تسنیم نوشت:

نماینده دبیرکل سازمان ملل متحد در عراق روز چهارشنبه از خروج این کشور از شمول فصل هفتم منشور ملل متحد تا پایان ماه جاری میلادی خبر داد.
به گزارش روزنامه «الزمان»، « مارتین کوبلر» نماینده سازمان ملل متحد در عراق روز گذشته در کنفرانس خبری مشترک با « خلف عبدالصمد» رئیس شورای استانداری بصره گفت: «عراق تا اواخر ماه جاری از شمول فصل هفتم منشور سازمان ملل متحد خارج خواهد شد؛ زیرا مهم ترین مانع تحقق این امر، مشکلات موجود بین عراق و کویت بود که اینک بسیاری از این مسائل حل شده است. عراق متعهد شده است غرامت جنگی ناشی از تهاجم به کویت را به این کشور پرداخت کرده است.»

عراق تاکنون حدود 30 میلیارد دلار از 41 میلیارد دلار غرامت جنگی ناشی از تهاجم به کویت را به این کشور پرداخت کرده است.

کوبلر خاطرنشان کرد: « موضوع مفقود الاثرهای کویتی از جمله موضوعاتی است که هنوز حل نشده و کمیته ای برای این منظور تشکیل شده است. عراق وعده داده است اشیاء مفقودی را پیدا کند و به کویت بازگرداند.»

فصل هفت منشور سازمان ملل، به این سازمان اجازه می دهد، در صورت لازم، اقدامات نظامی و غیرنظامی علیه کشوری انجام شود.

خلف عبدالصمد نیز در این کنفرانس خبری تاکید کرد، شورای استانداری بصره در صدد تشکیل اداره ای برای پیگیری روابط بین بصره و کشورهای دوست عراق، از جمله کویت، است.

پیشتر «بان کی مون» دبیر کل سازمان ملل از شورای امنیت این سازمان خواست به تحریم ها علیه بغداد که از زمان تجاوز عراق به کویت در سال 1990 همچنان بر این کشور اعمال می شود، پایان دهد.

بان کی مون روز چهارشنبه اعلام کرد، دو کشور عراق و کویت به سطح بالایی از اعتماد دوجانبه رسیده اند که فصل جدیدی از روابط را بین دو کشور باز کرده است.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 299696

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 2
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۱۱:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
    19 0
    یه سوال: غرامت ما چی شد؟
    • بی نام A1 ۲۰:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۳/۳۰
      2 0
      از این حرفا نزن! به قول عراقی ها تو برادری این حرفا معنی نداره! 1000 میلیارد دلار خسارت به ایران که چیزی نیست ....!