فرارو نوشت:

یک جامعه شناس با اشاره به برگزاری نخستین مناظره تلویزیونی نامزدهای یازدهمین دوره انتخابات ریاست جمهوری گفت: من نسبت به برگزاری چنین برنامه ای یک مقداری مشکوکم، از دیروز هرچه تلاش دارم توجیهی برای این برنامه پیدا کنم موفق نشده ام.
عماد افروغ، استاد دانشگاه، با تاکید بر اینکه به هر حال با سیاست در ایران کاری کرده اند که اعتماد نسبت به آن سلب شده است گفت: در هر حال این عدم اعتماد سبب شده است که بنده نسبت به تعمدی بودن برگزاری چنین مناظره ای مشکوک باشم؛ هرچند سندی برای آن در اختیار ندارم اما نشانه های اخذ شده می تواند سرنخ هایی در این رابطه ارائه کند.
وی افزود: مهمترین نشانه هم از میان سخنان آقای حیدری مجری برنامه پیدا شد آنجا که ایشان در مقابل نقدهای پرملات نامزدها به دولت نهم و دهم اعلام کردند که «این شرایطی است که در پایان دولت ها به وجود می آید» و این حرف می تواند هدفمند بودن برگزاری چنین مناظره ای را نشان دهد.
افروغ با تاکید بر اینکه برنامه روز جمعه بیشتر یک شُو بود تا مناظره گفت: این برنامه تنها یک زنگ کم داشت تا پس از پرسش مجری، شرکت کنندگان زنگ را به صدا در بیاورند تا برای سرعت عملشان هم امتیازی کسب کنند.
این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه متاسفانه رسانه ملی جایگاه خود و جایگاه چنین برنامه ای را در نظر نگرفت گفت: قرار بود مناظره ها برنامه ای باشد که قد و قواره نامزدها را برای ریاست جمهوری تعیین کند، قرار نبود این مناظره ها شبیه مناظره های سال 88 باشد که در آن فقط هتاکی، دروغ و بگم بگم های غیر مستند بیان شد.
وی افزود: به نظر می رسد که این مناظره میان نامزدهای ریاست جمهوری به این منظور بدین شکل برگزار شد تا خاطره مناظره های سال 88 زنده نشود در حالی که مناظره فقط هتاکی نیست؛ میان آن مناظره ها با مناظره های روز جمعه یک حالت میانه ای هم وجود دارد و آن گفتگوی حاضران حول محور برنامه ها و انسجام درونی و توان اجرایی و عملیاتی کردن آن و نسبت برنامه ها با ساختار تاریخی، اجتماعی و فرهنگی است.
افزوغ با تاکید بر اینکه مردم متاسفانه وقت گذاشتند تا به شناخت نسبی از نامزدها برسند اما به جای آن تنها به یک نشاطی رسیدند گفت: شاید صدا و سیما به دلیل کمبود وقت نتوانست مناظره هایی میان 8 نامزد برگزار کند اما عجیب است که همین مناظره ها را چرا 4 به 4 برگزار نکرد تا با طرح تنها یک موضوع امکان شناخت نسبت به نامزدها ایجاد شود.
این جامعه شناس افزود: در این میان می شد داور و مجری هم قرار داد تا در صورتی که نامزدها از دایره ادب و اخلاق خارج شدند تذکر دهند و مانع از تکرار وقایع مناظره های سال 88 شد و مردم هم به قضاتی عادلی می توانند قضاوت کنند.
وی تصریح کرد: از دیروز که این مناظره ها برگزار شده واکنش های بسیاری در سطح مردم بروز پیدا کرده است که نشان می دهد این مناظره ها به هیچ وجه در شان مبارزات انتخاباتی نبود.
افروغ با تاکید بر اینکه باید روند برگزاری این مناظره ها احیا شود گفت: متاسفانه این مناظره روی تصمیم مردم برای شرکت در انتخابات تاثیر می گذارد؛ باید چاره اندیشی شود و مناظره احیا و مرمت شود.
وی با انتقاد از آیتم های انتخابی این مناظره گفت: آن برخوردی که با نامزدهای انتخابات ریاست جمهوری شد را بنده با دانشجویانم نمی کنم. من هرگز برای دانشجویانم امتحانی با سوال تستی طراحی نمی کنم و همیشه سوالات تشریحی از آنها می پرسم.وی تاکید کرد: آقای ضرغامی به دلیل اجازه برگزاری چنین مناظره ای باید از ملت ایران عذرخواهی کند چرا که بازتابی که از آن مناظره ها قابل دریافت است این است که او با این برنامه وقت و شخصیت مردم ایران را به سخره گرفته است.

افروغ تصریح کرد: ولی چه فایده که این درخواست ما هم چندان مورد اهمیت قرار نمی گیرد، مگر این ها در طول هشت سال گذشته به این حرف ها گوش دادند و نصایح و درخواست ها را مورد توجه قرار دادند که اکنون چنین انتظاری وجود دارد. هر از گاهی آنها یک تغییر ظاهری در خود به وجود می آورند و دلخوشی ایجاد می کنند اما دوباره همان راه سابق را پیش می گیرند.

این استاد دانشگاه در خاتمه گفت: قدر مسلم عذرخواهی رسانه ملی از مردم کوچکترین و ضروری ترین قدم برای احیای اعتماد عمومی از دست رفته نسبت به این دوره از انتخابات است وگرنه مسلم بدانید بی عملی رسانه ملی در قبال این خطای بزرگ بازخوردی منفی به دنبال خواهد داشت.

/172929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 296262

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 13
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • مهران A1 ۱۳:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    325 7
    تا حالا فکر میکردم فقط من از صداوسیمای ضرغامی بدم میاد ! این فرمول همیشگی صداوسیماست ، تولید برنامه به سلیقه خود اعلام اخبار مبنی بر موفقیت روز افزون آن مجموعه مصاحبه با مردم و تشکر 99.9% مردم از سازندگان ، صداوسیما و مدیران ترتیب دادن مجلس تقدیر و تشکر و اهدای گل و تندیس از طرف جناب ضرغامی به دست اندر کاران حالا اینجا تو ماجرای این مناظره ناراحتی ها علنی شده
  • بی نام IR ۱۳:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    332 6
    در صدا و سیما هرچه هست خلاقیت فردی است ، کار کارشناسی کشکه ، به خاطر همینم هست که همچین فجاعه ای اتفاق می افته
    • ز A1 ۱۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
      8 45
      اشتباها مثبت دادم. نه مشورت می کنن. اما متاسفانه نتیجه جالبی نداره گاهی.
  • بنی اسدی EU ۱۳:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    جناب آقای افروغ سلام.همه انتقادهایی که به مجری ورسانه کردید اکثرا درست حرف دل بنده هم بعنوان یک شهروند میباشند.بلحاظ حقوق شهروندی ازشما کمک میگیرم.آیاقبول دارید که به هرحال این رسانه متعلق به مامردم هست یانه.چنانچه جواب شما مثبت است.طبعا قبول دارید که مجریان آن هم نماینده مردم هستند سوالات مطرح شده هم ازجمع بندی سوالات مامردم استخراج شده بود(که قبول دارم درنحوه اجرا واستخراج سوالهاکج سلیقگی ازسوی نمایندگان ما دررسانه ملی شده)اگرچه به شکل کارکاملا انتقاد وارد است اما بنظرم آزمون بسیار بجایی بود برای کاندیدای محترم که بهر حال اگربقول شما همه چیز دست بدست دادوحتی تعمدریاست سازمان هم(بقول شمانزدیک به یقین بود)ونتیجه پرسش همین سوالات که نظر بخشی ازمردم( ولو اقلیت) از رئیس محترم جمهور شدبهتر اینستکه بلحاظ اینکه بهر حال همینطورکه من رئیس جمهور مردم هستم(فعلا که فقط کاندید است) بدانم که ایشان هم درجایگاه نماینده مردم ازمن سسوال میکند پس باید جواب بدهم وعلت اشتباه بودن ویا قرض ورزی درطرح سوال را مطرح کنم یا اینکه با کمال بی احترامی بگوید من رئیس جمهور هستم وچون بمن توهین شد جواب نمیدهم .ایشان نمیدانستند که این برنامه بطورزنده پخش میشود وعده ای مغرض فقط تمام امکانات خودرا بسیج کرده اند که یکی پس ازدیگری مقامات ومسولین ما را درتقابل ببیند وسوژه تبلیقات علیه همه مسولین کند .ایا ایشان نمیدانستند که وقتی دشمن خارجی جبهه گیری مقامات آینده وفعل نظام علیه رسانه ملی که ازسرمایه های این ملت است وباید بجای بیهویت جلوه دادن آنکمی تحمل کردودرپس تحمل به شدت باایراد اعتراض وانتقاد به اصلاح ایرادات آن پرداخت.من از این مناظره با همه تلخیهایش فهمیدم که کسی که تحملش کم هست درمقابل ناملایمات داخلی نباید خود رابه این عرصه پر ماجرا وارد کند امیدوارم کاندیدای محترمی که در رسانه ملی علی رغم توهین که به آنها شده بود که بنده ازارادتمندان ایشان هم هستم بدور ازهمه بدبینی ها فیلم رفتار خودشان را مرور بفرمایند اگر تشیخص ناقص این حقیر اشتباه است پوزش وعذرخواهی ام را قبول بفرمایند وشما استاد محترم هم من ودوستانم را ارشاد فرمایید متشکرم
    • بی نام IR ۰۴:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
      0 0
      خوبي؟!
  • روحش شاد A1 ۱۳:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    193 2
    جالبتر از مناظره دیروز ، مصاحبه و نظرخواهی در اخبار امروز ظهر از مردم درباره این مناظره بود ... اکثر به به و چه چه بود
  • محسن A1 ۱۳:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    208 2
    آقایونی که صبح تا شب از این شبکه های ماهواره ای انتقاد میکنید حتی یه لحظه به اون مغزتون که بعید میدونم داشته باشین رجوع کردین که چرا هر روز طرفدارای این شبکه ها بیشتر میشه ؟ اینم نمونش دیدین هیچی بلد نیستین ؟ فقط ادعا تا کی !! مردم چوب باقالا نیستنا آقای ضرغامی اونیکه شما فکر میکنید مردمن خودتونین. این مناظره بود مسخره ها ؟ متاسفم برای اون نامزدهایی که تا آخر این مناظره نشستن و جواب دادن به اون چرندیات لطفا چاپ کن خبرآنلاین نترس این حرف همه ی مردم ایرانه
  • محمد EU ۱۳:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    241 4
    صدا وسيما بزرگترين مشوق مردم براي تماشاي حريم سلطان و ديگر سريال هاي وقيح و آبكي تركيه است و.
  • بیننده IR ۱۴:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    194 4
    از آقای ضرغامی خواهش می کنم هر جمعه از این مناظره در تمام سطوح برگزار کنند البته بین مناظرات پلنگ صورتی یا بره ناقلا و ................ بذارنند تا مشکلات ناشی از سو مدیریتی کشور( تحریم ها ، گرانی و تورم ، فقر .....) از یادمون بره
  • بی نام IR ۱۴:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    0 0
    به شعور بیننده همیشه توهین شده!!!
  • بی نام IR ۲۳:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۱
    30 0
    حیدری اسم کاندیدا ها رو از گلدون در می اورد نگاش می کرد بعد دوباره میذاشتش تو گلدون یکی دیگه بر می داشت .به فیلم دقت کنید همون اول که عارف رفت پشت تریبون
  • بی نام IR ۰۱:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    27 0
    مثبت یامنفی دادن درزاًی ونظراین مسئولین تاًثیری ندارد واین اشخاص به قول معروف (پشتشان به کوه بند است)وکارخودشان راانجام می دهندو بازهم مصداق گوش اگرگوش تو وناله اگرناله ی ماست آن چه البته به جایی نرسدفریادست معذرت خواهی ارزشی ندارد بایدکاراساسی شود
  • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۲
    5 0
    دست گفتند صدا و سيما بايد از ميلي به ملي تبديل شود