استادیار اقتصاد گفت:در شرایطی که با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه ایم، دفاع از دلار گران برای رونق صادرات به شوخی شبیه است.

حسین راغفر، استادیار اقتصاد دانشگاه الزهرا با اشاره به اظهارات رئیس کل بانک مرکزی در مورد کف نرخ دلار در بازار گفت: مسوولیت اصلی بانک مرکزی و شخص رئیس کل، حفظ ارزش پول ملی است. در حالی که این اظهار نظر ایشان خلاف این وظیفه بوده است. تلاش برای تضعیف پول ملی در برابر دلار بسیار عجیب است. زمانی که دلار به 4 هزار تومان رسید، برخی از آن بهره بردند و حالا کاهش آن را برنمی تابند به همین دلیل رئیس کل بانک مرکزی باید تکلیف را روشن کند که حامی قدرت پول ملی است یا تضعیف آن.

وی ادامه داد: منطقی که برای بالا نگه داشتن نرخ دلار بیان می شود، موضوع صادرات است اما در شرایطی که اقتصاد ایران با فقر گسترده و نابرابری شدید ناشی از تورم لجام گسیخته مواجه است، سخن از رشد صادرات با تضعیف پول ملی به شوخی شبیه است. در حال حاضر میلیون ها بیکار ناشی از عملکرد 8 سال گذشته به جامعه تحمیل شده است به همین دلیل باید هزینه سرمایه و تولید کاهش یابد نه اینکه با افزایش نرخ ارز بار دیگر فضای دلالی گسترش و رغبت برای سرمایه گذاری در تولید بازهم کاهش یابد.

راغفر تاکید کرد: درحال حاضر نوعی از نابرابری در ایران جریان دارد که در طول تاریخ بی سابقه بوده است. شاید در جهان فقط برخی کشورهای خاص که در آن ها غارتگری رخ داده است، چنین وضعیتی داشته باشند.  وضعیت نابرابری در شرایط فعلی به گونه ای است که 99.4 درصد از جمعیت کشور حدود 20 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند و حدود 6 دهم درصد از جمعیت کشور 80 درصد بازار مصرف را در اختیار دارند. این بدترین وضعیت توزیع مصرف در طول تاریخ است. رئیس کل بانک مرکزی باید مشخص کند که حامی آن 99 درصد است یا طرفدار آن جمعیت کمتر از یک درصد.

3131

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 314825

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
2 + 12 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 16
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بی نام NL ۱۶:۱۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    9 6
    به پشتوانه کدوم تغییرات و اثرات آنی ارزش پول ملی بیاد بالا و دلار هم ... ! دلار ارزون یعنی تشویق به مصرف اون بدان پشتوانه . ارزش پول ملی رو هم دستی بیاریم بالا ! اثرات تعامل سیاسی مثبت باید خودش را ملموس هم نشون بده و منابع جدید و گشایشات و مناسبات اقتصادی جدید شکل بگیره . با رشد 5.4- می خوایم 2 ماهه جبران بشه ! این ایده یعنی خسارت ملی به منابع محدود برادر . جو ندیم که آب بندازید زیر سیاست اقتصادی جدید
  • بی نام A1 ۱۶:۳۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    17 1
    حرف دل ما را زدی متشکریم
  • ایرانی IR ۱۷:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    23 4
    اگر رئیس جمهور سیف را برکنار نکند مشخص میشود گفته های سیف مورد تایید ایشان است و ایشان نیز طرفدار دلالان و سروتمندا ن میباشند
  • رضا IR ۱۸:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    13 1
    شیر مادرگوارای وجودت.
  • بی نام A1 ۱۸:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    19 1
    احسنت بر شما بنظر بنده بايد نامه اى به امضاى چند تن از اقتصاد دانها با ارسال نامه اى به رييس جمهور نسبت به به اظهارات آقاى سيف هشدار دهند
  • بی نام IR ۱۹:۴۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    15 1
    يه كلام حرف حساب ... زنده باد ايران
  • علی A1 ۲۰:۵۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    28 1
    دلار گران برای بعضیها نان دارد و برای مردم ایران سختی و هزاران بدبختی بدنبال دارد ،عزیزم .
  • me A1 ۲۱:۱۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    33 1
    آقای سیف خیلی unsafe ی
  • مسعود IR ۲۱:۴۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    15 2
    احسنت.بخدا سخن از دل وجان اکثریت مردم گفتید
  • علی . ف IR ۲۱:۵۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    15 1
    آفرین استاد ...دقیق فرمودی ....
  • حمیدی A1 ۲۲:۰۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    20 1
    مقصر اصلی در اینمورد دولت هست که ایشان را علی رغم همه مخالفتها به این پست مهم منصوب کرد.از یک عضو هیئت مدیره یک بانک خصوصی توقعی بیش از این نمیره.مقصر اصلی دولته.از آقای نهاوندیان ونوبخت انتظار بیشتری داشتیم.صحبتهای آقای نهاوندیان درباره نرخ ارز که تیتر یکی از روزنامه ها شده بود وایشان فرموده بودند" برای نرخ دلار 1700تومان نرخ مناسبیست وهمه راضیند"هنوز جلوی چشمان منه.دولت باید تکلیف خودش را با سیف ها دردولت که افکاراقتصادیشان در شکاف کامل با خواسته های مردم ووعده های دولت درزمان انتخاباته روشن کنه.شترسواری دولا دولا نمیشه.از اقتصادانان دلسوزی همچون دکتر راغفر ویاوری هم که به دفاع از مردم دراین وانفسا به صحنه آمده اند هم ممنونیم.
  • بی نام EU ۲۲:۵۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۴
    14 1
    خدا پدر و مادرتو بیامرزه. حرف حساب زدی. کوتاه ومختصر و ساده. من نمیدونم مساله به این سادگی که اگه نرخ ارز پایین باشه واسه همه بهتره ( این که میگم همه منظورم همون 99.4 درصده) رو این مسوولین محترم نمیفهمن!!!!! البته 100 درصد میفهمن ولی چرا کاری نمیکنن عجیبه!!
  • بی نام CA ۰۰:۳۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    16 0
    واقعا درود بر اقای راغفر
  • بی نام A1 ۰۶:۵۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    15 1
    من دانشجوی اقتصادم ولی خیلی بهتر از این آقایون که ادعا دارن و هی میگن بلدم بلدم میدونم که اگه نرخ ارز کم بشه به نفع مردمه-اگه نرخ رز همینطوری بدون صحبت آقای سیف کم می شد شاید شاید یه ذره از ضرری که مردم تو این 2 سال کردن جبران میشد .واقعا براشون متاسفم به اسم حمایت از مردم میان ولی فقط دنبال حمایت از جیب خودشونن!!!!!!!!
  • بی نام A1 ۱۳:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۵
    13 2
    آقای دکتر راغفر حرف دل ما رو زدی.آقای سیف میخوان از صادرات حمایت کنن یا از یک عده دلال؟؟؟ کدام صادرات؟؟ کارخانه ها که تعطیلن.تولید که ورشکسته است.قیمت بالای دلار اجازه رونق تولید رو نمیده. صادرات را بهانه نکنین.شما میخواین دلار 3000 تومانی بفروشین بودجه رو تامین کنین.
  • رضا A1 ۰۴:۲۹ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    8 1
    درود بر کسانی که مانند آقای راغفر میفهمند وبا درک درست و منطقی صحبت میکنند