۰ نفر
۲ اردیبهشت ۱۳۹۲ - ۱۵:۴۵

منوچهر متکی گفت: مدیریت اقتصادی امری عرفی است باید با پیروی از جهت گیری " الگوی ایرانی – اسلامی پیشرفت" از تجربه دیگر کشورها استفاده کنیم و بیش از این باید به مقوله تولید توجه کرد.

منوچهر متکی در نشست خبری خود در ایلام در پاسخ به سوالی مبنی بر این‌که برنامه عملی شما برای مدیریت اقتصادی کشور چیست؟ اظهار کرد: در کارهای اقتصادی دولت ها ارزیابی‌ها باید منصفانه باشد و هر چند کارهای خوبی در این عرصه صورت گرفته است، اما باید توجه داشت که به دو نکته در حد ایده آل توجه نشده است.
وی توجه به تولید و خصوصی سازی را دو مورد از رسالت های اقتصادی دولت ها دانست و تصریح کرد: با وجود این‌که سال‌ها از آغاز پروسه خصوصی سازی می گذرد، اما تولید، توزیع و پیمانکاری متاسفانه مردمی نشده است و به همین دلیل رهبری در دیدار با کارگزاران نظام بر مردمی شدن اقتصاد تاکید کرده‌اند.
اهم اظهارات عضو ائتلاف اکثریت اصولگرایان را به نقل از ایسنا بخوانید:
* علت بیکاری‌های امروز و عدم تثبیت قیمت ها آن است که تولید ما با تقاضا در جامعه متناسب نیست، تولید شاه کلید حل مشکلات اقتصادی است که باید به آن توجه کرد.
*متاسفانه در کشور ما مقررات، سیستم بانکی و بوروکراسی ما در جهت حمایت جدی از تولید نیست، بطوریکه گرفتن یک مجوز تا 1 سال و حتی بیشتر هم طول می کشد و آخر کار کسی که مجوز را گرفته ترجیح می‌دهد آن را بفروشد و راه اثبات این موارد نشستن پاکی درد تولید کنندگان است.
* تعطیل شدن کارگاه‌های زود بازده بیانگر این است،که برنامه‌ای برای حمایت از تولید ملی نداشته‌ایم. اگر گندم را به قیمت خوراک دام از کشاورز خریدیم و با قیمت گران تر وارد کردیم عملا به کشاورز هشدار می دهیم که تولید نکن.
* سرمایه گذار ایرانی با ترغیب پول خود را در امارات، آلمان و چین، هند، مالزی تولید می‌کند اما نسبت به انجام این کار در ایران بی توجه است. دلیل این موضوع را باید در سیستم بانکی جست؛ چراکه در کشور هایی که اقتصاد آنها سالم است بانک‌ها ظرفیت خود را به تولید و تولید کنندگان پمپاژ می کنند.
*یارانه باید داده شود، اما قانونگذاری که این قانون را تصویب کرده 2 تا دغدغه داشته است یک دغدغه اینکه آزادسازی دفعی قیمت ها صورت نگیرد؛ چراکه علمای علم اقتصاد می‌گویند اگر تقاضای کالا در جامعه بالا برود و به موازات آن کالا به جامعه عرضه نشود، نتیجه‌ای جز گرانی نخواهد داشت و قانونگذار نیز پیش بینی کرده بود که اگر هزار میلیارد تومان ظرف 2 سال به مردم داده می شود 30 در صد هم به تولید گران این یارانه داده می شد تا با برخی مشکلات کنونی مواجه نمی شدیم.
/27220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 288415

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 9 =