مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه کشورمان از محدویت‌های دولت آمریکا در حمله به سوریه و توان ارتش سوریه می‌گوید.

قاسم محب‌علی، مدیرکل پیشین خاورمیانه وزارت خارجه کشورمان در گفتگو با خبرگزاری خبرآنلاین با موضوع آخرین تحولات سوریه در پاسخ به سوالی پیرامون توان ارتش سوریه گفت:
اینکه توازن قوا سوریه با آمریکا فاصلۀ زیادی دارد، واقعیتی وصف ناپذیر است. نمی توان تصور کرد که نیروهای هوایی سوریه و یا قدرت موشکی سوریه بتواند با توان موشکی آمریکا در ترکیه، دریای سرخ، ترکیه و اطراف سوریه برابری کند. آمریکایی ها حتماً در کنار کنترل ماهوارهای لحظه به لحظه این مسئله را در زمان حمله محاسبه می کنند که عکس العمل سوریه چه خواهد بود.
اما در صورتی که سوریه احساس کند که بحث تغییر رژیم است، اگر بتوانند و عکس العملی از دست شان بر‌آید این کار را خواهند کرد. ولی برداشت من اینست که در صورتی که سوریه بخواهد عکس العمل نشان بدهد، عکس العمل نامتقارن خواهد بود. شاید به همان اشکالی که صدام حسین و یا کسانی که در معرض حملات آمریکا قرار گرفتند تلاش کردند انجام بدهند. اما عکس العمل مستقیم مثل زدن ناوها و یا مراکز دفاعی آمریکا و پایگاه‌های دفاعی و یا مراکز حساس مثل اسراییل بعید به نظر می‌رسد که سوریه نه توان آن را داشته باشد و نه اراده ای برای این کار خواهند داشت.
محب علی در ادامه گفت: اصولاً باید تلاش کرد که جنگ نشود، اصولاً دیپلماسی همۀ کشورهای منطقهای و فرامنطقهای باید این باشد که جنگی صورت نگیرد، جنگ به نفع هیچکس نیست. ممکن است جنگ طلبان و افراطیون جنگ سالار در دو سوی بحران علاقمند باشند که جنگ رخ دهد چون نان آنها در جنگ، بحران و درگیری است.
اینکه آمریکاییها جنگ کنند و یا نکنند واقعیت اینست که برخی محدودیتها و سیاستهای برای آمریکا در مورد سوریه وجود دارد. محدودیتها بدین شرح است:
اگر پیام اخیر اوباما را خطاب به ملت شنیده باشید ایشان بر این مسئله اشاره میکند که سوریه، عراق و افغانستان نخواهد شد. فکر میکنید اوباما چرا به این مسئله اشاره میکند؟ زمانی که بوش به عراق و افغانستان حمله کرد، تصور سادهای داشت همانند آنچه که پس از جنگ جهانی دوم در اشغال ژاپن و آلمان رخ داد. آنها قدرت نظامی ژاپن و آلمان را به طور کامل از بین بردند و به جای آن یک ارتش جدید با ساختار جدید پایه گذاری کردند؛ در این کشورها این سیاست جواب داد به این علت که دو کشور موردنظر واقعاً دولت- ملت و یا همان Nation-State بودند؛ باکس ملی در آنجا شکل گرفته بود؛ همانند آنچه که در بسیاری از کشورهای اروپایی میبینیم؛ مجموعه ویژگیهایی که یک کشور را از کشور دیگر متمایز میکند؛ ویژگیهایی که در صورت اشغال کشور موردنظر تغییری در وضعیت ملی آن کشور رخ نمیدهد( همانند زمانی که فرانسه توسط آلمان اشغال شد)

اشتباهی که آمریکاییها در عراق کردند این بود که ارتش را از بین بردند، هرچند که ارتش تحت تأثیر حزب بود، اما وقتی ارتش از بین رفت دیگر نتوانستند ارتش ملی ایجاد کنند؛ در حال حاضر کردها ارتش خود را دارند، شیعیان، ارتش خود را دارند و سنیها نیز تلاش میکنند نیروهای نظامی خود را داشته باشند؛ چون تحت فشار هستند تلاش می کنند از طریق ترور، بمبگذاری و .. موقعیت نظامی خود را نشان دهند. در مورد سوریه نیز اگر ارتش از بین برود، هیچ نیروی دیگری قادر نخواهد بود که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند. 

اما در مورد خاورمیانه اینچنین نیست؛ چیزی به نام باکس ملی و یا دولت-ملت شکل نگرفته است و همۀ کشورهای خاورمیانه که پس از جنگ جهانی اول تشکیل شدند هنوز این پروسه را طی نکردهاند و همۀ آنها در خطر فروپاشی قرار دارند و تنها یک عامل این جغرافیایی ملی را حفظ کرده و آن ارتش و قدرت نظامی است. از الجزایر گرفته تا پاکستان و ترکیه، عراق، سوریه، یمن، مصر و .. اگر ارتش را حذف کنید این کشورها دچار فروپاشی میشوند و تجزیه میشوند.
این کارشناس جهان عرب گفت: اشتباهی که آمریکاییها در عراق کردند این بود که ارتش را از بین بردند، هرچند که ارتش تحت تأثیر حزب بود، اما وقتی ارتش از بین رفت دیگر نتوانستند ارتش ملی ایجاد کنند؛ در حال حاضر کردها ارتش خود را دارند، شیعیان، ارتش خود را دارند و سنیها نیز تلاش میکنند نیروهای نظامی خود را داشته باشند؛ چون تحت فشار هستند تلاش میکنند از طریق ترور، بمبگذاری و .. موقعیت نظامی خود را نشان دهند.
در مورد سوریه نیز اگر ارتش از بین برود، هیچ نیروی دیگری قادر نخواهد بود که تمامیت ارضی سوریه را حفظ کند مگر اینکه قدرت خارجی وارد این کشور شود؛ بازسازی این کشور نیز کار سادهای نیست؛ این محدودیت بزرگی است که به نظر نمیرسد آمریکاییها علاقمند به وقوع آن در سوریه باشند.
محدودیت دوم اینست که سوریه کنار گوش اسراییل قرار دارد و بحرانها میتواند در صورت فروپاشی به سرعت به مرزهای اسراییل، لبنان و اردن و حتی به سمت ترکیه سرایت پیدا کند؛ بنابراین نباید در قبال این مسئله دست به ریسک زد.

مشروح گفتگوی خبرآنلاین با قاسم محب علی را فردا(چهارشنبه) در صفحۀ بین الملل بخوانید
5252

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 312335

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
5 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 36
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۴:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    ارتش عراق هم از این رجز ها زیاد میخواند .هیچ نیروی نظامی در جهان یارای مقابله با ارتش امریکا رو نداره (حالا هی منفی بدین خودتون هم میدونین که راست میگم )
  • امین IR ۰۴:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    87 25
    توان ارتش سوریه هیچه!!چون طی این 2سال دیگه هیچی ازش نمونده.
    • بی نام A1 ۰۷:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      48 20
      اگه توان داشت که شیمیایی نمی زد
  • يابو IR ۰۵:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    22 19
    سوريه عراق ديگري خواهد بود. ابتدا غربيون كه منجي ملت هاي مظلوم شده اند.سفاك عراق را مرحله به مرحله وادار به نابودي موشك وسيستم هاي ... نموده بعد ...
  • بی نام A1 ۰۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    66 12
    صدام هم زیاد حرف میزد
  • بی نام A1 ۰۵:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    78 20
    اگه ارتش سوریه توان داشت 4 تا تروریست رو جمع میکرد! دیگه توان جنگی پیش کش !
    • بی نام A1 ۰۷:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      29 32
      4 تا تروریست !! یه کم سطح سوادتو بال ببر
  • بی نام A1 ۰۵:۲۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    آقا یکی به ما بگه سوریه چند کیلومتره؟ که ارتش دو ساله داره توش پیشروی میکنه و هنوز به تهش نرسیده؟؟
    • بی نام A1 ۰۶:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      85 10
      دمت گرم کلی خندیدم .
    • بی نام IR ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      63 6
      خوب داره راست میگه.... چرا منفی میدین؟
    • بی نام A1 ۰۷:۰۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      54 8
      ارتش سوريه اينقدرپيشروي كرده الان ووسط اقيانوس اطلسه
    • بی نام A1 ۰۹:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      13 16
      دكتر 10 تا كشور پشت تروريستها هستند هر روز دارن تجهيز مي كنن. سوريه الان داره با همه اونا مقابله مي‌كنه.
  • بی نام A1 ۰۵:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    55 9
    توان ارتش سوریه رو با آمریکا مقاسیه میکنید!!!!!!!!!!!!!!
  • azad IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    23 44
    باسلام خدمت شما و خسته نباشيد مي خواستم از آقاي محب علي سوال شود كه آيا قدرت نظامي اسرائيل زياد است يا حزب الله و چرا اسرائيل از حزب الله شكست خورد ؟(آقاي كارشناس شما يك چيز را فراموش كرديد و اون همان قدرت ايمان به خداست)
    • بی نام A1 ۰۶:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      34 4
      جنگ 33 روزه نا متقارن بود.مثل اینکه تو یه کروز دستت باشه بخوای بهم بزنی ولی من از زیر پاهات یه تونل بکنم بیام با دست خالی خفت کنم
    • رضا NL ۰۷:۳۸ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      23 7
      لطفاً زیاد 8:30 نگاه نکنید منظور اسرائیل از جنگ 33 روزه نابودی حزب الله نیود بلکه از بین بردن سکوهای راکت اندازی انها و همچنین جلب توجه جهان و بسیج انها در مقابل ایران بود که در هر مورد کاملا موفق عمل کرد.
  • بی نام A1 ۰۶:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    33 24
    توان ارتش سوریه خیلی کمتر از آمریکا هست ولی آمریکا از هدف قرار گرفتن اسراییل از جانب سوریه میترسه...مناطق حساس داخل اسراییل زیاد هست...
  • احمد A1 ۰۶:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    31 3
    اگرهدف ازپیروزی امریکابرسوریه منهدم کردن زیرساختهای ان کشورباشد درعرض چندساعت ویاچندروزخواهدبودولی اینکه مردم سوریه چه وقتی روی اسایش وارامش راخواهنددید: مراجعه کنید به تاریخ(افغانستان-عراق-لیبی)بعدازکشتارهای مرم بیگناه میزهای مذاکره براه خواهدافتاداین اصل نبایدازیادبرودمشکل هرکشوردرداخل کشوروبامشارکت مردم ان کشوربه نتیجه مطلوب میرسدخصوصابااستفاده ازصندوق رای باعجله کردن ما هیچوقت میوه ای نرسیده!
  • بینا A1 ۰۷:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    22 33
    درود بر ارتش عربی سوریه
  • علي A1 ۰۷:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    13 8
    در جنگ 33 روزه اسراييل بعضي از شهرهاي جنوب لبنان رو با خاك يكسان كرد و چيزي باقي نذاشت عكسهاش تو اينترنت هست اما پيشروي زميني نتونست بكنه چون جنگ چريكي حزب الله قويتر بود.
  • علی صادقی A1 ۰۷:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    8 8
    الله محیی الجیش
  • بی نام A1 ۰۷:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    17 7
    اخه 4تا موشک که این توان نظامی نیست
  • بی نام A1 ۰۷:۵۵ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    14 17
    اگه اسد شیمیایی استفاده کرده با عقل جور در نمیاد که بزنه به مردم خودش میزد به مخالفان خر که نیست بزنه به مردم خودش
  • علی صادقی A1 ۰۷:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    9 6
    در جواب سوال شما:خیلی زیاد.اونقدر که آمریکاییها باید ده هزار بار محاسبه کنن و تمام احتمالات رو بررسی کنن.تمام گزینه ها روی میز است
  • فرزاد IR ۰۸:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    7 13
    با سلام به همه .سوریه یک زمین بازی برای کشورهای قدرتمند دنیا شده که دارن واسه همدیگه قدرت نمایی می کنند این وسط سوریه شاید در مقابل امریکا قدرت نداشته باشه وای متعدانش مثل ایران -روسیه -چین-آلمان و...دیگر کشورها در وقتش ازش دفاع نظامی میکنند.اگه حمله به سوریه اتفاق بیفته بدونید جنگ امریکا و سوریه نیست بلکه جنگ جهانی سوم رخ میده
  • علی صادقی A1 ۰۸:۴۰ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    14 13
    اسرائیل تو جنگ تموز واسه نابودی حزب الله اومد چی به دست آورد؟ حتی نتونست تعدادی محدود از سکوهای موشکی رو بزنه.فقط یه سری غیر نظامی رو قتل عام کرد و بس.این جنگ جز پیروزی برای مقاومت نداشت و نخواهد داشت.موشک هایی که حزب الله به سرزمین های اشغالی شلیک کرد فقط 5 تا 10 در صد داشته های حزب الله بود به گفته سید مقاومت (که اسرائیلی ها حرفاشو بیش از حرفای مقاماتشون قبول دارن).پس فکر کن ببین الآن چه قدرتیه حزب الله.به گفته خود صهیونیستها 90 در صد کشورها قدرت موشکی حزب الله رو ندارن.اینا کافی نیست برا مزدورای آمریکا که دست از رویا پردازی و وهمیات بردارن.حزب الله ابرقدرتیه که در هر نبردی پیروزه.یا حق
    • بی نام IR ۰۹:۰۴ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      11 5
      حزب الله هر چی مقر داشت رو زدن حتی مرکز تلویزیونش رو . حالا حزب الله رو با ارتش سوریه از نظر مقر مقایسه کن پادگان ها فرودگاه ها زاغه های سلاح هواپیما ها هلیکوپترها کشتی ها و کلا یک کشور
    • بی نام IR ۰۹:۵۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      6 7
      شما مطمئنی چیزی بدست نیاورد تو جنگ تموز! تمام زیر ساختهای جنوب لبنان رو نابود کردن
    • علی صادقی A1 ۱۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      8 6
      آقا یا خانم بی نام 2 هدف از این جنگ چی بود حزب الله یا زیرساختها؟زدن زیرساختها فقط تنفر مردمی به دنبال داره و بس.البته اون زیرساختها با کمک ایران به شکل بهتری ساخته شد و ما هم جنگ نظامی رو بردیم هم افکار عمومی رو که نمونش هم استقبال مردمی بود از رئیس جمهور سابق ما.امروز با تجربه شکست 2006 اسرائیل جرئت حمله به حزب الله رو نداره.کل تلفات بچه های مقاومت تو اون جنگ 60 تا 70 نفر بود با اسامی.حالا بگو اسرائیل چی بدست آورد.
    • بی نام IR ۱۲:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      6 5
      اقای صادقی:اون زیرساختها با کمک ایران به شکل بهتری ساخته شد!!!!این یعنی چی؟
    • بی نام IR ۱۷:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      1 4
      بزارید من تفسیر کنم آقای صادقی یعنی اینکه ما با این همه مشکلات و بدبختی باید دوباره سوریه رو بسازیم؛یعنی باید بدبختی این اعراب رو به جون بخریم یعنی بودجه ی این کشور رو ببریم جای دیگه خرج کنیم..به ما چه ربطی داره تورو قرآن بگو تا کی باید این وضع ادامه داشته باشه؟
  • علی صادقی A1 ۱۲:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    3 1
    واضحه.این که تفسیر نمیخواد
  • بی نام DE ۱۴:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    6 2
    اگه این تحلیل رو واسه امریکا نوشتید که ما و شما و همه میدونیم سوریه و اسد و ارتشش نمیتونن در مقابل امریکا باستن. اگه واسه ملت ایران تحلیل کردید که باید بگم ما هم اینو میدونیم که اسد نمیتونه! اینها رو ولش قدرتهای بزرگ دارنمعامله های سالهای اتی رو در زمین سوریه میکنند و بیچاره مردم سوریه که باید بخاطر ناکارامدی اسد و معامله قدرتها اواره و کشته بشن امریکا میگه میزنم روسیه امتیاز میده تا سوریه براش باقی بمونه این وسط ایران میخواد حزب الله رو از طریق سوریه داشته باشه این تحلیل های از راه دور لنگش کن و این حرفها که خندم میگیره ازش. فقط برای مردم سوریه دعا کنیم از دست همه این کشورها از جمله خودمون.
  • بی نام A1 ۱۶:۴۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    3 1
    اگر سوریه قرار است که در برابر امریکا بایستد پس چرا هیتلر نتونست با امریکای دهه 40 که اینهمه قوی نبود بجنگد؟ اگر اینطوری است پس پاشیم بریم امریکا رو بگیریم برگردیم عزیز من چ را مغالطه می کنید شما برو ببین فقط هواپیماهای از رده خارج امریکا چطور یک بیابون به وسعت غیر قابل محاسبه رو پوشوندن فقط از رده خارجا رو میگم این تحلیلهای خنده دار رو نکنید .امریکا هیتلر رو نابود کرد جنگ سرد رو برد سوریه برای ارتش امریکا مثل یه بازی میمونه گرفتاری شدیم از دست شماها بابا یبار هم شده بروید تجهیزات نظامی اعلام شده رو از توی اینترنت بخونید
    • بی نام IR ۲۰:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
      0 0
      تو هم برو یه سرچ درمورد سلاحهای روسی بکن نایغه جنگ!!!
  • بی نام A1 ۱۷:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۶/۱۹
    2 4
    واقعا از برادران بعید بود برا اولین بار توی نظرات مرگ بر... و... رو نمیبینم عجیبه بیایید شعار بدید امریکا داره نفس میکشه یک کاری بکنید یه حرکتی بکنید خیلی بد شد واقعا ازتون بعید بود حالا گناه نمردن امریکا میفته گردنتون