بحث کافی درباره‌ فیلم‌ها نیستند، و پیش‌درآمدی سازنده برای دانشکده‌های فیلم؛ یک روش هم‌بسته برای آموزش مطالعات سینمایی و فیلم‌سازی.

 

این دو اثر کاربردی و خواندنی برای همه علاقمندان سینما، دانشجویان این رشته و البته پژوهشگران این حوزه توصیه می شود.

 

ساکنان تهران برای تهیه این دو کتاب آموزشی و پرطرفدار و هر محصول فرهنگی دیگر(در صورت موجود بودن در بازار) کافی است با شماره 20- 88557016 سامانه اشتراک محصولات فرهنگی؛ سام تماس بگیرند و آن را در محل کار یا منزل _ بدون هزینه ارسال _ دریافت کنند. باقی هموطنان نیز با پرداخت هزینه پستی می توانند این کتاب را تلفنی سفارش بدهند.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 251594

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =