برنامه سیناپس آی.بی.ام، بالاخره به شبیه‌سازی پیچیده‌ای از مغز انسان شامل 530میلیارد نورون و 100هزار میلیارد سیناپس دست‌یافته که فقط 1542 بار از عملکرد واقعی مغز انسان کندتر عمل می‌کند.

بهنوش خرم‌روز: مغز شاید پیچیده‌ترین موجود شناخته‌شده باشد. مغز انسان در این میان از هر مغز دیگری پیچیده‌تر است و سالیان سال است که محققین در تلاشند راهی برای کشف چگونگی عملکرد مغز انسان بیابند. یکی از امیدهای محققین، شبیه‌سازی رایانه‌ای مغز است. حالا، آن‌چه آی.بی.ام با شبیه‌سازی حجم بالای نورون‌ها و سیناپس‌ها ارائه کرده،‌ دریچه‌ای تازه به درک فعالیت پیچیده مغز گشوده است و شاید بتواند پاسخ سوال‌های بسیاری را بدهد. در عین حال، این که این پروژه با ابعاد بسیار وسیعش هنوز تا رسیدن به مغز انسان فاصله بسیار دارد، خود گواهی دیگر است بر پیچیدگی بی‌نظیر مغز انسان.
در کنفرانس 2012 ابرپردازش که هفته پیش برگزار شد، گروه محققین آی.بی.ام، قدم بعدی در راه رسیدن به برنامه پردازش شناختی دارپا را ارائه کرد، برنامه‌ای که سیستم‌های الکترونیکی نورومورفیک سازش‌پذیر، مقیاس‌پذیر و انعطاف‌پذیر نام دارد و به اختصار آن را SyNAPSE می‌نامند. شایان ذکر است که سیناپس به محل برقراری ارتباط سلول‌های عصبی گفته می‌شود!
به گزارش سای‌تک دیلی، برنامه سیناپس دارپا در سال 2008/ 1387 آغاز شد و قرار بود فناوری ماشینی الکترونیکی نورومورفیکی در آن ساخته شود که بر پایه شبیه‌سازی مغز قرار داشته باشد و با استفاده از معماری پردازش شناختی، با 10 میلیارد سلول عصبی و 100هزار میلیارد سیناپس، مقیاسی از سطوح بیولوژیکی آن‌چه در مغز می‌گذرد، به دست بدهد. این ارقام بر پایه تعداد تخمین‌زده شده سیناپس‌ها و سلول‌های عصبی موجود درمغز انسان به دست آمده‌اند.
حالا آی. بی. ام اعلام کرده که بالاخره موفق شده به هدف این برنامه دست پیدا کند. آن‌ها توانسته‌اند با استفاده از سیستم ترونورث آی.بی.ام که روی دومین ابررایانه سریع دنیا اجرا شده، به این هدف دست پیدا کنند،‌ یعنی Blue Gene/Q Sequoia مستقر در آزمایشگاه ملی لاورنس لیورمور که از 96 ردیف ابررایانه با 1,572,864 هسته پردازشگر، 1.5 پتابایت حافظه (هر پتابایت = یک میلیون گیگابایت یا هزار ترابایت)، 98,304 پردازش ام.پی.آی و 6,291,456 ترید (پردازش سبک‌و مستقل)استفاده می‌کند.

شرح عکس: شبکه‌ای از هسته‌های نوروسیناپسی که از اتصالات طولانی سلول‌های مغز میمون استخراج شده است. هسته های نوروسیناپسی به‌طور محلی در مناطق مختلف مغز دسته‌بندی شده‌اند و هر هسته به‌شکل نقطه‌ای منفرد درون حلقه مشخص شده است. کمان‌ها از هسته منبع به سمت هسته مقصد رسم شده‌اند و رنگ آن‌ها بر اساس رنگ اختصاص یافته به هسته منبع مشخص شده است.


آی.بی.ام و آزمایشگاه ملی لورنس لیورمور در این برنامه موفق شدند به مقیاسی از 2.084 میلیارد هسته نوروسیناپسی دست یابند که در آن 530 میلیارد سلول عصبی و 100هزار میلیارد سیناپس در حال فعالیتند و سرعت فعالیت آن‌ها تنها 1542 بار از میزان واقعی (آن‌چه در مغز انسان اتفاق می‌افتد)، کندتر است.
البته در این برنامه، شبیه‌سازی زیستی واقعی از یک مغز انسان کامل وجود ندارد. بلکه چنان که در چکیده مقاله آمده، محاسبه (سلول‌های عصبی)، حافظه (سیناپس‌ها) و ارتباطات (آکسون‌ها و دندریت‌ها- رشته‌های متصل به سلول‌های عصبی که از یک طرف پیام دیگر سلول‌های عصبی را گرفته و از طرف دیگر،‌ پیام را به سایر سلول‌های عصبی منتقل می‌کنند-) با کسر مولفه‌های زیستی و در راستای اهداف مهندسی ،‌ یعنی رسیدن به حداکثر فعالیت (کارایی، سودمندی و کاربرد) و حداقل هزینه‌ها (قدرت، فضا و تاخیر) و نیز پیچیدگی طراحی جزئیات سخت‌افزاری بهینه شده‌اند.
53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 259799

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • محمد IR ۲۰:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    26 12
    آیا ساخت یک مغز متفکر میتونه انقلابی در جهان بینی همانند داروین ایجاد نمایید؟
    • علیا IR ۲۳:۲۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
      12 21
      نظریه ی داروین ایراد های زیادی داره. توی نظریه ی داروین اشکالات عمده ای وجود داره. برای مثال اینکه توی این نظریه انسانها تکامل یافته ی میمون ها هستند. اما جالبه بدونین که تعداد و نوع کروموزوم های انسان با میمون ها کاملا متفاوته. انسان از نظر ژنتیک به موش خیلی نزدیک و از میمون خیلی دور هست. و انسان و میمون از نظر ساختار مغز واقعا متفاوتند در صورتی که نسل های اولیه ی انسانها ... مغزی با ساختار مغز انسانهای کنونی داشتند. مسلما تکامل در موجودات شکل میگیره. اما تکامل نشانی از عدم وجود خدا نیست. چون بلاخره این تکامل از یه جایی باید شروع بشه. و اون یک جا کجاست و اون موجود اولیه توسط چه کسی خلق شده؟
    • محمد IR ۱۲:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      7 2
      علیا: این فرض اصلا قابل اتکا نیست که نوع انسان از ابتدا مغزی با چنین ساختاری داشته، برای توضیح مفصل رجوع کنید به : خاستگاه آگاهی/ جولیان جینز / بنا به نظر جیز نه تکامل مغز نه تنها در طول 2 میلیون سال گذشته (که نوع بشر از میمون جدا شد) بلکه حتی در طول 10هزار سال اخیر (که تمدن ها شکل گرفته اند) نیز فرایندی چشمگیر داشته است. در ضمن در ادبیات امروز، منظور از "نظریه داروین" نه صرف تکامل "انسان از ممیون" بلکه بیانگر تمام فرایند تکامل است.
    • بدون نام IR ۲۳:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۸
      2 4
      اول اینکه تکامل یا فرگشت متضاد با وجود خداوند نیست. دوم اینکه اون کسی که به شما گفته فرگشت ایرادهای زیادی داره مثل خود شما بی اطلاع و نادان بوده. خودمون هستیم، تا حالا چند کتاب در مورد فرگشت خوندی؟
  • علیا IR ۲۳:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۵
    4 11
    سرعت فعالیت آن‌ها تنها 1542 بار از میزان واقعی (آن‌چه در مغز انسان اتفاق می‌افتد)، کندتر است. فقط 1542 برابر کمتر؟ چیزی نیست که. همچنان میگی تنها 1542 برابر آدم فر میکنه چیز خیلی کمیه.
  • مریم IR ۰۹:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۰۶
    10 2
    کم و زیاد نسبیه.نسبت به آزمایش های قبلی و نمونه های قبلی، این قدر کندتر بودن، یعنی کلی پیشرفت
  • میثم IR ۱۹:۴۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۸
    9 2
    سلام خود زبان های برنامه نویس یهم شبیه سازی از مغزند یا خود کامپوتر ولی نکته جالب اینه عظمت خدا تو همینه که چنین موجو پیشرفته ای افریده که قادر به شبیه سازیه.سبحان الله.
  • بی نام RO ۲۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۵
    1 1
    من با نظریه داروین کاملا موافقم شما فرض کن دو تا دوربین داری که یکی خیلی خوب و عالی و دیگری زیاد خوب نیست ولی به مرور زمان تکامل پیدا میکنه و هر روزی که میگزره بهتر وبهتر میشه صد در صد دوربین دوم بهتر چون به مرور زمان از اولی بهتر میشه. خدا هم ما انسان ها رو طوری آفریده که هر چه زمان میگزره تکامل یافته تر و بهتر بشیم . همش همین نیست اگه میخواید اطلاعات بیشتری داشته باشید قرآن بخونید بیشتر حقایق در قرآن هست قرآن بهترین کتابه