مجلس هفتم در آخرین روز دولت اصلاحات،در جلسه علنی مجلس شورای اسلامی طی سخنانی خواندنی از سیدمحمدخاتمی تجلیل کرد.

بخشهایی از سخنان حداد عادل را به نقل از صورتجلسه 11 مرداد1384 می خوانید

مقدر بود که رئیس جمهور محترم در آخرین روز مسؤولیت خودشان در خانه ملت، هم گزارش جامعی از تلاشهای دولت خودشان عرضه کنند و هم با ملت و نمایندگان ملت خداحافظی کنند. ما از زحمات و تلاشهای ایشان و دولت محترمشان در همه عرصه های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی تشکر می کنیم.
... اگر بخواهم به یکی از مساعی دولت در سالهای اخیر اشاره کنم باید به تدوین برنامه چهارم توسعه اشاره کنم که توفیق اجرای آن ان شاءالله نصیب دولت آینده خواهد شد.

همچنین در زمینه سیاست خارجی باید به سیاست تنش زدایی اشاره کنم که قطعاٌ دولت جناب آقای خاتمی در این زمینه موفق بوده است. تنش زدایی همراه با رعایت سه اصل عزت، حکمت و مصلحت صورت گرفته. مصداق بارز رعایت اصل عزت را بنده در دوران جناب آقای خاتمی توجه ایشان به اهمیت مسأله هسته ای می دانم، موضع گیریهای شجاعانه و صحیح و بهنگام جناب آقای خاتمی در موضوع فناوری هسته ای نمونه ای ار ترکیب موزون و بهنجار رعایت اصل عزت و تنش زدایی است.

نام آقای خاتمی با نام اصلاحات همزمان به اذهان تداعی می شود. در دوران (۸) ساله مسؤولیت ایشان هیچ کلمه ای به اندازه «اصلاحات» شاید تکرار نشد. بنده مسأله اصلاحات را با آشنایی که از دیرباز با افکار و دیدگاههای ایشان دارم که از قبل از انقلاب این آشنایی آغاز می شود درواقع جلوه ای از رویارویی اسلام و تجدد یعنی مدرنیته در دنیای امروز می دانم، تلاشی است برای حل این مسأله. اسلام علاوه بر آنکه یک حقیقت است، در جهان امروز یک واقعیت است، همچنانکه تجدد یک واقعیت انکارناپذیر است، هیچیک از این دو واقعیت را نمی توان انکار کرد. مسأله مهم برقراری یک نسبت و رابطه صحیح میان این دو واقعیت است.

... آقای خاتمی بررسی این مسأله را به یک گفتمان حکومتی تبدیل کردند. آن را از محیطهای نظری و دانشگاهی و یا حوزه ای، در جمهوری اسلامی به عرصه حکومت کشاندند. این اقدام مبارکی است. اقدام مفیدی است و قطعاً راه ناتمامی است که باید با همه دشواریهای آن در آینده ادامه پیدا کند. افراد بسیاری بودند که آنها هم دم از اصلاحات می زدند، اما هرکدام مقصود خود را از اصلاحات بیان می کردند. آقای خاتمی، تعریف خودشان را از اصلاحات داشتند و اصلاحات مورد نظر ایشان هر چه بود در چارچوب نظام بود. بارها براین حقیقت، تأکید کردند. من مایلم به یکی از نوبت هایی که ایشان این نکته را متذکر شدند اشاره کنم و آن در یکی از روزهای سخت و پرتنش مجلس ششم بود، در زمانیکه موضوع تحصن در آن مجلس مطرح بود، جناب آقای خاتمی به مجلس آمدند و عباراتی بیان کردند که همواره در حافظه ما باقی مانده و من عین آن عبارت را قرائت می کنم. ایشان فرمودند: «بعضی ها از من گله می کنند که از اصول اصلاحات خارج شده ام، اما من به آنها می گویم که شما از اصول خارج شده اید و من همچنان به استقلال و آزادی و جمهوری اسلامی پایبندم و برای مسیرم اصولی دارم و مهمترین اصل برای من حفظ نظام است و در پیگیری مسائل تا جایی پیش می روم که اصل نظام به خطر نیفتد و از هر فردی که به این اصول اعتقاد داشته باشد حمایت می کنم. اصلاحات باید در چارچوب قانون اساسی باشد و الان هم براین نکته تأکید دارم».

این سخن جناب آقای خاتمی در آن شرایط حساس در واقع یک نکته فراموش نشدنی است که منشأ همه گونه احترام است. گذشت زمان هم نشان داد که کسانیکه در قضیه اصلاحات، عبور از خاتمی را مطرح می کردند، مقصودشان عبور از نظام بود و ملت هم در انتخابات و در عرصه های مختلف، آنها را همراهی نکرد و کسانیکه می خواستند از نظام عبور کنند، تنها ماندند. بنده باید بگویم که این موضع گیریهای بنیادی و صحیح در درجه اول ناشز دیانت و ایمان و نجابت و اخلاق شخص آقای خاتمی است و همین خصوصیات ذاتی در طول ۸ سال گذشته، از جمله سبب شد که یک رابطه بسیار خوب و منطقی و قانونی و حتی فراتر از حدود قانون، صمیمانه میان رئیس جمهوری و رهبری ایجاد شود که جلوه دلپذیر و زیبای آن در دیدار ایشان و هیأت دولت و خانواده های محترمشان با رهبری مشهود بود...

1717

 

برای دسترسی سریع به تازه‌ترین اخبار و تحلیل‌ رویدادهای ایران و جهان اپلیکیشن خبرآنلاین را نصب کنید.
کد خبر 316904

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
4 + 13 =

نظرات

  • نظرات منتشر شده: 28
  • نظرات در صف انتشار: 0
  • نظرات غیرقابل انتشار: 0
  • عرشیا A1 ۱۵:۱۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    سید محمد خاتمی بزرگمردی که حتی منتقدان و مخالفانش (اگر ذره ای انصاف داشته باشند) به بزرگواری و بی همتایی او اذعان دارند .خدایا از خلقت سید خندان مچکریم .
    • مهربان توسی A1 ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      28 1
      موافقم
    • علی ام A1 ۲۰:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      4 26
      مثل اینکه خیلی جو گیر شدی!!! از خلقت سید خندان!!!!!
    • من خودم تنها IR ۲۰:۱۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      9 1
      آفرین
  • محمد IR ۱۵:۱۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    فقط دکتر خاتمی عارف روحانی
    • بی نام IR ۱۵:۳۷ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      4 53
      خاتمی که دکتر نیست!!!!!!!!!!!
  • مژده US ۱۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    بعد از این همه سال یادتون افتاده آقای خاتمی چه کسی بودند؟ ، الان موقع سپاسگزاری از خدمات ایشون به این مملکت نیست !
    • بی نام A1 ۱۵:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      48 2
      باز هم جای شکرش باقیه که الان یادشون آمده دلم برای دوران خاتمی تنگ شده
    • بی نام NL ۲۲:۴۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      48 2
      حداد الان که اینو نگفته.الان بهش بگی خاتمی روشم می کنه اون ور
  • بی نام IR ۱۵:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    آقا نگید این حرفا رو. در مناظره انتخابات که برنامه چهارم آمریکایی و غرب زده معرفی شد، موضع دولت اصلاحات در برنامه هسته ای وادادگی بود و آقای خاتمی هم که اسمشو نبر معاند نظام. اشتباه نکنک گوینده هر دو گونه حرف هم یکی بود.
    • رشتیه اصلاح طلب A1 ۱۷:۲۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      14 1
      مردم در این انتخابات نشون دادند که با همه تخریبها و دوپینگهای تندروها از کاندیدای مورد حمایت خاتمی و هاشمی حمایت میکنند معاند هم کسانی هستند که با شعار عدالت میلیاردها از حق بیت المال بالا کشیدند و عملا کشور رو به لبه پرتگاه کشوندند
    • بی نام IR ۱۸:۲۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      6 0
      چرا به این بنده خدا منفی دادید، راست میگه همین آقای حداد عادل تو جریان مناظرات هم از برنامه چهارم و هم از سیاست های دولت آقای خاتمی انتقاد کرد
    • بی نام IR ۱۹:۳۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      0 2
      برو داداش.نگی جایی این مزحرفاتو.بهت میخندن
    • بی نام IR ۲۱:۰۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      1 2
      دوستانی که منفی دادن نفهمیدن نظر نویسنه نشان دادن تناقض رفتاری و فکری گوینده ی هر دو عبارت ( آقای حداد عادل ) در مجلس و مناظره بوده ؟ یا واقعاً به نظرشون گردش 180 درجه ای از گفتار قبلی کار صحیحی بوده که حداد انجام داده ؟ شایدم اونقدر علاقه به ایشان زیاده که مردم تا اسمشو میبینن نخونده منفی میدن ؟؟؟؟ بابا ایشون مثلاً دکترای ادبیات مملکته دیگه اینقدرم که مسخره نیست.
    • بی نام A1 ۲۱:۲۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
      0 2
      چرا منفی دادید؟ ایشون از این حرفای اقای حداد انتقاد کرده که چرا بعدا سکوت کردند.
    • بی نام A1 ۰۹:۰۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۹
      1 1
      اشتباها منفی دادم
  • بی نام IR ۱۵:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    42 1
    خاتمی تک بود دیگه مثل اون دوران نمیشه
  • بی نام A1 ۱۵:۳۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    36 1
    قابل توجه روزنامه هاي كيهان رسالت ونماينده اي مه خاتمي را تروريست جا زدند!!!!
  • بی نام IR ۱۶:۳۳ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    37 1
    پس چرا آبرو برای این سید نگذاشتید ؟؟؟؟؟؟؟؟!!!!!!!!!!!!!!!
  • م رعیت IR ۱۶:۳۶ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    15 3
    خبر آنلاین عزیز! این شیوه ی عمل "کیهانی" است. نکنید شما! حتی برای حق. هدف نباید وسیله را (و شیوه را) توجیه کند. "کار بد مصلحت آن است که مطلق نکنیم"
  • بی نام IR ۱۸:۴۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    7 1
    محبوبیت خاتمی (سید محمد) جهانی است خدایا مغرضان سمج رارسوا کن تاریخ هیچگاه این بزرگ مردرا فراموش نخواهد کرد
  • بی نام IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    7 0
    جناب حداد عادل کاش این صحبت رو سال 88 هم میکردین
  • کاوه IR ۱۹:۳۴ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    4 1
    ای کاش آقای حداد عادل بعد از سال 84 و برای حفظ جایگاه فرهنگی خودش بیش از این وارد سیاست نشده بود .بخوص نزدیکی ایشان به جبهه پایدری و برخی اظهار نظرهای متفاوت با منش و شخصیتشون .
  • ضد افراطی DK ۱۹:۵۲ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    5 0
    خوبه یه اصولگرا پیدا شده که منطق داره و بی انصافی را لحاظ نمی کنه. جناب خاتمی مردی برای روزهای سخت است، همناطور مه اقای روحانی است، مردم فقط باید از این دو حمایت کنند تا افراطیون را کنار بزنند
  • بی نام A1 ۲۰:۱۱ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۷
    5 2
    اين يه ذره ابرويي كه داريم از اون دورانه عمو جون.
  • غلامرضا GB ۰۵:۱۵ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    3 1
    امثال آقاي خاتمي و هاشمي كم نيستند اميدوارم قدرشان را خيلي بيشتر از اين بدانيم.
  • مقدم IR ۰۷:۰۰ - ۱۳۹۲/۰۷/۱۸
    2 3
    ایا اقای حداد این مطلب را برای امروز اقای خاتمی گفته شمر روزی در رکاب حضرت علی در صفین مجروح شد لطفا حذف نکنید
  • بی نام IR ۱۰:۰۸ - ۱۳۹۲/۰۷/۲۷
    2 0
    هيچ دولتي دولت خاتمي نميشه .تمام دزدي ها بعد از خاتمي اتفاق افتاده(3000ميليارد)