خانواده هیل در آمریکا، نزدیک به 300 میلیون دلار برنده شده‌اند. بسیاری به موقعیت آن‌ها غبطه می‌خورند اما دانشمندان معتقدند که آن‌ها،‌ زندگی شادتری نخواهند داشت و شاید مغزشان حتی به سمت اضطراب و افسردگی برود.

بهنوش خرم‌روز: شاید این چند روز، ‌اخبار مربوط به برنده‌های بلیط‌های بخت‌آزمایی آمریکا را شنیده باشید. مارک هیل، مکانیک اهل میسوری و همسرش سیندی، بعد از برنده شدن نزدیک به 300 میلیون دلار، رو به دوربین‌ها لبخند می‌زنند و احتمالا نگاه‌های پر از حسرتی را به دنبال خود دارند. اما دانشمندان از زاویه دیگری به موضوع نگاه می‌کنند. آن‌ها می‌خواهند بدانند این پول،‌ چه تاثیری روی مغز خانواده هیل خواهد گذاشت.
به گزارش دیسکاوری، متخصصین بر این باورند که مغز خانواده هیل، در حال تجربه تغییراتی مانند آزاد شدن برخی هورمون‌ها از جمله دوپامین است. این تغییرات می‌توانند تا زمانی طولانی ادامه داشته باشند و اگر اوضاع به خوبی پیش نرود حتی ممکن است در درازمدت، ترکیب زیست‌شیمیایی مغز به نحوی تغییر کند که به سمت اختلالاتی چون اضطراب و افسردگی برود.
در حال حاضر، خانواده هیل رسما به عنوان برنده نیمی از 588 میلیون دلار معرفی شده‌اند و همه منتظرند ببینند نفر دومی که بلیطی با همین شماره را خریداری کرده و در نتیجه، ‌حالا برنده نزدیک به 300 میلیون دلار دیگر است، چه کسی است. این جایزه باعث شده بلیط‌های جدید این بخت‌آزمایی بسیار مورد استقبال قرار گیرند و به طور متوسط، در هر دقیقه، 130.000 بلیط فروخته می‌شود.
در حالی که بسیاری از افراد به احتمال زیاد به موقعیت این خانواده غبطه می‌خورند، برخی مطالعات نشان می‌‌دهند که زندگی آن‌ها، به حدی که همه فکر می‌کنند،‌ عالی نخواهد شد.
فرانک فرلی، از روانشناسان دانشگاه تمپل و متخصص رفتارهای پرخطر در این‌باره می‌گوید: «در چنین شرایطی، مردم نمی‌توانند با پول، شادمانی بخرند، در حالی که با آن، توجه زیادی به دست می‌آورند. بدین ترتیب، شما برای برخی افراد به یک هدف مالی تبدیل می‌شوید. این امر می‌تواند زندگی روزمره شما را به روش‌هایی تغییر دهد که پیش از این هرگز تجربه نکرده‌اید. مگر چند نفر ممکن است از یک درآمد ماهانه معمولی،‌ ناگهان به چنین پولی دست یابند؟ به همین نسبت هم احتمال شکست در آن‌چه می‌خواهید با آن انجام دهید، بالا می‌رود. از این به بعد، همه با انبوهی از پیشنهاد به سراغ شما می‌آیند و ممکن است زندگی‌تان ناگهان از هم بپاشد.»
مطالعات دانشگاهی که تا به حال بر روی شادمانی برندگان بلیط‌های بخت‌آزمایی انجام شده، نتایج متفاوتی دارند. برای مثال، مطالعه‌ای که در نشریه روانشناسی فردی و اجتماعی در سال 1978/1357 منتشر شده و خود بر پایه مطالعات زیادی نوشته شده، گزارش می‌دهدکه 22 نفر از افرادی که بیشترین پول را در بخت‌آزمایی‌ها برنده شده‌اند، بعد از برد، زندگی شادتری نداشته‌اند.
اما مطالعه دیگری که در نشریه اقتصاد سلامت در مورد برندگان بخت‌آزمایی بریتانیا به چاپ رسیده، گزارش می‌دهد که این افراد، در نهایت، سلامت روان بهتری را در خود نشان می‌دهند. همچنین این مطالعه نشان می‌دهد که سلامت ذهنی این افراد،‌ بعد از برنده شدن ارتقا می‌یابد.
البته افرادی که در مطالعه بریتانیایی مورد بررسی قرار گرفته بودند،‌ همه 200,000 دلار یا کم‌تر برده بودند و هیچ‌کدام، به مبلغ چندصدمیلیون دلاری،‌ مانند خانواده هیل، دست نیافته بودند. به نظر می‌رسد که حکایت چندین میلیون دلاری‌ها متفاوت باشد. برای مثال، جک ویتاکر از ویرجینیای غربی در سال 2002/ 1381، 315 میلیون دلار برنده شد. اما بعد، چنان که نشریه وال استریت می‌نویسد، از او دزدی شد، نوه‌اش در شرایطی عجیب و غریب جان خود را از دست داد و تنها 5 سال بعد یعنی در سال 2007/ 1386، اعلام کرد که حساب‌های بانکی‌اش خالی هستند.
اولین فرد عادی از نیوجرسی هم در اواسط دهه 1980/1360، برنده 5 میلیون دلار شد و از آن به بعد همیشه در محاصره دزدها و افرادی بود که می‌خواستند پول او را از او بگیرند. خودش در این‌باره گفته است: «همه، پول مرا می‌خواستند. دست همه به طرف من دراز بود».
البته هنوز زمان زیادی برای داستان خانواده هیل وجود دارد، اما دانشمندان از یک چیز مطمئنند، این که انتظار کشیدن برای چنین پولی از شادمانی ناشی از به دست آوردن آن خیلی قوی‌تر است،‌ چنان که استاد روانشناسی و عصب‌شناسی دانشگاه دوک، اسکات هویتل می‌گوید. وی می‌افزاید: «زمانی که شما پاداشی بالقوه را پیش‌بینی می‌کنید و انتظار آن را می‌کشید، سلول‌های عصبی مغز، ماده شیمیایی دوپامین بیشتری را ترشح می‌کنند. البته نکته ماجرا این است که این تغییر، گذرا است و برای مدت زمان طولانی باقی نمی‌‌ماند.»
احتمالا دلیل این که بسیاری به خرید بلیط‌های بخت‌آزمایی دست می‌زنند هم، همین بالا رفتن دوپامین در مغز در اثر انتظار یک پاداش زیاد است.
به گفته هویتل، سیستم پاداش مغز ما به دنبال شرایط گذرا است و یک حالت ثابت و ماندگار را نمی‌خواهد. به همین دلیل هم هست که وی، به خانواده هیل و سایر برنده‌های مبالغ کلان پیشنهاد می‌کند که به جای این که همه پولی که برنده شده‌اند را یک‌جا دریافت کنند، آن را در طول زمان بگیرند. بدین ترتیب، انتظار یک چک با مبلغ کلان در هر سال،‌ باعث می‌‌شود که سیستم پاداش مغز فعال بماند. هرچند خودش هم می‌گوید: «مدیریت کردن این موضوع به این روش، کار سختی است.»
اگر شما جای خانواده هیل بودید، با این اطلاعات،‌ حاضر می‌شدید جایزه خود را تقسیم‌بندی‌شده دریافت کنید یا می‌خواستید همه را یک‌جا بگیرید؟
 53272

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 261117

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 25
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • صبا IR ۱۵:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    329 4
    من حاضرم یک‌دهم این جایزه رو بگیرم و تضمین بدم که مغزم بهتر از قبل کار کنه! تازه کمک کنم مغز خیلی‌های دیگه هم بهتر از قبل عمل کنه...!
    • سیزان IR ۱۷:۱۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      132 3
      جواب دندان شکنی بود به دانشمندان!!! D-:
    • بدون نام IR ۲۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
      26 5
      بستگی به آدمش داره. آدمی که متوسط هوشش از هوش خیلی از آدما بیشتر خیلی بیشتر جنبه دریافت پول را داره. اون حس اطمنیانی که این پول قلنبه به آدم میده با هیچ چیز قابل مقایسه نیست.
    • محمد GB ۱۸:۱۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      5 4
      اتفاقا نکته اینه که شما اگه یک دهم اش رو بگرید هیچ مشکلی پیش نمیاد چون مغزتون باید با تغییر کوچکتری طتبیق پیدا کنه
    • شهروند IR ۲۱:۴۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۵
      5 8
      برای ما ایرانی ها که تموم زندگیمون پول هست آره همینجوره .
  • بدون نام IR ۱۷:۰۸ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    109 4
    این مطلب انگار برای دلداری دان به ما بود،اما به یاد داشته باشیم تو مملکت ما فقط با پول داشتن زندگی می کنی
  • امیر جهانگیر IR ۱۷:۲۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    59 11
    با همچین پولی میشه فقرو ریشه کن کرد...............:D
    • پوريا IR ۰۰:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
      24 2
      ميشه كلي به يارانه ايرانيا اضافه كرد!!
  • بدون نام IR ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    97 1
    300 میلیون دلار پول و میگیرن و به ریش اون کارشناسان محترم هم میخندن /اضطرابشونم برای IRS محترم هست که زنگ خواهد زد
  • بهرام GB ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    80 2
    وقتی دم در دانشگاه 700000000تومن ماشین میبینی ... که مال توئه افسرده میشی؟ یا اگه سالانه 1 بار سفر به دور دنیا کنی مغزت هنگ میکنه؟ احتمالا دانشمندان دستشون به این گوشته نرسیده میگن بو میده؟ یا اینکه از فرط فقر توهم زدن..
  • بدون نام IR ۱۹:۰۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    43 1
    قضیه کاملا برعکسه,منظور دوستان محقق این بوده که شما که نبردیدو دارین حصرت می خورین,احتمال افسرده شدن و یا حتی مرگ شما کاملا منطقیه !!!!
  • بدون نام IR ۱۹:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    53 1
    ببین چیه! این روانشناسا هم دارن می سوزن!
  • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    30 2
    900000000000 کجا 3000000000000 کجا
  • لطفی PL ۱۹:۵۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    35 2
    دانشمندها هم حسودی می کنند!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۴۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    17 1
    (حسرت) اینجوریه!
  • مصطفی IR ۲۲:۵۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    33 1
    اقا جان شما این پول رو به من بدید ... من دیوانه من خل وضع من روانی اصلا هر لقبی دوست دارید به من بدید بذارید مغزم هم هنگ بکنه برادران دانشمند .. ای خدا بده شانس
  • قانع! IR ۲۳:۱۹ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    13 1
    خب باشه به من زیاد ندید که افسردگی بگیرم 10-20 هزار دلار برام بسه
  • بدون نام IR ۲۳:۲۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۲
    22 1
    به نظر میرسد این زوج خوش شانس خیلی بهتر از گذشته به زندگی خود ادامه دهند حرفهای روانشناسان هم میتواند درست باشد و هم میتواند اشتباه باشد باید چند سال صبر کرد بعد به سراغ آنها رفت و وضعیت شان را بررسی کرد و دید که چگونه از نعمت پول زیاد استفاده کرده اند . امید است روزگار را به خوبی و خوشی بگذرانند و هیچ مشکلی هم برای آنها بوجود نیاید و نظریات بدبینانه روان شناسان هم مصداق عملی پیدا نکند .
  • قانع IR ۱۰:۱۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    25 2
    آقا من یه ماشین تولید داخل با یه آپارتمان 75 متری تو شهر خودم (نه تهران) و یه شغل مطمئن با حقوق متوسط و بیمه داشته باشم راضیم. بقیش پیشکش.
    • بدون نام IR ۱۱:۳۶ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
      17 2
      امر دیگه ای نیست؟
  • سوالات كارشناسي ارشد 92 IR ۱۳:۵۳ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۳
    14 4
    جلل الخالق. با اين همه پول مي خواد چيكار كنه ؟ البته دردسرشم كم نيست. از فردا تمام نسل هاي قبل و بعدش مي يان ازش پول مي گيرند. به دردسرش نمي ارزه :)
    • بدون نام US ۱۰:۳۲ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۶
      10 1
      مگر اینکه شما فامیلش باشین
  • V CH ۱۴:۲۵ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۴
    34 2
    بنده خدا کسی که 3,000,000,000,000 رو برداشته برده چه عذابی میکشه !!!
  • مهدی IR ۱۵:۰۷ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۷
    1 11
    دروغه
  • فرهاد IR ۱۱:۳۱ - ۱۳۹۱/۰۹/۱۹
    13 1
    والا یه بنده خدا 3000 میلیار تومن گیرش اومد، 75 میلیون آدم دچار اضظراب شدن! اون یکی داره حالشو میبره! مثال نقض ازین گنده تر!