سایت خانه ملت نوشت:

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در واکنش به نوسانات قیمت ارز اظهار داشت: در قانون برنامه پنجم توسعه، مدیریت شناور ارزی بیان شده است و باید از تعیین نرخ قیمت ارز بصورت دستوری جلوگیری کرد که اظهارنظرهای رئیس کل بانک مرکزی، نظام مدیریت شناور ارزی را زیر سوال برده است.

علی‌ محمد احمدی  گفت: بخشی از واکنش‌های بازار ارز مربوط به رفتار عرضه و تقاضا بوده و واقعیت این مسئله این است که افزایش قیمتی که در سال گذشته برای ارز‌های خارجی اتفاق افتاد ناشی از انتظارات تورمی بوده است.

نماینده مردم دهلران، آبدانان و دره شهردر مجلس شورای اسلامی افزود: دولت دهم از افزایش قیمت ارز منتفع و از راه فروش دلار به کسب درآمد پرداخت و از این راه بدهی‌هایش را به بانک مرکزی تسویه کرد.

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: کسانی که به دنبال افزایش قیمت ارز هستند، معمولاً دارای سبد متنوع صادراتی هستند که از محل صادرات سود کسب کنند اما باید توجه داشت که از بُعد واردات آن چیزی که مشخص شده این است که افزایش قیمت ارز باعث زیان خواهد شد.

احمدی در این رابطه ادامه داد: به دلیل اینکه  در حال حاضر تراز تجاری کشور منفی است، نباید فراموش کرد که کشور  به همان اندازه که از صادرات کالاها منتفع می‌شود از واردات نیز متضرر خواهد شد.

وی افزود: دولت و بخش خصوصی برای اینکه بتوانند عرضه و تقاضا را تعدیل کنند باید به موضوع صادرات و واردات توجه جدی داشته باشند و اگر وارد کنندگان کالاهای اساسی و مواد اولیه را با قیمت ارز بالا وارد کنند به تولید کالاهای تولیدی با قیمت بالا منتج خواهد شد.

 

این نماینده مردم در مجلس نهم ادامه داد: مسائل سیاسی در سال گذشته باعث افزایش تقاضا شده و این افزایش تقاضا، یک تقاضای ساختگی و روانی بوده است که با توجه به اینکه هم‌ اکنون پیش‌بینی‌ها حکایت از فضای آرام سیاسی در آینده خواهد داشت باید اجازه داد که افزایش قیمت های کاذب تقلیل یابد.

احمدی افزود: در حال حاضر ماموریت ذخیره ارزش بودن دلار کنار گذاشته شده است و وقتی دلار وسیله مبادله می‌شود، دیگر دلار را نباید در تراز داخلی سنجید و باید در تراز جهانی جهانی سنجیده ‌شود.

وی گفت: در شرایط فعلی دلیلی وجود ندارد که قیمت دلار بیش از 2500 تومان تعیین شود.

احمدی ادامه داد: بانک مرکزی در این شرایط، از بالا رفتن قیمت دلار منتفع خواهد شد و در زمان کاهش قیمت دلار چون امکان عرضه کافی دلار را ندارد، طبیعتا از این موضوع استقبال نخواهد کرد.

وی اضافه کرد: باید مسئولان بانک مرکزی در موضوع فعل و انفعالات ارزی در مقطع فعلی صبور باشند و اظهارنظر نکنند و اجازه بدهند بازار عکس‌ العمل‌ های خود را در این مدت نشان دهد.

احمدی گفت: در حال حاضر به نوعی بانک مرکزی بر اساس منافع بانکی تصمیم ‌گیری می‌کند که البته شاید برخی از موضع‌گیری‌هایش توجیه بانکی داشته باشد، اما نباید فراموش کرد که بانک مرکزی، نقش بانک بانک‌ها را داراست و بانک دولت نیز به حساب می آید.

وی تصریح کرد: واکنش بانک مرکزی در خصوص قیمت ارز که اعلام کرده بود نباید قیمت دلار پایین تر بیاید برخلاف قانون برنامه پنجم و سیاست‌های اقتصادی بوده است.

1717

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 315194

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
1 + 17 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 8
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • بهمن IR ۰۵:۲۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    52 5
    همه کارشناسان اقتصادی با نظر رئیس بانک مرکزی مبنی بر مخالفت با کاهش ترخ ارز مخالفند . از آقای روحانی میخواهیم به نطر مردم احترام بگذارد و ایشان را عوض نماید .
    • بی نام IR ۰۷:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      14 1
      به محض اینکه عوض بشه دلار میاد پائین
  • بی نام A1 ۰۵:۵۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    1 7
    این اقتصاد رو اون 5-6 سالی که نرخ ارز ثابت 1250 و جنس چینی مفت مفت بود و احمدی نژاد رئیس جمهور بود نابود کرد! تازه داشت اقتصاد بعد گرانی دلار مختصر توان رقابت با جنس چینی پیدا می کرد که اگه دلار بیاد پایین باید درش رو بست! دلار پایین فقط به درد این کارخانه های منتاژ کار می خورد و بس! بقیه کارخانه ها نهایت با ماشین الات بیست درصد مخارجشون مواد اولیه است و مشکل مالی در زمینه خرید ندارند!مشکل اصلی اینه که شرایط انتقال مواد از خارج به داخل بخاطر تحریم ها بسیار پیچیده شده و باید یسری این وسط دلالی کنند!واسه همین است که می گن مواد اولیه رفته بالا و فلان!ببینید 1 واحد وارد می کنی 9 واحد روش کار می کنی با دلار گران تو اون 1 واحد ضرر می کنی بجاش اون 9 واحد به سوددهی می رسند! این موضوع رو بفهمید!
    • رضا A1 ۱۰:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
      7 0
      دوست عزیز یه جوری بیان می کنی انگار حالا چه تولیدات هدفمندی درحال حاضر ما داریم!! قربون شکلت ما سالهاست جنس چینی میخریم (نه ما کل دنیا!)، فقط به خاطر ارزونیش؛ حالا همونم باید گرون بخریم (بر خلاف کل دنیا!)!!! واسه رقابت با محصولات چینی باید سیاستهای واردات و صادرات رو کنترل کرد نه قیمت پایه ارز که رو 1000 تا چیزه دیگه تأثیر داره!!
    • بی نام CA ۱۲:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۸
      1 0
      قصه ميگي عزيز من؟ وظيفه ذاتي بانك مركزي حفظ ارزش پول ملي است. پول ملي ٣ برابر ضعيف شده است. قدرت خريد مردم : برابر كم شده است. داستان ميگي شما؟ ن خ واقعي دلار به ريال رسما توسط تهادهاي اقتصادي جهاني ١٦٠٠٠ ريال اعلام شده است شما دم از ٣٠٠٠٠ ريال مي زنيد؟ خطاي ذزرك رييس كل فقط با عزل ايشان جبران مي شود. او واضح و روشن به نفع دلالان و سلته بازان موضع گرفت.
  • محمد دیباجی A1 ۰۷:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    7 0
    صرف نظر از اینکه از لحاظ علمی این صحبت اقای سیف درست بوده یا خیر بحث اینکه که شخصی در جایگاه ریاست بانک مرکزی نباید مثل یه دلال صحبت کند
  • محمد IR ۰۷:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    6 0
    آقای احمدی کدامین متغیر و شاخص اقتصادی کنونی براساس برنامه پنجم هست که ارزش دلار باشد؟ تورم؟ بیکاری؟ شاخص فلاکت؟ وضعیت مسکن؟ راندمان اقتصادی؟ و ...
  • بی نام A1 ۰۸:۲۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۰۷
    13 1
    آقای روحانی از شما خواهش میکنم به مردم پاسخگو باشید چرا صحبتی درباره نرخ ارز نمی فرمایید چرا با سیف برخورد نمی نمایید تورم کمرمان را شکست لطفاً سانسور نکنید خسته شدیم دیگه