قرارداد 6 طرح کلان ملی تولید رادیوداروها، داروها و مواد اولیه وارداتی، واکسن آنفلوانزای فصلی و نوع آ، سلول درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج، شناور تحقیقاتی و نیروگاه آزمایشی گداخت هسته‌ای منعقد شد.

خبرگزاری مهر گزارش داد:
با حضور دکتر احمدی نژاد، قرارداد 6 طرح کلان ملی شامل تولید رادیوداروها، تهیه شناور تحقیقاتی، تولید داروها و مواد اولیه وارداتی، تولید واکسن آنفلوانزای فصلی و نوع آ، طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت هسته‌ای و سلول‌درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج؛ صبح امروز چهارشنبه و همزمان با مراسم تقدیر از پژوهشگران برگزیده بین وزرای بهداشت، علوم، معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری و ریاست سازمان انرژی اتمی منعقد شد.

تولید داروهای وارداتی
دستاوردهای اجرای طرح تولید داروهای وارداتی شامل ایجاد زمینه‌های لازم برای تولید دانش فنی داروها و قطع واردات حداقل 15 نوع آن و دسترسی آسان و ارزان‌تر مردم به این داروها می شود. مجری این طرح وزارت بهداشت است. این طرح از سوی وزارت بهداشت انجام می شود.

تولید رادیوداروها در کشور
تولید رادیوداروها نیز به منظور کسب علم و فناوری هسته‌ای در تولید رادیوداروهای ضروری و افزایش سلامت جامعه و همچنین دسترسی بیماران صعب‌العلاج به داروهای مورد نیاز و کاهش شدید قیمت و خوداتکایی کشور در تولید این نوع رادیوداروها انجام می‌شود. این طرح به وسیله پژوهشگاه علوم و فنون هسته‌ای سازمان انرژی اتمی و با همکاری وزارت بهداشت اجرا می شود.

طرح تهیه شناورهای تحقیقاتی اقیانوس‌پیما
دستاوردهای اجرای طرح تهیه شناورهای تحقیقاتی اقیانوس‌پیما، بررسی و تحقیق شرایط محیطی در اعماق آب‌های خلیج فارس، دریای عمان و اقیانوس هند برحسب نیازهای ضروری کشور و بررسی پدیده‌های طبیعی مختلف و مخرب همچون کشند سرخ است. این طرح توسط مرکز ملی اقیانوس‌شناسی وزارت علوم و با همکاری وزارت دفاع به اجرا در می‌آید.

تولید واکسن آنفلوانزای فصلی و نوع آ
قرارداد منعقد شده دیگر در زمینه تولید واکسن آنفلوآنزای فصلی و نوع آ بود. دستاوردهای اجرای این طرح با توجه به شیوع سالیانه بیماری آنفلوآنزا، افزایش قیمت و ارزش افزوده موجود در تولید واکسن‌های مربوط، تمهیدات لازم برای کسب و انتقال دانش فنی و تولید چهار میلیون دوز واکسن‌های مذکور در سطح پایلوت و صنعتی برای قطع واردات و ارتقا سلامت جامعه به ویژه بیماران در داخل و بومی‌سازی آن در مدت یک سال است. انستیتو پاستور با همکاری موسسه سرم‌سازی رازی و بیمارستان بقیه‌الله مجری این طرح است.

دستیابی به دانش فنی نسل جدید انرژی‌های هسته‌ای
قرارداد دیگر با سازمان انرژی اتمی منعقد شد. دست‌یابی به دانش فنی نسل جدید انرژی‌های هسته‌ای و تولید انرژی‌های پاک، پایدار، نو و تجدیدپذیر به عنوان مهم‌ترین و بهترین نوع انرژی‌های نسل‌های آینده دستاوردهای حاصل از اجرای طرح طراحی و ساخت راکتور و نیروگاه آزمایشی گداخت محسوب می شود. مجری این طرح سازمان انرژی اتمی است.

گسترش و انتقال دانش فنی مربوط به سلول‌های بنیادی
گسترش و انتقال دانش فنی مربوط به سلول‌های بنیادی و استفاده از آن در درمان بیماری‌هایی همچون دیابت، مولتی‌پل‌اسکلرز، دیستروفی‌دوشن، سیروز کبدی، نارسایی اسکینگ قلبی و درمان برخی دیگر از بیماری‌های صعب‌العلاج، دستاوردهای حاصل از اجرای طرح سلول درمانی بیماری‌های صعب‌العلاج به شمار می‌آید. وزارت بهداشت، دانشگاه علوم پزشکی تهران و دفتر همکاری‌های فناوری ریاست جمهوری مجریان این طرح هستند.

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 30781

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
6 + 3 =