با گرانی ارز و دشواری های دانشجویان در دیگر کشورها به نظر می رسد که دغدغه فرار مغزها حالا باید به دغدغه چگونگی بازگشت ایشان تبدیل شود.

هادی معیری نژاد - قطعا بازگشت دانشجویان و پایین بودن ظرفیت آموزش عالی نیز در آینده بسیار نزدیک مشکلاتی را ایجاد خواهد کرد.

اما درحالی که وزیر علوم گفته است: "در کشور به دلیل تحریم‌ها با مشکلات ارزی مواجه هستیم. نمی‌توان گفت که دانشجویان نباید این بار را تحمل کنند؟" و البته گفته که دانشجویان خارجی برگردند در دانشگاه های داخل درس بخوانند (اینجا را بخوانید)، معاون امور دانشجویان داخل از تسهیل روند بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های داخل خبر داد و تاکید کرد: برای شرط معدل این دانشجویان تخفیفاتی در نظر گرفته شد.

مجتبی بذرافشان در حاشیه پنجاه‌ودومین همایش معاونان دانشجویی دانشگاه‌ها در نشست خبری با اشاره به فراهم کردن شرایط بازگشت دانشجویان ایرانی خارج از کشور به دانشگاه های داخل گفت: برای انتقال دانشجویان ایرانی به داخل کشور آئین نامه خاصی تدوین شده بود که دانشجویان با سه شرط مدت زمان اقامت، معدل و اعتبار دانشگاه امکان ورود به دانشگاه های داخل را داشتند، اما با توجه به مشکلاتی که دشمنان برای کشور ایجاد کرده اند، بسیاری از دانشجویان بورسیه و غیر بورسیه خواهان بازگشت به داخل کشور هستند و پیش بینی می کنیم 5 هزار دانشجو خواهان بازگشت باشند.


شرط معدل برای بازگشت
وی در ادامه با بیان اینکه این دانشجویان در تمام دانشگاه های کشور از جمله موسسات آموزش عالی غیردولتی، پیام نور، علمی کاربردی و آزاد اسلامی امکان تحصیل دارند، درباره ارائه تخفیفاتی در شرط معدل این دانشجویان گفت: در مقطع کاردانی در صورتیکه 12 واحد درسی گذرانده شده و معدل 12 باشد، امکان بازگشت وجود دارد، اما اگر معدل زیر 12 هم باشد این دانشجویان امکان بازگشت دارند.

بذرافشان درباره معدل مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته نیز گفت: دانشجو در مقطع کارشناسی ارشد ناپیوسته باید به جز دروس جبرانی 6 واحد درسی را گذرانده و دارای معدل حداقل 14 باشد که معدل زیر 14 نیز مورد پذیرش قرار می گیرد.

به گفته معاون دانشجویان داخل برای کارشناسی ارشد پیوسته، دکترای حرفه ای و دامپزشکی 30 واحد درسی باید گذرانده و معدل حداقل 13 باشد.

وی درباره دانشجویان مقطع دکترا تاکید کرد: در آئین نامه انتقال خارج و داخل به معدل دانشجویان دکترا اشاره نشده، اما مدت زمان اقامت که شامل دو نیمسال به صورت حضوری یا نیمه حضوری است از شرایط بازگشت به داخل این عده از دانشجویان به شمار می آید.

 

اجازه تحصیل دارندگان مدارک نامعتبر

بذرافشان در خصوص اعتبار دانشگاه هایی که دانشجویان ایرانی در آن تحصیل می کنند، اظهار داشت: تا پیش از این اگر مدرک دانشگاه هایی که دانشجویان در آن تحصیل می کردند، اعتبار داشت شرایط حضور دانشجویان را در دانشگاه های هم تراز داخل کشور فراهم می کردیم، اما در صورتیکه دانشجویان در دانشگاه های غیرمعتبر نیز تحصیل کرده باشند به آنها اجازه تحصیل در داخل کشور داده می شود.

این مقام مسئول در وزارت علوم در خصوص شهریه این دانشجویان برای تحصیل در داخل کشور افزود: فعلا در خصوص شهریه هیچ تصمیمی گرفته نشده، اما صندوق رفاه دانشجویان وزارت علوم برای دانشجویان مقطع تحصیلات تکمیلی تخفیفاتی ارائه می دهد.


مشکلات ارزی و روند رو به رشد بازگشت

پیش از این حسن مسلمی نائینی، مدیر کل بورس و امور دانشجویان خارج از کشور با حضور در غرفه گروه رسانه ای خبر در نمایشگاه مطبوعات گفته بود: روند کنونی پرداخت ارز دانشجویی به احتمال زیادی باعث مهاجرت نخبگان و دانشجویان ایرانی و منصرف شدن آنها برای بازگشت به کشور می شود. اگر 20 درصد از دانشجویان غیر بورسیه ای که از کشور خارج می شود به کشور بازگردند به نظر من خیلی آمار خوبی است، ما باید بستر جذب را اماده کنیم. (اینجا را بخوانید)

همچنین هفته گذشته وزیر علوم درباره مشکلات ارز دانشجویی و بازگشت دانشجویان ایرانی دانشگاه های خارج، بازگشت دانشجویان خارج از کشور به دانشگاه های داخل را یکی از راه های کم شد ن مشکلات ارزی دانست و گفت: طی دو سال گذشته اعلام کرده‌ایم که تمامی دانشجویان مقطع کارشناسی و کاردانی که در دیگر کشورها تحصیل می‌کنند در دانشگاه‌های همطراز داخل تحصیل کنند. ادامه تحصیل دانشجویان خارج از کشور در دانشگاه‌های داخل بخشی از مشکلات ارزی را برطرف می‌کند.

او گفت: با توجه به راه‌اندازی واحدهای بین‌الملل و پردیس‌های دانشگاهی دانشجویان مقاطع کارشناسی ارشد و دکترا که در خارج از کشور تحصیل می‌کنند نیز می‌توانند در واحدهای همطراز داخل پذیرش شوند. در مجموع به دنبال رفع مشکلات دانشجویان خارج از کشور هستیم.

 

آنهایی که برگشتند
اما در نیمه اول سال 91 مدیر کل امور دانشجویان داخل وزارت علوم از انتقال بیش از 350 دانشجوی ایرانی خارج از کشور به دانشگاههای داخل کشور خبر داد ه بود که انتظار می رود با این تسهیلات این تعداد افزوده شود.

محمدحسن یوسفی در این باره گفته بود از سال 89 تاکنون بر اساس گزارشهایی که دانشگاههای کشور اعلام کرده اند، حدود 117 دانشجوی ایرانی به صورت مستقیم به استناد تبصره 8 ماده 8 آیین نامه " انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاهها‏‏‏ موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی داخل کشور" در دانشگاههای کشور پذیرش شدند.

همچنین در سال 91 تا پایان شهریورماه، بیش از 120 پرونده را در شورای انتقال خارج به داخل بررسی شده است
این مقام مسئول در وزارت علوم با بیان اینکه در ماههای آینده با افزایش تعداد تقاضاها برای انتقال به داخل روبرو خواهیم بود از دانشگاهها درخواست کرد که به استناد آیین نامه " انتقال دانشجویان ایرانی شاغل به تحصیل در دانشگاههای خارج از کشور به دانشگاهها موسسات آموزش عالی و مراکز پژوهشی داخل کشور" که در سال 89 ابلاغ شده، حتماً در پذیرش این دسته از دانشجویان مساعدت کنند و در این زمینه کارشناس مستقلی تعیین کنند تا به صورت خاص و ویژه این قبیل تقاضاها را بررسی کرده و به متقاضیان پاسخ دهند.


اسامی کشورها
مجتبی بذرافشان - معاون امور دانشجویان داخل به برخی کشورها اشاره کرد که دانشجویان ایرانی در این کشورها تحصیل می کنند و متقاضی انتقال به دانشگاههای داخل کشور هستند.
به گفته بذرافشان: کشورهای سوریه، مجارستان، انگلستان، ایتالیا، فرانسه، آمریکا، کانادا، هندوستان، مالزی، پاکستان، برخی کشورهای آسیای میانه، روسیه، بلاروس، اوکراین و غیره از جمله کشورهایی به شمار می آیند که دانشجویان ایرانی از دانشگاههایشان به داخل کشور منتقل شده اند.

47301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 258761

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 29
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام MY ۱۳:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    145 8
    وقتی دانشگاههای داخل کتاب که هیچ، بودجه پژوهشی که هیچ، استاد مناسب که هیچ، امکانات رفاهی که هیچ، کتابخانه که هیچ، دسترسی به دیتابیسهای علمی که هیچ، حتی اینترنت با سرعت مناسب ندارند بهتر است هیچگونه ادعایی نداشته باشند و انتظار برگشت کسی را هم نداشته باشند.
    • مهیار IR ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      حالا کسی فرش قرمز پهن نکرده
    • بدون نام IR ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      30 34
      مهیار عزیز : مشکل اصلی در اینجا و این طرز تفکرها است . اگر کمی تعمق و درک در کار باشد دقیقا" باید فرش قرمز هم پهن کنند . متاسفانه این کار را نمیکنند و آنوقت عوارضش را هم خواهند دید .
    • مهدی IR ۱۵:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      46 21
      دوستان ، اسپایدر من با اون عظمتش پیتزا پخش میکرد درس میخوند. نمیدونم دانشجوی ایرانی چیه که این همه ادعا داره. یا برگردید و برید دانشگاه متوسط که با کنکور میتوانستید برید، یا برنگردید و کار کنید و درس بخونید. منت هم سر کسی نزارید.
    • سیاه پوش حسین US ۱۶:۲۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      14 9
      خیلی شاکی هستی ها...شما تو کدوم دانشکده انوقت درس خوندی
    • بدون نام MY ۱۷:۰۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      31 4
      مهیار، حالا کسی هم نخواست برگرده که فرش قرمز بخواد! ولی بعضی ها ظاهرا خیلی اصرار دارند که دانشجویان برگردند برو به اونها بگو که فرش پهن نکنند.
    • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      17 9
      درآنجاهم اي ن دانشجويان هستندكه بايدتلاش كنند.بچه هاي ماعادت كرده اند دروطن خود بهترين هارابخواهندامادرخارج تلاش كنندوحتي باپايين ترين امكانات وشغل هاي پايين باافتخارادامه دهند.هرچند مشكلات اينجا زياداست اماآنجاهم براي ماايراني هامدينه فاضله نيست.
  • بدون نام MY ۱۴:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    59 10
    خیر، به دلیل اینکه می گن: 1- به ما مربوط نیست که رتبه دانشگاهیی که مشغول تحصیل بودید چند بوده، به هر دانشگاهی که ما گفتیم میرید، 2- شهریه تان فقط کمی از شهریه دانشجویان خارجی در ایران کمتره، 3- واحدهاتون رو ممکنه قبول نکنیم، ولی کلی اما و اگر دیگر... با این حساب مگه مردم عقلشون رو از دست دادند که برگردن؟! خدا پدر این مالایی ها رو بیامرزه حداقل شرایط ایرانی ها رو درک می کنند انتظار ندارند دانشجو کل شهریه رو پرداخت کنه!
  • رضا PH ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    38 7
    دانشجويان زير نظر وزارت بهداشت چى؟ لطفا اطلاع رساني كنيد ، منظورم پزشكي ، دندانپزشكي و داروسازي هست ، ممنون
    • mary A1 ۱۸:۵۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۷
      0 0
      لطفا اطلاع دهید...
  • بدون نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    31 3
    بازگشت دانشجویان ایرانی تسهیل شد؟جزو برنامه های نظام وچشم انداز بیست ساله بوده بازگشت دانشجویان در حال تحصیل،که تیتر زدید تسهیل شد؟
  • بدون نام TR ۱۴:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    68 9
    من دانشگاهی که توش درس میخونم رنکینگ بین 150-200 رو داره. اگه به ایران برگردم باید تو کدوم دانشگاه درس بخونم؟ پیام نور یا سراسری شهرستان؟؟؟؟؟ این ارزشی که اینجا برای دانشجو قائل هستند رو چیکار میخواید بکنید؟ دانشگاههای ایران توی هیچ رنکینگ معتبری رتبه ی زیر 300 نداره... فقط شریف توی رنکینگ Times رتبه ی 300-350 رو داره. شده اینجا روزنامه فروشی هم کنم بر نمیگردم. دوره لیسانس رو توی ایران بودیم با اون وضع کتابخونه و اینترنت و همایش و کنفرانس و اساتید و ... کافیه برامون. تازه اونم تو شهر سمنان که نزدیک پایتخت بود و مثلا امکانات خوبی داشت دانشگاه دولتی اش...
    • دردآشنا IR ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      7 36
      بسياري ازرتبه هانتيجه تلاش دانشجويان است.وقتي درايران دنبال نمره هستيدچه مي شود كرد؟به قول خودت آنجاهمه كارمي كني امادركشورخودت به جاي روزنامه فروشي اگر كتاب فروشي هم بگويندانجام نمي دهي.اين انسان هاهستندكه جامعه رامي سازند.اگرپولي راكه به آن كشورهامي بريددرهمين جاخرج كنيدبهترين كتاب واينترنت رادرمنزل شخصي خودتان مي توانيدداشته باشيد.مالزي ازصدقه سرهمين پول هاست كه مالزي شده.تا50 سال پيش روي درخت بودند
  • دانشجو IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    36 29
    به نظر من باید برگردند! دلیلی نداره سرمایه یک کشور رو در کشور بیگانه خرج کنند! در ضمن مگه خون آنها از ما دانشجوها رنگینتر است ؟؟؟؟!
    • بدون نام MY ۱۸:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      26 7
      سرمایه کشور رو خرج نمی کنیم. پول زحمت کشیدمون رو خرج می کنیم. درضمن مگر پول جنابعالیست که ناراحتید؟ با این طرز فکرتون چطوری دانشگاه راهتون دادند؟ خیلی جالبه...
    • بدون نام IR ۰۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      20 6
      فعلا که دیگه ارز بهتون نمیدن. شمایی که پولدارید باید فکر اینجاش رو هم میکردید!
    • بدون نام MY ۱۷:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      19 2
      دانشجویان بیکار ننشسته اند عزیز، مشکل اینه که تا یک حدی می شه خارج از کشور پول درآورد چون قانونی نیست. من 2000 رینگت هزار ماهیانه از خود دانشگاه دریافت می کنم. اجاره خونه ام 1000 رینگته! (دیگه ارزونتر از این باید برم توی اسطبل! توی این شرایط هم که ملت دارند فرار می کنند همخانه پیدا نمی شه!) قبلا پروژه های پایان نامه دانشجویان ایرانی رو انجام می دادم که الان هم که دیگه کسی پول نداره بده، رستوران کار کردن هم که اینقدر متقاضی داره که جواب نمی ده، مخصوصا با محدودیت کاری 7 ساعت در هفته!) حالا خودت ببین با این مخارج: 1- 1000 کرایه خونه 2- 300 آب و برق و اینترنت 3- 200 بنزین 4- چقدرش واسه خوردن می مونه؟ اینجا در دانشگاه غذا وعده ای 8 رینگت کمتر نیست! (برای نهار و شام)
  • بدون نام IR ۱۶:۰۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    33 31
    کسی شما رو مجبور نکرده بود که برای تحصیل به خارج از کشور برید! باید از جیب خودتان خرج کنید نه بیت المال! حالا اگر برایتان سخت است برگردید!
    • ایرانی IR ۱۹:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
      42 3
      بیت المال خرج اون فوتبالیست های بی عار بشه بهتره یا دانشجوهای ایرانی خارج؟؟؟؟؟؟
    • جواد IR ۰۹:۳۸ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      23 16
      موافقم. پول بیت المال واسه این دانشجویان هدر میره. خدا رو شکر که جلوش گرفته شد
  • m US ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    36 4
    بهتر بود به جای اینکه تیتر بزنید : آیا آنها برمی گردند؟ تیتر می زدید : " آیا آنها «مجبور» می شوند که برگردند؟" چون به این کارها نمیگن تسهیلات می گن ایجاد محدودیت برای تحصیل در خارج !
  • بدون نام US ۲۰:۵۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۲۹
    10 2
    بنده سالها در بهترین دانشگاههای علوم پزشکی ایران تدریس کرده ام. با اینکه کیفیت آموزش در علوم پزشکی بسیار بالاتر از رشته های دیگر در ایران است بازهم اذعان میکنم که در مقایسه با دانشگاههای متوسط دنیا ( و حتی موئسسات آموزش پزشکی منطقه نظیر عربستان) ما به دبیرستان بیشتر شباهت داریم. استفاده از روش های کهنه و منسوخ آموزشی, عدم دسترسی به منابع, پژوهش های باسمه ای و تکراری و تمایل شدید اساتید به کار در بخش خصوصی و مال اندوزی و...و... دانشگاههای مارا تا حد یک دبیرستان تنزل داده است. ضمنا به کسانی که میگویند دانشجویان در خارج کار کنند تا هزینه تحصیل خود را بپردازند یادآور می شود که درحال حاضر یا شغلی برای ایشان نیست یا قوانین کشور میزبان اجازه کار به ایشان نمیدهد. مغز ها را باید جذب کرد.
  • بدون نام IR ۱۰:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    26 3
    ماشاالله هر جا اسمی از دانشجوها میاد کامنتها 99 درصدش از مالزیه. همه هم میگن ما بهترین دانشگاه دنیا درس میخونیم!!!!!!!!!!!!!!!! چطور دانشگاه شریف همه نمیتونن برن تازه وقتی هم میرن همه نمیتونن فارغ تحصیل بشن بعد سر از دانشگاه MIT و استنفورد و ... در میارن ولی حالا دیگه به لطف مالزی همه تو خانواده حداقل یه فوق لیسانس یا یه دکتر دارن. رنکینگ QS رو بیخیال شو. اگه می گی نه برو ببین چند تا دانشگاه سال 2011 اصلا اسمی نداشته حالا تو سال 2012 زیر 100 شدن در قسمت SUBJECT !!!!!!!!!!! دلیلی نداره چون رفتی مالزی به دانشگاه های ایران توهین کنی اگه اروپا یا آمریکای شمالی بودی دلم نمی سوخت. شما حقته ارز دانشجویی بگیری چرا دیگه به بقیه توهین میکنی؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
    • بدون نام MY ۱۸:۴۰ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      6 22
      عزیزم من لیسانسم شریف بودم، الانم بخاطر همون لیسانس شریف اینجا گرانت گرفتم. چی می گی؟! 5 سال پیش نیست به راحتی فول گرانت بدن! بودجه ما فعلا همین جاهاست!
    • بدون نام GB ۱۹:۴۱ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
      5 2
      واقعا درست گفتی، رشته من مهندسی برق هستش و داوری مقالات زیادی را تا حالا انجام داده ام، متاسفانه کشور مالزی در زمینه آموزش مهندسی بسیار ضعیف و حتی از لحاظ پژوهشی نیز فاقد پشتوانه تحلیلی است. در جنوب شرق آسیا فقط سنگاپور دارای کیفیت بسیار خوبی است
    • علی MY ۰۸:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۲
      2 7
      حرف این دوستمان تایید می شود. بنده قبل از اقدام برای مالزی برای دانشگاه Humboldt آلمان که یکی از بهترین موسسات آموزشی آلمان است اقدام کرده بودم. پیشنهادشان چشم پوشی در قبال هزینه دانشگاه که البته خیلی ناچیز بود و پرداختی ماهانه 1000 یورو بود. ولی بعد از حساب و کتاب دیدم که درسته که دارم پول بیشتر دریافت می کنم ولی هزینه زندگی هم بالاست. به همین دلیل مالزی را انتخاب کردم. الان هم بورس خود دولت مالزی (MIS) هستم. دوست عزیز، حرف شما بسیار متین است، ولی کسی دانش آموختگان ایران را مسخره نمی کنه، متاسفانه اخیرا جوی ایجاد شده که به مردم التقا می کند که تحصیل در مالزی پیک نیکه و این باعث ناراحتی خیلی از افراد زحمت کش شده، علت پذیرش راحتتر از مالزی برای دانشگاه های سطح بالای دنیا بیشتر دلایل سیاسیت.
    • بدون نام IR ۰۱:۵۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۴
      0 0
      صد هزار آفرین که حرف دل ما را زدی
  • علیرضا IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۰۸/۳۰
    7 5
    من تکنیک وین درس می خوندم. دانشگاهی که کنکورش از ارشد داخلی سختتر و رنکینگش بسیار بالاست. برای انتقالی اقدام کردم. بعد چند ماه یک دانشگاه دولتی تو تهران قبولم کرد ولی گفت باید شهریه رو به یورو ترمی 30000 تا بریزی! خلاصه نرفتم. بعد اون یک دانشگاه دیگه تو شمال کشور منو با شهریه 4 میلیونی پذیرفت که پول اونم نداشتم. بعدش رفتم دانشگاه آزاد که 1 میلیون و هفتصد هزار هزینه انتقال گرفت و الان دانشجوی اونجام. کاش تحمل می کردم و میموندم.
  • محسن شيرازي EU ۰۰:۴۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۱
    5 7
    جنگ داخل وخارج را كنار بگذاريد و منطقي فكر كنيد . انسانها با مهاجرت به تكامل و استقلال مي رسن و هركسي تفكري وگرايشي داره كه هدفش را قالب بندي مي كنه بهرحال اونهائي كه در خارج هستند به اين فكر مي كنن كه روزي بادست پر برگردن و در كنار شما عزيزان منتقد ايران ساز شوند و با ياري شما غم دوري را از خاطر ببرن ..لطفا به هم احترام بگذاريم و يكي از دلايل مهم مهاجرت بچه ها همين قضاوتها ست پس يادتون باشه نه كنكور ايران معياري براي نخبه بودن است ..ونه مدارك رنگارنگ خارج ...من اميد دارم كه همه برگردن اما با دست پر براي ايران حتي با جيب خالي اما باتجربه ....ژن ايراني در كابل هم درس بخونه سرآمد دنياست