کمتر از یک هفته پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، وزیر بهداشت، دولت دستور داده است که داروهای وارداتی از گمرک ترخیص شود.

امید کریمی: بحران دارویی در ایران پس از نوسانات ارزی و کشمکش های وزارت بهداشت و دولت، منجر به برکناری وزیر بهداشت شد.

خانم وزیر از زمانی که به اختصاص ندادن ارز مرجع به دارو اعتراض کرد، از بانک مرکزی هم خواست که ارز دارو و تجهیزات پزشکی را برای ترخیص داروهای وارداتی تامین کند.

او ابتدای آبان ماه گفت: "مقدار زیادی دارو در گمرک مانده است، ارز در اختیار شرکت‌ها نبوده و نتوانستند داروها را ترخیص کنند. امیدواریم بانک مرکزی همت خود را تسریع کرده تا هر چه سریعتر داروها و ملزومات مورد نیاز از گمرک ترخیص شوند و بخش‌های جراحی قلب، چشم و ... چشم به راه ترخیص این ملزومات هستند."

البته در نیمه آذرماه ماه دستجردی خبر داد که 70 میلیون دلار ارز تامین شده و به همین اندازه دارو و تجهیزات پزشکی از گمرک ترخیص شده اند. هرچند این مقدار یک چهلم ارز مورد نیاز برای دارو و تجهیزات پزشکی بود.

سه هفته بعد هم خانم وزیر برکنار شد. این درحالی بود که او در هفته نخست دیماه، توانسته بود بیش از یک میلیارد یورو برای دارو بگیرد و با ارزهای پیشین، سر جمع یک میلیارد و 700 میلیون دلار ارز مرجع برای دارو و تجهیزات پزشکی از بانک مرکزی و وزارت نفت تامین کند. هرچند نیاز کلی بازار دارویی ایران، 2.5 میلیارد دلار است.

همچنین دو روز پیش داریوش افشار، نایب رئیس اتحادیه واردکنندگان دارو به فارس گفت: با وجود واریز تمام مبلغ ریالی سفارشات دارو به بانک مرکزی هنوز ارز مرجع برای این سفارشات با گذشت ۳ ماه اختصاص نیافته است و اگر وزارت بهداشت نامه نمی‌زد گمرک هیچ دارویی را ترخیص نمی‌کرد.

به گفته او در گذشته برای گشایش اعتبار اسنادی و سفارش کالا با پرداخت 10 درصد قیمت یک سفارش در بانک‌های عامل کشور کار انجام می‌شد ولی از ۳ ماه پیش طی بخشنامه بانک مرکزی باید 100 درصد وجه ریالی هر سفارش از سوی واردکننده برای انجام گشایش اعتبار واریز شود بدون آنکه ارز آن تأمین شده باشد.

 

دارو فوری ترخیص شود

اما کمتر از یک هفته پس از برکناری مرضیه وحید دستجردی، اما دولت به گمرک دستور داده است داروهای وارداتی را ترخیص کند. این خبری است که گمرک اعلام کرده: "گمرک ایران دستور جدید دولت برای ترخیص سریع دارو و تجهیزات پزشکی را به گمرکات سراسر کشور ابلاغ کرد. دستور جدید ترخیص فوری داروها و تجهیزات پزشکی وارداتی به دلیل اهمیت و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات مورد نیاز پزشکی، صادر شده است.

در این دستور که مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه گمرک ایران آن را ابلاغ کرده، آمده است: نظر به اهمیت موضوع و حیاتی بودن بسیاری از داروها و تجهیزات پزشکی خواهشمند است دستور فرمایید انجام تشریفات گمرکی این قبیل کالاها در اولویت قرار گرفته و تمهیدات لازم در جهت پیشگیری از بروز هرگونه وقفه و تسریع در ترخیص آنها اندیشیده شود."

نکته اینجاست که محمود احمدی نژاد در گفتگوی مستقیم خود که هفته گذشته انجام شد، گفت: "دولت ارز دارو را داده است و این مشخص است و من آمار شرکتهایی که به آنها ارز داده شده است را نیز دارم. باید ببینیم اشکال کار کجاست و اگر دیگران را متهم کنیم مشکل حل نمی‌شود. البته مسائل مرتبط با این موضوع قرار شد بررسی شود و اگر لازم باشد ارز بیشتری نیز می‌دهیم؛ چرا که سلامت مردم برای ما مهم است." (این فیلم را در همین رابطه ببینید)

 نکته اینکه امروز محمدحسن طریقت منفرد، سرپرست وزارت بهداشت در نخستین اظهار نظر رسانه ای خود در پاسخ به این سوال که آیا شش ماه مهلت باقی مانده تا پایان دولت فرصت کافی برای انجام برنامه هاست، گفت: "6ماه که سهل است، حتی در 6 دقیقه هم میشود خیلی کارها را کرد. باید حداکثر تلاشمان را انجام دهیم."
البته نه در شش دقیقه اما در کمتر از ۶ ساعت پس از این اظهار نظر، حداقل بخشی از مشکل دارو و تجهیزات پزشکی برطرف شد.

4747

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 267826

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 14 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 17
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۱۶:۰۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    این یعنی نوع اداره کردن مملکت بسبک ایرانی
    • بدون نام IR ۱۹:۳۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
      16 0
      عین این قضیه رو توی تامین اجتماعی هم داشتیم. یعنی با ما باش یا نباش
    • بدون نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
      7 0
      این منفی های کیلویی از کجا دارن میان؟؟؟
  • بدون نام IR ۱۶:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    خوب سناریو مشخصه.
  • عبداله IR ۱۶:۴۴ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    21 51
    کرامات و مسایل دولت جناب آقای احمدی نژاد به جای خود محفوظ! اما شما چرا بلانسبت پرت وپلا منتشر می کنید؟ از کی تا به حالا برای "ترخيص کالا از گمرک" نیاز به ارز است که بخواهد مرجع یا غیر مرجع بوده باشد؟! اگر کالا در گمرک باشد یعنی فروشنده آن را به ایران ارسال کرده است و مشکل ترخیص از گمرک یا مجوز است که خود وزارت بهداشت می دهد یا پول حقوق گمرکی! البته چند روزی به خاطر عدم اجازه ترخیص به کالاهای وارد شده با ارز آزاد (صرافی ها و ...) ، برخی کالاها در گمرک معطل ماندند ولی بیشتر از آن نشد. مشکل خانم دکتر وحید با دولت بخشهای گوناگونی می تواند داشته باشد ولی در بخش ارز دارو و تجهیزات پزشکی احتمالا مشکل این بوده که وزارت بهداشت می خواسته " گروه اولویتی" کالاهای وارداتی را خودش تعیین کند نه بازرگانی.
    • امير IR ۱۹:۱۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
      11 1
      دوست عزيز به نظرم كلا شما چيزي درباره واردات نميدونيد!!! چه دليلي هست وقتي اطلاعات نداريد نظر ميديد؟؟؟؟ به طور معمول 30 درصد پول رو شركت هاي خارجي ميگرند جنس تا گمرك مياد بعد بايد مابقي رو بديد تا جنس رو آزاد كنن و الا جنس مرجوع ميشه 30 درصد پولم بهتون بر نميگرده!!!
  • بدون نام IR ۱۷:۰۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    98 93
    پدر من آلزایمر و پارکینسون دارد، داروهایش را با زحمت از کویت و دیگر جاها با هزینه گزاف تهیه میکنیم. واقعا واقعا واقعا برای این مسئولین متاسفم و مطمئنم که هم در این دنیا و هم در آن دنیا پاسخ اعمالشان را می بینند. اگر حال و روز این بنده های خدا که مریضند را ببینید میخواهید حالا حالاها گریه کنید....
    • بدون نام IR ۱۲:۴۳ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
      6 0
      برای چی اینقدر منفی داده شده بیچاره درد دلشو گفته...
  • بدون نام NL ۱۸:۲۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    آخه مسلمونا با هر چیزی برخورد ساسی میکنید!!!!...حداقل با جون و سلامتی مردم اینکارو نکنید!!!... خدا شاهده حدود 1 ماه پیش در یکی از داروخانه ها شخصی رو دیدم که آمپولی را گرفت که بابت آن دو میلیون پول داد و وقتی پرسیدم گفتند آمپول شیمی درمانیه که البته قیمته آزادش بود ول با دفترچه چهارصد هزار تومن میشه...خدا نکنه برای کسی پیش بیاد ولی آیا همان چهارصد هزار تومن هم کسی از پسش بر میاد؟! تو رو قرآن تو رو به هر چیزی که میپرستید حداقل با سلامتی مردم بازی نکنید!!! ((خبر آنلاین هم که فکر نمیکنم این نظرو قراربده))
    • بدون نام IR ۰۸:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
      15 0
      این منفی ها چیه؟ یعنی غیر از اینه که این هم وطنمون گفتن؟
    • بدون نام IR ۱۴:۱۹ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
      8 0
      واقعا کدامین مرفهان بی درد این منفی ها رو زدند ؟
  • اميد IR ۱۸:۵۵ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    85 84
    مشابه روي كار اومدن مرتضوي در سازمان تامين اجتماعي،كه يك دفعه بدنبال نصبش ميلياردها تومان پول جهت تسويه حساب بدهي ها ازجمله مطالبات مراكز تشخيصي ودرماني تامين اجتماعي،به اين سازمان واگذارشد،
  • منتقد IR ۲۱:۲۶ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    7 1
    سلام بابا پول هست ، ارز هست ، طلا هست ، ماشا الله همه چيز در اين كشور به وفور يافت ميشه . ولي نميدونم اين بچه بازيها چيه !!!!!!!! اين دولت مثل بچه هايي كه لجبازي مي كنند رفتار مي كنه . با اين كارها مردم از نظام و انقلاب دلسرد ميشن . تو به خدا و هر كسي كه مي پرستيد به فكر اين ملت و مردم باشيد. به اميد ايراني آباد!!!!!!!!!!!!
  • بدون نام IR ۲۱:۳۲ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    2 0
    کاش اولین دستور الزام به شفافیت شرکتهای دارویی بود
  • بدون نام IR ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    6 0
    خدا روزی کسی نکنه تو دارو خانه ها پرسه بزنه برای پیدا کردن دارو اونم ساخت ایران(بایوویدین ساخت باختر شیمی)
  • ایران IR ۲۳:۲۸ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۲
    11 0
    کسی بفکر این ملت هست؟؟؟؟؟؟؟؟؟
  • مسعود IR ۰۱:۴۰ - ۱۳۹۱/۱۰/۱۳
    10 1
    فكرشو بكنيد توي اين سرماي سوزان اون دوردستا، توي اون روستاهايي كه مردمانش براي سير كردن شكم بچه ها به هر دري ميزنن اونجايي كه وسيله نقليه و ماشين نميتونه رفت و امد كنه يكي نياز به داروي نه چندان كميابي كه اين روزها از كيميا هم گرانتر شده ، اون هم اگه پيدا بشه ، روز قيامت جواب خدارو چي بايد داد ؟؟؟ مسولين دلسوز ، فكر كنين اون پيرمرد يا پيرزن نيازمند و درمانده يه نسبتي هم با شما داره ، ملت ما مثل يه خانوادست ، حالا كه پدري دلسوز داريم چرا ما برادر خواهرا اين وضع زندگي و معيشتمونه