۰ نفر
۱۳ شهریور ۱۳۹۲ - ۰۴:۰۰

هادی معیری نژاد

برای کسانی که در تهران زندگی می کنند یک چیز مسلم است وآن این است که رشد این موجود با چشم غیر مسلح هم قابل مشاهده است.
رشد کالبدی شهر تهران که تقریبا از دهه چهل صورت بحرانی خود را به دولتمردان نشان داد با رشد و توسعه  اقتصادی تمرکز گرای کشورمان توام شد و از شهر تهران هیولایی ساخت که جز با مدد از مدیریت ملی و فراتر از جناح بندی های زودگذر سیاسی نمی توان آنرا مهار کرد.
در سالیان گذشته سیاستهای کنترل رشد کالبدی چه قبل از انقلاب با طرحهایی مثل "خارج از محدوده" چه بعد از انقلاب با بزرگراه سازی و رشد تراکم و....، با جناح بندی های سیاسی گره خورد و مدیریت شهری در تهران با برخی از بزرگترین پرونده های قضایی و بالاترین اتفاقات سیاسی مثل انتخابات ریاست جمهوری درگیر شد.
در تمام این سالها تهران راه خودش را رفت و از هر طرف گسترده شد ؛ اقتصاد تمرکز گرا بر طبل تمرکز گرایی اش کوبید و آهنگ مهاجرت با طرحهای پر طمطراق انتقال کارمندان به جایی نرسید در این میان سود جویان در حال شیر یاخط انداختن بین مکان انتقال پایتخت نا امید سکه ها را درجیب گذاشتند و تهران با سرعتی که با چشم هم دیده می شد رشد می کرد.
اکنون ما در شهری زندگی می کنیم که با بیشترین رشد جمعیت شهری بیشترین نرخ ورود اتومبیل جدید کمترین نرخ رشد خروج اتومبیل فرسوده و......مواجه است .
شهری که در دولت قبل با سنگ اندازی های سیاسی در عرصه حمل و نقل شهری و اختلاف غیر تئوریک دیدگاهها رو به رو بوده است ؛ از دور برگردانها تا مونوریل تا عدم تخصیص بودجه مترو تا رو در رویی علنی جریان دولت با شهرداری، توان تهران را در چالشهای بیهوده بیربط به زندگی روزمره شهروندان هرز برده است.
اکنون دولت جدیدی بر سر کار آمده است که شعارش بر محور عقلانیت و تدبیر است انتظار نرمال از چنین دولتی و منسوبان و افرادی که نزدیکان فکری این دولت در دیگر نهادها از قبیل شورای شهر به حساب می آیند این است که در امور مربوط به این شهر نیز بر سیاستی متمرکز شوند که چالشهای سیاسی را به حداقل برساند و عرصه رقابت را در شهرداری به عرصه رفاقت تبدیل کنند.
برای شهر تهران و مردم آن ، با قطعیت می توان گفت فرقی بین قالیباف ومحسن هاشمی و دیگر افراد مطرح شده نیست برای تهران و مردمش طرحهای اجرایی واقع بینانه ،غیر شعاری و با حداقل امکان ورود چالشهای سیاسی مهم است.
در روزهای اخیر اختلاف های جناحی در انتخاب شهردار تهران بیشتر رسانه ای بودند و هستند تا دغدغه اصلی مردم. در این میان هم محمد باقر قالیباف و هم محسن هاشمی تجربیات خود را به محک آزمون دریافته اند و هر کدام فارغ از جناح بندی ها در این مسیر کار آزموده اند لذا به نظر می رسد انتخاب هر کدام از این دو باید توسط هر دو جناح سیاسی به فال نیک گرفته شود تا همآوایی مدیریتی آینده درخشانی را برای این شهر بی مهار به ارمغان آورد این مهم با توجه به انتخاب تقریبا پنجاه به پنجاه ریاست شورای شهر و همچنین انتخاب پیش روی شهردار کاملا ضروری به نظر می رسد همچنان که دولت نیز باید خود را برای همکاری همه جانبه با شهردار منتخب آماده کند چرا که تهران نباید و اصلا نمی تواند منتظر بماند.

45301

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311406

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
9 + 8 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 11
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام IR ۰۵:۲۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    49 4
    امیدوارم هر شخصی که شهردار می شه به فکر بزک کردن شهر نباشه فقط و مشکلات را واقا ببیند و حل کند.
  • پیمان IR ۰۵:۵۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    16 0
    برای گرداندن یک کشورعرصه رقابت توام با مسئولیت لازم است و تابحال هرچه برسرمان آمده درعرصه رفاقت بوده است برای سازندگی باید مسئولان مسئولیت پذیرداشت نه رفقایی که برای هم نوشابه بازکنند کسی بایدباشدتا اگر مسئولی خطا کردبراساس قانون بااو برخورد کندویااساسا بایدقانونی درقواره قانون وجود داشته باشد اینکه نمیشود یکی بیایدوهرچه دلش میخواهدبرسرشهروکشوربیاوردبعدهم برود و هیچ مسئولیتی هم در قبال کرده هایش بر دوشش نباشد؟! یا یک مسئولی بیاید و هربلایی سرکشور بیاورد بعد هم پاداش بگیرد و برود و کلی هم به به و چه چهش کنند. اینها عاقبت رفیق بازیست دوست عزیز خواهشاباهم رفیق نباشیدحتی اگر دشمن خونی هم باشید عیبی ندارد درقبال وظیفه اتان اولادرست انجامش دهید دوماتقاضای تشکر ازکسی نکنید که وظیفه تشکرندارد.
    • بی نام A1 ۰۷:۰۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      9 1
      احسنت
  • بی نام A1 ۰۶:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 43
    به نظر من خیلی خوب کاری کردن که به تهران سر و سامان ندادند چون در آینده نزدیک قراره تهران زلزله بیاد و همه سرمایه گذاری ها دود میشد میرفت هوا ..زلزله تهران هم وعده الهیه و دیر یا زود محقق خواهد شد
    • بی نام IR ۰۹:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      5 0
      آخه این چه حرفی‌یه؟!! شما بمب انرژی منفی هستید ها!
    • امین A1 ۰۹:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      2 1
      خودتو حتما" به یه دکتر نشون بده
    • بی نام IR ۱۰:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
      2 0
      نظر شما محترم ولی
  • بی نام A1 ۰۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    19 0
    کی میشه ما ایرانیا کیش شخصیت رو بزاریم کنار ...مگه میشه شهر به این درندشتی رو یه نفر یه نام سامون بده برنامه می خواد طرح می خواد پول می خواد عزم میخواد
  • بی نام IR ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    8 0
    اگر طرح خارج از محدوده ادامه پیدا کرده بود امروز هم زمین خاکی برای ورزش داشیم هم هوای سالم هم.....
  • مسعود A1 ۰۹:۱۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۳
    7 0
    یکی از طرحهای خوب دولت جدید، مالیات برای خانه های خالی از سکنه تهران است.
  • پروانه IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۶
    0 0
    هم محمد باقر قالیباف و هم محسن هاشمی تجربیات خود را به محک آزمون دریافته اند و هر کدام فارغ از جناح بندی ها در این مسیر کار آزموده اند لذا به نظر می رسد انتخاب هر کدام از این دو باید توسط هر دو جناح سیاسی به فال نیک گرفته شود تا همآوایی مدیریتی آینده درخشانی را برای این شهر بی مهار به ارمغان آورد این مهم با توجه به انتخاب تقریبا پنجاه به پنجاه ریاست شورای شهر و همچنین انتخاب پیش روی شهردار کاملا ضروری به نظر می رسد همچنان که دولت نیز باید خود را برای همکاری همه جانبه با شهردار منتخب آماده کند چرا که تهران نباید و اصلا نمی تواند منتظر بماند. ازطرفی آقای دکتر قالیباف تجربیات خودرا دراختیار استانهای بزرگ کشور که روبه قهقرا میروند بگذارد وآقای مهندس هاشمی هم از تجربیات ارزنده خود درمترو برای سام