براساس آخرین آمارهای ارائه شده توسط اوپک به نقل از منابع غیررسمی ایران آبان و آذرسالجاری روزانه 2 میلیون و 683 هزار بشکه نفت تولید کرده است.

 

آذرجزایری: این در حالی است که آمارهای رسمی اعلام شده از ایران نشان می دهد این میزان تولید حدود 3 میلیون و 708 هزار بشکه در روز است.
پیش از این وزیرنفت ایران اعلام کرده بود ایران روزانه 4 میلیون بشکه نفت تولید می کند.

 


براین اساس در صورت آنکه آمار منابع غیررسمی را مدنظر قرار دهیم ایران سومین کشور تولید کننده اوپک خواهد بود در حالیکه منابع رسمی حکایت از حفظ جایگاه دومین تولید کننده نفت اوپک توسط ایران دارد.
درعین حال این آمار نشان می دهد درحال حاضر عربستان بیش از تعهد خود در حال تولید است به نحویکه اگرچه به اوپک گزارش داده که روزانه 9 میلیون و 492 هزار بشکه تولید دارد اما منابع غیررسمی تاکید می کنند تولید نفت این کشور روزانه 9 میلیون و 673 هزار بشکه در روز است.
عراق نیز تاکید دارد روزانه 3 میلیون و 190هزار بشکه در روز تولید می کند درحالیکه آمار منابع غیررسمی حکایت از تولید 3میلیون و 174 هزار بشکه در روز دارد.

 


آژانس بین المللی انرژی در جدیدترین گزارش خود اعلام کرد: تولید نفت خام ایران در ماه نوامبر گذشته با کاهش 20 هزار بشکه ای به رقم 2 میلیون و 700 هزار بشکه در روز رسید. این افت تولید پس از جنگ ایران و عراق، در صنعت نفت ایران بی سابقه بوده است.
آژانس بین المللی انرژی در گزارش ماهانه خود نوشته است: کاهش تولید نفت ایران در ماه دسامبر به دلیل محدودیت های حمل و نقل دریایی و تشدید تحریم ها ادامه خواهد یافت. طی سالهای اخیر، تولید نفت ایران به طور متوسط 3.7 میلیون بشکه در روز بوده است، اما از اواخر سال 2011 افت تولید نفت در ایران آغاز شد.
آژانس بین المللی انرِژی همچنین پیش بینی کرد تقاضا برای نفت در جهان در سال 2013 نسبت به 2012، روزانه 865 بشکه افزایش یابد و رقم 90 میلیون و 520 هزار بشکه در روز را ثبت کند.

در مقابل وزیر نفت ایران در حاشیه نشست اخیر اوپک تاکید کرد که کاهش تولید و صادرات نفت ایران در قالب برنامه اقتصاد بدون نفت رخ داده و در این مسیر تحریم های غرب فرصت سازی کرده است. 

 

/31221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 263878

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علی US ۱۴:۱۴ - ۱۳۹۱/۰۹/۲۶
    0 3
    اگر اقتصاد بدون نفت مورد نظر می باشد چرا باید در طول برنامه پنجم علاوه بر سرمایه گذاری های میلیاردی گذشته 270 ملیارد دلار دیگر سرمایه گذاری شود.بهتر نیست نفت را تولید نکنیم و بر پایه نرخ بهره قیمت به روز آنرا در آینده مخحسبه کنیم
    • به این خاطر FR ۱۲:۴۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۰۲
      1 0
      در مورد حوزه ‎های مشترک نفتی نمی توان اینچنین کرد... چون همسایه های ما هم برداشت می کنند. اگر میشد توافقات دو یا چند طرفه در این موارد وجود می داشت میشد به پیشنهاد شما نیز فکر کرد اما الآن فکر نمی کنم توافقاتی در این زمینه آنچنان وجود داشته باشد. پس بهتر است از حوزه ‎های مشترک نفتی نفت تولید بشود.