آخرین دور از مذاکرات ایران و 1+5 در 30 خردادماه در مسکو برگزار شد.

نسرین وزیری: در هشت ماه گذشته بارها و بارها طرفین نسبت به ادامه مذاکرات ابراز امیدواری کرده و گاهی هم برای یکدیگر خط و نشان​هایی کشیده​اند. از یکسو جمهوری اسلامی ایران، به کشورهای شش گانه هشدار داده است که در صورت تامین منافعش مذاکرات را سودمند می داند و از سوی دیگر 1+5 مدعی است که ایران باید همه توافقات را بپذیرد و فعالیت هسته​ای خود را به شکل صلح آمیز ادامه دهد. اصرار ایران بر صلح آمیز بودن این فعالیت​ها اگرچه با تایید بازرسان آژانس روبرو شده اما عموما از سوی کشورهای شش گانه انکار می​شود.
در آخرین دور مذاکرات هر یک از طرفین بسته​های پیشنهادی را ارایه کرده و تاکید داشتند که این بسته​ها باید محور مذاکرات قرار گیرد و همین امر منجر شد که برخی این دور از مذاکرات را بدون نتیجه عنوان کنند. طرفین توافق کردند که برای درک فهمی تازه از درخواست​های یکدیگر بسته​های پیشنهادی در نشست کارشناسان، سپس نشست معاونان و بعد در نشست سرپرستان مذاکره کننده ارشد هسته​ای ایران و1+5 یعنی سعید جلیلی و کاترین اشتون بررسی کنند.
 در حالی که اخبار منتشره از محتوای نشست​های مذکور کلی و غالبا با ابراز امیدواری​هایی نسبت به آینده بهتر همراه بود، هرازگاهی شاهد تحریم​های جدید اروپا و آمریکا علیه ایران بودیم و تعویق پیاپی زمان و مکان آن. اگرچه زمانی مسکو، استانبول و بغداد به عنوان همسایه​های تهران، پیشنهاد می​دادند که میزبان مذاکرات ایران با 1+5 باشند اما این روزها دامنه میزبانان مرزهای آسیا را در نوردیده و به اروپا و آفریقا رسیده است. در دو هفته گذشته بود که قاهره پیشنهاد میزبانی مذاکرات را مطرح کرد و امروز هم قزاقستان، ترکیه، سوئد و سوییس برای میزبانی اعلام آمادگی کرده​اند.
آنگونه که ایسنا نوشته است، صبح امروز پایگاه خبری ال‌مانیتور با بیان این که گری سیمور، یکی از اعضای کلیدی تیم مذاکراتی آمریکا با ایران عزم رفتن کرده است به نقل از منابع دیپلماتیک گزارش داد که دور جدید مذاکرات ایران و 1+5 ممکن است در قزاقستان برگزار شود.
این در حالی است که به گفته وزیر امور خارجه تاکنون زمان و مکان جدیدی برای مذاکرات ایران و 1+5 بین دو طرف توافق نشده است. علی‌اکبر صالحی در کنفرانس خبری با همتای عمانی خود در واکنش به این که منابع دیپلماتیک در رسانه‌های غربی اعلام کردند هفته آخر فوریه مذاکرات در قزاقستان برگزار می‌شود، تنها به بیان این نکته اکتفا کرد که تا این لحظه هنوز مکان و زمانی به طور دقیق و روشن توافق نشده است، البته رایزنی‌ها ادامه دارد و امیدوارم هر چه سریع‌تر در این‌باره توافق حاصل شود.
به گزارش ایسنا، وی افزود: بارها گفته‌ام و آقای جلیلی هم اعلام کرده‌اند ما هیچ‌گاه خواستارتوقف مذاکرات نبوده‌ایم و همواره بر ادامه آن تاکید داشته‌ایم تا به نتیجه مرضی‌الاطرفین برسد؛ اما این طرف مقابل بود که به دلایل مختلف مذاکرات را معلق کرده است. متاسفانه آن‌ها با استفاده از قدرت رسانه‌یی به طوری القا می‌کنند که انگار ایران است که از مذاکرات فرار می‌کند در صورتی که در حقیقت این‌گونه نیست. معمول بود که مذاکرات در سوییس برگزار می‌شد تا این که ایران یک‌بار استانبول را پیشنهاد کرد و دو دور مذاکرات در آن‌جا مطرح شد و بعد از آن در بغداد و سپس مسکو. در حال حاضر کشورهای متعددی برای میزبانی این مذاکرات از جمله قزاقستان، ترکیه، سوئد، سوییس و کشورهای دیگری اعلام آمادگی کرده‌اند.
اگرچه تا کنون عنوان شده بود که مصری​ها پیشنهاد میزبانی این نشست را داده​اند اما صالحی با اشاره به سفر اخیرش به قاهره گفت: درآن‌جا با همتایان خود مطرح کردم که اگر آمادگی دارند ما فکر می‌کنیم با توجه به جایگاه مصر در منطقه و جهان می‌تواند مکان مناسبی برای برگزاری مذاکرات باشد و این درخواست را از طرف آقای جلیلی مطرح کردم و دوستان ما هم در مصر آن را پذیرفتند و با خوشحالی اعلام کردند که آمادگی دارند اما ضرورت داشت تا 1+5 هم این پیشنهاد را بپذیرد اما گویی طرف 1+5 تا به امروز با این پیشنهاد موافقت نداشته است.
مجتبی امانی مسوول دفتر حافظ منافع ایران در مصر هم صبح امروز با بیان اینکه هنوز مکان مذاکرات ایران و 1+5 قطعی نشده است، تاکید کرد: تماس‌ها با مقامات مصر ادامه دارد و اظهارات منتشر شده از سوی منابع مصری مبنی بر اینکه هنوز تصمیمی برای انجام مذاکرات در مصر گرفته نشده به معنای پایان یافتن گفت‌وگوها و خاتمه این مساله نیست.
گفتنی است سخنگوی وزارت امور خارجه نیز با اشاره به تعویق زمان مذاکرات ایران و 1+5 گفت: نباید زمان را از دست داد. اگر مذاکرات سریع‌تر و در چارچوبی منطقی دنبال و در آن توافقی حاصل شود به نفع همه است. نمی‌دانیم، دلیل وقفه​هایی که به وجود آمده چیست. اگر کشورهای 1+5 یک رویکرد منطقی داشته باشند و بر مبنای یک چارچوب مورد توافق حقوق ما را کاملا به رسمیت بشناسند، ما هم آمادگی داریم اگر آن‌ها ابهام و نگرانی دارند در چارچوب مورد توافق، آنها را برطرف کرده و خیلی سریع به نتیجه برسیم.
تمامی این خبرها در حالی منتشر می​شود که تنها بر پایه زمان و مکان مذاکرات می​گردد و خبری از محتوای مذاکرات آتی نیست.  حسن بهشتی​پور کارشناس امور بین الملل هم پیش از این به خبرآنلاین گفته بود که اساسا مکان مذاکرات ایران و گروه 5+1 مسئله تعیین کننده‌ای نیست و تاثیر چندانی بر مذاکرات ندارد. اما از لحاظ سیاسی کشوری که محل برگزاری چنین مذاکرات مهمی هست اگر به توافق برسند و یا کمک بکند به طور قطع برای آن کشور یک گام مثبتی در عرصه بین المللی خواهد داشت و می‌تواند یک پوئن مثبتی برای آن کشور باشد. اما برای دو طرف ( یعنی ایران و 1+5) تفاوت اساسی در این که مذاکرات در مسکو، یا آنکارا، قاهره یا بغداد باشد نمی‌کند. اصل برای دو طرف این است که بتوانند مذاکرات را مدیریت بکنند و در چهارچوب خواسته‌های خودشان به چانه زنی سیاسی بپردازند. {اینجا}
/2929
 
 
برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274109

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
3 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 1
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بدون نام IR ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۲
    2 0
    بحث محل جلسه کم اهمیت و استمرار این بحث برای کشور مضر است .