«دم کدخدا را دیدن» انتقاد حدادعادل به مواضع دیپلماتیک حسن روحانی بود. حدادعادل اظهارات ولایتی دال بر اینکه مذاکرات جنگ را سخت​تر از مذاکرات هسته​ای می​خواند، رد کرد.

به گزارش خبرگزاری خبرآنلاین، در ادامه سومین مناظره نامزدهای ریاست جمهوری، نوبت به غلامعلی حدادعادل رسید که به تشریح برنامه​های دیپلماتیک خود بپردازد.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری، با بیان اینکه در فضای داخلی کشور، حل مشکل اقتصادی برای همه نامزدها مهم است، ادامه داد: بخشی از این مشکل به دلیل وجود تحریم​هاست که به نظرم می​شد آن را کاهش داد. در سیاست خارجی ما حل مشکل تحریم​ها مهم است. برخی فکر می​کنند این مشکل با رفتن کسی و آمدن دیگری حل می​شود. برخی هم فکر می​کنند با لبخند به تحریم کنندگان و دم کدخدا را دیدن {بخشی از اظهارات پیشین حسن روحانی}، مشکل حل می​شود. برخی هم همه مشکل را به گردن دولت فعلی می​اندازند.

وی همه این تحلیل ها را رد کرد و گفت: همه می دانند که ایرادات به فعالیت هسته ای ما از موضوع سیاسی است و این ربطی به مدیریت دیپلماسی ما ندارد. مشکل ما با آمریکا بر سر اصل استقلال ما است که آمریکا با آن مشکل دارد و به همین دلیل هم تحریم​هایی را علیه ایران اعمال می کند. پایه اصلی حل مشکل تحریم این است که از موضع عزت و اقتدار مذاکرده کنیم. ممکن است ملتی مشکل داشته باشد، اما اقتدارش را حفظ می کند تا مشکلش حل شود. با روحیه عزت مدارانه مردم می توانیم مقاومت مقدرانه بکنیم.

حدادعادل با اشاره به سخنان مقام معظم رهبری که تحریم را تحمیلی خوانده​اند، گفت: الان هم باید همچون جنگ تحمیلی مقاومت کنیم. ملت پشتیبان ما است و ما در مقابل آمریکا دست هایمان را بالا نمی​بریم. کما اینکه چین هم چنین نکرد.

سپس دیگر نامزدها سوالات خود را از حدادعادل پرسیدند.

سعید جلیلی: من نظری ندارم.

محمدباقر قالیباف: ما که بحثی درباره رفتارهای حق طلبانه نداریم. اما درباره اینکه گفتید با مدیریت این موضوع حل نمی شود؛ اتفاقا من معتقدم که موضوع مدیریت در حل مشکلات دیپلماتیک کلیدی است.

محمدرضا عارف: فرمودید از موضع عزت و اقتدار مذاکره کنیم. چه زمانی به چنین موضعی می رسیم که مذاکره کنیم؟

سیدمحمد غرضی: عزت و اقتدار مربوط به موقعیت فعلی کشور است یا محصور در کتاب​هاست؟ آموزش و پرورش و آموزش عالی ما جوانان را در 27 سالگی هم به اشتغال نمی رساند. در چنین وضعیتی چگونه می خواهیم بگوییم عزت و اقتدار داریم؟ اگر اشاره به چین می کنید، چین پس از اینکه تولیداتش را در سطح جهان تقسیم کرد و چهارشنبه بازارهای همه دنیا را گرفت، نیکسون مجبور به مذاکره با او شد.

محسن رضایی: من واقعا تعجب می کنم که آقای حدادعادل شعاری صحبت می​کنند؟ مگر ما وقت شعار دادن داریم؟ در کشورمان با دوگروه مواجهیم. یک عده فقط شعار می دهند؛ مثل کسانی که در زمان اشغال خرمشهر از تهران شعار می دادند. گروهی هم می گویند کار تمام شده و باید برویم مذتاکره کنیم. این یعنی چی؟ آیا این کار از موضع ضعف نیست؟ این کارها آثار تحریم ها را بیشتر نشان می دهد. فکر می کنید چرا آمریکا وارد مذاکره جدی با ایران نمی شود ؟ برای اینکه آثار تحریم ها بیشتر نمایان شود. سوال این است که آیا ما نمی توانستم کاری بکنیم که آمریکا چین و روسیه را با خودش همراه نکند؟ آیا نمی شد کاری کرد که تحریم ها بیشتر نشود؟ اگر تولید را راه بیاندازیم، آمریکا در می یابد که اشتباه کرده است. با چه زبانی بگویم که حل مساله اقتصاد، کشور را از مشکلات دیپلماتیک بیرون می آورد؟ ما باید ظرفیت های اقتصادی بزرگمان را نشان دهیم تا دشمنان ببینند که ما چقدر موفق هستیم و آنها نمی توانند کاری بکنند. اگر آمریکا ببیند که قدرت ریال ما بیشتر شده، حاضر به مذاکره با ما خواهند شد. اینکه ما مقاومت می​کنیم درست، اما باید ببینیم که از این مقاومت چه به دست می آوریم.

علی اکبر ولایتی: در طی 34-35 سالی که از انقلاب گذشته، همواره با مشکلاتی در منطقه و عرصه بین الملل مواجه بودیم. ما دیپلماسی جنگ و مذاکرات را همزمان داشتیم که سخت تر از مذاکرات هسته ای امروز بود. مقاومت باید توام با تدبیر باشد و دربرابر مشکلات بایستیم و تدبیر کنیم.

حسن روحانی: صحبتی ندارم.

غلامعلی حدادعادل در نهایت پاسخ داد: من هم معتقدم که مسائل دیپلماسی تنها با مدیریت حل نمی شود و مستهظر به عزت و قدرت ملی است. برای اینکه چه زمای به چنین عزتی می رسیم هم باید متوجه نظر رهبری باشیم. 

او که می گفت «من فقط شعار مقاومت نمی دهم» افزود: بنده می گویم بنیان های اقتصادی کشور را تقویت کنیم که ملت با عزت سر میز مذاکره بنشیند.

این نامزد انتخابات ریاست جمهوری خطاب به ولایتی ادامه داد: اینکه شما می​گویید مذاکرات گذشته سخت تر بوده را من قبول ندارم. امروز قوت و اثر ما در جهان سبب شده که دشمنان شدیدتر از قبل با ما برخورد کنند.

وی به دولت​های گذشته و آنچه که ضعف دیپلماسی در دولت خاتمی می خواند اشاره کرد و گفت: من کتاب «مبانی نظری و مستندات برنامه چهارم توسعه» را همراه خود دارم که در آن آمده «در سال 82 به نظر می رسد که با بروز بحران در دو عرصه داخلی و خارجی کشور ایران را نمی توان یک قدرت در عرصه جهانی دانست و حتی دارای قدرت ملی هم نیست». من معتقدم که این مواضع کارساز نیست و روزی می توانیم از طریق مذاکره، مشکل دیپلماسی کشور را حل کنیم که از این نوع مواضع نگیریم.

به گفته وی قدرت دیپلماسی ما در گرو حمایت از مظلوم است. امام دست خالی در کشور صاحب اقتدار بود و به پیروزی رسید و در جهان اثرگذار شد. با جهاد اقتصادی می توانیم به تحریم هم غلبه کرده و آن را به فرصت تبدیل کنیم.

محمدرضا عارف در تذکری به حدادعادل گفت: در مجمع تشخیص مصلحت هم راجع به این کتاب بحث شد که آیا واقعا مبنای برنامه چهارم قرار نگرفته است یا نه؟ شما که همین برنامه را در مجلس هفتم تصویب کردید چرا این ایراد را نگرفتید و قانون برنامه را اصلاح نکردید؟

حدادعادل هم در پاسخ گفت: همان زمان هم چون از جهت مبانی نظری به قانون برنامه ایراد داشتیم قانون برنامه را به مجلس برگرداندیدم و برخی موارد اقتصادی آن را اصلاح کردیم. 100 نفر از نمایندگان مجلس هم می خواستند از رئیس جمهور سوال کنند که چرا چنین کتابی از سوی سازمان مدیریت دولت به چاپ رسیده است؟

/2929

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 297134

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
8 + 0 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۱۳:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    روحانی جواب دقیق حداد را داد. منظور این است به جای مذاکره با اروپا برویم با کدخدای اونا که آمریکاست مذاکره کنیم.
    • حقیقت گو IR ۱۵:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      236 8
      دقیقا. چرا جواب روحانی را در اینجا منعکس نکردید؟!! بحث این است که اروپا آمریکا را به عنوان کد خدای جهان پذیرفته و روحانی اعتقاد دارد که به جای اینکه برویم مدام با اروپایی ها مذاکره کنیم و مدام آنها را راضی کنیم و بعد آمریکا کارشکنی کند مشکل حل نمی شود بهتر است برویم و انرژی را که برای قانع کردن اروپا می گذاریم برای آمریکا بگذاریم تا مشکلات زودتر و بدون واسطه حل شود. اروپا بدون اجازه ی آمریکا با ایران به توافق نمی رسد.
  • باربارا IR ۱۴:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    جلیلی فوق العاده تندرو و افراطی هست. بسیار سطحی و بی مایه صحبت می کنه، خدا خودش رحم کنه. معنی اون خنده های توهین آمیزش (که فقط رو اعصاب بود) رو هم نفهمیدم.
    • آذري IR ۲۰:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      5 58
      بله اگه بخنده ميگيد توهين اگه مثل رضايي اخم كنه ميگيد طالبانيو خشن اگه نقد كنه ميگيد چماق اگه دفاع كنه ميگيد سياه نمايي خدا به شما رحم كنه با اين اخلاق زشت وتعصبتون واين حرفهاي بي فكرانتون خدا جدا كمكتون كنه
  • بی نام IR ۱۴:۴۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    زنده باد سردار صبور سازندگی درود بر روحانی مرد تدبیر و امید
  • سوران IR ۱۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    79 7
    بهترین راه برای عدم اتلاف وقت و به نتیجه رساندن موضوع و بیچارگی مردم همینه
  • همشهری IR ۱۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    همه کشورهای اورپایی رعیت و نوکر فرامین آمریکا هستند و این تحلیل کاملا درست است
  • سام GB ۱۵:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    حداد عادل بسیار باهوش عمل میکنه او میداند که این حرف ها رای هایش را خراب میکنه از طرفی نظر سنجی ها را هم دیده لذا دیگه هدفش ریاست جمهوری نیست هدف دیگری در پس این حرف های عام گریزانه نهفته است ؟ در واقع این سخنان به مذاق مردم خوش نیست بدرد جاهای دیگر میخورد.بعدها...
  • بی نام EU ۱۵:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    روحانی باز هم برنده این مناظره بود.....
  • بی نام IR ۱۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    من فکر نمیکنم حتی خانواده ی اقای حداد بهش رای بدند هیچی جز شعار در چنته نداشت
    • بهزاد IR ۱۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      واقعا درست گفتید هیچکس حاضر نیست به ایشان رای بدهد
  • فاطمه IR ۱۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    جليلي فقط يه جزوه آورده بود براي تخريب عارف و روحاني و ولايتي و بقيه ياد حركتهاي مشمئز كننده ا.ن افتادم
    • بی نام IR ۱۹:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      5 91
      اگه به جزوه اوردنه آقای موسوی هم یه جزوه ( سررسید ) آورده بود و فقط اونو ورق میزد و از اون تو میخوند !
    • رضا*** A1 ۲۰:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
      4 77
      اتفاقاً دکتر جلیلی نشون دادن که با سطح اطلاعات کافی و تسلط کامل و با مطالعه هم کتابهای کاندیدا ها و هم برنامه هاشون تو این مناظره شرکت کردن و این نقطه قوت ایشون بود
  • علی IR ۱۷:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    0 0
    عزیزدل برادرروحانی جوابش را داد
  • بی نام A1 ۱۹:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    115 8
    من موندم حداد اين وسط چي ميگه !!
  • سعيد A1 ۲۰:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    53 2
    حيف دكتر ولايتيً با اين نبوغ گير اين بي سوادي افتاده كه يقه ولايتي هم ميپوشه
  • بی نام A1 ۲۱:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۳/۱۷
    6 30
    خدایا جلیلی را بفرما.