رییس جمهور گفت: کسی که بمب میکروبی می‌سازد برای تسلط بر ملت‌ها،‌ آیا از او بعید نیست که بخواهد بیماری صادر کند و از فروش داروی آن پول در آورد. ما یادمان هست که در دفاع مقدس داروی اهدایی فرستادند و در آن داروها عامل بیماری هپاتیت بود.

به گزارش خبرآنلاین، محمود اجمدی نژاد در هجدهمین جشنواره تحقیقاتی علوم پزشکی رازی خطاب به پزشکان و دست اندرکاران نظام سلامت گفت: شما منابع بیماری‌زا و مسائلی که سلامت انسان را به خطر می‌اندازد می‌شناسید. بخشی از آنها محیطی هستند، بخشی در هوا و بخشی در تنش‌ها و فشارهاست و بخش اصلی آن در خوراک است و جامعه پزشکی ما فیلتر و دروازه‌بان خوراک مردم هستند.

رییس‌جمهور غذاهای فست‌فودی را از جمله عوامل اصلی تولید بیماری‌های پیچیده عنوان کرد و گفت: مثلا خوردن بیش از اندازه گوشت گاو نیز باعث بیماری می‌شود و اگر من مثلا این موضوع را بیان کنم می‌گویند که گوشت گاو کم آمده است و می‌خواهد آن را جبران کند در حالی که شماها باید در این زمینه برنامه‌ریزی کنید و به مردم آموزش دهید.

احمدی‌نژاد با اشاره به مبادلات دارو در بازار جهانی که بالغ بر 370 میلیارد دلار است، اظهار کرد: این آمار یا نشان می‌دهد که هزینه سلامت و درمان خیلی بالا رفته است یا این‌که مردم یاد گرفته‌اند که برای سلامتی خود هزینه بیشتری کنند و اگر این دومی باشد، امر مثبتی است.

او گفت: کار پزشکی در دنیا به عنوان تجارت شناخته می‌شود و ادبیات آن اینگونه است، صادرات 370 میلیارد تجهیزات پزشکی در عرصه دنیا همین‌جوری ایجاد نشده است، من اطلاع دارم که برخی از بیماریها در کشورها منتشر می‌شود برای این که برخی از داروها فروخته شود و این افرادی که اقدام به چنین کارهایی می‌کنند از نظر اخلاقی و انسانی سقوط کردند.

وی اضافه کرد: کسی که بمب اتمی و میکروبی برای تسلط بر کشورها و منابع اقتصادی آنها می‌سازد آیا اهل این نیستند که برای کسب پول بیماری به کشورهای دیگر صادر کند. در زمان جنگ تحمیلی داروی اهدایی می فرستادند که در برخی از آنها عامل هپاتیت بود.

وی با اعتقاد بر این‌که جنگ میکروبی اکنون در دنیا جریان دارد،‌گفت: 40 سال مصرف روغن‌ با ترانس بالا تبلیغ می‌شد و این روغن‌ها به تدریج جایگزین روغن طبیعی کشور شدند و بعدا مشخص شد که این روغن‌ها عامل بیماری‌ هستند و به مرور سعی شد که حذف شوند. چه کسانی آنها را برای ما فرستادند؟ کسانی که به راحتی آدم می‌کشند، آیا نمی‌توانند پنهانی آدم بکشند؟

در این مراسم که در سالن همایش‌های بین‌المللی دانشگاه شهید بهشتی برگزار شده بود، با حضور رییس‌جمهور و طریقت منفرد سرپرست وزارت بهداشت از 34 تن از برگزیدگان این جشنواره تجلیل شد.

همچنین پیش از صحبت‌های رییس‌جمهور، سرپرست وزارت بهداشت و دو تن از اساتید دانشگاه به ایراد سخنرانی پرداختند.

 

بخش هایی از سخنان رییس جمهور را به نقل از ایسنا و فارس بخوانید؛

- شما باید در ارتباط با مواد خوراکی فیلتر و دروازه‌بان در کشور باشید و با اشاره به متعالی بودن کار پزشکی، ما نمی‌خواهیم در ارتباط با پزشکی، تفکر کسانی را داشته باشیم که در واقع نقش تاجر سلامت مردم را ایفا می‌کنند. این نوع تفکر کمال‌آفرین نیست.

- شما باید در بخش سلامت مردم قاطع باشید و اگر کالایی مضر است با وجود آنکه رییس‌جمهور یا بالاترین قاضی کشور دستور آن را داده باشد، نباید کوتاه بیایید. حتی اگر این کالا مال پسر فلان آقا یا فلان شخص باشد و به زور تبلیغات فشار آورند، شما باید محکم بایستید و از سلامت مردم مراقبت کنید.

- در حوزه بهداشت و درمان کارهای خوبی در حال انجام است و پیشرفت در این زمینه در حال گسترش است و ما هر روز خبرهای خوبی در عرصه پزشکی و پیشرفت کشور در این عرصه می‌شنویم، ان‌شاءالله به جایی برسیم که هر روز چندین خبر خوب در این زمینه بشنویم.

- لذت انسان بودن زمانی به طور واقعی در کام انسان می‌نشیند که سلامت باشد، در واقع سلامت عامل اول برای بهره‌مندی از بقیه نعمت‌های الهی است و اگر سلامت نداشته باشد، دیگر لذت‌ها برای او بی‌معنی است.

- همیشه بشر نسبت به سلامت خود اهتمام داشته است، در دوره‌های طولانی و در مناطقی از دنیا به دلیل فقر یا جهل، سرمایه‌گذاری و همت لازم برای سلامت انسان در نظر گرفته نشده است.

- پیشرفت‌های کشور در زمینه بهداشت و درمان باید با همین سرعت ادامه پیدا کند، ما باید از دستاوردهای علمی بشر در قالب برنامه‌ریزی‌های خود استفاده کنیم و ما هیچ دستاورد علمی مفید بشری را نفی نمی‌کنیم.

- وقتی که پیشرفت‌های کشور در عرصه‌های گوناگون با کشورهای منطقه مقایسه می‌شود، احساس خوبی به من دست نمی‌دهد، چرا که اینجا ایران است و اگر بخواهیم در این سطوح خودمان را مقایسه کنیم، هیچگاه به جایگاه شایسته خود نائل نمی‌شویم و معتقدم ما باید خود را با بالاترین‌های عالم مقایسه کنیم، البته این به معنای کوچک شمردن دیگران نیست، بلکه در راستای توجه به توانمندی‌های ملت ایران است؛ چرا که ملت ایران دارای ظرفیت بسیار زیادی است و سرعت رشد علمی ما در دنیا نیز در جایگاه خوبی قرار دارد.

- ما می‌توانیم خود را به طراز جهانی برسانیم و حتی از آن جلوتر بزنیم.

- اکنون با یک اقدام غیرانسانی ما را در این عرصه (دارو و تجهیزات پزشکی)تحریم کرده‌اند و حتی اگر این تحریم‌ها نیز صورت نمی‌گرفت، ما باید سرمایه‌گذاری‌های لازم را در این زمینه می‌کردیم و با دانش دانشمندان و پژوهشگران خود در این عرصه به پیش می‌رفتیم و خوشبختانه امروز اعلام کردند که قرار است تا پایان بهمن ماه از 30 داروی نوترکیب در کشور رونمایی شود و این نشان دهنده توانمندی‌های کشور در این عرصه است.

- ما در کنار استفاده از روش‌های موجود درمان در دنیا باید از طب سنتی و طب ایرانی به نحو احسن استفاده کنیم؛ چرا که تجربه تاریخی در گذشته به ما می‌گوید که این طب بهترین راهی است که با طبیعت انسان سازگاری دارد و از عمق و دانش بالایی نسبت به بدن انسان و کارکرد بدن انسان برخوردار است. باید از این طب که در واقع سرمایه این سرزمین است به نحو احسن استفاده کنیم.

(با اشاره گسترش دانشکده‌های طب سنتی در دانشگاه‌های علوم پزشکی) مطمئن هستم اگر توجهات لازم به این بخش بشود، این بخش سرعت رشد خوبی خواهد داشت؛ چرا که در این سرزمین ریشه دارد.

- تاکنون 1700 گیاه دارویی در ایران شناخته شده است و بیش از 800 تای آنها ثبت شده است و این سرمایه عظیمی است که در کشور وجود دارد و ما می‌توانیم حتی صادرکننده اینگونه داروها باشیم چرا که پایه آن را در کشور داریم. وزارت بهداشت و دانشگاه‌ها باید از این موضوع حمایت کنند و دولت نیز حمایت‌های لازم را در این عرصه خواهد داشت.

- بیمارستانی را نیز به دانشکده‌های طب سنتی اختصاص بدهیم تا دانشجویان و پزشکان این رشته در آن مشغول به کار شوند و محل مراجعه مردم نیز باشد و منابع لازم نیز برای آن فراهم شود.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 270894

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 9 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • نوید US ۱۴:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    120 5
    منظورش اینه که اگه گوشت گرونه،مجبور نیسنید بخورید!!
  • بدون نام IR ۱۵:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    60 11
    باسلام خدمت رییس محبوب باید به استحضار برسانم خداوکیلی گوشت کجا بوده به این قیمت که بنده کارمند 500 ت حقوق بگیر با این اجاره و............................بتوان 3ماه یکبار یک کیلو بخرم
  • بدون نام RU ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    45 11
    باسلام من کارمند 500ت حقوق با این اجاره کجا میتونم گوشت بهاین گرونی تهیه کنم
  • بدون نام IR ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    42 2
    دکتر گوشت کجا بوده که مردم بخورن شما ناراحت نباش خود به خود این مشکل بیماری حل شده
  • بدون نام US ۱۸:۵۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    37 1
    میشه لطفا میزان بیش از حد را مشحص کنید. با این اوضاع بیش از یک کیلو در سال بیش از حد می باشد
  • مقيمي IR ۱۹:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    44 1
    متشكريم كه با گران كردن گوشت گاو مارا از بيمار شدن نجات داديد.
  • ناشناس IR ۲۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    19 5
    مرغها را هم طوری از ویترین مرغ فروشی ها پراندند که جزء ارزاق (اجناس) لوکس قرار گرفته اند.
  • بدون نام IR ۲۱:۵۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۶
    19 0
    دکتر دارو داد
  • بدون نام IR ۰۱:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    11 0
    من عاشق این مسئولان مسئولیت پذیر و دلسوز هستم... خب نخورید دیگه! مریض میشید....
  • فرهاد IR ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    8 0
    یادش بخیر قدیما (!!!!همین اوایل 90!!!!) که گوشت میخریدم، میگفتن گوشت گاو تب مالت میاره (عرف میگفت، حقیقت نداشت) برا همین بیشتر گوشت گوسفند میخریدم، اونم کیلو 5000 تومن، حالا گوشت گاو هنوز تب مالت میاره، ولی بال مرغ میخریم!
  • بدون نام EU ۰۸:۱۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    11 0
    به جای این حرف ها جلوی سوء استفاده ها در بازار دارویی کشور را بفرمایید بگیرند. چرا شرکت های پخش دارویی در بورس نیستند ؟
  • رحيم IR ۰۹:۲۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    11 0
    دكتر جان يه سوال : ما كه خون دل زياد ميخوريم ضرر نداره برامون ؟
  • بدون نام IR ۰۹:۲۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    6 0
    ممنون که بازم به فکر مردم هستی
  • بدون نام IR ۱۳:۰۷ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    2 1
    ببينم كدام مريضي ها را در جامعه ميتوان عمدا سرايت داد ناراحتي قلبي سكته درد استخواني ارتروز يا مثلا سرما خوردگي كه شايع ميشه و بعدشم داروه بيخاصيتن و نميشه جلوي شيوعش رو گرفت
  • hamid IR ۱۴:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۷
    5 5
    اینهمه خداییش خداییش میکنین یه دفعه هم خداییش نظر واقعی بدین. پول گوشت نداری ولی پول اینترنت داری؟
  • بدون نام IR ۰۰:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۹
    2 0
    خب به نظر شما این بیماری مهلک سرطان را که تقصیر پارازیت ها و بنزین های آلوده است را کی منتشر میکنه؟