امروز نخستین نشست خبری سخنگوی قوه قضاییه به پرونده فساد مالی، سعید مرتضوی، فاضل لاریجانی، قالیباف و فائزه و مهدی هاشمی و دادگاه کهریزک اختصاص داشت.

به گزارش خبرآنلاین،حجت‌الاسلام غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نخستین نشست خبری خود در سال 92 با اشاره به نامگذاری این سال به نام حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی گفت: همه ما از لحاظ دینی و شرعی وظیفه داریم که در خلق این دو حماسه تلاش کنیم و در این میان اصحاب رسانه می‌توانند نقش بسزایی داشته باشند.
دادستان کل کشور کاهش کیفر زندان برای مجرمان را یکی از مسائلی دانست که در نیمه دوم سال 91 به آن توجه ویژه‌ای شده بود.
وی گفت: اهتمام قوه قضائیه کاهش کیفر زندان برای مجرمانی بود که تحت قرار بودند و یا از نظر قانونی الزامی برای حبس آنها وجود نداشت.
وی افزود: از تصمیمات دیگر قوه قضائیه که اتخاذ و ابلاغ شد نظارت بیشتر بر زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها بود.
سخنگوی دستگاه قضایی کاهش کیفر زندان برای مجرمان و نظارت برخی زندان‌ها و بازداشتگاه‌ها را دو سیاست جدی دستگاه قضایی در سال 92 دانست و تأکید کرد: البته افرادی همچون متجاوزان، اشرار و کسانی که جرایم این گونه دارند همچنان در زندان تحمل کیفر می‌کنند.


اعلام زمان دادگاه مهدی هاشمی

سخنگوی قوه قضائیه گفت: پرونده مهدی هاشمی توسط قاضی سراج مطالعه شده است و وی به زودی زمان برگزاری دادگاه مهدی هاشمی را اعلام می کند.
وی افزود: قاضی سراج از آن زمان تاکنون مشغول مطالعه پرونده بود و در تماسی که با او داشتم عنوان کر که پرونده مطالعه شده است.
محسنی اژه‌ای گفت: البته قاضی سراج هنوز زمان برگزاری جلسه دادگاه را تعیین نکرده است اما اظهار امیدواری شده که به زودی زمان تعیین و سپس به پرونده رسیدگی شود.
سخنگوی قوه قضائیه همچنین درباره پایان محکومیت فائزه هاشمی گفت: او محکومیتی داشت که در اخرین روز سال به پایان رسید و از زندان آزاد شد.
وی افزود: البته یک پرونده مفتوح دیگر هم در رابطه با مسائل داخلی زندان برای وی تشکیل شده که هنوز در مرحله دادسرا است.


مرخصی 30 هزار زندانی در نوروز
وی از اشتغال 1400 زندانی در 8 ماهه نخست سال 91 و مرخصی 30هزار زندانی در ایام نوروز خبر داد.
وی افزود: همچنین در راستای انتظار جامعه مبنی بر عدم بیکاری زندانیان آزاد شده تعاون زندان‌ها در سال گذشته اقدامات مناسبی را پایه‌گذاری کرد و ما در این تعاون شاهد تحولات خوبی بودیم.
دادستان کل کشور با اشاره به اشتغال 1400 نفر از زندانیان در 8 ماهه نخست سال 91 گفت: در این مدت زمان تعاون زندان‌ها با ایجاد 57 کارگاه توانست نزدیک به 1400 نفر نیرو را مشغول به کار کند. که در گام اول اقدام مثبتی بود که امیدواریم در سال 92 نیز این اقدام سیرصعودی داشته باشد.


اقدامات قوه قضاییه در سال حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی
وی درباره انتخابات گفت: قوای سه گانه و آحاد مردم باید به خلق این حماسه کمک کنند و در مسئله انتخابات نیز مردم همچون گذشته با هوشیاری کامل و مشارکت حداکثری انتخاباتی پرشور و بانشاط را در فضایی آرام، سالم و اقتصادی رقم بزنند.
سخنگوی دستگاه قضایی تأکید کرد: قوه قضائیه به سهم خود برای لبیک به این ندای رهبری در اولین جلسه مسئولان عالی قضایی در سال 92 بلافاصله به این موضوع پرداخت که دستگاه قضایی با چه اقدامی می‌تواند در خلق حماسه سیاسی و حماسه اقتصادی مؤثر باشد.


فائزه هاشمی پرونده دیگری دارد
حجت‌الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در بخشی از نشست خبری امروز خود اظهار کرد: پرونده دیگری برای فائزه هاشمی نسبت به مسائلی که وی در زندان داشته تشکیل شده است.
وی گفت: فائزه هاشمی دوران محکومیت خود را سپری کرد و آزاد شد. اما پرونده دیگری نسبت به مسائلی که وی در زندان داشته تشکیل شده اما در مورد این پرونده حکمی صادر نشده است.


امکان بررسی مجدد پرونده فساد مالی
سخنگوی قوه قضاییه گفت: احکام صادره در مورد پرونده فساد بزرگ مالی به اجرای احکام دادسرا فرستاده شده و بخش اجرای احکام در مقام تهیه و تدارک اجرای کامل این احکام است.
محسنی‌اژه‌ای افزود: بخشی از احکام پرونده فساد بزرگ مالی شروع به اجرا شده است و برای اجرای بخشی دیگر باید مقدماتی فراهم شود و دادسرا در حال انجام این کارها است.
وی درباره اینکه آیا در رابطه با این پرونده، مساله جدیدی کشف شده است یا خیر؟ گفت: قبلا در این رابطه عرض کردم که برخی گزارشات از گمرک بعد از رسیدگی آقای سراج و صدور حکم در مورد گروه امیرمنصور آریا رسیده که آنها در حال رسیدگی مجدد هستند و اگر این گزارشات ثابت شود، معلوم می‌شود این گروه تخلفات بیشتری در زمینه ورود کالا و قیمت‌های اعلامی داشته است. ممکن است برخی از این موارد نیاز به رسیدگی مجدد توسط دادگاه داشته باشند.
محسنی‌اژه‌ای درباره زمان اجرای احکام 4 متهم ردیف اول پرونده فساد بزرگ بانکی پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: نه تنها 4 نفر اول پرونده بلکه احکام قطعی شده سایر متهمان نیز از سوی دادگاه به واحد اجرای احکام دادسرا ارسال شده است.
وی گفت: بر اساس آن چه من می‌دانم اجرای احکام دادسرا در مقام تهیه و تدارک مقدمات اجرای کامل احکام است.
وی گفت: البته به این نکته توجه داشته باشید که برخی گزارشها هم مبنی بر سایر تخلفات متهمان پرونده به دست ما رسیده نظیر تخلف اعضای این گروه در زمینه گمرک که به آنها هم داریم رسیدگی می‌کنیم.
وی درباره اینکه امکان دارد این افراد مجدد محاکمه شوند؟ گفت: این امکان وجود دارد، شاید نیاز باشد مجازاتهای برخی سنگین‌تر شود.
سخنگوی دستگاه قضا درباره ورود افراد جدید به این پرونده نیز گفت: فرد جدیدی به عنوان متهم به این پرونده افزوده نشده است و در حال رسیدگی به پرونده‌هایی هستیم که تشکیل شده و کارهای مرحله‌ دادسرای آن انجام شده است.
وی به تجدیدنظر 11 حکمی که پیش‌از این در جریان این پرونده صادر شده بود اشاره کرد و گفت: شعبه 36 دیوان عالی کشور در حال رسیدگی به این 11 حکم است.
وی گفت: البته این در حالی است که در انتهای سال 91 تعدادی کیفر خواست مربوط به متهمان بانک صادرات و بانک ملی صادر و این کیفرخواستها به دادگاه فرستاده شده است.


گزارشی از فوت شدگان عربستان نداریم
وی درباره حادثه چند روز گذشته فرودگاه عربستان و فوت 2 زائر ایرانی پرسید که محسنی اژه‌ای گفت: هنوز هیچ گزارش رسمی از جانب وزارت امور خارجه و مجلس به ما ارائه نشده است.
وی گفت: علی‌القاعده ابتدا باید این دو مرجع بررسی‌های خود را انجام دهند سپس گزارششان را به قوه قضاییه ارائه کنند.


هنوز احکام جدیدی از پرونده بیمه نداریم
وی درباره سرانجام رسیدگی به پرونده اختلاس از بیمه ایران گفت: آن قدری از پرونده که احکامش صادر شده بود به دیوان عالی کشور رفته اما هنوز احکام تجدید نظر صادر نشده است.
وی گفت: آن بخش دیگری هم که در دادسرا پرونده‌شان مفتوح بود همچنان رسیدگی‌ها ادامه دارد اما هنوز منجر به نتیجه نشده است.
سخنگوی دستگاه قضا خاطرنشان کرد: مطمئناً به محض حصول نتیجه در رسیدگی به این پرونده‌ها نسبت به اطلاع رسانی آن اقدام خواهد شد.


بررسی معوقات بانکی
سخنگوی دستگاه قضا درباره اقدامات قوه قضاییه برای معوقات بانکی، بیان کرد: برخی از افراد بدهی‌شان را با بانک‌ها تسویه کرده‌اند یا در حال تسویه هستند. افرادی که به بانک مراجعه نکرده‌اند، برای آنها پرونده تشکیل شده این افراد یا احضار شده‌اند یا در حال احضار شدن هستند و اگر ثابت شود که مقصر نبودند با آنها یک جوری برخورد می‌شود و همچنین اگر ثابت شود که اقدامات آنها از روی قصد بوده است به آنها به صورت جدی برخورد می‌شود.
وی در ادامه افزود: بدهی این افراد بدهکار بانکی از یک میلیارد به بالا بوده است که 800 و خرده‌ای پرونده اولیه تشکیل شده است یا بدهکاران بدهی خود را تسویه کرده‌اند و یا با بانک صحبت کرده‌اند که در این راستا تعداد کمی پرونده به عنوان پرونده قضایی تشکیل شده است که افرادی که بدهکار بانکی هستند خواهان فرجه از بانک شده‌اند که حتی تا مردادماه فرجه خواستند که بعضا با آنها موافقت کردند.
دادستان کل کشور درباره اینکه آیا مربی تیم ملی یکی از بدهکاران بزرگ بانکی است؟ گفت: در این رابطه اطلاعی ندارم.


درباره پراید هنوز پرونده کیفری نداریم
غلامحسین محسنی‌اژه‌ای در نشست خبری خود درباره تصادفهای رانندگی با ماشین پراید گفت: در این زمینه همه باید تلاش کنند تا اتحاد صورت بگیرد و همه مسئولان هم پیگیر شده‌اند اما اگر مجلس تحقیق و تفحص و جرمی را اثبات کند پس از آن به قوه قضائیه ارسال شود قوه قضائیه مانند پرونده کامیون هوو بی‌تفاوت نخواهد بود و حتی در زمینه خودرو پراید هنوز پرونده کیفری ایجاد نکرده‌ایم.


رسیدگی به پرونده دولت از شهردار
سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده شکایت دولت از شهردار تهران مختومه نشده و در حال رسیدگی است.
وی در ادامه صحبت‌هایش در نشست خبری درباره اینکه چرا با وجود اینکه مدت زیادی از پرونده اهانت آقای قالیباف به کابینه دولت و رییس‌جمهور می‌گذرد هنوز به این پرونده رسیدگی نشده است؟ گفت: این پرونده و تعدادی از پرونده‌های مشابه در حال رسیدگی است، یعنی پرونده‌هایی که از مجلس ارسال شده بود و همچنین پرونده‌های این چنینی در حال رسیدگی است و این پرونده‌ها مختومه نشده‌اند اما هنوز هم به حکم یا قرار نهایی نرسیده‌اند.


دپیلمات عربستانی ممنوع الخروج است
سخنگوی قوه قضاییه در پاسخ به سوالی مبنی بر اقدام قوه قضاییه در راستای کشته شدن یک ایرانی به دست دیپلمات عربستانی در کشورمان گفت: این دیپلمات ممنوع‌الخروج است و پرونده او در دادسرا در حال رسیدگی است.
وی گفت: درباره اتفاقی که در اینجا رخ داد، بلافاصله پرونده‌ای تشکیل شد و این دیپلمات فعلا از کشور ممنوع‌الخروج است و طبق قوانین داخلی موضوع در حال رسیدگی است که امیدواریم دادسرا و دادگاه بتوانند زودتر تعیین تکلیف کنند.
وی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه مست بودن دیپلمات عربستانی در حال ارتکاب جرم صحت دارد یا خیر؟ گفت: این از همان مواردی است که دادسرا باید بر روی آن کار کند و اینطور موارد گاهی وقت‌گیر می‌شود و نیاز به کارهای کارشناسی و اظهارنظر پزشکی دارد و نمی‌شود روی آن قضاوت کرد.
وی ادامه داد: لذا این پرونده هنوز در مرحله تحقیقات و دادسراست و کیفرخواستی برای آن صادر نشده است.


تحقیقات ار پرونده فاضل لاریجانی ادامه دارد
محسنی‌اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره پرونده فاضل لاریجانی و اینکه قبلا گفته شده بود از 5 نفر در رابطه با این پرونده تحقیق خواهد شد؟ گفت: در مورد این پرونده تحقیقات از دو نفر هنوز به پایان نرسیده است از حدود 5، 6 نفری که بودند، از سه نفر تحقیقات به عمل آمده و از نفر چهارم هم مقداری تحقیقات شده است. نفر پنجم احضار شده اما هنوز نیامده است و به او دسترسی پیدا نشده است و ظاهرا او در تهران نبوده است.
محسنی‌اژه‌ای افزود: از نفر دیگر یک جلسه تحقیق شد که جلسه تحقیقات کافی نیست و باید ادامه پیدا کند لذا این پرونده همچنان در مرحله تحقیقات است.


گزارشی از تعرض به زمین های موات نداشتیم
سخنگوی قوه قضائیه گفت: خوشبختانه در پی تعطیلات عید تعرض خاصی به زمین های موات و بیت المال انجام نشد و هنوز در این زمینه گزارشی به دادستانی کشور ارسال نشده است.
محسنی‌اژه‌ای در اینباره که قبل از عید بخشنامه‌ای به روسای کل دادگستری‌ها درباره مقابله با زمین‌خواری توسط قوه قضائیه ابلاغ شد آیا پرونده خاصی در این زمینه تشکیل شد یا خیر اظهار داشت: چون معمولا در ایام تعطیل هرساله گزارشاتی از وزارت جهاد کشاورزی، راه، نیروی انتظامی در خصوصی تعرضاتی به زمین‌های موات و بیت‌المال داریم 3 سال است تقریبا در پایان هر سال به دادگستری‌ها بخشنامه می‌کنیم که مراقب متعرضان باشند.
وی افزود: این ابلاغ موثر بوده، نمی‌گویم هیچ موردی تعرض صورت نگرفته اما تعرضات بسیار غیرموثر بوده است، امسال هنوز گزارشی واصل نشده و البته دیر هم نشده است.


اظهارات زیبا کلام خیلی قابل توجه نیست
اژه‌ای در پاسخ به اینکه زیبا‌کلام در اظهارنظری حکم اعلام شده برای فساد بزرگ بانکی را سیاسی اعلام کرده است گفت: این پرونده را حضور وکلای متعددی بررسی شده و کمتر حقوق‌دانی در جامعه وجود دارد که در مورد این پرونده نقطه‌نظری نکرده باشد لذا این اظهارات، اظهارات یک فرد سیاسی است و خیلی قابل توجه نیست.
وی یادآور شد: برخی از این حرف‌ها را اگر نزنند چه بگویند بالاخره نظرات سیاسی خود را اعلام کنند چون منافع خودشان به خطر می‌افتد. باید بگویند برای پیشگیری از خطرات بعدی‌ شان.
اژه‌ای گفت: از سیاست‌های ما در سال گذشته و امسال که باید توسعه یابد این است که علاوه بر مبارزه با مفاسد اقتصادی، از فعال اقتصادی سالم حمایت می‌کنیم و اگر موانعی در دستگاه‌های جاری وجود داشته باشد توسط سازمان بازرسی آنها را برطرف می‌کنیم.
وی افزود: فساد بزرگ بانکی که در سال 90 اتفاق افتاد موضوع بدی بود و مشکلاتی را برای بانک‌ها، دولت و مردم ایجاد کرد بطوریکه که بانکها پس از آن برای پرداخت تسهیلات سخت‌گیری کردند. در بورس اثرگذار بود و به اعتبار کشور لطمه زد لذا خیلی مهم است که کاری کنیم که این اتفاق تکرار نشود و یک کارمند بانکی پیدا نشود که 2 میلیون تومان رشوه بگیرد در نتیجه هم دولت و هم بانک‌ها باید آسیب‌شناسی کنند.


نمره دستگاه قضا
وی درباره نمره دستگاه قضا در سال 91 نیز گفت: ما اقدامات زیادی انجام دادیم اما این به معنای رضایت از سطح کارهایی که انجام شده نیست.
محسنی‌اژه‌ای افزود: به طور قطع کاستی‌هایی وجود داشته که باید تلاش کنیم در سال جدید این کاستی‌ها برطرف شود.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: البته به یک نکته هم توجه داشته باشید که در طول سالهای گذشته وظایف دستگاه قضائی افزوده شده اما میزان بودجه این دستگاه تغییر مناسبی نداشته است.
وی درباره نمره دستگاه قضا در سال 91 نیز گفت: ما اقدامات زیادی انجام دادیم اما این به معنای رضایت از سطح کارهایی که انجام شده نیست.
محسنی‌اژه‌ای افزود: به طور قطع کاستی‌هایی وجود داشته که باید تلاش کنیم در سال جدید این کاستی‌ها برطرف شود.
سخنگوی دستگاه قضا گفت: البته به یک نکته هم توجه داشته باشید که در طول سالهای گذشته وظایف دستگاه قضائی افزوده شده اما میزان بودجه این دستگاه تغییر مناسبی نداشته است.
خبرآنلاین،سخنگوی قوه قضاییه گفت: پرونده 18 نفر از متهمان مربوط به ترور دانمشندان هسته‌یی به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده و به زودی زمان دادگاه این افراد مشخص می‌شود.


دادگاه متهمان مربوط به ترور دانشمندان هسته‌یی
حجت‌الاسلام والمسلمین محسن‌اژه‌ای درباره دادگاه متهمان مربوط به ترور دانشمندان هسته‌یی گفت: 18 نفر در خصوص پرونده ترور دانشمندان هسته‌یی بازداشت شده‌اند که پرونده‌ آن‌ها به شعبه 15 دادگاه انقلاب ارجاع شده است.
وی یادآور شد: به زودی زمان دادگاه این افراد مشخص می‌شود.


جلسه جدید دادگاه کهریزک
وی در پاسخ به سوالی در مورد اظهار شهود جدید برای پرونده دادگاه کهریزک و زمان جلسه بعدی این دادگاه اظهار داشت: جلسه بعدی قرار است اواخر فروردین یا اوایل اردیبهشت‌ماه برگزار شود و شکایت علیه بازرس پرونده آقای پالیزدار است که در مرحله قرار مجرمیت است و اگر این شکایت نسبت به متهم ردیف اول باشد هنوز در مراحل اولیه دادگاه است اما هنوز از دادگاه نپرسیده‌ام و اطلاعی ندارم.


حکم دیوان عدالت در مورد مرتضوی
اژه‌ای در پاسخ به سوالی در مورد غیرقانونی بودن تصدی پست مدیرعاملی سازمان تامین اجتماعی توسط سعید مرتضوی اظهار داشت: دیوان عدالت اداری رسما غیرقانونی بودن آن را اعلام کرده و اگر در سطح وزارتخانه و شخص خود آقای مرتضوی اقدامی انجام شود خلاف است و باید پاسخگو باشند.


پرونده ستار بهشتی
وی در پاسخ به سوالی درباره پرونده ستار بهشتی که هنوز به دادگاه نرفته است توضیح داد: اگر این پرونده زود به دادگاه فرستاده می‌شد می‌گفتند بررسی‌های لازم انجام نشده و در این پرونده پزشکی قانونی 3 بار معاینات کاملی انجام داده اما مشخص نشد که آیا ضربه منجر به قتل شده یا نه و علت تامع مرگ هنوز مشخص نشده است. لذا قاضی نمی‌تواند به گزارشات اولیه اکتفا کند و برای اینکه به اطمینان کامل برسد از کمیسیون پزشکی و پزشکی قانونی دعوت کرده تا سوال و جواب‌های حضوری از پزشکان ابعاد پرونده واضح‌تر شود.دعوت از پزشکان انجام شده و قرار بوده جلسه در روزهای اول سال‌نو برگزار شود. طول کشیدن پرونده در جهت رسیدن به واقعیت است.


ایجاد معاونت جدید
اژه‌ای در پاسخ به سوالی درباره برنامه‌های قوه قضائیه در جهت آنالیز جرم‌ها و خصوصا سرقت که به عنوان اولین جرم کشور در سال 91 شناخته شده است پاسخ داد: قوه قضائیه در دوره جدید با ایجاد معاونتی جدید عنایت بیشتری به استفاده از فناوری‌های جدید کرده و بسیار پرتلاش و پرشور در حال پیگیری است. معاونت جدید از هرگونه انگیزه و تخصص لازم برخوردار است.
وی درباره آمار و ارقام ارائه‌ شده از سوی معاونت آمار قوه قضائیه توضیح داد: تعداد نفر در پرونده‌ها به این معنی نیست که همه اینها مجرم هستند و باید زندانی شوند. مثلا در مورد شکایت پرونده سرقت در کلانتری‌ها برای هر یک از مظنونین یک پرونده تشکیل می‌شود اما این به آن معنی نیست که همه آنها مجرم و یا سارق هستند. وظیفه قوه قضائیه در این خصوص نحوه رسیدگی، قاطعیت رسیدگی، مجازات بازدارنده و همکاری با سایر دستگاه‌ها در زمینه پیشگیری از وقوع جرم است.
45232

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 285715

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 2 =