جریان احمدی‌نژاد با کلید واژه «بهار» در سیاست ایران ماندگار می‌شود؟

محمود احمدی‌نژاد هنوز هم از آمدن بهار و شکوفایی بهار سخن می‌گوید.

فاطمه استیری: «بهار» دیگر رمز و کلید واژه انتخاباتی احمدی‌نژاد و حامیانش در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم نیست که با پایان رقابت‌های ریاست جمهوری، پایان یافته باشد، گویی «بهار» قرار است باز هم در فضای سیاست ایران تکرار شود. چه آنکه احمدی نژاد بعد از انتخابات ریاست جمهوری باز هم از بهار و آمدن بهار و ...سخن گفت. آنجا که وی در آیین گرامیداشت فرهیختگان هنر و ادب در تالار وحدت این​بار هنرمندان را مخاطب اظهارات بهارانه خود قرار داد و با اشاره به این‌که هنر همیشه با معرفت و عرفان و علم و اندیشه همراه بوده است، ادامه داد: «قوه نامیه انسان میل به بهار دارد، یعنی زمانی که همه استعدادهای عالم جوانه می‌زند و انسان باید به آن قله برسد، بالاخره بهار خواهد آمد و حقیقت انسان‌ها شکوفا می‌شود و هیچ عاملی نمی‌تواند مانع شکوفایی بهار شود.»

وی در اظهاراتی دوپهلو و مبهم از شکوفا شدن بهار سخن گفت و ادامه داد «اگر می‌خواستیم در مورد بهار صحبت کنیم که هیچ قدرتی نمی‌تواند جلوی شکوفایی بهار انسان‌ها را بگیرد باید ده‌ها جلد کتاب می‌نوشتیم.»

همزمانی اظهارات بهارگونه احمدی​نژاد با زمزمه​ها و خبرهای روزهای اخیر مبنی بر تصمیم رییس جمهور فعلی و جریانش برای تاسیس «بنیاد بهار»، برخی تحلیل​ها مبنی بر تمایل دولتی‌ها برای ماندن در عرصه سیاست ایران در قالب جریانی تحت عنوان «بهار» را نزدیک به واقعیت کرده است. براساس اخباری که طی روزهای اخیر منتشر شده تجربه بنیاد باران (موسسه‌ای که رئیس دولت اصلاحات، پس از پایان دوره دوم ریاست‌جمهوری با همکاری چند نفر از وزیران و استانداران راه‌اندازی کرد)، محمود احمدی‌نژاد و دوستانش را به فکر ایجاد، موسسه‌ای مشابه، اما با نام «بنیاد بهار» انداخته است. بنیادی که به نظر می‌رسد بناست محل گردهمایی رئیس‌جمهور کنونی و دوستان نزدیک وی در دورانی باشد که آنان قدرت را ترک می‌کنند.

بهار از کجا آمد؟
کلید واژه بهار و شعار زنده باد بهار گرچه در بحبوحه انتخابات ریاست جمهوری یازدهم بر سر زبان‌ها افتاد و به شعار انتخاباتی کاندیدای مورد تایید دولت و حامیانش تبدیل شد اما محمود احمدی نژاد اولین بار در نیویورک از واژه «بهار» پرده برداری کرد.

1- سازمان ملل متحد، سپتامبر 2012 {5 مهرماه91}؛ جایی که محمود احمدی نژاد بعد از آنکه به بررسی نقش منجی و اسباب ظهور پرداخت، شعار زنده باد بهار را در مقابل سران کشورهای عضو سازمان ملل مطرح کرد. شعاری که شاید آن روز کسی تصور نمی‌کرد چندماه بعد و در بحبوبه انتخاب جانشینی برای محمود احمدی​نژاد به شعار انتخاباتی کاندیدای مورد حمایت دولت و حامیانش در انتخابات تبدیل شود.

2- بهمن ماه 91 و بازگشت رییس جمهور و همراهانش از سفر مصر هم جایی بود که دولتی ها برنامه ریزی شده و در جریان یک مراسم استقبال از شعار انتخاباتی خود پرده برداری کنند. شعاری که بر پلاکاردهای استقبال کنندگان نقش بسته بود و اسفندیار رحیم مشایی نیز آنگونه بهاری در فرودگاه حرف زد که گمانه‌ها از تلاش‌های انتخاباتی دولت در انتخابات جدی‌تر شد. مشایی که عنوان رییس دبیرخانه جنبش عدم تعهد را با خود در این سفر یدک می‌کشید، در جریان این استقبال وقتی جوانی از وی پرسید که بهار از نظر شما یعنی چه؟ گفت «من هنگامی که کلمه بهار را می‌شنوم، یاد بهار اصلی آفرینش می‌افتم. در بهاری در هر سرزمینی در دل و جان انسان‌ها ریشه آفرینش است.» و اینگونه «بهار» کلید واژه​ای شد که بارها بعد از آن از سوی دولتی‌ها مطرح و بارها نیز از سوی اصولگرایان و دیگر سیاسیون مورد انتقاد قرار گرفت.

3- احمدی نژاد و اطرافیانش تلاش زیادی برای معرفی کاندیدا در انتخابات ریاست جمهوری یازدهم داشتند. مشایی با وجود همه انتقادات، طی سال‌های اخیر باز هم همان مرد مورد علاقه و اعتماد احمدی​نژاد برای کاندیداتوری بود که وارد گود شد و شعار «زنده باد بهار» را این​بار در مراسمی ملی مطرح کرد.

4- 22 بهمن ماه و مراسم راهپیمایی و باز هم شعار زنده باد بهار! محمود احمدی نژاد در جمع خیل کثیر راهپیمایان و در مراسمی که به طور زنده از تلویزیون پخش می شد سه بار شعار «زنده باد بهار» را در پایان سخنان خود مطرح کند و بار دیگر خیل انتقادات را  روانه دولت و کاندیدای مورد علاقه​اش کرد. چه آنکه به عقیده منتقدان، بهره برداری انتخاباتی از روز 22 بهمن که روزی ملی برای مردم محسوب می شد، آن هم به نفع کاندیدای دولت برخلاف مشی رییس جمهوری کشور بود.

5- شعار «زنده باد بهار» تنها در سخنان رییس دولت، اسفندیار رحیم مشایی و اطرافیان و حامیان این دو چهره مطرح نمی​شد. چه آنکه سامانه پیامکی به نام «زنده باد بهار» نیز از سوی برخی از حامیان رییس‌جمهور و مشایی راه‌اندازی شده بود که البته عمر آن نیز چندان طولانی نبود و در روز بیست و یکم بهمن این سامانه بعد از 3 ماه فعالیت با شکایت 5 نفر فیلتر شد تا با حکم دادستانی پیامک‌های «زنده باد بهار» پیام‌آور فعالیت‌های حامیان دولت نباشد.

6- شعار انتخاباتی دولت که بسیاری آن را همسو با مکتب ایرانی می دانستند بعد از از 22 بهمن و در حاشیه جلسات هیات دولت به سوژه خبرنگاران از رییس جمهور و مشایی که حالا دیگر پای ثابت این جلسات شده بود تبدیل شد. هر دو چهره اما از در انکار انتخاباتی بودن واژه بهار در می‌آمدند. چنانچه تنها در یک مورد در روز چهارشنبه 25 بهمن ماه 91 و در حاشیه جلسه هیات دولت وقتی خبرنگاران به احمدی‌نژاد گفتند عده‌ای می‌گویند که این شعار انتخاباتی شماست و انتقادهایی به شما در ارتباط با مطرح کردن آن در تریبون راهپیمایی 22 بهمن وارد شده است، در توضیح آن با طرح این پرسش که آیا همه چیز در کشور انتخاباتی است؟ ادامه داد: «من در مورد امام زمان (عج) صحبت کردم، حال شما می‌خواهید بگویید زنده باد پاییز!»

اسفندیار رحیم‌مشایی نیز با تاکید بر این‌که منظور رییس‌جمهور از به کار بردن این جمله امام زمان (عج) است و این یک چیز روشنی است، گفت: همانگونه که در مورد ایشان آمده است «السلام‌عیلک یا ربیع‌الانام». اشاره مشایی به لقب امام زمان(عج) بود که او را ربیع‌الانام «بهار جان‌ها» و نضرة‌الایام «سرسبزی دوران» خوانده‌اند. وی در پاسخ به این سوال که برخی می‌گویند این شعار تبلیغات انتخاباتی شماست، گفت: تبلیغات انتخاباتی چه چیزی هست؟!

7- اظهارات بهارانه رییس جمهور در نهایت در 20 اسفند و در مراسم ملی استقبال از نوروز که از سوی دولت برپا شده و در جریان آن به مشایی نشان فرهنگ داده شد، مصداق یافت و رییس دولت در این مراسم مشایی را «مردی بهاری، بهاری و بهاری» توصیف کرد.
8- سال 92 نیز برای دولتی‌ها با کلید واژه بهار آغاز شد و رییس جمهور در پیام تبریک خود در سال جدید باز هم از بهار و آمدن بهار گفت تا به دنبال آن سال انتخاباتی دولتش را بهارگونه آغاز کند و بعد از از آن در مراسم های پی در پی «حماسه حضور» که در جریان سفرهای استانی دولت برپا می شد، «بهار» و «زنده باد بهار» از سوی او و اطرافیانش بارها و بارها مطرح شود.

شعاری که در نهایت نه تنها با روی خوش سیاستمداران روبرو نشد که با رد صلاحیت اسفندیار رحیم مشایی و حذف دولتی ها از گردونه انتخابات ریاست جمهوری، به نظر می رسید که به پایان زودهنگام رسیده باشد. اما احمدی نژاد که در اظهارنظرها و تصمیمات یکباره و خاص در 8 سال گذشته ید طولایی دارد، در آخرین اظهارات خود در روزهای گذشته باز هم از آمدن بهار سخن گفت. بهاری که از سازمان ملل آغاز شد و گویی می رود تا جریان احمدی نژاد را در سال های دوری از سیاست راهبری کند.
/29220

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300093

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 1 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 60
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    بهار چی چی؟
    • ایرانی A1 ۲۲:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      52 2
      آقا اسم من بهار هست! حالا چی کار کنم؟!!!!!!
    • بی نام A1 ۰۸:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      5 0
      بهار گروني بهار تورم بهار اختلاس بهر كاهش ارزش پول ملي بهار بي كاري و...
  • بی نام IR ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    دیگه جدی نگیرید !
    • بی نام A1 ۰۸:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      41 5
      جدی نمی گیریم! زیرا احمدی نژاد و تمام افراد وابسته به او هرگز به سیاست ایران باز نخواهند گشت چرا که هم ملت را از خود ناراضی کردند و هم رهبر را. بنابراین نه پست انتخابی میگیرند نه انتصابی
  • بی نام IR ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    فقط رای تهرانیها سیاسی بوده بقیه استانها به خاطر گرانی و تحریم ها رای دادند و این رایها متعلق به احمدی نژاد در دوره قبل بوده یعنی اصول گرایان مطمئنا شعار انتخاباتی روحانی اصلاح طلبی نبوده بعضی ها فقط مادیات را در نظر می گیرند هر جناح پول بیشتری بدهد بخور بخور بیشتر باشد به همون طرف کشیده می شوند
    • حمید A1 ۰۶:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      تحلیل کورکورانه چبه شما می کنی!
    • بی نام IR ۰۶:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      موافق نیستم برادر
    • پریا IR ۰۶:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      یعنی دیدگاه تون به مردم کشورتون اینقد دون و حقیرانه اس؟ یعنی اینهمه جمعیت در شهرهای دیگه به عقیده شما شعور سیاسی ندارن و فقط بخاطر غم نان رای دادن؟!!!
    • بی نام A1 ۰۷:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      90 29
      اصلا چه ربطی داشت به این موضوع؟یه چیزی و از اینجا اونجا هی کپی پیست میکنی؟خدا پدرتو بیامرزه اول بخون بعد نظر بذار
    • محمد IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      61 25
      چی میگی؟
    • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      ببخشیدا تهرانیا هم به آقای روحانی خیلی رای دادن!!اونجا هم ایشون رتبه اول بودن!!!بعد هم این چه تفکیک بی اساسیه شما کردین؟!رای تهرانیا سیاسی رای استانها از روی گرانی!!خوبه که این هم بدونین اکثر دولت مردان تهرانی نیستن زاده ی یکی از شهرستان ها هستن
    • ایرانی IR ۰۷:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      86 41
      اتفاقا همیشه این شهرستانیها بوده اند که ثابت کردند شعور سیاسی بالا تری دارند ولی تهران همیشه یا با اصولگرایی بوده یا رای نداده اند و این از عوامل اصلی سواستفاده ی متحجرین بوده و خواهد بود
    • بی نام A1 ۰۷:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      94 84
      لطفا به شعور ملت بزرگ ایران توهین نکنید
    • باشناس A1 ۰۸:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      13 0
      بابا تهرانی
    • بی نام A1 ۰۹:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      6 1
      برعکس .
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      احمدی نژاد که توی تهران رای بالایی داشت . این حرفت نشان از بیسوادی بالای شما داره هموطن تهرانی
    • ناشناس A1 ۱۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      17 79
      از حرف شما میشه اینجور برداشت کرد که تهرانی ها با مشکلی مثل گرونی و سایر مشکلات اقتصادی روبرو نیستند و هم وطنامون در سایر نقاط ایران درک سیاسی ندارن.از هز طرفی به حرفت فکر می کنم میبینم چقدر سطحی به انخابات نگاه کردی .
    • مهدی A1 ۱۵:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      1 5
      رای یعنی دیدن با عقل ،خیلی از مردم روز رای گیری انتخاب می کنند که به چه کسی رای بدهند .مطمئنا در این موقع مردم رای نمی دهند بلکه بر اثر تبلیغات تصمیم می گیرند .در شهر ما تا روز آخر تبلیغات شهر جلوه ی تبلیغاتی ای به نفع نامزدی نداشت ،اما در شب آخر ،شهر به یکباره بنفش شد .قطعا در دید عام تاثیر بسزایی دارد .ولی مطمئن باشید که فقط رای تهران سیاسی نیست ؛همه ی شهرها بچه حزب اللهی دارند.
    • محمد IR ۲۱:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      11 95
      مردم ايران به درك دست سياسي نرسيدن هنوز. توي حوزه اخذ راي بودم كه از 8 نفر توي اتاق 4 نفر كانديدي نداشتن . دوتاشون ازم پرسيدن . گفتم اينا اصولگرا اون اصلاح طلب و ... . بعد يكيش گفت فرقي واسم نميكنه . كي ارزوني مياره . گفتم فكر كنم روحاني . نوشت روحاني. يكي ديگه ديد من نوشتم قاليباف . نوشت قاليباف . بعد يكي بلند گفت راي ما روحاني . بعد 2 نفر ديگه گفتن به روحاني راي ميديم. اين اتفاق توي تهران افتاد . پس الكي تفكيك شهري نكن. احمدي نژاد به موقع خودش راي مياره و روحاني هم به موقع خودش . مهم اينه كه اصولگرا ها هيچ موقع راي نميارن .
    • بی نام IR ۰۵:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      11 7
      تهرانی ها همیشه غلط کار می کنن. همین شماها که اینطور به احمدی نژاد حرف می زنید در رقابت هاشمی و احمدی بالاترین رای را به احمدی دادید حالا احمدی بد شد هاشمی خوب شد. کاش یکم فرهنگ یاد می گرفتید که تک سر نشین تو خیابون نیاید بیرون که چهار ساعت تموم از آزادی تا انقلاب یا از شهرک غرب تا نارمک مسیر نیم ساعته رو طی کنید!!!!!!!!!!!!
    • امین IR ۰۹:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      10 0
      تحلیل شما مثل شعارهای برخی بسیار سطحی است. دوست عزیز فراموش نکنید که شعار آقایان قالیباف و رضایی و ولایتی و غرضی هم معیشت و کنترل تورم و ... بود. نه جانم اتفاقاً بسیاری از رای ها به کیسه ی توسعه ی سیاسی و اصلاح طلبی و عقلانیت در برخورد با همه چیز من جمله سیاست خارجی ریخته شد.
    • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      0 1
      ما که تو دهاتمون به احمدی نژاد رای ندادیم .
    • بی نام IR ۰۲:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      0 0
      عجب اعتماد به نفس جالبی داریااااااا...... یادم میاد سال 84 تهران به احمدی نژاد رای داد.وگرنه مردم بقیه شهرها اصلاً نمیشناختنش.چقدر زود همه چیزارو به نفع خودمون فراموش میکنیم!!!!!!!!باور کن همشهریاش هم شاید نمیشناختنش. مطمئنم که این کامنت چاپ نمیکنی خبر آنلاین.
  • ساره IR ۰۵:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    حالا دیگه یه کاری میکنن آدم از بهار هم متنفر بشه.... بابا دورتون تموم شده ....دست از سر این مردم بردارید
  • sadegh shik A1 ۰۵:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    29 3
    جالبه... هههه
  • محمد IR ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    10 1
    خیلی احساسی نوشته شده است آقای خاتمی نیز از گفتگوی تمدن ها می گفت.نتیجه چی شد ؟ بهار آقای احمدی نژاد که جای خود دارد . کارنامه آقای احمدی نژاد را فقط خودش و اطرافیان نزدیکش دفاع می کند وبس. مطمئن باشید 3 ماه دیگر از ایشان چیزی نخواهید شنید.
  • امير IR ۰۶:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    75 10
    شعارها در طي 8 سال آينده : زنده باد تابستان زنده باد پائيز زنده باد زمستان
  • صدف IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    82 7
    وااااااای ترکیدم چه عکس باحالی گذاشتین:)))))))))
  • شهروند ایرانی IR ۰۷:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    25 13
    این دفعه بعضی بخاطر نان رای دادن با با نان اورد د
  • مسعود A1 ۰۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    19 2
    خداروشکرکه این بهاراحمدی نژادنیومدوگرنه خدامیدونست چی میشه
  • جشنی IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    3 12
    زنده باد بهار .........زنده باد بهار .......... زنده باد بهار
  • اکبر A1 ۰۸:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    4 1
    خواهشا شیرینی حضور مردم با گرایشهای مختلف را با این حرفها تلخ نکنید.
  • بی نام IR ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    10 1
    بهار رو که احمدی نژاد نه اختراع کرده و نه کشف. در ضمن ضرب المثل هایی که کلمه بهار در آن به کار رفته قبل از اینکه احمدی نژاد حتی به دنیا بیاد در زبان پارسی معمول بوده که هیشه مترادف با امید به فرج بعد از شدت است. بهار ما که بعد از زمستان احمدی نژادی رسید ولی نمی دونم چرا احمدی نزاد اینقدر سعی داره بهار رو به خودش بچسبونه در صورتیکه دولتش برای ملت به جز سختی و سرشکستگی نیاورد.
  • احمدی نژادی EU ۰۹:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    8 21
    امیدوارم احمدی نژاد 4 سال دیگه دوباره نامزد بشه با توجه به محبوبیت بالاش قطعا رئیس جمهور میشه دوباره
  • ایرانی A1 ۰۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    6 43
    درودبراحمدی نژادقهرمان ضدزراندوزان،که درسالهای آینده بایدچراغ بدست دنبال امثال ایشون گشت،
  • بی نام IR ۱۰:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    16 0
    تصور مي كنم بهار كه سهل است اگر چهار فصل و هفت اقليم و شش جهت را هم به كار بگيرند ماندگار نمي شوند اون كسي كه باران را تأسيس كرد و ماندگار شد تا آخرين روزهاي رياست اش محبوبيت داشت هرچند كه مردم اميدي به گره گشايي از جانب او نداشتند رييس مردم بايد با مردم صداقت داشته باشد مردم يعني همه گروه ها و طبقات از عزت اله انتظامي گرفته تا اون حاجي فيروز دوره گرد از فقيه و مجتهد صاحب فتوا تا شاگرد و طلبه صف نعال ! همه اينها موج صداقت را از نگاه تو مي خوانند هرچند كه ممكن است نتوانند مكنونات قلبي خود را به يك شكل بيان كنند يادتان باشد شما و تيم شما با وعده عدالت و رفاه عمومي با وعده مهرباني و مهرورزي با وعده جلوگيري از تاراج بيت المال توسط دانه درشت ها با وعده تساوي همه در برابر قانون سر كار آمديد
  • محسن IR ۱۰:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    132 5
    منظور احمدی نژاد بهار ، بهار ایرانیه، مثل بهار عربی ، ولی غافل از اینکه ملت ایران 34 سال پیش انقلاب اسلامی کردند.
  • مریم A1 ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    70 5
    تایتانیکـــــــــــــــــــــه؟!!!!!!!!!!!
    • بی نام IR ۱۲:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
      31 0
      آرهــــــــــــــــــــــــــــــــــــــه:))))))))))))))))
  • بی نام A1 ۱۱:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    34 3
    طفلي بهار!!!!
  • بی نام A1 ۱۱:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    24 2
    با ديدن اين عكس ادم ياد لاو استوري ميافته!
  • بی نام IR ۱۲:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    12 0
    خبرآنلاین توروخدا این عکس واقعیه یا فتوشاپه؟!؟ینی امروز هرچی چشمام خورده به این عکس کلی خندیدم خیلی جالبه
  • ehsan A1 ۱۸:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    23 4
    فکر نکنم دیگه مردم رو بچشون اسم "بهار" بذارن!
  • بی نام A1 ۱۸:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    7 37
    احمدی نژاد هست تا تاریخ هست
    • بی نام IR ۰۷:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      11 16
      تاريخ هست تا احمدي نژاد هست!! ضمنا اشتباهي لايك كردم
  • حميد IR ۲۰:۵۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۳
    18 1
    بهار!! الكى ميگه
  • حجت A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    22 6
    احمدی نژاد را دست کم نگیرید . اگر او دنبال مدل پوتین مدودف بود و نشد مطمئن باشید در 4 سال آینده با شعار زنده باد بهار روبروی روحانی در مناظرات انتخاباتی خواهد نشست و باز از هاشمی رفسنجانی بد خواهد گفت. ساده انگاری است اگر احمدی نژاد را ساده بدانیم. او برای رسیدن به هدفش از هیچ چیز، از هیچ چیز نخواهد گذاشت. حالا این خط این هم نشان!
  • حسن IR ۰۸:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    5 30
    گفتمان بهاری تا ابد ادامه خواهد داشت. کسی نمی تواند جلوی شکوفایی بهار را بگیرد. زنده باد احمدی نژاد!
    • سحر EU ۰۹:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      4 0
      برو بابا.....گفتمان بهار سیخی چند؟؟؟
    • نازنیننننن A1 ۰۹:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      4 0
      دلم میسوزه براتتتتتت-
  • بی نام IR ۰۹:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    40 1
    احمدی نژاد را دیگر فراموش کنید.او به تاریخ پیوست.به امید روزهای بهتر برای مردم ایران.
  • سپهپور IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    0 1
    آمدن مهدی دیگه سر زبانها افتاده شواهدی هم وجود داره تاریخ رو بخونی قبل از امدن هر منجی اونهای که بشارت میدادن .همیشه مورد توهین از قبیل اینکه دروغگو وغیره یکسری دیگر که اکثرا از اشراف و صاحب منسبان بودن قرار میگرفتن ولی خدا به اونها صبر میده ومن فکر میکنم اگه از این بشارتها خبری نبود امریکا انقدر تو منطقه هر جایی که از شیعه حمایت بشه حساس نمیشد
  • بی نام A1 ۲۰:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    3 0
    بهار نیامده خزان شد
  • بی نام IR ۰۴:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    13 1
    ادب مرد به ز دولت اوست
  • وحید A1 ۰۵:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    6 16
    آقای احمدی نژاد معصوم نیست یک انسان هست که کارهای خوبی داشته . و یک انسان در زندگی در شغل هم اشباهی خواهد داشت.
  • بی نام IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    3 0
    عکسی که گذاشتین فوق العاده س/ گویااااااااا مرسیییییییی
  • kh A1 ۰۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
    4 3
    فقط احمدي نژاد 4 سال ديگه نشونتون مي ديم
  • علی IR ۱۶:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    عوامفریبی، دروغ، بی ادبی، سوء استفاده و به سخره گرفت اعتقادات مردم و هزاران صفت دیگر چیزهایی است که در این 8 سال از این آدم دیدیم
  • بی نام IR ۱۹:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۶
    0 0
    بگم بگم....