تهران امروز نوشت:

آمارهای رسمی از 8میلیون جوان ایرانی آماده ازدواج سخن می‌گویند؛ اما این رقم در آمارهای غیررسمی به 12.5 میلیون نفر رسیده است و این یعنی میلیون‌ها جوان ایرانی به دلایلی چون شاغل نبودن یا نداشتن مسکن، همچنان مجرد و بیکار روز را به شب می‌رسانند و در انتظار تغییری در روزهای زندگی خود هستند تا پویایی، نشاط و انرژی جوانی خود را برای آینده‌ای بهتر به کارگیرند. اما این روزها کارشناسان به همه این دلایل، دلیل مهم‌تری را افزوده‌اند؛ دلیلی که گویا بیشترین سهم را از به تاخیر افتادن ازدواج جوانان به‌گردن دارد. به گفته محمد عباسی وزیر ورزش و جوانان، «عامل اصلی افزایش سن ازدواج، فرهنگی است نه اقتصادی.»

او اعلام کرده است: «برخلاف تصور بسیاری عامل اصلی افزایش سن ازدواج، مسائل اقتصادی نیست، چرا که غربی‌ها جزو ثروتمندترین کشورها محسوب می‌شوند اما در زمینه ازدواج و خانواده بسیار مشکل‌ دارند و جمعیت آنها رو به اضمحلال است و به همین دلیل مسائل فرهنگی مهم‌ترین عامل افزایش سن ازدواج است و باید توجه ویژه‌ای به این امر شود.» هرچند تاکنون بسیاری از کارشناسان از «اینکه موضوع ازدواج در کشور فاقد متولی واحد است» انتقاد کرده بودند اما این بار عباسی نیز با گلایه از اینکه «یک درصد از بودجه ارگان‌ها و دستگاه‌های اجرایی باید برای حمایت از جوانان و خانواده اختصاص یابد»، آن را ناکافی خوانده و می‌گوید: «مجاز شدن صرفا کافی نیست چرا که ممکن است بعضی دستگاه‌ها این مسئولیت را اجرا نکنند. بحث ازدواج صرفا با کار یک دستگاه درست نمی‌شود، بحث ازدواج در دل جامعه باید پیگیری شود و لازم است که این موضوع را در تمام بسترهای اجتماعی، اداری و فرهنگی دنبال کنیم.» وزیر ورزش یکی از مسائل مهم امروز دنیا را افزایش سن ازدواج و رویکرد فرهنگی به آن برشمرده و می‌گوید: «مسائل اقتصادی در اولویت دوم قرار دارد و باید بیشتر بر مسائل فرهنگی توجه شود چرا که امروزه بسیاری از افراد که شاغل هم هستند، مجرد زندگی می‌کنند. طبق آمارها دغدغه اصلی جوانان ازدواج است. بیشترین دغدغه جوانان از بین ازدواج، مسکن و اشتغال، ازدواج بوده و این امر حاکی از اهمیت ازدواج دارد و باید برای این نیاز فکری و ذاتی توجه ویژه شود.»

 

سن ازدواج در کلانشهرها بالاتر است

پیش از این محمدباقر پیشنمازی معاون فرهنگی و تربیتی وزیر ورزش و جوانان، نیز با اشاره به عامل فرهنگی در افزایش سن ازدواج گفته بود: «به‌نظر می‌رسد بعضی از افراد، جاذبه‌ها و شیرینی‌های بعد از ازدواج را قبل از ازدواج تجربه می‌کنند. به همین دلیل است که ازدواج برایشان جذابیتی ندارد و علاقه به ازدواج هم کاهش می‌یابد. میانگین سن ازدواج بین روستاها، شهرهای کوچک و کلانشهرها نشان می‌دهد هرچه از محیط‌های کوچک به‌سمت محیط‌های بزرگ‌تر می‌رویم، سن ازدواج افزایش پیدا می‌کند. درواقع در محیط‌هایی که نظارت بیشتری وجود دارد، پایبندی به اصول و اخلاق بیشتر است، حدود بهتر رعایت می‌شوند و اشتیاق به ازدواج هم بیشتر است.»
میانگین سن ازدواج به 27 سال رسید

چندی پیش دکتر محمداسماعیل مطلق، رئیس پیشین دفتر سلامت جمعیت، خانواده و مدارس وزارت بهداشت با ابراز نگرانی از افزایش سن ازدواج در کشور گفته بود: «8 میلیون جوان در کشور آماده ازدواجند. دولت باید مسئله مسکن و اشتغال آنها را حل کند و خانواده‌ها نیز باید از نظر فرهنگی و عاطفی کمک کنند تا این جوانان ازدواج کنند. خیرین نیز از نظر مالی کمک کنند تا جوانان برای ازدواج مشکل نداشته باشند.» به گفته او: «پیش از این میانگین سن ازدواج 21‌سال بود که اکنون به 27 سال رسیده است. همچنین فاصله فرزند‌آوری پس از ازدواج بسیار طولانی شده است.


هیچ نهادی متولی ازدواج نیست

دکتر بانکی با تاکید بر اینکه نیاز اول جوانان ازدواج است، می‌گوید: «هیچ نهادی در کشور متولی ازدواج نیست.» به گفته او «بحران اصلی جوانان امروزی بحران جنسی است و هیچ راه‌حل دیگری به جز ازدواج در دین و فرهنگ ما ندارد. بنابراین باید همه تلاش دولتمردان در به‌وجود آوردن ساز و کاری باشد که این نیاز جوانان از طریق شرعی و صحیح برآورده شود.»

اوبا اشاره به قصورهایی که در این زمینه از سوی مسئولان دولتی وجود دارد، ادامه می‌دهد: «اول باید موانع ازدواج را در مطالعه‌ای گسترده بررسی کرد و بعد برای تک تک آن موانع راهکار ارائه کرد. بعد از آن هم این راهکارها را باید در قالب مصوبه و قانون اجرایی کرد.»

 

سلایق و توقعات تغییر کرده

در سال‌های گذشته برخی جامعه‌شناسان و روان‌شناسان نسبت به روابط دختران و پسران در جامعه هشدار داده‌اند. اتفاقی که به گفته آنها بر به تاخیر افتادن ازدواج موثر است. دکتر بانکی بیشترین تقصیرها را به گردن معضلات فرهنگی می‌اندازد.

او می‌گوید: «در گذشته ازدواج بدون رابطه قبلی صورت می‌گرفت اما متاسفانه پسران جوان امروزی به دلیل برقراری روابط پیش از ازدواج، سلایق و توقعات‌شان تغییر کرده است.» به گفته او حتی جوانانی که دست‌شان به دهن‌شان می‌رسد و شغل مناسب دارند هم این روزها تن به ازدواج نمی‌دهند چرا که دوست دارند از زیر بار مسئولیت فرار کنند. او افزایش خانه‌های مجردی و روابط پیش از ازدواج را عاملی برای این مسئولیت‌گریزی عنوان کرده و می‌گوید: «متاسفانه چنین روابطی سبب شده که جوانان دیگر برای ارضای نیازهایشان تن به این پیوند آسمانی ندهند.»

آمارهای غیررسمی 12.5 میلیون جوان را آماده ازدواج نشان می‌دهند. جوانانی که به‌رغم استعداد بالقوه خود برای کار و فعالیت و همراه شدن با روند طبیعی زندگی یا با بیکاری دست و پنجه نرم می‌کنند یا هنوز تشکیل خانواده نداده‌اند. حالا کارشناسان می‌گویند این روزها معضلی بر آنهایی که توانسته‌اند گلیم‌شان را از این آب بیرون بکشند، سایه انداخته است؛ معضلی که به آن عامل فرهنگی در به تاخیر افتادن ازدواج می‌گویند. معضلی که به گفته محمد عباسی،وزیر ورزش و جوانان، «عامل اصلی افزایش سن ازدواج است.»

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 300368

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 6 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 50
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    36 81
    نه فقر فرهنگی است نه فقر اقتصادی ما جامعه ای هستیم که در دورۀ گذار قرار داریم چه بخواهیم و چه نخواهیم. از ویژگیهای دورۀ گذار نوسان رفتاری جامعه است گاه به سمت گذشته میل میکنیم گاه به سمت وضعیت آینده. الان درست در موقعی قرار داریم که به سمت آینده میل کرده ایم در حالیکه هنوز جامعه آمادۀ پذیرش آن نیست. این مسیری است که همۀ جوامع طی کرده اند ولی برای بعضی جوامع 300 طول کشیده برای برخی دیگر 25 سال هر چه جامعه فرهنگ و تاریخ غنی تری داشته باشد این دوران طولانیتر میشود. هیچ جامعه ای نمیتواند یک شبه بار سنگین گذشتۀ خود را زمین بگذارد . مخصوصاً اگر این تاریخ مملو از شکوه و عظمت باشد.
  • مهدی A1 ۰۴:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    باید در توجیه وزیرمحترم عرض کنم که اکثرا وزرا و میدیران رده بالایی دولت با دریافت حقوق میلیونی و دریافت انواع فوق العاده و پاداش نبایستی هم مشکلات جوانان رادرک کنم . من به عنوان یه جوان بیکار و دارای مدرک تحصیلی دانشگاه از به خواستگاری دختر شما خواهم امد پاسخ دختر و یا شخص شما چیست ؟ من دختر به فرد بیکار و بدون درامد نمی دهم . قطعا بر خلاف تصور شما مهمترین مشکل جوانان در مسیر ازدواج د تشکیل خانواده مشکلات مالی و اقتصادی است . وقتی دولت برای باارزش ترین نیروهای کشور یعنی جوانان کار خاصی انجام نمی دهد و با دادن وام 4-5 میلیونی حتی یه یخچال و فرش هم با این تورم به سختی می توان تهیه کرد و با 25-35 درصد سود بانکی چگونه جوانان فاقد دامد می توانند وام بگیرند ...... بهتر است دکتر واقع بین تر باشید .
    • محمد IR ۰۵:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      6 39
      به نظر من مشکل ازدواج فراتر از مسایل اقتصادی و فرهنگی هست و برای حلش هم **همه** باید تلاش کنیم و یه کار بزرگ و زمانبر رو می طلبه.دلیل عمده این مشکل دوری از دین هست.مگر نمی گیم قرآن کهنگی نداره و برای تمام اعصار هست؟پس اگر قلبا اعتقاد به قرآن داریم پس باید ایمان هم داشته باشیم بهش.وقتی می گیم مشکلات اقتصادی و فرهنگی عملا قرآن رو کنار میزنیم!قرآن می فرماید: (مردان و زنان بى همسر خود را همسر دهید و همچنین غلامان و كنیزان صالح را، اگر فقیر و تنگدست باشند. خداوند از فضل خود آنان را بى ‏نیاز مى ‏سازد خداوند گشایش دهنده و آگاه است) عملا تاکید داره که از مشکلات اقتصادی نگران نباشید.به نظر من هر کسی عمل نمی کنه خودش رو داره گول میزنه و باید ایمانش رو بیشتر کنه.به خدا از مسایل اقتصادی نترسید خدا کریمه
    • حسن A1 ۱۱:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۵
      14 3
      آقا محمد شما پدری و دیدی که ساده ترین امکانات رو برای زن و بچش نمیتونه فراهم کنه و شرمندشون میشه؟!! من دیدم و نمیخوام به سرنوشت اون دچار شم. ترجیح میدم شرمنده شکم(نیازهای) خودم باشم تا زن و بچم.
  • s A1 ۰۴:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    109 5
    اول از همه فقر اقتصادی و بعدش فقر فرهنگی
  • بی نام A1 ۰۴:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    93 4
    حقیقت فرهنگش که عوض شده ولی مشکلات اقتصادی هم خیلی بزرگتر و سنگینتر شدن !
  • بی نام IR ۰۴:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    54 5
    هر دو
    • یک مجرد A1 ۰۵:۱۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      46 5
      هردو ولی بار اقتصادی به مراتب خیلی بیشتر از فرهنگیه.جوونای کمی وجود دارند که وضعیت مالی خوبی دارند ولی به ازدواج تن نمیدن
  • بی نام IR ۰۴:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    46 4
    بزرگترین دغدغه جوانان شغل انهاست که اکثرا یا بیکارند یا درامد چندانی ندارند که زیر بار مسئولیتی به این سنگینی بروند پس بهتر میدونه که سر سفره پدرش باشه تا بخواد یک خانواده را اداره کنه.....
  • شکوفه IR ۰۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    33 8
    جوانان نازپرورده و مسئولین بی فرهنگ . که بجای حل مشکلات فقط سخنرانی می کنند ان همه اطلاعات دروغ باعث شده جوانان از ازدواج وحشت داشته باشند منظورم تحلیل های دروغی است که درمورد امار طلاق ارائه می دهند هیچوقت در تحلیل هایشان اشاره نمی کنند که افزایش امار طلاق بیشتر مربوط به سنین بالای 50 سال است . وقتی امار مردانی که بخاطر مهریه زندانی هستند را اعلام می کنند نمی گویند که اقایان محترم زندانی اولا بیشتر زن دوم یا سوم دارند و از آن گذشته هزار غلط دیگه هم کرده اند . وقتی امار رابطه نامشروع را می دهند نمی گویند بیشتر این آمار مربوط به آقایان بالای 40 تا 50 ساله است . و جوانان قبل از ازدواج نگران طلاق و زندانی شدن بعد از ازدواج هستند
  • محمود A1 ۰۵:۲۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    47 4
    اقاي وزير اصلي ترين مشكل اقتصادي است ايا جنابعالي حاضريد دخترتو به بنده بيكارتحصيلكرده بدي قطعنا كه نه جواب شماست پس مشكل اقتصادي است شماها پول مملكت رو حيف و ميل ميكنيد اقاي وزير- حتي وام ازدواج را هم با هزاران مكافات ميدهند
  • بی نام IR ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    44 17
    برارد من با 35 سال دو سال پیش ازدواج کرد. به 2 ماه نکشیده بود که زنش رفت مهریه اش رو گذاشت اجرا. دادگاه هم سهم الارث پدری براردم رو که از مال دنیا فقط همون داشت توقیف کرده. کجای دنیا همچین کاری می کنن. اینقدر تبلیغات کردن این فمنیست ها که حقوق زنها در ایران رعایت نمی شه که الان وضع طوری شده که مرد ها باید فرار کنن از کشور برن بیرون.
  • علی A1 ۰۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    36 1
    یعنی روز بروز مردم ما بی فرهنگ تر میشوند چرا این مشکلات در 20 سال پیش و سالهای قبل از آن نبود !!! چرا میزان طلاق و .... هرروز بیشتر میشه !! آقای وزیر جوانان ما بی مسئولیت نیستند شما ها خودرا در مقابل مردم مسئول نمی دانید. آقای وزیر شما و مسئولین ما چون نمی توانند مشکلاتی را که با ندانم کاری خودشان بوجود اومده را برطرف کنند تنها راه را مسئول نشان دادن چیزی می کنند که در هوا ست و از آن نمی توان پاسخی گرفت مثلا فقر فرهنگی ..
  • زحمتکش IR ۰۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    55 3
    سربازی - بیکاری - بی پولی همین ولاغیر
  • بی نام IR ۰۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    56 1
    جوان با حقوق 600 هزار تومان در ماه چه جوری میتونه بره خواستگاری یک نفربا این همه گرونی و تورم؟؟؟!!!!!! جنابان وزرا یکی جواب بده که این همه ادعا دارن خودشون حقوق میلیونی با کلیه مزایا و حق مسکن و حق ایاب و ذهاب(میگیرن ولی با ماشین دولتی میرن و میان! جالبه نه؟!) هزار جور مزایای دیگه... نفسشون از جای گرمی در میاد خوش به حالشون....
  • بی نام IR ۰۵:۳۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    37 1
    ما را با غرب نمی خواهد مقایسه کنی ؟
  • ع ر IR ۰۵:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    30 1
    هر دو تاش درسته. اما فقر اقتصادي و نگراني نان بيشتر در پسرها و فقر فرهنگي مثل توقعات بالا كه ناشي از افزايش زياد از حد تعداد دختران تحصيلكرده نسبت به پسرها است بيشتر در دخترها ديده ميشه. شما در نظر بگيريد دختري كه فوق ليسانس است يا دكترا دارد يا كارمند است آيا به راحتي با هر كسي ازدواج ميكنه؟ يا پسري كه اوضاع اقتصادي و كاري جامعه رو ميبينه جرات ازدواج رو داره؟
    • محمد IR ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      17 4
      یه مقداری هم بر میگرده به فرهنگ سازی که در سالهای اخیر انجام شده و مخصوصا صدا و سیمای گرامی!!!این همه فیلم و سریال و تبلیغاتی که انجام میده.در بیشتر فیلمها نشون میده جوونی رو که دانشجو هست یا هر چیز دیگه وقتی ازدواج می کنه میره توی یه خونه مبله با امکانات خوب و یه زندگی بدون دغدغه!!آیا وضعیت جامعه واقعا اینه؟چرا اینقدر مصرف گرایی رو تبلیغ می کنه ؟ همه اینها به شدت روی دختر و پسر جامعه ما تاثیر می گذاره و سطح توقعات دختر رو می بره بالا و وقتی توقعات بالا میره به موازات هم سن ازدواج ها داره بالا میره پس دیگه هیچ رقمه نمی تونن از توقعاتشون بگذرن.به ولله نمی تونن بگذرن از توقعاتشون با این جو دادن های جامعه.اونوقته که هیچ کس با هیچ روشی دیگه نمی تونه مشکل ازدواج رو حل کنه.
  • منصور EU ۰۵:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    51 1
    من به شخصه مشکلم فقر اقتصادی هست
  • نامدار IR ۰۵:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    17 5
    در حال حاضر تنها كسايي كه ازدواج ميكنن ، افرادين كه دست پدر مادراشون به دهنشون ميرسه يا اينكه از جايي پولدار شدن در يه جمله كسايي كه وضع ماليشون خوبه همچين سن ازدواج بالا نرفته ،‌ طبق برخوردهاي من سن ازدواج خيلي هم كم شده كسايي كه سنشون بالاست اصلا ازدواج نميكنن چون به عنواني خودشون رو عاقل ميدونن(صاحب :‌ بيكاري ،‌ تحصيلات عاليه و ...) سن ازدواج براي دخترها حول و محور 18 تا 23 يا 24 و سن پسرها حول 20 تا 23 يا 24
  • ترنم IR ۰۵:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    33 2
    ای خدا میشه جای ما با این دولت مردان چن شغله عوض بشه .. اخه اونا فرهنگشون بالاست من با دوتا مدرک دانشگاهی .. وهزیارتا از این مدارک فنی حرفه ای هر جا میرم میگن معرفت کیه .. ای خدا .. فقر فرهنگی بله .. برای شما دولت مردان است ما بیچاره ها نون شب نداریم ... فرهنگ میخوایم چیکار ... خبر انلاین میدونم چاپ نمیکنی .. دلم خوشه که نوشتم
  • امید A1 ۰۶:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    8 21
    مسلماً فرهنگ مقدم بر همه چیز است چون اینکه تصور بشه برای ازدواج تمکن مالی نیازه خودش فقر فرهنگیه. در حالی که حضرت محمد می فرمایند، ازدواج نکردن بخاطر ترس از فقر بخاطر ایمان ضعیفه. دوم اینکه اکثر کسایی که ازدواج می کنند وضعیت اقتصادیشون هم متحول میشه و خوب میشه در حالی ازوداج نکردن بخاطر بهتر شدن وضع اقتصادی خیال واهی است و سوم اینکه اکثر ازدواجهایی هم که به طلاق منجر میشه بخاطر همین فقر فرهنگی است نه فقر اقتصادی. تصورات اشتباه جوانان از ازدواج و مسائل زندگی و معیارهای اشتباه برای ازدواج، 100% فقر فرهنگی است
    • بی نام A1 ۰۷:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      7 14
      همه چیزم پول نیست که ...مسئولیت پذیری هم باید داشت که من فکرمی کنم کسی حوصله اش رو نداره!!!
  • ازمابهتران A1 ۰۶:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    46 13
    افزایش سن ازدواج نشان دهنده بالا رفتن سطح فرهنگی است نه پایین آ مدن آ ن. اینجا کاربرد کلمه فقر درست نیست و با متن خبر همخوانی ندارد. ازدواج رسمی است سنتی که با ظهور مدرنیته کمرنگ شده است.
  • اشکان م A1 ۰۶:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    42 4
    من 28 سالمه و يه ماهه که ازدواج کردم، با اينکه خانمم خيلي باهام راه مياد و با کم و کاستيا ميسازه، ولي بازم بنظرم ازدواج تو اين شرايط اشتباهي بيش نيست، چون هيچ نهاد و ارگاني حمايتي از آدم نميکنه. با اين حقوقي هم که ميگيريم، نه پس اندازي مي‌مونه و نه ميشه زندگي کرد. فقر اقتصادي مشکل اصلي است ...
  • حمید IR ۰۶:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    33 4
    آقای وزیر شما فرافکنی نکن . غربی ها رو ولش کن عزیزم عمل کن نمیتونی کاری کنی کارو بسپار به یکی دیگه.چرا باید من30 سالم باشه و بیکار باشم؟منی که دانشگاه رفتم زحمت کشیدم تا این روزها رو ببینم؟ عزیزم تا کار نباشه من اصلن به فکر ازدواج نیستم و از این وضع هم هر روز عذاب میکشم.آقای وزیر تا دلت بخواد دنبال کار رفتم آزمونهای استخدامی دادم ولی نشد که نشد یعنی بدون آزمونهای استخدامی این تحصیلات من مفت نمی ارزه.خبر انلاین از این خبرا دیگه نذار چون با دیدن این خبرا از آقایون مسئول ناراحتیهامون هزار برابر میشه در ثانی فایده ای هم نداره
  • بی نام A1 ۰۶:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    8 62
    جوانهای این کشور را باید عادت بدیم سریع برن زن بگیرن. متاسفانه بی مسئولیتی و تنبلی در بین جوانان بیداد می کند. همه از زیر کار در می روند و فقط میخواهند یک شبه، ره صد ساله بروند. امان.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      15 1
      دوست عزیزم ازدواج سریع برای جوانی که اینده خودش نامعلومه چه برسه به اینده یک خانواده و همسر و فرزند کار عاقلانه ای نیست و باعث افزایش طلاق میشه بی مسولیتی؟ کدوم جوان رو در شرایط حاضر میبینی که بخواد ره صد ساله بره؟ الا تنها خواسته جوان ترها شغل و درامدِ حداقلیِ دیگه اون دوران گذشت که جوانها دلشون میخواست راه صد ساله برن الان انقدر فشار داره هشون میاد که فقط دنبال یه اب باریکه هستند
    • بی نام A1 ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      25 2
      ازدواج یه امر کاملا شخصیه وهرکس باید درموردش آزاد عمل کنه ..قرار نیس مسائل شخصی رودولتی کنیم یه ناظر بالای سرمون بذاریم .. به کسی مربوط نیست . اگه کسی صلاح میدونه ازدواج نکنه باید بهش احترام گذاشت.
    • ترنم IR ۱۴:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      8 0
      بله دقیقا هم وطن عزیز درست میفرمایید .. شما الان برو ببینم این رئیس راسای مملکت ما از چن سالگی کار میکردن .. بیچاره ها الان از زمان بازنشستگیشون هم گذشته فلان کسک .. تو 20 سالگی استاندار بود یا جناب بوقق تو 18-19 ساگلی فرمانده بود تو جنگ .. ایا اینا اجازه میدن ما که الان دیگه از جونیمون چیزی ندیدم .. تو این سالا کار کنیم .. بله بی مسئولیت شدیم .. مسبب این بی مسئولیتی و بی کار خود شمای پدرو مادر هستین .. .. فقر فرهنگی دیگه ... فامیلاشون هم میارن سر کار ما که کسی رو نداریم این یک عالمه مدرک و تجربه تو خونه هستیم ... خدا زودتر دنیا تموم شه از این ادمای از خودراضی خلاص شیم
  • بی نام A1 ۰۶:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    19 0
    آقای وزیر شما میگی فقر فرهنگی منم میگم درست. مسئول این فقر فرهنگی چه کسانی هستن؟
  • مجتبی ب IR ۰۶:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    27 4
    فقر اقتصادی...................
  • محمد IR ۰۷:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    31 1
    آقای وزیر تورو خدا دست از سرمون بردار نه کارتو میخواهیم نه رفاهتو یه دلخوشی داشتیم پرسوپلیس داشت رو براه میشد اونم ازمون گرفتی تورو جان هر کی دوست داری چیکار برای این ملت کردی تو این مدت که وزیر بودی؟
  • کاوه A1 ۰۷:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    11 2
    من 35 سالمه مشکل مالی ندارم و کار با حقوق خوب هم دارم و مستقل هستم واقعا تا سن 28 سالگی دوست داشتم ازدواج کنم که پول نداشتم. ولی الان دیگه به هیج وجه تن به ازدواج نمیدم.به نظرم تعدادی از اونایی که میگن مشکل اقتصادیه اگه کار گیر بیارن و وضعشون بهتر بشه احتمالا با بالا رفتن سنشون دیگه حوصله ازدواج و تعهداشو نداشته باشن.
    • ترنم IR ۱۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
      9 2
      خب مشکل اینه .. وقتی تا 30 سالگی بیکار باشی .. دیگه بعد اون اون شورو جوانی از بین میره .. اخه کجای دنیا تا این سن جونا بیکار میمون . از 16 سالگی میفرستنشون سر کار ... امان
  • سراب IR ۰۷:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    30 0
    حالا تو اين گير و دار فقر اقتصادي و بيكاري و ازدواج نكردن / اين مشكل را هم اضافه كنيد كه بايد اين جوون بدبخت هر روز با وسوسه هاي شيطاني دست و پنجه نرم كنه
  • باب اتش IR ۰۷:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    11 7
    من الان یه پسر 30ساله مجرد هستم .6سال پیش به خواستگاری دختری رفتم که هم من راضی بودم هم دختر مورد نظر رضایت داشتن ولی خیلی محترمانه بخاطر مسایل مالی و کار دست رد به سینه من زدن البته بهشون حق دادم ولی دو سال پیش وضع مالیم خوب شد و همون دختر اصرار به رابطه داشت ک من اصلا رضایت نداشتم بنطر من فقر فرهنگی دلیل محکمتریه چون با تلاش و توکل بخدا و توقع کم جوانها همه چی درست میشه(البته دست رد دختر خانوم انگیزه شدیدی برای پول دراوردن به من داد دستش درد نکنه چشمامو باز کرد)
  • جعفر A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    9 5
    سن ازدوج باید 20 سال و یک دوسال هم برای بچه دارشد که در دراز مدت پدر 42 سال و فرزند 20 سال که نتیجه آن کمک پدر به فرزند برای رسید به هدف عالی علمی و کاری ولی من خودمه برای شما مثل می زنم در 35 سالگی ازدوج کردم 4 ساله تو کشید تا بچه ام به دنیا بیاید 39 حداقل 20 سالگی بخواهد ازدوج کند من 60ساله شدم نه من از زندگم راضی بودم نه بچه من که باید از یک پدر سال خورده نگهداری کند و یا بگوید به خاک پدرم یا سرای سالمندان
  • اشکان م IR ۰۷:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    14 1
    خوش بحال شما و بچه‌هاي امثال شما آقاي وزير
  • بی نام A1 ۰۸:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    19 9
    من 10 ساله ازدواج کردم و روزی هزار بار پشیمون میشم از کارم .سر هر چزیزدعوا میکنیم که اکثرشون مسائل مالیه . اگه غذایی درس کنه میگه بهتون لطف کردم وگرنه حق سوالم نداریم .خونه مثل یه انباریه درهم ریخته هست و اگه زبونم لال اعتراضی هم بکنیم اولین حرفش اینه . دوس نداری مهریمو بده ، به سلامت. هر پسری که عقل نداره حتمن ازدواج کنه . این واقعیت که پسرا از فقر اقتصادی و دخترا از فقر فرهنگی رنج میبرن و حتم بدونید که درست بشو هم نیست با این همه اختلاف و فاصله بین مردم و با این همه تبلیغاتی که در مورد زندگی پولدارا میشه و به رخ ماها میکشن بهتر از این بدتر نمیشه
  • داریوش A1 ۰۸:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    14 0
    خبر آنلاین عزیز به نظرم یه نظر سنجی بذار ببین عامل اصلی ازدواج نکردن جوانان چیه بنده فوق لیسانس دارم و بیکارم . واقعا نمیدونم چیکار کنم ؟ یکی به من بگه چیکار کنم ؟ هر جا میرم پارتی ندارم . خدمت سربازی هم رفتم ، هنوز نتونستم شغلی پیدا کنم چطور میتونم به ازدواج فکر کنم . الان شده 27 سالم . اگه هم شغلی پیدا کنم باید چند سال کار کنم تا بتونم خرج مراسم عروسی و طلای عروس خانم رو تهیه کنم . بعدشم پول پیش خونه رو به نظرت از کجا بیارم ؟ شما به من بگو . هر کاری باشه انجام میدم .
    • مهرى A1 ۱۲:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۳۰
      2 1
      منم با٢٧سال سن بيكارم.روزهام به بطالت ميگذره،به پوچى رسيدم. كارشناسى برق از دانشگاه سراسرى گرفتم اما شهرى كه زندگى ميكنم چندان صنعتى نيست و كار نداره مثل آدمى شدم كه حس نميكنه زنده هستش.كى ميگه جوونها فقر فرهنگى دارن؟!اينا بچه همون كسانى هستن كه زود ازدواج كردن و به قول جناب وزير،الان بى فرهنگن!! آقاى وزير ما اگه كار داشتيم از خدامون بود يكى توى زندگيمون باشه كه بركت بده.اما با اين شرايط،ازدواج مث دوستى دو تا بچس ك زود هم ازهم ميپاشه
  • بی نام A1 ۰۸:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    36 4
    چرا یه بار نمیاین تو جامعه و بعد نظر بدید؟! با 600تومان ماهیانه که هر روزم ممکنه اخراج بشی کی میره سمت ازدواج؟! بابا والا فاسدترین پسرا هم دوست دارن ازدواج کنن ولی وقتی شرایطش نیست چی کار باید کرد؟!!!
  • بی نام IR ۰۸:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    25 2
    بابا ما که ازدواج کردیم از پس مشکلات مالی بر نمیاییم در ثانی با این اجارها مگه میشه ازدواجم کرد
  • امير IR ۰۸:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    19 4
    خداي آسمونا / خداي كهكشونا / برس به داد دل عاشق ما جوونا
  • نگار IR ۱۲:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۴
    11 9
    به نظر من مسئله فرهنگ توی همه زمینه ها حرف اول و میزنه.ما با فرهنگ صحیح مسئولیت پذیری,دست وپنجه نرم کردن با سختی ها,احترام متقابل رو یاد میگیریم.کسی منکر این مسئله نیست زن ومرد با فرهنگ در فقر یا در ثروت محترم و قابل احترامن .مسئلولیت پذیری هم یک طرفه نیست فقط که نهاد خانواده آموزش دهنده نیست,مسئولین ذیربط هم مسئولند.هرچند به نظر من خانواده خیلی خیلی خیلی مهمه.من خودم همکارای جدیدم؛اصلا نمی تونی بگی بالا چشت ابروئه,بزرگ کوچیک نمی کنن هرچی از دهنشون در میاد میگن!حتی انتقاد دلسوزانه رو قبول ندارن,خب فرض کنید اینا برن با یه مردی زیر یه سقف پدر بدبختو در میارن!خانواده,مدرسه,دانشگاه,فلان مدیر و وزیر.ما مشکل فرهنگی داریم,یعنی هرکی کارا رو میندازه رو دوش اون یکی,خودشون مسئولیت پذیر نیستند.
  • مادرسام IR ۰۵:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۴/۰۹
    10 0
    آقای وزیر...ازدواجو ول کن...فوتبال و بچسب...اینهمه مدت وزیر بودی...از وزیربودن فقط کلمه ورزششو اونم بصورت نیمه تمام یادگرفتی...ازکلمه جوانان تو اینهمه مدت یه بار گفتی اونم تموم تئوریهات غلط از آب دراومد...کامنت هارو نگاه کن لطفا"
  • فروغ A1 ۱۰:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۴/۱۱
    3 11
    اوووووووووه چقد پیر و پاتال و مجرد اینجاست ای بابا........
  • عطا A1 ۲۲:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    0 0
    هر ادم عاقلی میگه مشکل ازدواج عدم وجود شغل مناسب برای جوانان است اقای وزیر شما برو تو اتاقت در اتاقت رو ببند و خودت رو زیاد درگیر این مسائل نکن وگرنه مثل وزیر خارجه زیرابت رو میزنن
  • خانم مجرد A1 ۱۱:۰۵ - ۱۳۹۴/۰۱/۲۷
    0 0
    ای بابا هیچ کسی نیست به داد ما مجردا برسه به خدا از تنهایی ومجردی حرف مردم خسته شدیم