ایسنا نوشت:

 وزیر امور خارجه آمریکا برای گفت‌وگو با وزرای امور خارجه کشورهای عضو اتحادیه اروپا با هدف جلب حمایت برای حمله نظامی به سوریه به لیتوانی سفر کرد.

به گزارش خبرگزاری فرانسه، جان کری، وزیر امور خارجه ‌آمریکا به پاریس و لندن نیز سفر خواهد کرد و با برخی سران کشورهای عربی از جمله محمود عباس، رئیس تشکیلات خودگردان فلسطین نیز دیدار می‌کند. این چهاردهمین سفر جان کری در هفت ماه گذشته خواهد بود.

به گفته جن ساکی، سخنگوی وزارت امور خارجه آمریکا، جان کری در گفتگوهای غیررسمی با همتایان خود از کشورهای عضو اتحادیه اروپا نیز شرکت خواهد کرد.

ساکی در این خصوص عنوان کرد: آنها در خصوص مسائل جاری خاورمیانه از جمله سوریه، مصر و مذاکرات نهایی و مستقیم فلسطین و اسرائیل بحث خواهند کرد.

کری اظهار داشته است که هدفش از گفتگوها در ویلنیوس، پایتخت لیتوانی، ارائه اسناد آمریکا در خصوص ادعای استفاده دولت سوریه از تسلیحات شیمیایی و جلب حمایت کشورهای عضو اتحادیه اروپا برای ترتیب دادن یک حمله نظامی محدود برای جلوگیری از استفاده دوباره از تسلیحات شیمیایی توسط بشار اسد، رئیس‌جمهوری سوریه است.

جان کری با انتشار نظراتش در پایگاه اینترنتی هافینگتون پست تاکید کرد: هزینه‌های عدم واکنش به سوریه بسیار بیشتر از هزینه‌های واکنش احتمالی هستند. هر چند که مجلس عوام انگلیس به همکاری این کشور در مداخله نظامی به سوریه رای منفی داد، اما دولت فرانسه همواره از حمله تنبیهی حمایت کرده است.

کری که فعالیت گسترده‌ای ضد جنگ آمریکا در ویتنام انجام داده بود،‌ دلیل اینکه اکنون خواستار جنگ در سوریه است را این چنین توضیح داد: پاسخ این است که من در سال 1971 نظر خودم را گفتم و در سال 2013 نیز همچنین.

وی در ادامه گفت: من دو سال از عمرم را صرف پایان دادن به جنگ در ویتنام کردم. در این راه بسیاری از دوستانم را از دست داده و دشمنان بسیاری را برای خودم ساختم.

کری در ادامه گفت که هیچگاه بدون دلیل خواهان جنگ نبوده است.

کری سپس در پاریس با سران اتحادیه عرب دیدار خواهد کرد تا در خصوص مذاکرات فلسطین و رژیم صهیونیستی و موضوع سوریه بحث کند.

یک مقام ارشد آمریکایی گفت که کری "در آینده نزدیک" با بنیامین نتانیاهو، نخست‌وزیر رژیم صهیونیستی نیز دیدار خواهد کرد.

52261

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 311866

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
7 + 4 =