از پیش از عزیمت رئیس جمهور به نیویورک بحث دیدار احتمالی روحانی و اوباما بحث داغ رسانه​های داخلی و خارجی بود.

سید صادق روحانی: همیشه نخستین​ها بیشتر مورد توجه قرار می​گیرند. سفر حسن روحانی به نیویورک هم نخستین سفر او به سازمان ملل در قامت رئیس جمهور جدید ایران است. اگرچه به نظر می​رسد وی به سبک و سیاق رئیس دولت قبلی بنا ندارد هرسال این سفر را تکرار کند و همین امر اهمیت این سفر را دوچندان کرده است. چراکه مجمع عمومی سازمان ملل یکی از اتفاقات سالانه​ای است که  زمینه را برای دیدارهای غیر رسمی فراهم می​کند. از مدت​ها پیش از این سفر نیز خیلی​ها از احتمال دیدار غیر رسمی باراک اوباما رئیس جمهوری آمریکا با حسن روحانی رئیس جمهوری ایران حرف می​زدند. مثلا علی خرم نماینده پیشین ایران در سازمان ملل گفت که احتمال دیدار نکردن ضعیف تر از دیدار کردن است.(ایــنـــجــا)

مسئله دیدار احتمالی روسای جمهوری ایران و آمریکا همواره مطرح بوده است اما هیچگاه تا این اندازه شدنی به نظر نمی​رسید. علت این مسئله هم اظهارات متقابل دوطرف پیش از این سفر بود. روحانی پیش از این سفر مصاحبه ای با شبکه خبری ان بی سی کرد(ایــنــجـــا) و مقاله​ای هم برای روزنامه واشنگتن پست نوشت(ایــنـــجــا) و در آنها به چند مسئله مهم اشاره کرد. اول اینکه روحانی لحن نامه اوباما را مثبت و سازنده خواند ، دوم اعلام کرد که در سفر به آمریکا اختیار تام دارد و سوم اینکه از رهبران دنیا خواست که از این فرصت بهترین استفاده را بکنند. خیلی​ها مخاطب این مسئله سوم را اوباما می​دانستند. این اظهارات با استقبال خیلی از سیاستمداران آمریکایی و اروپایی روبرو شد.(ایــنــجــا)

از آن طرف هم برخی از مقامات آمریکا مانند سخنگوی کاخ سفید از احتمال دیدار روحانی و اوباما خبر می​دادند.(ایـــنــجـــا)

با این مقدمات رئیس جمهوری کشورمان صبح روز دوشنبه پس از آنکه زنگ آغاز سال نو را در ایران نواخت راهی نیویورک شد.(ایــنــجــا)

اما هنوز پای روحانی به خاک آمریکا نرسیده بود که دو اتفاق مهم رخ داد. نخست دیدار ظریف و اشتون که پس از آن مسول سیاست خارجی اتحادیه اروپا این دیدار را «بسیار مثبت» ارزیابی کرد و از برگزاری نشست 1+5 با حضور جان کری خبر داد که می تواند زمینه ساز دیدار ظریف و همتای آمریکایی​اش باشد(ایــنـــجــا). و دوم اظهارات مارتین نیسرکی سخنگوی سازمان ملل متحد که دیدار روحانی و اوباما را به عنوان یک «دیداری تاریخی» پیش بینی کرد که امشب برگرار می‌شود. سی‌ان‌ان از برگزاری احتمالی این دیدار در ضیافت شامی که بان کی مون دبیرکل سازمان ملل سه شنبه شب تدارک دیده خبر داد. ساعاتی پیش از سخنان نیسرکی، کاخ‌سفید نیز اعلام کرده بود: دیدار، رییس‌جمهوری آمریکا با روحانی «ممکن است»، اما برای انجام آن برنامه‌ریزی نشده است. اگر بنا باشد تا دیداری میان رییس‌جمهوری ایران و آمریکا صورت بگیرد، این دیدار، غیررسمی برگزار خواهد شد.

مقامات آمریکایی برای دیدار اوباما با روحانی مشتاق​تر بودند و رسما درخواست دیدار دادند.(ایــنــجــا) درخواستی که از جانب ایران مورد پذیرش قرار نگرفت. محمدجواد ظریف درباره علت این امر گفت که اگر فرصت برای بررسی این درخواست بود مانعی بر سر راه دیدار دو رئیس جمهور نبود.(ایـــــنـــجـــا) بعدا خود روحانی هم در گفت و گو با شبکه خبری سی ان ان این مسئله را توضیح داد.(ایـــنـــجـــا)

روحانی هنگامی​هم که پشت تریبون مجمع عمومی سازمان ملل رفت گفت: من سخنان امروز پرزیدنت اوباما را با دقت دنبال کردم ؛ در صورت عزم سیاسی رهبران آمریکا و خودداری از دنبال کردن منافع گروه های فشار جنگ طلب، می توان به چارچوبی برای مدیریت اختلافات رسید. در این چارچوب موضع برابر، احترام متقابل و اصول مسلم شناخته شده بین المللی باید مبنا باشد.البته در این زمینه انتظار ما از واشنگتن شنیدن صدای واحد است.(ایــنــجــا)

هرساله دبیرکل سازمان ملل در نشست سالیانه مجمع عمومی به عنوان میزبان این نشست یک ضیافت شام تدارک می​بیند و همانطور که پیش از این نیز اشاره شد سخنگوی سازمان ملل پیش بینی کرده بود که روحانی و اوباما در این ضیافت همدیگر را ملاقات کنند. اما روحانی اصلا در این ضیافت شرکت نکرد.(ایـــنـــجـــا) علت این امر را هم پذیرایی از میهمانان با مشروبات الکلی اعلام شد.

اگرچه روحانی هنوز به ایران بازنگشته است اما احتمال دیدار دو رئیس جمهور تقریبا صفر شده است. اما باید قبول کرد که خیلی چیزها نسبت به گذشته تغییر کرده است. خیلی​ها باور کرده​اند که اراده سیاسی دو کشور بر تغییر رفتار سیاسی است. خیلی​ها باور کرده​اند یخ بودن روابط حتی اگر به این زودی​ها آب شدنی نباشد اما قرار نیست بر سرمایش افزوده شود. نمونه​اش را هم نشستن ظریف و جان کری وزرای خارجه دوکشور پشت یک میز(نشست وزرای 1+5) عنوان می​کنند. اگر تا پیش از این هفته​ها طول می​کشید تا زمان و مکان مذاکرات ایران و 1+5 تعیین شود این بار طی یک دیدار کوتاه اشتون و ظریف زمان و مکان دو دیدار آینده دو طرف مشخص می​شود. به نظر می​رسد اراده جدی دولت تدبیر و امید به دیپلماسی و گفت و گوست و اکنون نوبت طرف مقابل است که این اراده را نشان دهند.

219219

 

 

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314779

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 3 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 18
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام A1 ۰۳:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    من فکر میکنم برای برقراری رابطه نباید اینقدر عجله کرد. حرف سه ده دشمنی است. نمیشود یک شبه همه چیز را رو به راه کرد. باید ارام ارام و با منطق و عقلانیت پیش رفت و جای یک دست دادن نمایشی و احساسی شرایط رو برای گفتگوی عقلانی و هدفمند اماده کرد. خدا رو چه دیدی شاید سال دیگه همین موقع اوباما رو در به عنوان مهمان ویژه در ایران دیدیم.
    • علي EU ۰۵:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      14 6
      با وجود اين من نميتونم ناراحتي خودم را از رد دعوت اوباما براي ديدار با روحاني پنهان كنم. ضمناً عجله اي در كار نيست و اين فرصتي بود كه از بين رفت. در چارچوب سازمان ملل با امريكا صحبت كردن خيلي راحت تر از ديدار مستقيم در خاك همديگر است. مطمئن باشيد ديگه اين اتفاق نخواهد افتاد.
    • آراد IR ۰۸:۰۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      5 2
      باید به این هم فکرکرد که هردوطرف درکشورشون جناههای مخالف دارند وبی شک گروههای فشارازاین وقفه هااستفاده میکنند..مطمئنا کارهها به این سادگی هم نیست .نمیگم عجله اما لوس کردن این موضوع جایز نیست.اینجا دیگرصحبت ازملتهاست.
    • محسن IR ۰۸:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      20 36
      دوست عزیز درحال حاضر اوباما سیبل جمهوریخواها شده و فکر نکنم دیگه مذاکره ای انجام بشه طرفو ضایع کردین توقع دارین دوباره بیاد با شما مذاکره کنه؟؟؟؟
    • میثم IR ۱۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      48 22
      پس اینطور که شما گفتی فکر کنم حدود سه دهه دیگه هم باید صبر کنیم تا ببینیم چی میشه! یه دست دادن که اینقدر دنگ و فنگ نداره!
    • بی نام IR ۱۰:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      7 2
      ممنون رییس جمهور متعادل و محبوب من ، به حرفای افراطی های چپ و راست توجه نکنید
  • علي EU ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    5 0
    ديدار ظريف و كري هم خوبه اما به شرطي كه مستقيم باشه نه با حضور n نفر از كشورهاي ديگه
  • بی نام IR ۰۶:۰۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    6 14
    به نظرم ما باید غرامت جنگ و .... از امریکا بگیریم و بعد با آنها وارد مذاکره بشیم!
  • رضا IR ۰۶:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    5 1
    حضور آقای روحانی در سازمان ملل و سخنرانی ایشان به هیچ وجه انتظار ها را بر آورده نکرد به خصوص ایرانیهایی که به ایشان امید داشتن و نتیجه این نا امید شدن هم در بالا رفتن قیمت دلار کاملا مشخص است.
  • محمد A1 ۰۹:۴۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    43 18
    اصلا قابل توجیه نیست نپذیزفت دیدار با اوبامارو . وقتی طرف درخواست میده و قبول نمیکنیم این یه توهینه. این رفتار غیر اخلاقی و غیر دینی بود. بعد میگیم تحریم میکنن و به ما فرصت صحبت کردن نمیدن. یعنی واقعا میترسیم از گفت و گو؟ اگه میترسیم حتما طرف مقابل حرفاش درسته
    • علي EU ۱۰:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
      3 1
      كاملاً موافقم و نظري مشابه شما دادم ولي تأييد نشد.
    • بی نام A1 ۰۶:۴۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
      2 1
      گویا شما هنوز متوجه تفاوتهای عرصه دیپلماسی و مهمانی های خانوادگی نشده اید. دوست من قرار نیست هر کسی درخواست ملاقات بده ما بگیم اگه درخواستش رو رد کنیم زشته پس بگیم بله. در ضمن اونها اگر واقعا خواهان چنین چیزی بودند می توانستند پیش تر از این، از رئیس جمهور درخواست کنند. در ثانی همه باید به روحانی اعتماد کنیم. ایشان می داند دارد چه کار می کند.
  • بی نام DE ۰۹:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    29 2
    رابطه با آمریکا در ایران ریسک سیاسی است و اگر آقای روحانی دنبال این رابطه است تمی تونه همیشه به بهانه ای از این ریسک فرار کنه
  • یک رفیق قدیمی IR ۱۰:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    49 12
    ما استاد فرصت سوزی هستیم وقتی مادلین آلبرایت در زمان خاتمی به کودتا 28 مرداد اعتراف کرد وکلینتون دست دوستی دراز کرد استفاده نکردیم حالا باز تاریخ تکرار شد با این کارافقط دل اسرایلیان را خوش می کنیم
  • کوروش IR ۱۰:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    3 0
    فکر کنم منتظرند تا یخهای قطب شمال وجنوب آب بشه تا با آمریکا مذاکره کنند که با این اوصاف باید یه 500سالی صبر داشته باشند مردم . من نمیدونم مردم رو چی فرض کردن
  • فرشته A1 ۱۱:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    7 1
    همه چيز داره بهتر ميشه. وجهه ي ايران تو دنياخيلي خراب شده طول ميكشه تا آبروي رفته برگرده.
  • حامد IR ۱۲:۱۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    1 1
    دیدار دکتر روحانی با اوباما، نقشه ای که نقشه بر آب شد.!!!.خخخخخخخ
  • بی نام IR ۱۲:۲۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    5 0
    روحانی مچکریم!!! کارت عالی بود دمت گرم