مراسم رونمایی کتاب «برای تاریخ می‌گویم» خاطرات حاج محسن رفیقدوست، اولین وزیر سپاه عصر امروز درحالی در تالار اندیشه حوزه هنری برگزار شد که این کتاب اسفندماه منتشر می​شود!

به گزارش خبرآنلاین، در این مراسم که بنابر اعلام قرار بود با حضور و سخنرانی علی لاریجانی، رییس مجلس شورای اسلامی برگزار شود، به علت طولانی شدن مراسم استیضاح وزیر کار، بدون حضور او و با حضور محسن رضایی، علی شمخانی، حجت الاسلام قرائتی، حجت الاسلام خاموشی، محمدنبی حبیبی  و تنی چند ار فعالان فرهنگی برگزار شد. کتاب خاطرات محسن رفیقدوست با عنوان «برای تاریخ می‌گویم» نوشته سعید علامیان از تولیدات دفتر ادبیات انقلاب اسلامی حوزه هنری است که از مقطع ورود حضرت امام (ره) در 12 بهمن که محسن رفیق‌دوست راننده بلیزر امام(ره) بودند، آغاز می‌شود. به گزارش خبرنگار ما، در این مراسم تنها چند نمونه از ماکت آماده شده برای مراسم رونمایی، وجود داشت و به گفته یکی از مسئولان حوزه هنری، کتاب در حال انتشار است و اواخر بهمن یا اوایل اسفندماه منتشر می شود!

 

 

بنابراین گزارش، محسن رضایی نیز در این مراسم گفت: من شاید هنوز این کتاب را نخوانده باشم، اما شخص محسن رفیقدوست را بارها و بارها خوانده‌ام و خاطرات من و او از هم جدا نیست. آنطور که مهر گزارش داده، رضایی با اشاره به آشنایی خود با رفیقدوست گفت: در روزهای ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی ما هفت گروه مبارز اسلامی را در کنار هم ساماندهی کرده بودیم و رفیقدوست در زمره فعالان در همان گروه‌ها بود، ولی من ندیده بودمش و تنها از زبان شهید بروجردی درباره او شنیده بودم. بیشترین میزان آشنایی ما برمی‌گردد به زمانی که ما با یکدیگر وارد فاز کار نظامی و اطلاعاتی پس از انقلاب شدیم. آن زمان ساواک و سازمان اطلاعات کشور از بین رفته بود و انقلاب نیاز به چشم بیداری داشت. قرار شد من کار ساماندهی اطلاعاتی را پیش بگیرم و ایشان مسئول امور لجستیکی شود. دبیر مجمع تشخیص مصلحت نظام افزود: آن روزها که تصویب شد به جنگ تحمیلی و مشکلات را روز به روز افزایش می‌داد و در این میان بازوی اصلی ما برای مقابله با این مساله بخش لجستیک بود. ما نیاز به اقلامی داشتیم که بخش قابل توجهی از آنها در داخل کشور موجود نبود و رفیقدوست به دلیل روحیه متوکلی که داشت از زیرزمین هم که می‌شد آنها را برای ما جور می‌کرد.

رضایی ادامه داد: وقتی از او موشک خواستیم، نمی‌دانم با چه ترفندی بر سر قذافی کلاه گذاشت و تعدادی موشک از او گرفت و به کشور آورد، اما در ایران، کارشناسان قذافی فهمیدند که چه رخ داده و کارشناسانشان از پرتاب و ساماندهی شلیک موشک‌ها طفره رفته و به درون سفارت لیبی پناه بردند. آن زمان شهید طهرانی مقدم بود که توانست از سیستم پیچیده آن موشک‌ها سر در بیاورد و شلیکشان کند.

 

همچنین به گزارش ایسنا، دریابان علی شمخانی از فرماندهان دوران دفاع مقدس با بیان این مطلب که هرگاه قرار بود عملیاتی انجام شود، آقای محسن رفیق‌دوست نیز در تهران عملیاتی انجام می‌داد تا اقلام و تجهیزات مورد نیاز را تهیه کند. وی ادامه داد: یکی از مشکلات ما در دوران دفاع مقدس همین تهیه اقلام و وسایل مورد نیاز برای دفاع بود که آقای محسن رفیق‌دوست به خوبی توانست این وسایل را تهیه و در اختیار رزمندگان قرار دهد. متاسفانه برخی از خدمات ایشان به واسطه دیگر خدماتی که در طول تاریخ فعالیت‌هایشان انجام داده‌اند، مغفول مانده است. آن زمان که کسی جرأت نمی‌کرد حرف سیاسی علیه رژیم پهلوی بزند او فعالیت‌های سیاسی وسیعی انجام می‌داد. آن زمان کسی نمی‌دانست که آیا امام پیروز می‌شود و انقلاب به ثمر می‌رسد یا نه. اما او در آن دوران مانند کسانی بود که تاریکی‌ها را می‌شکافتند.

دریابان شمخانی با اشاره به شکل‌گیری سپاه توضیح داد: رفیق‌دوست یکی از پایه‌گذاران عمده سپاه است. سپاه دراوایل انقلاب فعالیت‌های سیاسی انجام می‌داد اما در زمان جنگ مهمترین کار آن این بود که همانند یک سازمان نظامی فعالیت کند بنابراین رفته رفته توسعه یافت و سازماندهی شد. اگر چه سپاه فرمانده داشت اما تمام فعالیت‌هایی که در سپاه انجام می‌شد به صورت شورایی بود.در این بین رفیق‌دوست همواره رایش متمایل به جنگ بود. به این معنی که او فردگرا نبود رفتار و گفتارش مبتنی بر همفکری جمعی در جنگ بود.

این فرمانده دوران دفاع مقدس بیان کرد: یکی از بنیانگذاری‌های اصلی در طول دوران جنگ مختص رفیق‌دوست بود که وزارت سپاه را ساماندهی کرد. در حقیقت ترجمه چگونگی تامین جنگ در سپاه به این صورت تعریف می‌شد که باید وزارتخانه‌ای جدا شکل بگیرد. وزارت سپاه اینگونه نبود که مانند برخی از وزارتخانه‌ها با هم ادغام شوند بلکه خود به تنهایی یک وزارتخانه شد. امروزه وزارت دفاع ما ترکیبی از وزارت دفاع ارتش پیش از جنگ و وزارت دفاع سپاه در دوران هشت سال دفاع مقدس است.

وی در پایان سخنانش تاکید کرد: هرگز به یاد ندارم که در تنگناهای هشت سال دفاع مقدس از محسن رفیق‌دوست که در لجستیک سپاه بود چیزی بخواهم و او فراهم نکند. رفیق‌دوست هرگز به نیازهای ما در جنگ پاسخ منفی نداد.

 

در پایان این مراسم با حضور محسن رفیق‌دوست، حجت‌الاسلام قرائتی،‌دریابان شمخانی، بهبودی، مدیر دفتر ادبیات انقلاب اسلامی، سعید علامیان نویسنده کتاب «برای تاریخ می‌گویم» و اعتمادیان از مبارزین دوران انقلاب، این کتاب رونمایی و از محسن رفیق‌دوست با اهدای لوح، تقدیر شد.

6060

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 274973

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =