ماموریت اصلی وزارت بهداشت در دو سال پایانی دولت دهم، اجرای پزشک خانواده بود. مجلس هم تا توانست با برنامه پزشک خانواده همراهی کرد و ردیف بودجه برایش گذاشت. اما به دلایل محتلف عملا به نتیجه نرسید.

امید کریمی: مرضیه وحید دستجردی، وزیر برکنار شده بهداشت، تاکید فراوانی بر اجرای پزشک خانواده داشت و حتی از نسخه 02 این برنامه هم رونمایی کرد.

البته بیش از یک سال پیش، محمود احمدی نژاد، از وزارت بهداشت خواست تا برنامه پزشک خانواده را تا پایان دولت دهم در تمام ایران اجرا کند. این اصرار وزارت بهداشت و رییس دولت بر اجرای پزشک خانواده، پس از شروع برنامه پزشک امین تامین اجتماعی جدی شد و وزارت بهداشت هم بر آن اصرار کرد تا حدی که مجلس هم در بودجه سال 91، 6 هزار میلیارد تومان برای رایگان شدن درمان در بیمارستان های دولتی پیش بینی کرد، به شرطی که مرحله دوم هدفمندی یارانه ها اجرا شود. همین بودجه ای بود که می توانست وزارت بهداشت را در اجرای پزشک خانواده همراهی کند.

اما نه تنها این بودجه تامین نشد و دولت اجرا نشدن مرحله دوم هدفمندی یارانه ها را بهانه اختصاص ندادن این بودجه به وزارت بهداشت عنوان کرد که حتی بودجه پزشک خانواده هم کاملا اختصاص پیدا نکرد و عملا وزیر بهداشت از مجلس خواست ردیف بودجه تازه ای برای پزشک خانواده به این وزارتخانه بدهد: "لازم است مجلس شورای اسلامی فصل جدیدی از بودجه را مشخص کند و در اختیار حوزه سلامت قرار دهد تا طرح پزشک خانواده در همه مناطق اجرایی شود." (اینجا را بخوانید)

پزشک خانواده برای یک سال بودجه ای حدود 3750 میلیارد تومان می خواهد. این درحالی بود که تنها 800 میلیارد تومان تا زمان وزارت دستجردی برای پزشک خانواده تامین شده بود.

در همین زمان وزارت بهداشت در بحران دارویی گیر افتاد و مشغول رفع و رجوع این معضل شد. اما خانم وزیر که برکنار شد، محمدحسن طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت گفت با پزشک خانواده تربیت شده است و به آن اعتقاد کامل دارد و تلاش می شود برنامه پزشک خانواده را در شش ماه باقی مانده به پایان دولت به سرانجام برساند. اما با کدام بودجه؟

گویا مانند دارو که با رفتن دستجردی و باقر لاریجانی خبر به سامان رسیدنش به گوش می رسد، پزشک خانواده هم پولدار می شود. این خبری است که سیدعبدالله عمادی، معاون رفاه اجتماعی وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی داده است.

او به ایسنا گفت: "رییس جمهور دستور اختصاص اعتبار به برنامه پزشک خانواده داده است. رییس جمهور برای اجرای برنامه پزشک خانواده عزم جدی دارد. برای ادامه اجرای پزشک خانواده در انتظار ابلاغ سیاست‌های وزارت بهداشت هستیم."

عمادی با اشاره به جلسه مسئولان وزارت رفاه با سرپرست وزارت بهداشت، گفت: طریقت منفرد خود از مبدعان طرح پزشک خانواده بوده و برای اجرای این طرح مصمم است.

 

پزشک خانواده را تا پایان دولت اجرایی کنید

محمود احمدی نژاد، رییس جمهور، چند روز پیش در دیدار با مسوولان وزارت بهداشت و روسای دانشگاه های علوم پزشکی درباره پزشک خانواده گفت: یکی از مهمترین طرح‌های حوزه سلامت که باید از سوی دانشگاه های علوم پزشکی پیگیری شود اجرای طرح پزشک خانواده است. پزشک خانواده طرحی نیست که برای آن 40 هزار نفر را استخدام کرد و دولت به آن بودجه بدهد بلکه به معنای آن است که نظام سلامت را آنگونه طراحی کنیم که هزینه‌های دولت، بیمه‌ها و مردم در این حوزه بهینه شوند. اگر طرح پزشک خانواده بصورت کامل اجرا شود حتماً هزینه های سرانه بهداشت درمان کاهش یافته و درآمد خادمان این حوزه افزایش می‌یابد."

او از متولیان سلامت خواست تا مراحل آغازین فرایند اجرای طرح پزشک خانواده و حرکت بسوی نظام پایش سلامت ملی را تا شش ماه آینده عملیاتی کنند (اینجا را بخوانید).

البته پس از شروع فعالیت طرقت منفرد در وزارت بهداشت، از او نقل شد که گفته است پزشک خانواده اجرا نمی شود، چون پول ندارد. البته این نقل قول به سرعت تکذیب شد، اما هرچه که هست، نشان می دهد وزارت بهداشت برای پزشک خانواده پولی ندارد و چشم به دستان دولت دارد.

البته یک روز پس از خواسته احمدی نژاد برای اجرای پزشک خانواده، حسن امامی رضوی، معاون درمان وزارت بهداشت از تحول در این برنامه خبر داد و گفت: با دستور جدی رئیس جمهوری مبنی بر پیشرفت برنامه پزشک خانواده در 6 ماه باقیمانده از فعالیت دولت دهم، پیش بینی می‌شود تحولات جدی را در این برنامه شاهد باشیم.

او گفت: با توجه به تجربه و نظرات کارشناسی سرپرست وزارت بهداشت،تغییراتی در دستورالعمل اجرایی برنامه پزشک خانواده ایجاد می‌شود.

امامی رضوی پیش از این گفته بود تامین منابع اعتباری طرح پزشک خانواده بر عهده وزارت تعاون، کار و رفاه‌اجتماعی است.

نکته اینکه در سال های گذشته، مهمترین دلیل کند شدن و در برخی مواقع، توقف طرح پزشک خانواده، همراهی نکردن وزارت رفاه سابق و کار، تعاون و رفاه اجتماعی فعلی و البته سازمان تامین اجتماعی برای تامین بودجه این طرح و اختلاف وزارت بهداشت با آنها بوده است. حتی در دولت گذشته، یکی از معاونان وزیر بهداشت، قربانی این اختلاف شد.

اما اکنون که طریقت منفرد با سابقه حضور در تامین اجتماعی و ارتباطات مختلف در این سازمان به وزارت بهداشت آمده است، به هرحال باید انتظار باز شدن گرهی از گره های کور را نجات نظام سلامت ایران بنشینیم؛ شاید فرجی شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 269923

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 5 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 4
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام DE ۱۱:۳۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    19 49
    مگر دادن یا ندادن اعتبار به تصمیم شخص رئیس جمهور بستگی داره؟! پس مصوبات مجلس، هیات وزیران و معاونت برنامه ریزی برای چه هستند؟!
  • بدون نام EU ۱۴:۲۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    23 2
    باز هم تعجیل ریئس جمهور در اجرای طرح های بدونه کارشناسی!!!!! من فقط از رئس جمهور این سئوال را دارم ،چطور امکان دارد وزارتخانه های مسئول اجرای طرح پزشک خانواده که از بازپرداخت بدهیهای خود به بخش خصوصی عاجز هستند و نمی توتنند آن را مدیریت کنند ،چگونه میخواهند طرحی به گستردگی را در مدت آزمایشی آن هم جواب خوبی نداده آن را مدیریت کنند!!!!!!!!!!! ای کاش این همه شتاب در کار نبود و کارشناسی بیشتر انجام میشد و واقعبینانه برنامه ریزی میشد
  • بدون نام EU ۱۶:۲۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۲
    3 0
    پزشک خانواده از خیلی از دنیا وجود داره و دکتر منفرد و دیگران هم ابداع ش نکرده اند .
  • کامران IR ۱۴:۴۱ - ۱۳۹۱/۱۰/۲۴
    2 0
    سلام یک نمونه ی ساده از قیمت داروها را ارایه می دهم. دیروز یک بسته ی مولتی ویتامین با قیمت روی جعبه ی 3500 تومان را از داروخانه خریداری نمودم. اما با اینکه طبیعتا این دارو به تازگی تولید شده و قیمت بر روی آن ثبت شده است، قیمت فروش آن 7300 تومان بود. این قیمت یک داروی بسیار ساده و البته داخلی است. حال از خود بپرسیم قیمت واقعی داروهای بیماری های خطرناک که اکثرا خارجی هم هستند، در چه وضعی می باشد. البته هیچ مشکلی در کشور نیست و همه خوشحال و شادمانند. دولت خدمت گزار، مردم راضی و نظام پایدار. مگر نه؟