برخی از دانشجویان کشتیرانی با ارسال گلایه هایی در بخش مشکلات مردم خبرآنلاین از نحوه برخورد با دانشجویان بورسیه برروی کشتی ها گلایه کردند.

یکی از خوانندگان خبرآنلاین نوشته بود که دانشجویان کشتیرانی برروی کشتی بسیار کار می کنند در حالیکه حقوق آنها پرداخت نمی شود و از این مساله بسیار گلایه مند بود.
برهمین اساس با پیگیری های خبرآنلاین روابط عمومی کشتیرانی روش برخورد با دانشجویان بورسیه این شرکت فعال برروی کشتی ها را شرح داد.
پذیرش و تربیت دانشجو جهت اشتغال در کادر تخصصی ناوگان تجاری کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران ، پیشینه ای افزون بر 40 سال دارد.تجارب حاصل از این دوران به اضافه موارد دیگر، از جمله میزان حقوق و دستمزد، ماندگاری کادر متخصص دریایی،تغییرات در بازار تامین نیروی انسانی، موءلفه های تاثیر گذار بر بازار کشتیرانی داخلی ، ایجاد ، توسعه و گسترش شرکتهای خصوصی در بخش صنعت دریا و دریانوردی، وضع قوانین و مقررات جدید داخلی و بین المللی و الزامات کنوانسیون های کار دریایی همه و همه موجب شد تا سیاستهای راهبردی تربیت و اشتغال در این حوزه دچار تغییرات بنیادینی شوند که توضیح تمامی آنها خارج از وقت و حوصله این مکتوب است. علی ایحال آنچه را که می توان از خروجی های اساسی این تغییرات یاد کرد گزینش رویکردهایی در راستای ایجاد استقلال بیشتر برای دریانوردان ( جهت ماندگاری در دریا)، همگون سازی میزان حقوق و دستمزد کار در دریا با استانداردهای بین المللی و رعایت الزامات مربوطه، شفاف سازی هزینه ها به جهت رعایت منافع سهامداران ( پس از اجرای اصل 44 و شمول کشتیرانی در این بخش) و موارد دیگر موجب شد تا برنامه ها و تعامل با دانشجویان دچار بازنگری اساسی شود. بر این اساس از سال 1385 به بعد، رابطه با دانشجویان در قالب قرارداد فی ما بین تعریف و اطلاق واژه بورسیه در حال حاضر محلی از اعراب ندارد. بنابراین کلیه هزینه های آموزشی به عنوان وام تلقی و بازپرداخت بخشی از آن نیز به جهت رعایت موارد مذکور در قالب اقساط ناچیز در برنامه قرار گرفته است.
لذا با عنایت به موارد فوق لازم به ذکر است:
1- هزینه های آموزشی چه در گذشته و چه حال همواره جزئی از تعهدات دانشجو بوده و چنانچه دانشجویی از انجام تعهدات خویش استنکاف می کرد،کلیه هزینه ها از وی دریافت می شده است.
2- همان گونه که ذکر شد رویکرد استخدام قراردادی به جهت ایجاد امکان انعطاف بیشتر، جایگزین رابطه استخدام رسمی شده و همچنین میزان پرداخت (دستمزد و فوق العاده اشتغال ارزی ) نیز افزایش چشمگیری داشته است.
3- هزینه های آموزشی و کارورزی به صورت کامل از سوی شرکت تقبل و پرداخت می شود حتی جهت رفاه دانشجویان پاره ای پرداخت های نقدی نیز در دوران آموزشی و کارورزی بر روی کشتی به آنان پرداخت می شود.این مقوله در حال حاضر با این کلیت در هیچ یک از کشتیرانی های جهان صورت نمی پذیرد.
4- در صورت عملکرد رضایت مند و حصول نتایج تحصیلی و کارورزی خوب، بخش عمده ای از این هزینه ها ( تا 30 درصد ) مشمول بخشودگی می شوند.
5- علی رغم تمامی موارد فوق الذکر بازپرداخت این تعهدات نیز به نحوی برنامه ریزی شده تا تنها در زمان اشتغال فرد در دریا و یا مرخصی ناشی از کارکرد در آن مدت از وی کسر شود. مبالغی که کمتر از 7 الی 8 درصد میزان دریافتی آنان می باشد.
6- همچنین می بایست توجه داشت که فعالیت دانشجو در دریا همانگونه که واژه ""کارورزی"" به آن اطلاق می شود، جهت یادگیری مهارت های حرفه ای بوده و به هیچ عنوان انجام کار تلقی نمی شود.
 

45/221

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274692

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 5
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • علیرضا IR ۲۳:۲۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    17 1
    یا سر توی برف کردن و از هیچی خبر ندارن یا از همه چی خبر دارنو خودشونو به کوچه علی چپ میزنن یه بررسی بکنید ببینید چند نفر تو چند سال گذشته از شغل دریانوردی پیش از موعد بازنشستگی جدا شدن افراد با تجربمون با سابقه بالای ده سال میزارن میرن بالاخره شرایط اینجور نمیمونه همونطور که هفته پیش آقای محسن خلیلی عراقی گفتن که مردم امیدوار باشند و از عقایدشون کوتاه نیان این تحریمها این طور نمیمونه ما باید به فکر بعد این شرایط تحریمها باشیم روزی فرا میرسد که تحریمها کاهش پیدا میکنه بعد مملکت میمونه با تعداد بسیار اندکی نیروی باتجربه و تعدادی نیروی بی تجربه به فکر آینده باشیم به فکر بعد تحریمها روابط عمومی کشتیرانی بیاد مثل مرد بگه آقا مشکلات هست ولی همه تحمل کنن تا از این جنگ اقتصادی عبور کنیم ...
  • علیرضا IR ۲۳:۳۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    16 0
    ... نه اینکه بیاد منکر مشکلات بشه تمام مواردی که روابط عمومی کشتیرانی گفته نمای بیرونی مسئله هست ولی وقتی وارد گود میشی قضیه خیلی فرق میکنه مثلا در مورد هزینه رفاهی در طول تحصیل شرکت مبلغ بسیار بالایی را بابت این هزینه ها که شامل غذا و خوابگاه میباشد دریافت میکند مبلغی که با خدمات ارائه شده مغایرت دارد کشتیرانی به جای اینکه جواب گلایه دانشجویان رو در باب نپرداختن حقوق بگه اومده یه سری کلیات و اصولو تشریح کرده جوابش یه جملست به خاطر مشکلات ارزی که در کشور پدید اومد شرکت قادر به پرداخت حقوق ارزی نیست صحه بر این جمله هم تصویب قانونی بود که حقوق ریالی جایگزین حقوق ارزی میشد که بعد از تصویب به دلیل اعتراضات زیاد لغو شد دیگه چرا دروغ میگید ...
  • علیرضا IR ۲۳:۴۶ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۵
    13 0
    ... در مورد کارورزی باید بگم همه دانشجویان به عنوان ملوان دوران کاروزیشونو میگذرونن نه به عنوان دانشجوی جویای مهارت روابط عمومی کشتیران بدونه که میگه ما تو کارورزی به دانشجومون حقوق میدیم ولی هیچ جای دنیا اینطور نیست حقوقی که دریافت میکنن به خاطر کار سنگین، نظافت و خیلی کارهای پست که از گفتنش صرفنظر میکنم هست نه اینکه کشتیرانی عاشق چشم و ابروی کسی باشه صحه این دلیل هم آن است که در تمامی کشتیهای خارجی که دانشجوی کارورز با خود دارند یک نفر به عنوان افسر آموزش وجود دارد و مسئولیت آموزش دانشجو را بر عهده دارد ولی کشتیرانی... در مورد حقوق ها هم باید بگم آقای مسئول خودت یه مقایسه بین حقوقی که به پرسنل بی کیفیت هندی و پاکستانی و سنگاپوری میدین رو تقسییم بر2بکنید ببینید به حقوق ایرانی میرسه...
  • علیرضا IR ۰۰:۱۴ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    15 0
    ... درکل باید گفت دریانوردی کشور روزگار سختی رو سپری میکنه فقط کافی یه سری به خارک و ... تو خلیج فارس بزنید تا کشتی های خواب رو ببینید و به عمق قضیه پی ببرید اصلا در این زمینه مدیریت استراتژیک صورت نمیگیرد و این وظیفه دولت و مجلس است تا به فکر باشن با این نحوه مدیریت به جایی میرسیم که هیچ نیروی متخصصی برامون نمونده و صنعت با سابقه دریانوردی کشور در اثر سوء مدیریت به نابودی کشیده میشه و اون موقع هست که باید با هزینه گزاف نیروی متخصص خارجی رو به کار بگیریم امیدوارم خبرآنلاین نظراتمو درج کنه براش وقت گذاشتم امضا: دانشجوی دریانوردی مهندسی کشتی گرایش موتور که هیچ آینده درست و حسابی نمیتونه برای وضعیت شغلی خودش متصور بشه ولی امیدواره!!!
  • boorzoo US ۱۸:۰۵ - ۱۳۹۱/۱۱/۱۶
    8 0
    ین رویکرد همیشگی از بدو تاسیس این شرکت بوده و هست ولی در گذشته علنی نمیشد چون سایت خبری به این نحو وجود نداشت و کاراموز اگر اعتراضی میکرد در حوزه اموزش چنان مدیریت میشد از اعتراض خود پشیمان میشد که هیچ دیگه چه برسد یک روابط عمومی بسیار ضعیف که سخنگوی شرکت و مدیریت است بدین صورت پاسخ گویی کند.شایسته تر این بود پاسخ سکوت اختیار میکرد تا از شان مدیریت کاسته تر نمیشد.