شب گذشته علی اصغر زارعی، جواد جهانگیرزاده و مصطفی کواکبیان در یک برنامه زنده تلویزیونی به مناظره درباره انتخابات آینده ریاست جمهوری پرداختند.

به گزارش خبرآنلاین، علی اصغر زارعی عضو جبهه پایداری در برنامه دیروز امروز فردا گفت: به نظر من مشکلات و معضلات اقتصادی به مسائل سیاسی و اجتماعی مربوط است که متاسفانه اظهار نظرها، شایعات و... به این مشکلات افزوده است. یادمان نرود که در روزهایی که درگیر جنگ تحمیلی بودیم هم این نوع شرایط را دیدیم که عده ای در بازار اختلال به وجود می آوردند که امروز همان عوامل هستند و مردم توقع برخورد با این مخلان بازار را از مسولین دارند.
جواد جهانگیرزاده هم در این برنامه با تایید صحبت های زارعی افزود: من هم معتقدم مجموعه مشکلاتی که امروز اتفاق افتاده باعث شده مردم دچار آزار فراوانی شوند. این آزار و اذیت باید باعث شود تا ما همه دست به دست هم دهیم تا مشکلات را حل کنیم. خوشبختانه مردم امروز شرایط را به خوبی مدیریت کرده اند و رهبری هم در اوج قرار دارند و فقط باید قوا با هم تعامل بیشتری داشته باشند تا از این بحران عبور کنیم، گرچه معتقدم وظیفه قوه مجریه  در این مسیر مهم تر است.
زارعی در مورد انتخابات پیش روی ریاست جمهوری و شرایط آن گفت: انتخابات یک فرصت قانونی است که در همه کشورها از جمله ایران وجود دارد که کاندیداها خودشان را عرضه کنند و مردم بهترین گزینه را انتخاب کنند. هر چقدر شرایط مبارزات انتخاباتی کلید بخورد، می تواند آسیب های بیشتری را متصور شد. فضای سیاسی انتخابات تا حدودی دستخوش فضاهای احساسی هم می شود و این در حالی است که مردم برای انتخاب گزینه درست نیاز به آرامش دارند و باید در فضایی به دور از احساسات و کاندیداها را بشناسند و با بینشی درست بهترین گزینه را انتخاب کنند.
جهانگیرزاده هم در مورد انتخابات گفت: انتخابات فصل بیان ناکامی ها و آرزوهاست. مقام معظم رهبری در سفری که به خراسان شمالی داشتند، آرزوهای خودشان را در مورد انتخابات بیان کردند که قطعاً با آرزوهای شخصی مثل من کاملاً متفاوت است چون من با نگاهی در سطح خُرد به این موضوع نگاه می کنم، اما ایشان نگاه کلان و حاکمیتی دارند. به نظرم شرایط ما طوری است که باید به سمت عادی شدن جو جامعه حرکت کنیم. ورود پیش هنگام به انتخابات امکان دارد نه تنها باعث حل شدن مشکلات مردم نشود بلکه گره مردم را بیشتر کند. درنهایت باید دقت کنیم که بازار انتخابات بازار زیر سوال بردن توانایی های نظام نشود.
زارعی در ادامه این برنامه با خاص شمردن انتخابات پیش روی افزود: خاص بودن انتخابات پیش روی به خاطر شرایط جدید (بالا رفتن قیمت سکه و ارز) است. بالا رفتن قیمت ارز و سکه باعث شده شرایط خوبی در جامعه وجود نداشته باشد و مردم فشار زیادی را تحمل کنند. مردم واقعیت ها را می دانند و با بی کفایتی های داخلی و توطئه های خارجی آشنا هستند. اعتقاد ما این است که نظام می تواند از این مرحله عبور کند و مشکل قابل حل است. فکر می کنم شرایط طوری است که دولت فعلی باید تمام همتش را صرف پیش برد برنامه های جاری کشور کند. به هرحال کسانی هم که وارد رقابت های انتخاباتی می شوند به بیان نقاط ضعف ها و ارائه راهکار برای حل مشکل خواهند پرداخت که این موضوع می تواند موثر هم باشد، البته در حدود چهارچوب معین و تعریف شده، در 88 از این چهارچوب عبور کردیم که متاسفانه بعداً هزینه های زیادی را در پی داشت.
جهانگیرزاده صحبت های زارعی را اینطور ادامه داد: با همه تفاوت هایی که در نگرش مجموعه نیروهای انقلاب وجود دارد به طورقطع و یقین می توان گفت کسی از این مجموعه به دنبال بی ثباتی کشور نیست. بنده معتقدم اگر اتفاقات فتنه توسط مدیران نظام و علی الخصوص رهبری مدیریت نمی شد و این بی ثباتی ها تداوم پیدا می کرد مجموعه نظام با بی ثباتی روبه رو می شد. چیزی که به نظر می رسد در شرایط موجود ضرورت دارد این است که از نیروهای انقلاب حفاظت و انسجام ملی حفظ شود. دستگاه اطلاعاتی و امنیتی کار خودشان را می کنند و با عناصر ضد انقلاب برخورد و مقابله می کنند و حالا دستگاه سیاسی می تواند با تعامل از این موقعیت حساس عبور کند.
جهانگیرزاده در مورد موضوع و ضرورت سوال از رئیس جمهور هم گفت: مقام معظم رهبری در سفر به خراسان شمالی فرمودند قوا به وظایف قانونی خود عمل کنند. ما در هیات رئیسه سعی می کنیم با کمترین تنش امور به سمت جلو حرکت کند اما این را نباید کتمان کرد که سوال و استیضاح حق مجلس است. برخی معتقدند باید شرایط را لحاظ کرد اما برخی معتقدند شرایط نباید پوششی برای اشکالات و... باشد.
زارعی در مقابل گفت: در شرایط فعلی که عمر کوتاهی از دولت باقی مانده است به نظرم طرح سوال از رئیس جمهور منفعتی برای حل مشکلات ندارد،فکر می کنم تجربه قبلی این موضوع را ثابت کرد. حل مشکلات مردم باید مهم ترین بحث ما باشد و من و همکارانم در فراکسیون اصولگرایان مجلس باور داریم که از این مسیر مشکلی حل نخواهد شد و یا کمتر حل می شود، پس باید برای این موضوع راه های دیگری را جست و جو کنیم به همین جهت در فراکسیون اصولگرایان مجلس به این نتیجه رسیدیم که باید به دنبال راه جدیدی بگردیم. باید به دنبال حل مساله باشیم نه فضا سازی و جنجال...
مهمان دیگر این برنامه مصطفی کواکبیان، نماینده پیشین مجلس و مدیر مسول روزنامه مردم سالاری در مورد وظیفه و حفظ ثبات کشور توسط احزاب و شخصیت های کشور گفت: این موضوع به جریان اصلاح طلب زیاد مرتبط نیست چون این جریان مدت هاست اظهار نظری در مورد موضوعات مختلف ندارد. به نظر من دوستان اصولگرا باید در مورد ثبات کشور با دقت بیشتری عمل کنند. فکر می کنم باید با توجه به منافع ملی و نظام اقدامات خود را تنظیم کنیم و تصمیم های درستی بگیریم. متاسفانه امروز مسولین کشور با اظهار نظرهای خودشان جنجال ها و حاشیه های زیادی را تولید می کنند. آقای احمدی نژاد در بدترین اوضاع اقتصادی کشور،  کنفرانسی برگزار کرد که نتیجه آن به جای اینکه آبی باشد روی آتش، این بود که هیزم های این آتش بیشتر شود. بعد می گویند رسانه ها نباید صحبت های حاشیه ای را منعکس کنند، این جای تعجب دارد که توقع داشته باشیم که رسانه ها به این مسائل نپردازند. مسولین باید کمتر حاشیه سازی کنند و خوراک رسانه ای به رسانه ها ندهند.من تصور نمی کنم مقام معظم رهبری بگویند رسانه ها نباید واقعیت ها منعکس کرد بلکه می فرمایند نباید حاشیه سازی و جنجال کرد. مردم امروز اینقدر گرفتاری دارند که دیگر دنبال اینگونه جنجال ها و حواشی نیستند. جنجال های امروز بیشتر به دلیل برخی تصمیمات مدیران کشور است.
کواکبیان در مورد اینکه احزاب و چهره های سیاسی در این فضای حساس چطور باید حرکت کنند که مشکلی پیش نیاید گفت: در انتخابات و بعد از انتخابات باید بحث های متفاوتی را مطرح کرد. در فتنه 88 روا نیست که بگوییم همه رفتارشان خوب بود و فقط عده خاصی بد عمل کردند. فعلا باید تا انتخابات محور اصلی را قانون بدانیم . این یعنی چی که یک نفر بیاید و بگوید قانون را آنطوری که می فهمم اجرا می کنم. این عین بی قانونی است! باید با مردم صادق بود. اگر بیاییم شرایط کشور را صادقانه برای مردم تشریح کنیم مردم منطقی عمل خواهند کرد و مثل همیشه با اتحاد و اعتماد خود نظام را همراهی خواهند کرد.من معتقدم باید از انتقاد های سازنده استفاده کرد. برخی فکر می کنند اگر یک وزیر کنار برود دنیا به پایان می رسد، این جنجال ها به دلیل نفسیات برخی افراد است و بعضی از مسولین به جای فکر کردن به حل مشکل مردم به جایگاه خودشان می اندیشند.
جهانگیرزاده در مورد هزینه های فتنه گفت: یکی از هزینه ها این بود که از همین امروز رهبری به دنبال این هستند که فضای واقعی انتخابات که نشان از جدیت نظام در حفظ آرای مردم دارد را نشان دهند. بعد از فتنه 88 خیلی ها گفتند نظام دزد است و آرای مردم را می دزد خب چه تهمت و هزینه ای از این بالاتر؟ به نظرم امروز باید از رهبری تمکین کامل داشت.
جهانگیرزاده همچنین گفت: به نظرم این اتفاق نیفتاده است. قبلا شرایط به مردم توضیح داده می شد و مردم خودشان بحران را مدیریت می کردند اما امروز اینگونه عمل نمی شود. دشمن به دنبال چیدن میوه بی ثباتی و عدم آرامش جامعه است. باید با مردم صادق بود و آن ها را از شرایط با خبر کرد، مردم انتظار دارند مسولین قانون محور باشند و از طرفی شرایط بین المللی را خوب تحلیل کنند.
29219
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 252042

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 3
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۷:۴۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    127 5
    شما که انقدر خوب همه چیزرو مدیریت می کنید بی زحمت این شرایط سخت معیشتی را که برای مردم رئیس جمهور منتخب ودوستانشان بوجود را یه مدیریتی بفرمایید.
  • بدون نام PT ۱۸:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۷/۲۸
    79 2
    ما آزموده ایم در این شهر بخت خویش / بیرون کشید باید از این ورطه رخت خویش
  • بدون نام IR ۱۳:۲۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۰۸
    2 3
    ريس جمهور مردمي: دكتر كواكبيان